Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-18@05:20:07 GMT

احتمال مرگ با خوردن ۶ موز واقعیت دارد؟

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۰۲۳۰۸

احتمال مرگ با خوردن ۶ موز واقعیت دارد؟

باشگاه خبرنگاران: به نقل از وِنت بِناناز، موز یکی از میوه های بسیار پرطرفدار است. این میوه نه تنها به دلیل مزه دلپذیر آن، بلکه به دلیل آنکه دارای سطح بالایی از ویتامین ها و مواد معدنی است، گزینه مناسبی برای تامین نیازهای بدن محسوب می شود.

گرچه موز میوه خوشمزه ای است، اما آیا خوردن این میوه می تواند باعث مرگ انسان شود؟

برخی افراد عادت دارند در مصرف میوه‌ها زیاده روی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید به نظر مسخره برسد، اما شایعاتی وجود دارد که می‌گوید در صورتی که افراد در خوردن موز زیاده روی کرده و بیش از ۶ موز مصرف کنند احتمال مرگ آن‌ها وجود دارد.

شاید در ابتدا این موضوع را رد کنید که مصرف میوه ها می تواند انسان را به کام مرگ بکشاند. اما بیایید دقیق تر به این موضوع نگاه کنیم. موز سرشار از پتاسیم است. پتاسیم یک ماده معدنی است که معمولاً برای تزریقات مرگبار از آن استفاده می شود. زمانی موضوع پیچیده تر می شود که بدانید موز یک میوه رادیواکتیوی بوده و تمامی ما می دانیم رادیواکتیو برای بدن خطرناک است.

با این حال، خبر خوشحال کننده این است که خوردن بیش از اندازه موز کشنده نیست. اما تکلیف پتاسیم بالای موز و رادیواکتیوه بودن آن چه می‌شود؟

گرچه موز دارای هر دو این مواد است اما ادعا درباره خطرناک بودن آن اغراق و زیاده روی است. درباره پتاسیم موز ذکر این موضوع ضروری است که این عنصر برای بدن بسیار ضروری است. کمبود پتاسیم منجر به بی حالی، درد، یبوست، و حتی فلج شدگی می شود. به همین دلیل نیز مصرف روزانه یک موز به افراد توصیه می شود.

با این حال، یک انسان بالغ روزانه تنها به ۴.۷ گرم پتاسیم نیاز دارد. کمتر از این میزان منجر به بروز بیماری‌های ناشی از کمبود پتاسیم شده و مصرف بیش از آن نیز منجر به بروز عوارض دیگر می‌شود. زیاده روی در مصرف پتاسیم می‌تواند منجر به هایپرکالمی شود.

هایپرکالمی به افزایش سطح خونی یون پتاسیم در بدن اطلاق می شود که می‌تواند مرگبار باشد. کلیه ها نقشی ویژه در دفع پتاسیم اضافی از بدن دارند اما در صورتی که فرد در مصرف پتاسیم زیاده روی کند، کلیه ها در دفع آن ناتوان هستند، در نتیجه سطح پتاسیم در خون افزایش می یابد.

این موضوع می تواند منجر به درد قفسه سینه، تنگی نفس، و تپش قلب شود. در موارد بسیار جدی این امر باعث ایست قلبی و در نتیجه مرگ می شود.

حال به موضوع زیاده روی در مصرف موز باز می‌گردیم. دانشمندان می‌گویند این شایعه که مصرف بیش از ۶ موز احتمال مرگ فرد را درپی دارد را رد می‌کنند. در حقیقت یک موز تنها ۰.۴۷ گرم پتاسیم دارد و فرد باید دستکم ۱۱ موز بخورد تا نیاز روزانه بدن به پتاسیم (معادل ۴.۸ گرم) را تامین کند.

درباره رادیواکتیوه بودن موز نیز به هیچ عنوان جای نگرانی نیست. آیا می‌دانید که شما هم اینک در میان طیف گسترده‌ای از تشعشعات مختلف از صفحه نمایشگر رایانه تا غذا‌هایی که می‌خورید قرار دارید. حتی بدن انسان نیز دارای تشعشعات خواص خود است.

