Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری بالاخره تمام شد؛ با ردصلاحیت‌ها و همه عواملی که خیلی‌ها را از صندوق رای دور کرد. مشارکت در این انتخابات کمترین مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری پس از انقلاب را داشت؛ ۴۸.۸ مشارکت مردمی و ۵۱.۲ عدم مشارکت. در این بین آمار آرای باطله هم جای تامل داشت؛ چیزی نزدیک به ۴ میلیون رای باطله در این دور به صندوق‌ها ریخته شد که این هم برای خودش یک رکورد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حالا دیگر ابراهیم رئیسی رییس قوه قضاییه، همزمان عنوان رئیس‌جمهوری منتخب را هم با خود دارد.

اما در این بین سرنوشت سیاسی اصلاح‌طلبان است که خیلی‌ها درباره آن اظهارنظر می‌کنند. 

به عقب برگردیم...

برای سرنوشت سیاسی اصلاح‌طلبان باید به کمی عقب‌تر از نتایج شورای نگهبان درباره صلاحیت‌ها برگردیم. این انتخابات را باید یکی از ادوار کم‌رونق و بی‌حال توصیف کرد؛ همواره در ادوار انتخابات شور و هیجان زیادی در جامعه و قبل از آن در بین گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی دیده می‌شد. معمولا این وضعیت در زمستان و حتی پاییز قبل از انتخابات شروع می‌شد اما امسال حتی در فروردین هم به سختی می‌توان گفت که فضای انتخاباتی بر کشور حاکم بود. به هر شکل پس از تعطیلات نوروز گروه‌های سیاسی کم‌کم خودشان را جمع کردند و سعی کردند به اجماع برسند. 

غالب اصلاح‌طلبان هم زیر خیمه‌ای به نام جبهه اصلاحات ایران گرد هم آمدند. در این خیمه نمایندگان ۳۱ حرب اصلاح‌طلب نشسته بودند که ۱۵ عضو حقیقی را هم انتخاب کردند. این جبهه فراگیرترین جبهه اصلاح‌طلبان بود که در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ تشکیل شد. جبهه اصلاحات ایران نزدیک به ۱۲ نامزد را به رای اعضایش گذاشت که برخی از آنها برای انتخابات ثبت‌نام کردند و برخی دیگر شرایط ثبت‌نام را نداشتند. آنها که ثبت‌نام کردند هم همگی رد صلاحیت شدند؛ از جمله اسحاق جهانگیری و مصطفی تاجزاده. جواد ظریف هم پس از حواشی که برایش انتشار مشکوک فایل صوتی‌اش برایش ساخت، کلا ثبت‌نام نکردند. 

جواد آذری‌جهرمی هم پس از تغییرات دقیقه نودی شورای نگهبان در قانون انتخابات نتوانست ثبت‌نام کند. اصلاح‌طلبان گرچه احتمالا از قبل می‌دانستند که تاجزاده ردصلاحیت خواهد شد ولی انتظار ردصلاحیت جهانگیری و پزشکیان را نداشتند. در بدترین حالت آنها کم‌کم خود را آماده می‌کردند که اگر اینها هم ردصلاحیت شوند یا قبل‌تر از آن، راضی به ثبت‌نام نشوند از گزینه ائتلافی‌شان با اعتدالیون یعنی علی لاریجانی حمایت کنند. اما هم تاجزاده ردصلاحیت شد و هم جهانگیری و پزشکیان و لاریجانی. 

در حدود یک هقته‌ای که آنها ثبت‌نام کردند تا اعلام نظر شورای نگهبان آنها توانستند موج‌های امیدوارکننده‌ای برای اصلاح‌طلبان بسازند. برخی از اصلاح‌طلباان در عین حمایت از جهانگیری نیم‌نگاهی هم به علی لاریجانی داشتند. تحرکات لاریجانی بی‌سابقه بود. جهانگیری هم در گفت‌وگوها ثابت کرد که موتورش روشن شده و مانند سال ۹۶ با دست پر به میدان امده. لاریجانی هم در همان مدت نشان داد که آماده است تا رقبایش را ضربه فنی کند. اما شورای نگهبان به رویای اصلاح‌طلبان پایان داد و همگی آنها را ردصلاحیت کرد. آنچه برای اصلاح‌طلبان مانده بود محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی بودند که جایی در میان جبهه اصلاحات ایران نداشتند. بر همین اساس این جبهه در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل ردصلاحیت‌های گسترده نامزدی برای معرفی به مردم در این انتخابات ندارد.

