Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@14:22:41 GMT

کاهش ۲۱ درصدی واردات نفت چین از عربستان

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۰۲۰۹۳

کاهش ۲۱ درصدی واردات نفت چین از عربستان

آمار گمرکی نشان داد واردات نفت چین از عربستان سعودی در ماه مه ۲۱.۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت اما این کشور برای نهمین ماه متوالی همچنان بزرگترین صادرکننده نفت به چین ماند.

به گزارش ایسنا، آمار منتشره از سوی اداره کل گمرک چین نشان داد صادرات نفت عربستان سعودی به چین در ماه میلادی گذشته ۷.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ میلیون تن معادل ۱.۶۹ میلیون بشکه در روز بود که در مقایسه با ۶.۴۷ میلیون تن در آوریل بالاتر اما در مقایسه با ۹.۱۶ میلیون تن در ماه مه سال ۲۰۲۰ پایینتر بود.

واردات چین از روسیه که دومین صادرکننده بزرگ به این کشور بود، در ماه مه به ۵.۴۴ میلیون تن معادل ۱.۲۸ میلیون بشکه در روز رسید که ۲۹.۴ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال میلادی گذشته کاهش داشت.

کاهش واردات چین از این دو صادرکننده بزرگ منطبق با کاهش سالانه ۱۵ درصدی واردات نفت چین بوده است.

واردات نفت چین از عراق در ماه مه بر مبنای سالانه ۳۵.۶ درصد و از امارات متحده عربی ۲۵ درصد کاهش یافت.

کاهش واردات چین نشانه آن است که احتمالا صادرات نفت ایران به این کشور نسبت به اوجی که اوایل سال میلادی جاری داشت، کمتر شده است. رویترز پیش از این از فروش میزان بالایی نفت ایران به چین از اواخر سال ۲۰۲۰ خبر داده بود. آمار گمرکی چین از واردات نفت ایران برای نهمین ماه متوالی صفر ثبت شد.

آمار گمرکی چین نشان داد واردات از مالزی بر مبنای سالانه ۳.۶ درصد رشد کرده و به ۱.۰۴ میلیون تن رسیده است. معامله گران می گویند مالزی نقطه جابجایی و انتقال محموله های نفت ونزوئلاست.

آمار رسمی چین واردات نفت از ونزوئلا را از اکتبر سال ۲۰۱۹ صفر ثبت کرده است. شرکت CNPC که بزرگترین واردکننده نفت ونزوئلا به چین بود به دلیل نگرانی از تحریمهای آمریکا، بارگیری نفت این کشور آمریکای جنوبی را متوقف کرد. با این حال تحلیلگران می گویند نفت ونزوئلا پس از انتقال در آبهای مالزی، در پوشش بِلِند قیر مالزی به چین ارسال می شود.

بر اساس گزارش رویترز، واردات نفت چین از آمریکا به ۱.۰۷ میلیون تن رسید که تقریبا دو برابر (۹۵.۳ درصد) سطح مدت مشابه سال گذشته بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: واردات نفت چین از ایران واردات نفت چین از عربستان افزایش واردات نفت چین واردات نفت چین میلیون تن ماه مه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۲۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام رسمی تعداد خودرو‌های وارداتی در ۱۴۰۲/ خروج بیش از ۳ میلیارد دلار از کشور برای واردات موبایل/ چینی‌ها در ۱۴۰۲ بیشترین ورود سرمایه به ایران را داشتند/ الزام ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس

پیمانه اقتصادی تابناک هر روز بسته‌ای خبری از آخرین اخبار و تحولات مهم اقتصادی ایران و جهان ارائه می‌کند؛ پیمانه‌ای شامل تغییرات ۲۴ ساعت اخیر از بازار‌هایی همچون ارز، خودرو، طلا، انرژی و مسکن، که در کنار آن به واکنش‌ها و صحبت‌های اقتصادی مسئولان نیز پرداخته می‌شود.

بورس به روند صعودی ادامه داد شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز (دوشنبه) با ۱۷ هزار و ۲۵۵ واحد رشد به ۲ میلیون و ۲۵۳ هزار و ۶۰۵ واحد رسید. امروز نمادهای «کچاد با ۱۵۳۱، نوری با ۱۱۳۳، بوعلی با ۹۸۰، تاپیکو با ۷۸۹، خساپا با ۷۰۴، وغدیر با ۶۸۴ و شبهرن با ۵۶۵» واحد بیشترین تأثیر مثبت را در روند شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.   دلار در مرکز مبادله استراحت کرد   در دومین روز کاری سال، نرخ اسکناس و حواله دلار در مرکز مبادله ایران بدون تغییر بود. بر این اساس نرخ حواله بازرگانی دلار به رقم 40 هزار و 552 تومان و نرخ اسکناس دلار برای ارز‌های خدماتی 43 هزار و 472 تومان کشف قیمت شده است که نسبت به روز کاری قبل، تغییری ندارد.   سکه همچنان در کانال 39 میلیون تومانی    بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران، امروز قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) با افزایش مواجه شد و به رقم 39 میلیون و 100 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که بهای سکه تمام طرح قدیم نیز 36 میلیون و 100 هزار تومان است و هر نیم و ربع سکه نیز به ترتیب ۲۳٫۴۰۰٫۰۰۰ و ۱۴٫۶۰۰٫۰۰۰ تومان قیمت گذاری شده است.   نوسان اندک طلا در بازار جهانی

