Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، ابراهیم شیرانی مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: دو عامل سرمازدگی و خشکسالی منجر به کاهش تولید نزدیک به ۲۰ درصدی محصولات باغی از جمله گیلاس، آلبالو و زردآلو در استان نسبت به مدت مشابه پارسال شده است.

او افزود: از ۷۲۵ هکتار باغات گیلاس استان، ۲۸۰ هکتار بارور و بقیه به صورت نهال است و پیش‌بینی می‌شود امسال حدود هزار و ۵۰۰ تُن گیلاس از این سطح برداشت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

آغاز برداشت گیلاس و آلبالو از باغات شهرستان سامان

شیرانی اضافه کرد: عمده ارقام کشت شده گیلاس در استان رقم قاهری، تک‌دانه مشهد و زرد دانشکده است.

او ادامه داد: مساحت زیر کشت آلبالو در چهارمحال و بختیاری ۱۹۵ هکتار است که از این میزان ۱۵۰ هکتار بارور و بقیه نهال است و پیش‌بینی می‌شود از این سطح حدود ۸۰۰ تُن آلبالو برداشت شود.

شیرانی گفت: ارقام عمده آلبالو کشت شده در چهارمحال و بختیاری شامل رقم گیسی، سیلانی و رقم بوترمو است، رقم آلبالو ترش محلی هم در استان وجود دارد.

او با اشاره به وجود ۶۸۰ هکتار باغ زردآلو در استان افزود: از این میزان ۶۰۱ هکتار بارور و بقیه به صورت نهال است، همچنین پیش بینی می‌شود حدود سه هزار تُن تولید زردآلو از باغات استان برداشت شود و رقم‌های عمده مورد کشت ملایری، تخم‌گردی و خیاری است.

شیرانی اضافه کرد: حدود ۴۰ درصد از تولید محصول گیلاس، زردآلو و آلبالو به مصرف تازه خوری در استان می‌رسد و بقیه به استان‌های همجوار مانند اصفهان ارسال می‌شود، همچنین زردآلو به صورت خشک و برگ زردآلو و لواشک هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ف

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات باغی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۳۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن برداشت گندم در دهلران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ عزیزان افزود: پیش بینی می شود از ۶۵ هزارهکتار زمین آبی و ۹۲ هزار هکتار دیمی، ۴۰۹ هزار تن گندم تولید شود که سهم شهرستان دهلران بیش از ۲۰۰ هزار تن اشت.

وی افزود: با وجود بارندگی های سیل آسا ‌به ویژه در این شهرستان و تخریب ۱۲۰۰ هکتار از زمین های کلزا و گندم، تولید در این ‌دو بخش کاهش نداشته است.

نماینده ولی فقیه ‌در استان و امام جمعه ایلام در جمع کشاورزان دشت عباس و دهلران گفت: رزق و روزی انسان ها در تلاش و کوشش برای تولید در این بخش ‌رقم می خورد.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار افزود: تکمیل کننده جشن شکرگزاری گندم که یک سنت حسنه محسوب می شود، با پرداخت زکات زیباتر می شود.

منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی هم در مراسم جشن گندم گفت: با کار و تلاش، تولید به ویژه در کشاورزی معنا پیدا می کند.

چراغی افزود: باید به موقع و سریع به مشکلات کشاورزان خصوصاً در هنگام ‌بارش های خسارت‌زا رسیدگی کرد و در کنار مردم بود.

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۵ درصدی خدمات بهداشتی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی در چهارمحال و بختیاری
  • معرفی 14 میلیارد تسهیلات توسعه باغ در ساری
  • مبارزه با آفات سن در هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری
  • خرید محصولات پاییزه در خوزستان از ۵۳۶ هزار تن گذشت
  • بیش از ۵۳۰ هزار تن محصولات پاییزه در خوزستان خریداری شد
  • چهارمحال و بختیاری همچنان دومین استان خشک کشور
  • پیشرفت ۶۵ درصدی طرح‌های هادی روستایی در چهارمحال و بختیاری
  • جشن برداشت گندم در دهلران
  • افزایش ۱۲۲ درصدی صادرات کالا از چهارمحال و بختیاری
  • افزایش ۱۲۲ درصدی صادرات کالا از استان چهارمحال و بختیاری