عدم حمایت جمعی؛ حمایت تکی

پس از اعلام نظر شورای نگهبان درباره افرادی که می‌توانند نامزد انتخابات شوند، برخی از احزاب و چهره‌های اصلاح‌طلب در پی این برآمدند تا از عبدالناصر همتی یا محسن مهرعلیزاده حمایت کنند. اما جبهه اصلاحات ایران زیر بار حمایت نرفت. نهایتا چهارشنبه‌ی پیش از انتخابات مهرعلیزاده از ادامه رقابت‌ها کناره‌گیری کرد ولی در متن نامه کناره‌گیری‌اش اشاره‌ای به حمایت از همتی نداشت. در همین حال گویا برخی متنفذان اصلاح‌طلب محمد خاتمی را تحت فشار قرار داده بودند تا وارد بازی شود. این امر را می‌توان در پیام منتسب به خاتمی خطاب به مهرعلیزاده و سخنانش در جمع افراد لیست شورای شهر اصلاح‌طلبان موسوم به «جمهور» پیدا کرد؛ در پیام منسوب به خاتمی از مهرعلیزاده بابت کناره‌گیری‌اش به سود همتی تقدیر شده بود؛ ‌آن هم در حالیکه مهرعلیزاده هیچ حرفی درباره حمایت از همتی نزده بود. از سوی دیگر اما سخنان خاتمی در جمع افراد لیست جمهور، او هیچ نامی از همتی نبرد و تنها مردم را به رای‌دادن دعوت کرد. این تناقض را می‌توان در نتیجه‌ی اختلافات و فشارهای تیم اطراف خاتمی و برخی اصلاح‌طلبان دانست که بر او وارد کردند.

تلاش برای هزینه‌کردن خاتمی

با این وجود روز رای‌گیری جمع کثیری از اصلاح‌طلبان از جمله خاتمی رای خود را به صندوق انداختند؛ اما درحالیکه خاتمی هیچ حمایت لسانی از همتی نکرده بود، محمدعلی ابطحی در توییتی مدعی شد که رای خاتمی به همتی بوده است. از سوی دیگر رجانیوز هم دقایقی پس از رای دادن خاتمی نوشت که او به همتی رای داده است. 

این درحالیست که سابقه خاتمی نشان می‌دهد در چنین شرایطی رایی به صندوق می‌اندازد که باطله ولی در عین حال دارای پیام سیاسی است؛ از جمله انتخابات مجلس هشتم که غالب اصلاح‌طلبان از حضور در این انتخابات عقب نشسته بودند، در حوزه انتخابیه دماوند آن هم در آخر وقت شرکت کرد و روی برگه رایش نوشت «جمهوری اسلامی»؛ که البته با انتقادات گسترده‌ای روبرو شد.

اما این تلاش‌ها برای به صحنه کشاندن خاتمی به عنوان رهبر اصلاحات، ناشی از آن بود که برخی اصلاح‌طلبان قصد داشتند تا با اعلام عدم مشارکت در انتخابات در کنار بدنه اجتماعی خود که بخش عمده‌ای از ۵۱.۲درصدی هستند که رای ندادند قرار گیرند و برخی دیگر با گرم کردن رقابت‌های انتخاباتی و حمایت از کسی که قرابتی به اصلاح‌طلبان نداشت و سعی در برندسازی از او داشتند، خود را در دایره ۴۸.۸ درصدی که رای دادند جا کنند.

آینده‌ی متزلزل

با این وجود آین ده سیاسی اصلاح‌طلبان دچار یک تزلزل و شک و تردید شده است.

خیلی‌ها معتقدند که آن دسته از اصلاح‌طلبان که وارد ماجرای انتخابات شده‌اند آن هم با حمایت از همتی، عمر سیاسی‌شان تمام شده است و دیگر حنایشان رنگی ندارد. استدلال این دسته ناظر به این است که با وجود حمایت برخی احزاب عمده‌ی اصلاح‌طلب از جمله کارگزاران و القای حمایت خاتمی از همتی، نهایتا ۳ میلیون رای داشتند که یک جناح سیاسی با چنین سطح آرایی دیگر نمی‌تواند ابراز وجود کند.

برخی دیگر معتقدند که اصلاح‌طلبان در لایه‌های بالایی یعنی لایه‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز نیازمند یک پوست‌اندازی گسترده هستند و باید این کادر کنار برود. آنها معتقدند که ۲۴ سال آقابالاسری این عده باید پایان پذیرد و عرصه را به جوان‌ترهایشان واگذار کنند.