در حقیقت سلول‌های بدن انسان بدون هیچ مشکلی توانایی مقابله با این تشعشعات را دارند. تنها زمانی که شدت تشعشعات بالا باشد (برای مثال قرار گرفتن در معرض تشعشعات رادیواکتیوه برخی عناصر مانند اورانیوم) این موضوع می‌تواند برای بدن انسان مضر باشد و منجر به بروز برخی بیماری‌ها مانند سرطان شود.

منبع: فردا

کلیدواژه: موز زیاده روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۲۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این میوه از صدتا کدئین بهتر است

طب سنتی طبع گیلاس را عموما سرد و‌تر توصیف می‌کند، اما این سردی نسبت به آلبالو کمتر است. دیدگاه‌های متفاوتی نیز وجود دارد که گیلاس رسیده و شیرین را دارای طبعی معتدل یا حتی گرم می‌دانند. بخش‌های دیگری از گیلاس مانند برگ و دم آن نیز از خواص دارویی برخوردار بوده و طبع سرد و خشکی دارند.

مصلح گیلاس برای افراد سردمزاج

به گزارش سرگرمی روز، برای افرادی که طبع سردی دارند، مصرف گیلاس می‌تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود. این افراد می‌توانند با مصرف مواد غذایی با طبع گرمی نظیر چای نبات، چای هل، خرما، عسل و روغن زیتون، تاثیرات سردی گیلاس را خنثی کنند.

مصلح گیلاس برای افراد گرم مزاج

گیلاس برای افراد با طبع گرم مناسب است و می‌توانند بدون نیاز به مصلح، آن را مصرف کنند. با این حال، برای افرادی که طبع گرم و‌تر دارند، مصرف آلبالو که طبع سردتر و خشکی دارد، پیشنهاد بهتری است.

بهترین زمان برای مصرف گیلاس

توصیه می‌شود گیلاس یک ساعت قبل از وعده‌های غذایی مصرف شود تا از بروز نفخ و مشکلات گوارشی جلوگیری شود. همچنین، پرهیز از نوشیدن آب بلافاصله پس از خوردن گیلاس می‌تواند از بروز دل درد و نفخ پیشگیری کند.

فواید بی‌شمار گیلاس

گیلاس منبع غنی از ویتامین‌ها و فیبر است که خواص بی‌نظیری به این میوه می‌بخشد. از جمله خواص آن می‌توان به تاثیر آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی، تقویت سیستم ایمنی، کمک به درمان بیخوابی و کاهش وزن، و همچنین بهبود عملکرد جنسی و درمان ناباروری در مردان اشاره کرد.

در طب سنتی، طبع گیلاس معمولا به عنوان سرد و‌تر شناخته می‌شود، هرچند که سردی آن از آلبالو کمتر است و برخی معتقدند که گیلاس رسیده و شیرین طبعی معتدل یا گرم دارد.

برای افراد سردمزاج که ممکن است از مصرف گیلاس دچار مشکلات گوارشی شوند، مصرف موادی با طبع گرم مانند چای نبات یا عسل می‌تواند این مشکلات را کاهش دهد، در حالی که افراد گرم مزاج می‌توانند گیلاس را بدون نیاز به مصلح مصرف کنند. اما، برای حداکثر بهره‌وری و جلوگیری از ناراحتی‌های گوارشی، توصیه می‌شود گیلاس یک ساعت قبل از غذا و نه بلافاصله پس از آن یا با نوشیدن آب مصرف شود.

کاهش وزن و لاغری

یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌توانید از گیلاس در رژیم‌های لاغری استفاده کنید این است که این میوه دارای کالری بسیار پاینی می‌باشد، علاوه بر این گیلاس چربی بسیار کمی دارد و برای آب کردن چربی‌های اطراف شکم بسیار مفید است.

نکته دیگر در مورد خواص لاغری گیلاس این است که این میوه علاوه بر فیبر غنی، دارای انواع مواد مغذی و ویتامین‌ها می‌باشد و به همین دلیل می‌تواند به همراه احساس سیری طولانی، انرژی مورد نیاز بدن را نیز فراهم کند.

خواص گیلاس برای دیابت

مصرف مواد غذایی که دارای شاخص گلیسمی پایین هستند برای دیابتی‌ها مفید می‌باشد و گیلاس هم از این نوع مواد غذایی محسوب می‌شود، شاخص گلیسمی گیلاس ۲۲ می‌باشد و قند ان نسبت به میوه‌های تابستانی مثل زردآلو و هلو بسیار کمتر می‌باشد.

درمان کم خونی

برای درمان کم خونی هم می‌توانید روی کمک گیلاس حساب کنید. گیلاس حاوی مقادیر غنی از آهن می‌باشد و به همین دلیل می‌تواند باعث افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون شود که در نتیجه به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن کمک می‌کند.

خواص گیلاس برای میگرن

جالب است بدانید که ترکیباب موجود در گیلاس می‌توانند مانند قرص‌های مسکن باعث کاهش درد سردرد‌های میگرنی شوند. گیلاس حاوی مقادیر مناسبی آنتوسیانین و انواع بیو فلاونوئید‌ها و آنتی اکسیدان‌های قوی می‌باشد که برای قطع سریع سردرد بسیار مفید هستند.

خواص ضد سرطان گیلاس

یکی از شناخته شده‌ترین خاصیت‌های گیلاس این است که می‌تواند به درمان انواع سرطان‌ها کمک کند. گیلاس حاوی مقادیر غنی از کورستین می‌باشد که این ماده به عنوان یکی از موثرترین مواد ضد سرطانی شناخته می‌شود.

علاوه بر این آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئید‌های موجود در گیلاس نیز می‌توانند مانع آیسیب رساندن رادیکال‌های آزاد مخرب به سلول‌های بدن شوند. ضمن اینکه مصرف گیلاس می‌تواند سرعت رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهد.

درمان بی خوابی

جالب است بدانید مصرف گیلاس قبل از خواب مانند قرص خواب عمل می‌کند و باعث خوابی آرام و عمیق می‌شود. برای این منظور باید از آب گیلاس با طعم ترش استفاده شود که دارای مقادیر غنی از ملاتونین می‌باشد و علاوه بر رفع استرس و اضطراب به درمان بی خوابی هم کمک می‌کند.

تقویت قوای جنسی

مصرف گیلاس می‌تواند به درمان ناتوانی‌ها و بی میلی جنسی زنان و مردان کمک کند. گیلاس به دلیل وجود ویتامین‌های C و A می‌تواند سطح هورمون‌های تستوسترون و استروژن را افزایش دهد و علاوه بر افزایش میل جنسی، باعث افزایش حجم اسپرم‌های آقایان نیز شود.

خواص گیلاس برای فشار خون

مصرف گیلاس یکی از درمان‌های طبیعی فشار خون بالا نیز می‌باشد. همانطور که می‌دانید گیلاس حاوی مقادیر سرشار از پتاسیم می‌باشد و به همین دلیل می‌تواند باعث دفع سدیم اضافی موجود در بدن شود و فشار خون بالا را کاهش دهد.

خواص گیلاس برای نقرس

گیلاس برای بهبود و کاهش علائم نقرس بسیار مفید است. گیلاس به دلیل اینکه حاوی مقادیر مناسبی از آنتوسیانین می‌باشد و به همین دلیل می‌تواند باعث کاهش التهابات و رفع درد حاصل از مفاصل بسیار موثر باشد.

دیگر خبرها

  • کدام غذاها را در سفر نخوریم ؟
  • این میوه از صدتا کدئین بهتر است
  • واکاوی تقابل علم و اخلاق علمی
  • حذف قند از رژیم غذایی چه عوارضی دارد؟‌
  • پوست این میوه را حتما بخورید!
  • احتمال خط خوردن نام رشفورد برای یورو ۲۰۲۴
  • به این دلایل به کودکتان زیاد بستنی ندهید
  • ترکیب این خوراکی‌ها با آب خطرناک است
  • برای خوش اندام شدن این نکات را رعایت کنید
  • زیاد خوردن این سبزی مساوی است با مرگ!