قیمت طلا امروز، دوشنبه (۲۵ مارس) ثابت ماند زیرا سرمایه‌گذاران منتظر آمار تورم ایالات‌متحده بودند که در اواخر این هفته منتشر می‌شود تا ببینند آیا این می‌تواند سه پیش‌بینی کاهش نرخ بهره فدرال رزرو برای سال جاری را تغییر دهد یا خیر. هر اونس طلا به صورت ثابت در ۲۱۶۳ دلار و ۹۹ سنت بود و هر اونس طلای آمریکا با ۰.۲ درصد افزایش به ۲۱۶۵ دلار و ۲۰ سنت رسید.

۳۰ تن شمش طلا وارد کشور شد ۲۹ تن و ۹۶۹ کیلوگرم شمش طلا به ارزش یک میلیارد و ۹۳۶ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲ از گمرکات کشور ترخیص و وارد کشور شد. رئیس کل گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: ۳ درصد از ارزش کل واردات کشور در سال ۱۴۰۲ به واردات شمش طلا اختصاص داشت. رضوانی‌فر با اشاره به اینکه بیشترین میزان واردات شمش طلا به لحاظ وزنی از طریق گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) انجام شده است، گفت: در ۱۲ ماهه سال گذشته، ۷۴.۵۸ درصد از وزن واردات شمش طلا از طریق گمرک فرودگاه امام خمینی (ره)، ۱۶ درصد از گمرک باشماق و ۷ درصد از گمرک تبریز وارد شده است.   اعلام رسمی تعداد خودرو‌های وارداتی در ۱۴۰۲ با اعلام گمرک؛ ۱۱ هزار و ۲۳۶ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۲۲۳ میلیون و ۸۶۱ هزار دلار در سال ۱۴۰۲ از طریق گمرکات کشور ترخیص قطعی شده است. رئیس کل گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: سایپا، ماموت خودرو و معین خودرو ایرانیان ۳ واردکننده اول خودرو سواری به لحاظ ارزش در سال ۱۴۰۲ بودند.   خروج بیش از ۳ میلیارد دلار از کشور برای واردات موبایل

واردات گوشی تلفن همراه از طریق گمرکات کشور به دو شیوه تجاری و مسافری در سال گذشته به ۱۴ میلیون و ۶۸۸ هزار و ۵۸۰ دستگاه رسید. ارزش این تعداد گوشی تلفن همراه که به ۲ شیوه تجاری و مسافری در سال ۱۴۰۲ وارد کشور شد، ۳ میلیارد و ۲۰۲ میلیون دلار بوده است.

طلای سیاه تحت تاثیر افزایش ریسک ژئوپلیتیکی

قیمت جهانی نفت در آغاز هفته و هم‌زمان با کاهش تعداد دکل‌های حفاری آمریکا که بر فشار افزایشی قیمت جهانی افزوده است، به دلیل نگرانی نسبت به کاهش عرضه تحت تأثیر تنش‌ها و جنگ‌های جاری در جهان، افزایش یافت؛ روندی که طی چند هفته گذشته تداوم‌یافته است. نفت خام برنت در معاملات آتی با ۲۴ سنت یا ۰٫۳ درصد افزایش به ۸۵٫۶۷ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت خام آمریکا با ۲۵ سنت یا ۰٫۳ درصد افزایش به ۸۰٫۸۸ دلار در هر بشکه رسید. هر دو معیار در هفته گذشته کمتر از ۱ درصد تغییر را نسبت به هفته قبل ثبت کردند. به گفته کارشناسان بازار نفت،‌ تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی، همراه با افزایش حملات به تأسیسات انرژی در روسیه و اوکراین، در کنار کاهش امید به آتش‌بس در خاورمیانه، نگرانی‌ها را در مورد عرضه جهانی نفت برانگیخته است. درعین‌حال کاهش تعداد دکل‌های حفاری در آمریکا هم نگرانی‌ها را نسبت به کاهش عرضه افزایش داده است.

