Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-03-28@14:28:41 GMT

نقش کلیدی برجلم بر شاخص های کلان اقتصاد ایران

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۰۲۹۹۶

نقش کلیدی برجلم بر شاخص های کلان اقتصاد ایران

احیای برجام نقشی کلیدی در تعیین مسیر آینده متغیرهای اقتصادی ایران خواهد داشت.

 

به گزارش پول نیوز به نقل از ایسنا، موسسه رتبه بندی فیچ برآورد جدید خود از شاخص های کلان اقتصاد ایران را منتشر کرد که بر این اساس، انتظار می رود پس از بازگشت ایران و آمریکا به توافق هسته ای، در سال جاری تولید نفت ایران ۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹ درصد و در سال آینده ۳۷.۱ درصد افزایش پیدا کند. این موسسه با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی ارزش ریال مقابل دلار آمریکا پس از خروج دولت ترامپ از برجام می نویسد: با افزایش احتمالی درآمدهای ارزی دولت، نیاز به تامین نقدینگی از طریق چاپ پول کمتر خواهد شد و این مساله منجر به کاهش نرخ تورم می شود.

رشد اقتصادی

نرخ پیش بینی شده برای سال جاری: ۴.۳ درصد

نرخ پیش بینی شده برای سال آینده: ۸.۲ درصد

نرخ پیش بینی شده برای دو سال بعد: ۵.۵ درصد

سرانه تولید ناخالص داخلی

نرخ پیش بینی شده برای سال جاری: ۹۴۱۲ دلار

نرخ پیش بینی شده برای سال آینده: ۱۰ هزار و ۲۹۹ دلار

نرخ پیش بینی شده برای دو سال بعد: ۱۰ هزار و ۳۱۵ دلار

جمعیت

نرخ پیش بینی شده برای سال جاری: ۸۵.۰۳ میلیون نفر

نرخ پیش بینی شده برای سال آینده: ۸۶.۰۲ میلیون نفر

نرخ پیش بینی شده برای دو سال بعد: ۸۶.۹۸ میلیون نفر

تورم

نرخ پیش بینی شده برای سال جاری: ۱۶ درصد

نرخ پیش بینی شده برای سال آینده: ۱۲ درصد

نرخ پیش بینی شده برای دو سال بعد: ۱۰ درصد

نرخ ارز (رسمی)

نرخ پیش بینی شده برای سال جاری: ۴۲۰۰ تومان

نرخ پیش بینی شده برای سال آینده: ۴۵۰۰ تومان

نرخ پیش بینی شده برای دو سال بعد: ۵۱۵۰ تومان

حجم ذخایر ارزی

میزان پیش بینی شده برای سال جاری: ۸۷.۹ میلیارد دلار

میزان پیش بینی شده برای سال آینده: ۹۱.۴ میلیارد دلار

میزان پیش بینی شده برای دو سال بعد: ۹۵ میلیارد دلار

کفایت ذخایر ارزی برای تامین نیازهای وارداتی

میزان پیش بینی شده برای سال جاری: ۱۶ ماه

میزان پیش بینی شده برای سال آینده: ۱۵ ماه

میزان پیش بینی شده برای دو سال بعد: ۱۴.۸ ماه

سایر شاخص های کلان اقتصادی ایران

* ۱۹۸ هزار و ۸۶۶ کیلومتر راه جاده ای

* ۸۴۸۴ کیلومتر شبکه راه آهن

* تعداد کل فرودگاه های کشور: ۱۴۰ فرودگاه

* شاخص ریسک سیاسی: ۵۴.۱ (دوازدهمین کشور منطقه از نظر ریسک سیاسی و ۱۳۰ در جهان)

* شاخص ریسک اقتصادی کوتاه مدت: ۴۸.۵ (دهمین کشور منطقه و ۱۰۱ در جهان)

* شاخص ریسک اقتصادی بلند مدت: ۴۶.۳ (نهمین کشور منطقه و ۱۱۳ در جهان)

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: اقتصاد ایران رشد اقتصادی تحریم برجام پول نیوز نرخ پیش بینی شده برای سال آینده نرخ پیش بینی شده برای سال جاری میزان پیش بینی شده برای سال درصد نرخ پیش بینی شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۲۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولان قم، از نگاه جزیره‌ای فاصله بگیرند

ایسنا/قم سرپرست معاونت امور صنایع و معادن سازمان صمت درباره لزوم نگاه کلان مسئولان استانی به طرح‌های عمرانی، گفت: مسئولان باید از نگاه جزیره‌ای فاصله بگیرند و نگاه کلان‌تری به اقتصاد و پروژه‌های عمرانی داشته باشند تا به اقتصاد کشور ضربه وارد نکنند.

مجتبی سرلک سرپرست معاونت امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به پیام نوروزی رهبر انقلاب اسلامی، گفت: شعارهای اقتصادی سال‌های اخیر در دو بخش کمی و کیفی بوده است و نام گذاری امسال رهبر انقلاب اسلامی تحت عنوان “جهش تولید با مشارکت مردم” به معنای نا امید شدن ایشان از بخش دولتی نیست بلکه به دنبال خروجی بالاتر اقتصادی از دولت و مردم هستند و حضور مردم ضمانت تحقق شعار سال‌های قبل خواهد بود.

وی در خصوص راهبرد اداره صنایع و معادن استان قم در راستای تحقق شعار سال، اظهار کرد: بسیاری از سیاست‌گذاری‌های سال جدید مربوط به سیاست کلان می‌شود اما در استان، باید بتوانیم طرح‌ها و تولیدی‌های معرفی کنیم که مردم توان سرمایه‌گذاری در آن داشته باشند و تجربه تلخ بورس ۱۳۹۹ تکرار نشود، مردم به بسیاری از نمادها در بورس ۱۳۹۹ اعتماد داشتند و گمان می‌کردند نظارت بر آن‌ها وجود دارد اما سرمایه‌گذاری و نظارت خاصی پشت بسیاری از نمادها وجود نداشت.

سرلک بیان کرد: قصد داریم در سال جدید سرمایه‌های مردم را در قالب سهامی عام و با توجیه اقتصادی معقول جذب کنیم تا بتوان پیشرفت آن را برای مردم تشریح کرد، در این صورت مردم امید به مشارکت بیشتر در اقتصاد خواهند داشت و هم چنین بُعد دیگر علمی و تخصصی است و در سطح حاکمیت باید هم‌اندیشی با نخبگان مردمی تجربه شود.

وی افزود: جلساتی که مدیران با مردم دارند، حالت مطالبه‌گری صرف مردم را دارد و هیچ‌گاه نخبگان از سیستم انتقاد نمی‌کنند از این جهت باید فضایی فراهم آورد تا نخبگان سیستم‌های مدیریتی را به نقد بکشند تا ارتباط مردم با مدیران شکل بگیرد و صرفا تکیه بر مسئولان نداشته باشند، همچنین در چندین دهه گذشته رهبر انقلاب اسلامی شعار سال را حمایت از تولید داخلی نامیدند که لازمه‌اش ورود چابک‌تر بخش دولتی، برای استانداردسازی محصولات داخلی است.

سرلک در ادامه اظهار کرد: مردم به دلیل روحیه میهن‌پرستی و رهبر دوستی همیشه قصد خرید کالای ایرانی را دارند وقتی نظارت و کیفیت بالا را ببینند با دلگرمی بیشتری خرید انجام می‌دهند و اما بحث دیگر کمبود برق و گاز در فصل تابستان است و به دلیل لزوم اولویت‌ بودن بخش خانگی، لازم است مردم در حوزه الگوی مصرف کمک بیشتری داشته باشند و دستگاه‌های مربوطه باید زیرساخت اصلاح الگوی مصرف را نیز فراهم کنند، کاهش الگوی مصرف در بخش صنعتی نیز باید مشاهده شود.

وی در خصوص مهم‌ترین چالش پیش‌روی مردم برای شرکت در بخش اقتصادی، گفت: مهم‌ترین چالش زمانی به وجود می‌آید که نگاه تخصصی و فنی نسبت به شعار سال وجود نداشته باشد، در این صورت به سمت کارهای موقتی خواهیم رفت و طرح‌هایی ارائه می‌شود که توجیح اقتصادی بلند مدت ندارند و باعث تضعیت حضور مردم می‌شود.

سرلک در پایان گفت: برای تحقق شعار سال در استان‌ها نباید نگاه جزیره‌ای وجود داشته باشد، در عین حال که مسئولین استانی نگاه استانی دارند باید نگاه کلان نیز داشته باشند. برای مثال  اگر بخواهیم به هر قیمتی در استان قم صنعتی را گسترش بدهیم و این گسترش با زیرساخت‌ها استان هماهنگ نباشد، آنگاه در دراز مدت به اقتصاد کشور لطمه وارد می‌شود، پس لازم است در بخش صنعتی نگاه کلان داشته باشیم تا اعتماد سازی برای مردم صورت بگیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هوای شهر مشهد ناسالم است / پاک‌ترین هوا سهم ایلام شد
  • گیر و گور اقتصاد ایران چیست؟
  • هوای اهواز بر مدار نارنجی است / شاخص کیفی ۲۱ شهر سالم و پاک ثبت شد
  • پیش بینی بورس در بهار ۱۴۰۳| بورس سبزپوش می‌شود؟
  • مسئولان قم، از نگاه جزیره‌ای فاصله بگیرند
  • مشارکت مردم یک عنصر کلیدی در تحقق اهداف اقتصادی و ملی است
  • وضعیت انس طلا در بازار جهانی چگونه خواهد بود؟/ بهترین پرتفو بورسی
  • فرشاد مومنی: به مسئولان کلیدی مملکت هشدار می‌دهم با این وضع، حکومت زمین گیر می‌شود!
  • فرشاد مومنی: به مسئولان کلیدی مملکت هشدار می دهم با این وضع، حکومت زمین گیر می شود! / اوضاع به نام تولید اما کاملا به کام رباخواران است / نهادهای نظارتی کجا هستند؟
  • ثبت آبی‌ترین آسمان در بجنورد/ شاخص کیفی ۱۹ شهر سالم و پاک است