اما برخی معتقدند که بعضا جوانان اصلاح‌طلب در عمل نشان داده‌اند که از سیاست‌ورزی دور هستند و برخی دیگر منافع شخصی‌شان را بر منافع جمعی ترجیح می‌دهند و فعالیت‌های سیاسی‌شان برای به دست آوردن جایگاه است. مثال بارز این گروه برای اثبات ادعایشان دیدار مدیران مسئول رسانه‌های اصلاح‌طلب با ابراهیم رئیسی سه روز پیش از انتخابات است؛ دیداری که با انتقادات گسترده‌ی بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان روبرو شد.

عده‌ای هم معتقدند اصلاح‌طلبان آنچه در چنته داشتند را برای انتخابات رو کردند؛‌حالا طیفی با عدم مشارکت و طیفی با مشارکت؛ اما می‌گویند که نهایت تلاششان را برای آنچه دفاع از جمهوریت نظام می‌خوانند انجام داده‌اند و قدرتی بیشتر از آنچه ارائه شد را نداشتند.

چه خواهند کرد؟

با این حال اصلاح‌طلبان برای سال‌های آینده معلوم نیست چه استراتژی را پیش بگیرند. 

برخی از آنها به سمت رئیسی متمایل شده‌اند که نشان داده‌اند که علاقه ندارند تا در لااقل ۴ سال پیش‌رو عزلت‌نشین شوند. از جمله محمدرضا عارف از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان. او در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی از او درخواست کرده تا « با مدیریت صحیح اجازه ندهد یک جریان اصیل سیاسی به‌واسطه ایجاد محدویت‌های فراوان، خود را از عرصه سیاست ورزی حذف شده بداند». درخواست عارف مشخص است؛ یعنی در دولت جدید نیم‌نگاهی هم به اصلاح‌طلبان داشته باشد و آنها را هم بازی دهند. اما این درخواست به نظر نمی‌رسد که فرجام دلخواه طیفی از اصلاح‌طلبان را داشته باشد که عارف آنها را نمایندگی می‌کند. عارف همچنین از «تمامی گروه‌ها و جریانات سیاسی و سایر نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری» درخواست کرده تا «با حمایت همه‌جانبه از رئیس‌جمهور منتخب، برای برآورده شدن مطالبات به حق مردم که آرزوی همه ماست، همت کنند».

در این بین محمدعلی ابطحی از نزدیکان به خاتمی هم در یادداشتی نوشته که «به نظر من رییسی، می‌تواند و باید رییس‌جمهور همه باشد. میزان آرای باطله، جدی بودن مردم در رساندن پیامشان بود. اما بیایید غر نزنیم. دنبال مقصر نگردیم. کری‌های بی‌حاصل نخوانیم. بیشتر احزاب سیاسی آمدیم تا مشارکت اضافه کنیم. اما نشد. عمده مردم نخواستند. همه ملت تلاش کردند. چه آنها که به هریک از کاندیداها رای دادند و چه آنها که رای باطله دادند و چه آنها که شرکت نکردند. زندگی روزمره‌تان را جاری نگه دارید. یک دست شدن حاکمیت یعنی پایان یافتن  فضای کارشکنی‌های داخلی و مطالبه زندگی بهتر از یک حاکمیت هماهنگ. به جای اعتراض‌های سنتی، بدانیم کار رئیسی خیلی دشوار است. هم در داخل به خاطر عدم همراهی خوب. و هم در خارج به دلیل همکاری نکردن‌های مطلوب. از آقای رئیسی تقاضا می‌کنم مثل قوه قضایی در ریاست‌جمهور فصل جدیدی  را باز کند و با کمک همه مردم به مقابله با سختی‌های اجرایی برخیزد». در بین سطور این یادداشت تمجید و حمایت از رئیسی  و همچنین همان درخواست‌های عارف پنهان است. 

برخی چون حسین مرعشی و محمد عطریانفر از حزب کارگزاران که از موافقان حمایت از همتی بودند معتقدند بایدبه سمت اصلاحات ساختاری و تشکیلاتی در درون جریان اصلاحات رفت نه انزوا.

به هر حال اصلاح‌طلبان یا استراتژی مورد حمایت عارف و ابطحی را در پیش می‌گیرند و سعی می‌کنند خود را نزدیک به دولت آینده کنند؛ یا منزوی می‌شوند؛ البته که انزوا همیشه به معنی پایان یافتن نیست بلکه می‌توان با این انزوا دو نوع برخورد کرد؛ یک برخورد، منفعلانه و تنها نگاه کردن صحنه است که رفته‌رفته هم نزد مردم به فراموشی سپرده می‌شوند و هم حاکمیت دیگر آنها را جدی نخواهد گرفت.

نوع دیگر انزوا، ترمیم و تمرین برای بازگشت پر قدرت است؛ همان کاری که برخی مربیان فوتبال پس از شکست با ستاره‌های تیم خود می‌کنند و آنها را پس از پایان بازی در ورزشگاه خالی از تماشاگر نگه می‌دارند و تمرینشان می‌دهند تا هم شکست را یادشان باشد و هم ستاره‌هایی که به خودشان غرّه شده‌اند شکسته شوند و بدانند که هیچ‌اند.

در تمام این استراتژی‌ها اگر اصلاح‌طلبان به انزوای همراه با ترمیم روی بیاورند احتمال اینکه اقبال اجتماعی به آنها بازگردد بیشتر است؛ گام اول این استراتژی هم پذیرش شکست و اشتباه در تاکتیک بازی است. کاری که از اسفند ۹۸ پس از شکست در انتخابات مجلس یازدهم انجام نشد و در بر همان پاشنه چرخید؛ هرچند که ردصلاحیت‌های گسترده را نباید از این معادلات فاکتور گرفت ولی اگر اصلاح‌طلبان در بزنگاه‌های اجتماعی و سیاسی رفتاری منطبق با اصول خودشان داشتند، این روی‌گردانی از آنها شاید با درصد کمتری رخ می‌داد. 

اما اصلاح‌طلبان تمام تقصیرهای شکست در انتخابات ۹۸ را متوجه شورای نگهبان کردند و سهمی برای خودشان قائل نشدند. نتیجه این رفتار همان شد که ۲۸ خرداد شاهد آن بودیم؛ قهر بیشتر و بی‌توجهی به پیام‌ها و حمایت‌های اصلاح‌طلبان. 

اما اگر اصلاح‌طلبان بخواهند راهبرد انزوای منفعلانه را پیش بگیرند باید گفتمان سیاسی خود را تمام شده بدانند؛ چرا که ستاره‌ها هم در انزوا از یاد می‌روند؛ چه آنکه برخی در حد چراغ هستند و خود را ستاره فرض می‌کنند.

هاشمی‌نسب دهه ۷۰ یا بوفون افسانه‌ای

اگر هم بخواهند به سمت دولت آینده بروند و جناح مقابل را در آغوش بکشند باید منتظر فراموشی سخت‌تر باشند چرا که زیر پا گذاشتن اصول و چارچوب‌ها در هر تفکری مذموم است و در افکار عمومی فرصت‌طلبی و پشت‌کردن به آرمان‌های ابتدایی محسوب می‌شود و مغضوب هواداران؛ مانند مهدی هاشمی‌نسب که در اوج محبوبیتش نزد هواداران پرسپولیس به تیم رقیب یعنی استقلال رفت و علاقه‌شان به نفرت تبدیل شد؛ البته که اصلاح‌طلبان در حال حاضر نیمی از محبوبیتی که هاشمی‌نسب بین پرسپولیسی‌ها داشت را هم ندارند.

حالا دیگر مدتی باید اصلاح‌طلبان در تنهایی به کارها و رفتارشان فکر کنند؛ ببینند می‌خواهند هاشمی‌نسب دهه ۷۰ برای پرسپولیسی‌ها شوند یا مانند بوفون دروازه‌بان افسانه‌ای یوونتوس که در دوران سقوط تیمش به دسته دو هم در تیم ماند و باشکوه به دسته اول بازگشت؛ یا مانند بازیکنی باشند که در جوانی از صحنه بازی حذف می‌شود؛ تصمیم با زعمای قوم است!

منبع: خبرآنلاین

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد جبهه اصلاحات ایران اصلاح طلبان حمایت از همتی شورای نگهبان ریاست جمهور ی اصلاح طلب جبهه اصلاح هاشمی نسب رای باطله برخی دیگر ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۳۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه، رقابت انتخاباتی دشوار در استانبول و آنکارا

ارائه پیش بینی قاطعانه در مورد فرد برنده در هر دو کلانشهر حساس و مهم آنکارا و استانبول دشوار است و اردوغان، با نگرانی فزاینده نتایج نظرسنجی‌ها را دنبال می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روز یکشنبه هفته آینده، مردم ترکیه پای صندوق‌های رای می‌روند تا شهرداران خود را انتخاب کنند.