چینی‌ها در ۱۴۰۲ بیشترین ورود سرمایه به ایران را داشتند

وزیر اقتصاد در یادداشتی در صفحه شخصی خود اعلام کرد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد. چینی‌ها در ۱۴۰۲ بیشترین ورود سرمایه را داشتند. سید احسان خاندوزی خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته امیدواریم سیر صعودی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ که از ۲ به ۴ و اکنون ۵.۵ میلیارد دلار رسید باز هم تداوم یابد.

حداقل سرمایه مورد نیاز برای تأسیس بانک در ایران به موجب مصوبه هیأت وزیران حداقل سرمایه مورد نیاز برای تأسیس و فعالیت؛ بانک غیردولتی معادل ٢٠٠ هزار میلیارد ریال، مؤسسه اعتباری غیربانکی معادل ١٥٠ هزار میلیارد ریال و بانک قرض‌الحسنه معادل ٥٠ هزار میلیارد ریال تعیین شد.   کاهش تولید ایران‌ خودرو و سایپا در ۱۴۰۲ فارس: بررسی آمارهای تولید خودرو داخلی در سال ۱۴۰۲ بیانگر کاهش تولید ایران‌خودرو و سایپا و منفی شدن آمار عرضه این دو شرکت است.تولید انواع خودروی سواری در دولت گذشته به کمتر از یک میلیون دستگاه در سال رسید که موجب افزایش شدید قیمت‌ خودرو شد.با رفع مشکلات تولید خودرو، مجددا از سال ۱۴۰۱ تولید خودروهای سواری به بیش از یک میلیون دستگاه در سال افزایش یافت.تولید خودرو سواری در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۵ درصد رشد داشت اما رشد آن در سال ۱۴۰۲ کند شد و به ۶ درصد رسید که علت آن، کاهش تولید ایران‌خودرو و سایپا بود.ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۴۴ هزار دستگاه خودروی سواری تولید و بیش از ۶۰ هزار دستگاه هم که از سال‌های قبل ناقص مانده بود، تکمیل و عرضه کرد. درواقع ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری به بازار عرضه کرد. اما این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۵۲۰ هزار دستگاه کاهش یافت. شرکت سایپا‌ در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۸۰ هزار دستگاه خودروی سواری تولید کرد که با تکمیل‌ ۴۰ هزار دستگاه خودروی ناقص،‌ مجموع عرضه سایپا در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۴۲۰ هزار دستگاه رسید. اما مجموع عرضه این خودروساز در سال ۱۴۰۲ به ۳۶۳ هزار دستگاه کاهش پیدا کرد. طبق آمار مونتاژکاران در سال ۱۴۰۲ با رشد تولید مواجه بودند، رشد تولید برخی مونتاژکاران پارسال بیش از ۱۰۰ درصد هم بوده است.   الزام ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس

از زمان راه اندازی سامانه خودنویس به نشانی khodnevis.mrud.ir تاکنون قرارداد اجاره ۱۲۵ هزار و ۱۵۹ واحد در این سامانه توسط موجران و مستاجران و مشاوران املاک به ثبت رسیده که ثبت که ۵۳۶ قرارداد از این تعداد کل از ابتدای فروردین تا ۴ فروردین ۱۴۰۳ ثبت شده است.

هادی عباسی‌اصل ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام این خبر تصریح کرد: از ابتدای امسال تمامی قراردادهای اجاره برای دریافت کدرهگیری رایگان صرفا در سامانه خودنویس ثبت می‌شوند. دریافت کد رهگیری در سامانه خودنویس هم توسط مشاوران املاک و هم خود مردم به عنوان متعاملین به صورت رایگان امکان پذیر است. وی توضیح داد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده ثبت مبایعه‌نامه نیز امسال به سامانه خودنویس منتقل می‌شود. /ایسنا

 

     

دیگر خبرها

  • کاهش ۶۰ درصدی تصادفات در جاده‌های بوشهر
  • کاهش ۱۷ درصدی تصادفات در جاده‌های اصفهان
  • بازار ۲.۵ میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی کشور/ سهم ۶۰ درصدی واردات
  • کاهش ۲۳ درصدی سرقت در استان کرمانشاه
  • کاهش ۳۳ درصدی تصادفات درون شهری منجر به فوت در استان گلستان
  • کاهش ۲۳ درصدی سرقت در کرمانشاه در نیمه اول تعطیلات نوروزی
  • کاهش بیش از هشت درصدی میزان بارش‌ها در زنجان
  • کاهش ۶۴ درصدی تلفات جاده‌ای نوروزی در استان بوشهر
  • جان باختن بیش از ۵۰۰ تن در تصادفات سفر‌های نوروزی
  • اعلام رسمی تعداد خودرو‌های وارداتی در ۱۴۰۲/ خروج بیش از ۳ میلیارد دلار از کشور برای واردات موبایل/ چینی‌ها در ۱۴۰۲ بیشترین ورود سرمایه به ایران را داشتند/ الزام ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس