Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرارو- سیدعباس عراقچی بعدازظهر یکشنبه پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در ششمین دور مذاکرات وین اظهار کرد: دور ششم مذاکرات ششم وین امروز با برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام به کار خود خاتمه داد. در این جلسه از مجموع مذاکرات فشرده‌ای که در هفت، هشت روز گذشته صورت گرفته یک جمع‌بندی ارائه شد. همه هیات‌ها اذعان داشتند که پیشرفت نسبتاً خوبی صورت گرفته است و همه به جدیت خود بر ادامه این مسیر و رسیدن به یک توافق تاکید داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: همه این را قبول دارند که برخی مسائل کلیدی است که باید توسط مراجع تصمیم‌گیر در کشورها مورد تصمیم‌گیری واقع شود.

عراقچی گفت: پیشرفت مذاکرات در این دور نسبتا خوب بوده از جهت اینکه متن به مقدار زیادی آماده است و آن مقداری هم که آماده نیست حداقل یک وضعیت کاملا مشخص دارد و یک تصویری از اختلافات نشان می‌دهد و اینکه در چه مرحله‌ای هستیم. این موضوع حتما می‌تواند به تصمیم‌گیران جهت اتخاذ تصمیم درست کمک کند.

هم چنین مشاور امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه مذاکرات وین در مسیر درستی قرار دارد گفت هنوز راه زیادی مانده تا توافق نهایی با ایران حاصل شود.

جیک سالیوان در پاسخ به سوال شبکه خبری «ای‌بی‌سی» آمریکا درباره پیشنهاد محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران مبنی بر حصول توافق نهایی در وین پیش از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید ایران، بطور تلویحی خوش‌بینی خود را اعلام کرد.

به آخر کار نزدیک شده ایم

عراقچی با بیان اینکه می‌توانیم بگوییم مسیر زیادی را تا الان آمده‌ایم و به اواخر کار نزدیک شده‌ایم، اظهار کرد: همانطور که پیش از این گفتم مسیر باقیمانده مسیر ساده‌ای نخواهد بود ولی من امیدوار هستم و فکر می‌کنم اگر طرف‌های مقابل بتوانند تصمیمات خود را بگیرند ما انشاءالله می‌توانیم به یک توافق برسیم که مورد خواست ما بوده و مطلوب ما خواهد بود.

عراقچی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه مواضع ما (ایران) از ابتدای مذاکرات تا الان هیچ تغییری پیدا نکرده است، گفت: ما خواهان رفع همه تحریم‌های آمریکا هستیم. همینطور راستی‌آزمایی آنها و سپس بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این سوال که به نظر وی وزن مسائل حل نشده سنگین‌تر است یا وزن مسائل حل شده، تصریح کرد: تعابیر مختلفی ممکن است هر کسی داشته باشد ولی به نظر من وزن مسائل حل شده بیشتر است.

معاون سیاسی وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که پنجشنبه هفته آینده مدت توافق یک ماهه ایران و آژانس به اتمام می‌رسد و آیا شما در جریان دیداری که روز جمعه با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتید، در این ارتباط رایزنی و مذاکراتی کرده‌اید، تصریح کرد: گفت‌وگویی که با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتم بسیار جامع بود. همین موضوع را نیز دربر می‌گرفت. همچنین در مورد موضوعات باقیمانده بین ایران و آژانس که باید مورد حل و فصل قرار بگیرد و همینطور نحوه کمک آژانس به پیشرفت این مذاکرات صحبت کردیم. برخی جاها بعضی نکات فنی وجود دارد که توضیحات کارشناسی آژانس می‌تواند راهگشا باشد. همینطور در مورد وظایفی که بعد از رسیدن به یک توافق احتمالی آژانس باید ایفا کند نیز صحبت کردیم.

عراقچی تصریح کرد: همانطور که اشاره کردم ملاقات جامع و بسیار خوبی بود. درخصوص موضوعی که شما سوال کردید بحث شد؛ به هر حال این موضوع مهمی است که در تهران در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد و من هیچ قضاوتی در این خصوص ندارم.

آیا دور بعدی مذاکرات دور آخر مذاکرات است؟

رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال می‌دهید که دور آینده مذاکرات وین دور آخر مذاکرات باشد، افزود: واقعا نمی‌شود گفت که آیا دور آینده، دور پایانی خواهد بود یا نه. ولی من امیدوارم که چنین باشد و اگر طرف‌های مقابل ما بتوانند تصمیمات خود را بگیرند از نظر من دور آینده دور پایانی خواهد بود با این حال فکر می‌کنم که دور سختی نیز خواهد بود.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که برخی از رسانه‌ها نوشته‌اند که ایران در این مذاکرات درخواست ضمانت کتبی از آمریکا کرده است تا این کشور به مانند دوران ترامپ از برجام خارج نشود، اظهار کرد: طبیعی است که یکی از مباحث جدی ما در این دوره از مذاکرات ایجاد اطمینان نسبت به عدم تکرار آن چیزی است که دولت قبلی آمریکا نسبت به برجام انجام داده است. ما در این خصوص نیازمند این هستیم که به تضمین‌هایی برسیم که به ما اطمینان بدهد که آنچه که دولت گذشته آمریکا انجام داده از جمله اعمال مجدد تحریم‌ها و خروج از برجام، مجدداً رخ نخواهد داد. این خواسته طبیعی ماست و طبعاً بدون اینکه چنین تضمینی ارائه شود بازگشت به برجام برای ما مقدور نیست و این یکی از مباحث جدی ما در مذاکرات بوده است. به جاهایی در این خصوص رسیده‌ایم ولی این موضوع از جمله مواردی است که باید بیشتر روی آن کار کنیم.

عراقچی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا شما احتمال می‌دهید که توافق نهایی در دولت آقای روحانی حاصل شود و یا اینکه در دولت جدید به ریاست‌جمهوری آقای رئیسی، گفت: همانطور که بارها عرض کرده‌ام در این مذاکرات ما اهداف و منافع ملی ایران را دنبال می‌کنیم و برای آقایان روحانی و رئیسی نیز آنچه که مهم است این است که این منافع تامین شود. البته حتما اینکه ما هر چه زودتر به توافق برسیم بهتر است بخاطر اینکه آثار رفع تحریم‌ها هر چه زودتر خود را نشان دهد.

وی در این زمینه ادامه داد: ولی ما وقتی توافق خواهیم کرد که به خواسته‌های ملی و منافع ملی‌مان رسیده باشیم. مواضع اصولی و قطعی نظام محقق شده باشد. طبیعتا امیدوار هستیم که در همین دولت انجام شود و هرچه زودتر این اتفاق بیفتد ولی این ملاک ما برای رسیدن به توافق نیست. ملاک ما، رسیدن به یک توافق خوب است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: پاسخ به این سوال مذاکرات وین یک توافق تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۱۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران

 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که اعضای شورای وزیران امور خارجه اتحادیه در نشست امروز (دوشنبه)، درباره تشدید تحریم‌ها علیه تهران به توافق رسیدند.

به گزارش ایرنا، جوسپ بورل در نشست با خبرنگاران در لوگزامبورگ عنوان کرد که تحریم‌های پیشنهادی، ممنوعیت انتقال قطعات مورد نیاز برای تولید پهپاد و موشک در ایران و صادرات آن به آنچه گروه‌های نبابتی ایران در منطقه خواند، شامل می‌شود.
کانال عصر ایران در تلگرام

وی گفت: «ما درباره گسترش تحریم‌ پهپادی ایران به نحوی که تولید موشک‌ و احتمال انتقال آن‌ها به روسیه را شامل شود، به توافق سیاسی دست یافتیم.» این مقام اروپایی ادامه داد که حوزه تحریم ها نیز بر اساس پیشنهاد اعضای شورا، کل منطقه خاورمیانه و دریای سرخ را شامل می‌شود.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ساعاتی پیش در جمع خبرنگاران گفت: ایران به اقدام غیرقانونی رژیم صهیونیستی علیه مقر دیپلماتیک خود در دمشق پاسخی مشروع و قانونی داد و اعلام کرد که از نطر ما عملیات خاتمه یافته است، اما اگر رژیم صهیونیستی اقدام دیگری کند پاسخ سخت‌تری خواهیم داد.

وی تصریح کرد: سیاست تحریم‌ شکسته خورده است، برای ما اذیت و آزارهایی دارد اما برای تحریم کننده هم هیچ منفعتی نخواهد داشت و نتایج این اقدامات را دیده‌اند. آن‌هایی که از تحریم‌های فلج کننده صحبت می‌کردند امروز از پیشرفت های ایران در حوزه‌های فناورانه حیرت کرده‌اند و باید از تجارب گذشته درس بگیرند.

tags # تحریم های آمریکا سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • ادعای جدید گروسی درباره نزدیک بودن ایران به ساخت بمب اتم/ برگزاری رزمایش «ماشه هسته‌ای» کره شمالی/ ازسرگیری مذاکرات برای برقراری صلح در یمن/ آغاز رزمایش «پرچم صحرای ۹» در امارات با مشارکت ۱۰ کشور
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای
  • توافق اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • عباس عراقچی: هم اکنون، زمان استفاده از موشک‌های دیپلماتیک است/ مذاکرات سیاسی، نقد کننده دست آوردهای میدانی است
  • توافق اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌های ایران
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران