Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@20:30:50 GMT

چهره‌های جوان و جدید در راه شورای شهر بیرجند

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۰۲۷۰۲

چهره‌های جوان و جدید در راه شورای شهر بیرجند

به گزارش ایرنا انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌ جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، نخستین میان‌دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی (۶ حوزه انتخابیه تهران، تفرش، کبودرآهنگ، گچساران، آستانه اشرفیه و میانه) و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری (۴ حوزه تهران، قم، خراسان رضوی و مازندران) روز جمعه ۲۸ خرداد برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در ۱۱ شهرستان استان خراسان جنوبی برگزار شد و این استان با مشارکت ۷۴.۲۲ درصد واجدین شرایط رای دادن، رتبه اول را در کشور کسب کرد.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۳۱ شهر دارد و انتخابات شوراها روز ۲۸ خرداد در ۳۰ شهر استان برگزار شد که در بیرجند به صورت تمام الکترونیک بود.

مطابق قانون تعداد اعضای شوراها برای شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر پنج عضو اصلی، برای شهرهای ۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر هفت عضو اصلی و برای شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۹ عضو اصلی انتخاب می‌شوند و بیرجند با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر، ۹ عضو اصلی شورای شهر و ۶ عضو علی‌البدل دارد.

هدف از تشکیل شوراها، مشارکت دادن مردم در مدیریت شهری است تا افراد نسبت به اداره محل خویش احساس مسئولیت بیشتری پیدا کنند و این نوع مشارکت که از ویژگی‌های جامعه برخوردار از حاکمیت مردمی است سبب پیشرفت و بهبود امور جامعه در ابعاد مختلف می‌شود.

شوراهای اسلامی شهر یکی از ظرفیت های مهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که تدوین کنندگان ضرورت وجودی آن را به‌عنوان یک نهاد تصمیم‌گیر مردمی در شهرها و روستاها احساس کرده و حقی را برای شهروندان قائل شدند که در امور و مسائل شهر و روستای خود تصمیم بگیرند.   

رقابت ۸۳ نامزد برای ۹ کرسی شورای شهر بیرجند

براساس آخرین آمار ۸۳ نامزد در بیرجند برای کسب ۹ کرسی اصلی شورای اسلامی شهر بیرجند در صحنه رقابت حضور داشتند و یک هفته‌ قبل از برگزاری انتخابات به معرفی خود و برنامه‌هایشان در فضای عینی و مجازی پرداختند.

فعالیت انتخاباتی در این دوره با ارائه فهرست و ایجاد ائتلاف‌های مختلف برای راهیابی به شورای شهر بیرجند بیش از دیگر شیوه‌های تبلیغاتی به کار گرفته شد و در مهلت قانونی فعالیت تبلیغاتی نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز تبلیغ ائتلاف‌ها پررنگ‌تر از تبلیغ فردی بود.

با پایان یافتن شمارش آرای انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر بیرجند ۹ عضو اصلی و ۶ عضو علی‌البدل این شورا با رای مردم انتخاب شدند.

از مجموع آرای ماخوذه صحیح "علیرضا محمودی راد" با ۱۱ هزار و ۴۷۴ رای، "فرید فروزانفر" با ۱۰ هزار و ۶۷۱ رای، "فاطمه زهرا هلال بیرجندی" با ۱۰ هزار و ۵۹۵ رای، "مرتضی یزدان شناس" با ۹ هزار و ۸۲۴ رای، "محمد مهدی درخشی" با هشت هزار و ۴۷۹ رای، "رضا حسنی صفت" با هفت هزار و ۱۹۶ رای، "عباس سروری" با هفت هزار و ۱۰ رای، "مهدی عبدالرزاق نژاد" با ۶ هزار و ۷۲۶ رای و "ویدا ناصری" با ۶ هزار و ۷۲۴ رای، ۹ عضو منتخب شورای شهر بیرجند شدند.

همچنین "نگین ناصح" با ۶ هزار و ۲۸۶ رای، "مهدی میری" ۶ هزار و ۱۲۷ رای، "فریدون ابراهیمی" ۶ هزار و ۲۰ رای، "محمد رمضانی" پنج هزار و ۷۸۱ رای، "ابوالفضل علیزاده بیرجندی" پنج هزار و ۴۴۹ رای و "محمدحسین زراعتکار" با پنج هزار و ۴۰۲ رای به عنوان اعضای علی‌البدل شورای شهر بیرجند انتخاب شدند.

اکثریت منتخبان از ائتلاف برای بیرجند

در میان این منتخبان که با رای مستقیم مردم انتخاب شدند، شاهد حضور چهرهای جدید و جوان‌تر نسبت به دوره قبل (پنجم) هستیم که نشان از رویکرد مردم به جوان‌گرایی در انتخابات دارد و در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز با انتخاب سه نماینده جوان از مجموع چهار نماینده این استان نمود عینی یافت.

همچنین ترکیب منتخبان مردم برای ششمین دوره شورای اسلامی شهر بیرجند نشان می‌دهد که نگاه به ائتلاف‌ها بیش از نگاه به اشخاص و مستقلین حاکم بوده است به طوری که از بین فهرست‌ها و ائتلاف‌های مختلف در بیرجند که معرفی شدند، پنج نامزد از "ائتلاف برای بیرجند" با کسب رای اعتماد مردم به شورای ششم راه یافتند.

آرایش سیاسی شکل گرفته در انتخابات شورای شهر بیرجند بعد از روند ثبت‌نام و بررسی صلاحیت‌ها و در نهایت اعلام اسامی تایید صلاحیت شدگان گویای شکل‌گیری ائتلاف‌های مختلف برای تصاحب ۹ کرسی پارلمان شهری بود که در یک هفته مانده به ۲۸ خرداد نمود بیشتری پیدا کرد.

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در این دوره مانند دوره گذشته نامزدهای مورد نظر را برای رقابت‌های انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر انتخاب کرد و فهرست ۹ نفره را با عنوان "ائتلاف برای بیرجند" ارائه داد که از این تعداد سه نفر آنان از اعضای شورای فعلی (پنجمین دوره شوراها) هستند.

پنج نفر از این فهرست با شعار "تجربه، تخصص و توسعه" شامل علیرضا محمودی راد، فرید فروزانفر، فاطمه زهرا هلال بیرجندی، مرتضی یزدان‌شناس و حجت الاسلام محمدمهدی درخشی پیروز میدان شدند و محمودی‌راد که عضو شورای شهر فعلی و رییس بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند است، بیشترین رای را بین ۹ منتخب این شورا به دست آورد.

ائتلاف خدمت از دیگر ائتلاف‌های این دوره از انتخابات در بیرجند بود که رضا حسنی صفت عضو شورای شهر فعلی از این ائتلاف بار دیگر انتخاب شد.

ائتلاف نجم (نیروهای جوان مردمی) از دیگر ائتلاف‌های شکل گرفته در عرصه انتخابات شورای اسلامی شهر بیرجند است که نام هفت نامزد در فهرست آن مشاهده می‌شود و ویدا ناصری از این فهرست منتخب مردم شد.

از میان ۹ منتخب مردم در دوره ششم شورای اسلامی شهر بیرجند، چهار منتخب شامل عباس سروری، فرید فروزانفر، حجت الاسلام محمدمهدی درخشی و ویدا ناصری برنامه‌های خود را قبل از انتخابات با حضور در سایر ائتلاف‌ها اعلام کردند و جوان‌تر هستند.

راهیابی ۵ نفر از اعضای شورای شهر پنجم به دوره ششم

پنج نفر از اعضای شورای شهر پنجم بار دیگر از مردم بیرجند رای اعتماد گرفتند و این در حالی است که برخی اعضای فعلی این شورا برای انتخابات ششمین دوره شوراها نام‌نویسی نکردند.

فرماندار بیرجند گفت: در انتخابات این دوره شورای اسلامی شهر بیرجند ۲۰۰ هزار تعرفه رای بین ۱۱۵ شعبه شهری توزیع شد که ۷۳ هزار و ۷۰ تعرفه مصرف شده است.

علی ناصری اظهار داشت: در مجموع ۷۱ هزار و ۳۰ رای در شهر بیرجند اخذ شد که از این تعداد ۶۴ هزار و ۵۱۷ رای صحیح و ۶ هزار و ۵۱۳ رای باطله بوده است.

وی با بیان اینکه انتخابات شورای اسلامی شهر بیرجند امسال به صورت تمام الکترونیک برگزار شد گفت: در آغاز فرایند انتخابات شوراها با کمی تاخیر در رای‌گیری مواجه شد اما بلافاصله مشکل رفع و تا پایان انتخابات مشکلی نداشتیم.

فرماندار بیرجند افزود: شب گذشته انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا تا ساعت ۲ بامداد تمدید شد و در این مدت شهروندان موفق شدند رای خود را به صندوق انداخته و در انتخابات الکترونیکی شورای شهر همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری شرکت کنند.

وی اظهار داشت: امسال بیش از پنج هزار و ۵۰۰ نفر عوامل اجرایی، نظارتی و خدماتی برگزاری انتخابات در شهرستان بیرجند را برعهده داشتند.

ناصری گفت: در شهرستان بیرجند ۲۳۰ شعبه اخذ رای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا دایر شد که از این تعداد ۱۱۵ شعبه مربوط به شهر بیرجند بود و ۱۱۵ شعبه برای نقاط روستایی شهرستان در نظر گرفته شد.

وی افزود: در راستای حفظ سلامتی مردم تعداد شعب اخذ رای این شهرستان از ۲۰۵ شعبه در انتخابات قبلی به ۲۳۰ شعبه افزایش یافت که ۱۴ درصد افزایش داشته است.

تمامی شهرهای خراسان جنوبی به غیر از یک شهر حائز تشکیل شوراهای دوره ششم شدند و ۴۷۱ نفر در انتخابات شوراهای شهر برای ۱۵۴ کرسی اصلی رقابت کردند.

انتخابات شوراهای روستا نیز در ۸۹۸ روستا از ۹۱۸ روستای واجد شرایط استان برگزار شد و ۲۰ روستا به حد نصاب نرسید که برگرفته از تایید صلاحیت و انصراف‌ها بود و این تعداد نسبت به دوره قبل کمتر بوده است.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، نخستین میان‌دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی (۶ حوزه انتخابیه تهران، تفرش، کبودرآهنگ، گچساران، آستانه اشرفیه و میانه) و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری (۴ حوزه تهران، قم، خراسان رضوی و مازندران) روز جمعه ۲۸ خرداد برگزار شد.

هزار و ۲۴ شعبه اخذ رای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در خراسان جنوبی دایر شد که با توجه به لزوم حفظ سلامتی مردم تعداد شعب اخذ رای در این استان ۱۵ درصد نسبت به دوره قبل افزایش یافت.

۳۸۲ شعبه شهری و ۶۴۲ شعبه روستایی در استان خراسان جنوبی از ساعت ۷ صبح روز جمعه آرای مردم در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا را اخذ کردند و رای‌گیری تا ساعت ۲ بامداد شنبه ادامه داشت.

امسال ۵۶۹ هزار و ۶۲۷ نفر در خراسان جنوبی واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد ۱۶ هزار و ۳۴۸ نفر رای اولی به شمار می‌روند.

بنابر اعلام ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی، این استان با ۷۴،۲۲ درصد رتبه اول مشارکت در انتخابات ۲۸ خرداد را به خود اختصاص داده است.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر شورای اسلامی شهر بیرجند خراسان جنوبی مشارکت سیاسی پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰؛ حضور مردم در روز تعیین سرنوشت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر شورای اسلامی شهر بیرجند انتخابات ۱۴۰۰ ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر شورای اسلامی شهر بیرجند خراسان جنوبی مشارکت سیاسی ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری شورای اسلامی شهر بیرجند ششمین دوره شوراها شورای شهر بیرجند انتخابات شوراها انتخابات شورای ریاست جمهوری رای انتخابات خراسان جنوبی میان دوره ای پنج هزار برگزار شد ائتلاف ها عضو اصلی ۲۸ خرداد هزار نفر ۲۰۰ هزار ۶ هزار اخذ رای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۲۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در کرمانشاه به صورت تمام الکترونیک

به گزارش خبرگزاری مهر، علی شعبانی اظهار کرد: در دور نخست انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲، تکلیف پنج حوزه انتخابیه استان و یک کرسی از سه کرسی حوزه انتخابیه مرکز استان روشن شد.

وی افزود: برای مشخص شدن نمایندگان ۲ کرسی دیگر نمایندگی مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسامی رقابت ۴ نامزد به دور دوم کشیده شد.

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه تصریح کرد: در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در کرمانشاه، انتخابات به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: آموزش‌های لازم برای برگزاری انتخابات الکترونیک در دور دوم به مردم و عوامل اجرایی از طریق رسانه ملی و فضای مجازی و در جمع‌های حقیقی ارائه می‌شود.

شعبانی خاطرنشان کرد: انتخابات دور دوم دوازدهمین مجلس شورای اسلامی روز جمعه، بیست‌ویکم اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

کد خبر 6082515

دیگر خبرها

  • برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در کرمانشاه به صورت تمام الکترونیک
  • آمادگی استان اردبیل برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • ۲۲ روز مانده تا تعیین تکلیف ۴۵ کرسی باقیمانده مجلس دوازدهم /انتخابات مرحله دوم در کدام حوزه ها الکترونیکی است؟
  • برگزاری اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب/ هدیه‌ای که تقدیم مردم غزه شد
  • اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب برگزار شد
  • اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی
  • آغاز گرامیداشت و اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی
  • اسامی منتخبان زن مجلس دوازدهم/ رقابت ۷ خانم در دور دوم
  • صدور اعتبار نامه نمایندگان منتخب تهران در مجلس دوازدهم