Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

ششمین دور از مذاکرات وین عصر امروز یکشنبه هم در وین ادامه یافت. بر اساس اظهارات سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران، قرار است هیات‌ها بعد از نشست جمع بندی امروز برای مشورت و تصمیم گیری به پایتخت‌های خود برگردند.

سیدعباس عراقچی، رییس هیات کشورمان در این نشست، با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در این دور از مذاکرات به ویژه در مورد پیش نویس متون مذاکراتی، گفت: موضوعات مهم باقی مانده نیازمند تصمیم گیری های جدی در پایتخت‌ها خصوصا در کشورهای طرف مذاکره است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی‌ همچنین از طرف‌های مذاکره خواست تا با جدیت و اراده قوی جهت حفظ و احیای برجام، با واقع بینی تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

معاون سیاسی وزیر خارجه گفت که بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک هستیم و اظهار امیدواری کرد که در دور آتی مذاکرات بتوان به توافق دست یافت، گرچه نمی توان آن را تضمین کرد.

پیش از این بسیاری از رسانه‌ها در مورد تاثیر انتخابات در مذاکرات گمانه زنی کرده بودند اما مقامات کشورمان اعلام کردند که انتخابات تاثیری در ادامه مذاکرات ندارد. از جمله عباس عراقچی ۲۷ خرداد گفت: انتخابات ریاست جمهوری ایران تاثیری بر روند مذاکرات نخواهد گذاشت و ما به دور از سیاست داخلی کشور مذاکره خواهیم کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در مجمع دیپلماسی آنتالیا در ترکیه با اعلام در جریان بودن مذاکرات درباره برجام، گفت: احتمال خوبی وجود دارد تا قبل از پایان دوران تصدی ما، توافق حاصل شود. ظریف گفت: ما اواسط مرداد کنار می‌رویم و فکر می‌کنم به احتمال زیاد خیلی قبل از این تاریخ بتوانیم به توافق برسیم. وی با تاکید بر این که موارد مورد اختلاف درباره این توافق در حال حذف شدن است، ادامه داد: من جدیدترین متن ویرایش شده توافق را ملاحظه کردم. متن خالص و خالص‌تر شده است.

وزیر امور خارجه با اشاره به تمایل آمریکا برای بازگشت به برجام، گفت: حالا که می‌خواهند به توافق بازگردند، نمی‌توانند هدفی را که از طریق جنگ اقتصادی به آن محقق نشدند، از طریق میز مذاکرات محقق کنند. آمریکا باید به این درک برسد و می‌توانم بگویم که تا حدودی به این امر نزدیک شدیم اما به مقصد نرسیدیم.

ظریف همچنین در گفت و گویی در پاسخ به سوالی درباره چشم‌انداز تأثیر تشکیل دولت جدید جمهوری اسلامی ایران بر مذاکرات «وین» در خصوص احیای برجام گفت:"مذاکرات درباره برجام در جریان است. احتمال خوبی وجود دارد تا قبل از پایان دوران تصدی ما توافق حاصل شود. ما اواسط آگوست (اواسط مرداد) دولت را تحویل می‌دهیم و فکر می‌کنم به احتمال زیاد خیلی قبل از این تاریخ بتوانیم به توافق برسیم"

آنچه مسلم است مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۴ در وین براساس منافع ملی و فراجناحی دنبال می‌شود و تیم مذاکره‌کننده درصدد تحقق اهداف کلان جمهوری اسلامی ایران هستند. با این حال این نکته را هم نباید از یاد برد که در هر صورت تیمی که در وین حضور دارد، سال‌هاست که با پرونده هسته ای دست و پنجه نرم کرده و قطعا اشراف بیشتری بر موضوع دارد.

از نگاه دیپلمات های کشورمان نیز باید گفت که آنها به ثمربخشی مذاکرات در همین دولت خوشبین اند. سیدعباس عراقچی در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی «الجزیره» تاکید کرد: رسیدن به توافق منوط به تامین خواسته‌های کلیدی و رفع نگرانی‌های اصولی جمهوری اسلامی است و هر زمان که ما به چنین نقطه‌ای برسیم توافق صورت خواهد گرفت، چه در این دولت باشد چه در دولت آینده. البته باید بگویم اکنون بیش از هر زمان در گذشته به توافق نزدیک هستیم و شخصا بسیار امیدوارم که توافق در همین دولت صورت گیرد.

میخائیل اولیانوف سرپرست هیات روسیه در مذاکرات برجامی وین هم با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر دستیابی طرف‌های مذاکره کننده در وین به توافق نهایی تا روز ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) و همزمان با ششمین سالگرد حصول توافق برجام استقبال کرد و به طور تلویحی آن را محتمل دانست.

کشورهای غربی پس از برگزاری انتخابات اعلام کردند که به مذاکرات پایبند هستند. ساعاتی پس از اعلام رسمی نتیجه نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ایران وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که به ادامه گفت‌وگوها با ایران برای احیای توافق هسته‌ای، بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ متعهد است.

پیش از این یک مقام ارشد اروپایی گفت که به رغم برگزاری انتخابات در ایران، مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی مثل همیشه و به صورت عادی انجام شده است. وی با اشاره انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز جمعه ۲۸ خرداد گفت که مذاکرات هسته‌ای در این روز به صورت عادی مثل هر روز دیگری انجام شده است. این مقام اروپایی از پیشرفت زیاد در مذاکرات هسته‌ای خبر داده و گفته است کماکان موضوعات کلیدی سیاسی باقی مانده که البته در هر مذاکره پیچیده‌ای چنین مسائلی وجود دارد.

امروز و یک روز بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری دور ششم مذاکرات وین برای احیای برجام به ریاست به ریاست انریکه مورا، معاون نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی‌ برگزار شد و طی آن روسای هیات ها ضمن ابراز خرسندی از تلاش های مستمر و فشرده تیم‌های کارشناسی، نتایج گفتگوهای دور جاری را مورد ارزیابی مشترک قرار دادند.

سیدعباس عراقچی ضمن اشاره به پیشرفت های صورت گرفته در این دور از مذاکرات بویژه در مورد پیش نویس متون مذاکراتی،گفت که موضوعات مهم باقی مانده نیازمند تصمیم گیری‌های جدی در پایتخت‌ها خصوصا در کشورهای طرف مذاکره است. وی‌ از طرف های مذاکره خواست تا با جدیت و اراده قوی جهت حفظ و احیای برجام، با واقع بینی تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان ضمن تصریح این موضوع که بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک هستیم، اظهار امیدواری نمود که در دور آتی مذاکرات بتوان به توافق دست یافت، گرچه نمی‌توان آن را تضمین نمود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: برجام دولت تدبیر و امید انتخابات ریاست جمهوری جمهوری اسلامی احیای برجام هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۱۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروط روسیه برای مذاکره با آمریکا درباره اوکراین

 

بین الملل تابناک: هفتصد و چهل و هشتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

 

شروط روسیه برای مذاکره با آمریکا درباره اوکراین 

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین با اشاره به استقبال روسیه از مذاکرات با آمریکا، تاکید کرد که این مذاکرات تنها زمانی صورت خواهد گرفت که درباره تمام مسائل مربوطه مباحث جامعی انجام شود.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا دیروز گفت که سفارت مسکو از زمان حمله تروریستی جمعه هفته گذشته به مسکو، به تماس‌های «موقت» با دولت آمریکا بسنده کرده است اما هفته آینده درباره «روابط دوجانبه و اینکه آیا هیچ بختی برای از بین نرفتن تمام و کمال روابط روسیه-آمریکا وجود دارد یا خیر»، رایزنی خواهد کرد.

پسکوف دراین‌باره گفته است: مسکو برای مذاکره با واشنگتن، به حد کفایت «تمایل سیاسی» دارد اما فقط در صورتی که بحث و تبادل نظر به طور تمام و کمال درباره تمام مسائل دخیل صورت گیرد.

وی ادامه داد: ولادیمیر پوتین به دفعات گفته است که ما از مذاکرات استقبال می‌کنیم و اعتقاد داریم که رایزنی جامع درباره تمام موضوعات ضروری است. البته نمی‌توان برخی مسائل که هم‌اکنون در اولویت روابط دوجانبه ما قرار دارد را جدا کرد و صرفاً به آنها پرداخت!

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز در نوامبر ۲۰۲۳ گفته بود که مسکو در تلاش است تا به این موضوع پی ببرد که در شرایط موجود، آیا مذاکره با آمریکا هیچ معنایی دارد یا خیر.

 

 

دیگر خبرها

  • یک نماینده: FATF و برجام بر اساس فرهنگ غربی‌هاست
  • شروط روسیه برای مذاکره با آمریکا درباره اوکراین
  • طرح نماینده مجلس برای FATF، برجام و سند ۲۰۳۰: آنها را بومی کنیم!
  • نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند ۲۰۳۰ را در کشور بومی کنیم!
  • جلالی، نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند 2030 را در کشور بومی کنیم!
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • پیشنهادی برای احیای برجام از طریق پوتین به ترامپ داده شد (فیلم)
  • حماس: امکان توافق آتش‌بس با اشغالگران وجود ندارد
  • اسرائیل هیات مذاکره کننده خود را از قطر فراخواند