با توجه به جایگاه ویژه شهرداران در ترکیه و اختیارات گسترده آنها در مدیریت شهری، تخصیص بودجه، استخدام و سایر حوزه‌ها، انتخاب شهردار در بسیاری از موارد، حتی از انتخاب نمایندگان پارلمان نیز مهمتر و حساس‌تر است. آن هم در شرایطی که در چند سال اخیر، چند قلعه استراتژیک و مهم مانند استانبول، آنکارا و آدانا، برخلاف روال معمول، در دست مخالفین اردوغان بوده است. 

حالا و در شرایطی که تنها 3 روز به انتخابات مانده، ارائه پیشبینی قاطعانه در مورد فرد برنده در هر دو کلانشهر حساس و مهم آنکارا و استانبول دشوار است و اردوغان، با نگرانی فزاینده نتایج نظرسنجی‌ها را دنبال می‌کند. چرا که از دید اردوغان، قبول شکست در استانبول و آنکارا، به این معنی است که راه برای به قدرت رسیدن یک سیاستمدار مخالف در انتخابات ریاست جمهوری سال 2028 میلادی، هموار خواهد و حزب عدالت و توسعه که از سال 2002 میلادی قدرت را به صورت یک قبضه و یک کاسه در اختیار داشته، از صحنه کنار برود.

مراد کوروم که قبلاً به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی در کابینه اردوغان حضور داشته، برنامه 6 ماهه خود برای اداره استانبول را اعلام کرده و وعده‌های فراوانی برای عمران و توسعه این شهر داده است.

او همچنین در چند سخنرانی احساسی و حماسی ادعا کرده که مظلومین غزه، چشم به نتایج استانبول دوخته‌اند و در صورتی که او برنده شود، دل همه شهروندان غزه پر از امید خواهد شد. چرا که حاضر است چند کشتی مواد غذایی به غزه بفرستد.

مخالفین نیز می‌گویند: ارسال کمک‌های غذایی و مالی به غزه، نباید به عنوان یک موضوع سیاسی و حزبی مورد سوء استفاده قرار بگیرد.

بی.بی.سی، حزب حاکم را امیدوار کرد

انتشار یک تحلیل سیاسی در بخش ترکی بی.بی.سی، رسانه‌های تحت امر حزب عدالت و توسعه و مشاورین اردوغان را خشنود و امیدوار کرد.

این رسانه انگلیسی اعلام کرده که شانس پیروزی برای اکرم امام اوغلو نامزد مورد حمایت مخالفین در خطر است، اما مراد کوروم مهندس جوان مورد اعتماد اردوغان، اوضاع بهتری دارد.

بی.بی.سی با تاکید بر اینکه مدیریت شهرداری کلان شهر استانبول کلید آینده ترکیه است، این کلانشهر را موتور محرکه و«دینام اقتصادی و اجتماعی ترکیه» دانست.

بی.بی.سی بر این باور است که مهمترین خطراتی که امام اوغلو را تهدید می‌کند، عبارتند از: 1.اختلاف و تشتت در جبهه گسترده مخالفین اردوغان. 2.عدم حمایت کردها از امام اوغلو.

با توجه به این که دست کم 4 میلیون نفر کُرد در استانبول زندگی می‌کنند، حمایت آنها از امام اوغلو، می‌تواند ورق را برگرداند. اما حزب دموکراسی و برابری یا دم پارتی، به عنوان نهاد اقماری پ.ک.ک، نامزد مستقلی به میدان آورده و از امام اوغلو حمایت نکرده است.

از دیگر سو موسسه نظرسنجی غیردولتی متروپول موسوم به  Metropoll Research بر اساس یک نظرسنجی میدانی اعلام کرده که  اکرم امام اوغلو پیشتاز است.

پروفسور اوزر سنجار صاحب موسسه مزبور اعلام کرده که بر اساس تازه ترین نظرسنجی که با جامعه هدف 2 هزار و یکصد نفر و در 39 منطقه استانبول بین 24 تا 26 مارس 2024 انجام شده، اکرم امام اوغلو، نامزد حزب جمهوری خلق، با 39.5 درصد برتری خود را حفظ کرده  و مراد کوروم نامزد حزب عدالت و توسعه با 30.0 درصد آرا همچنان در رتبه دوم است.

در آنکارا چه خبر است؟

این فقط استانبول نیست که برای اردوغان و حزب او اهمیت حیاتی دارد. آنکارای پایتخت نیز یک قلعه حیاتی است و اردوغان از این که کلید این قلعه، به دست منصور یواش افتاده، بسیار خشمگین و گله‌مند است. چرا که همه نظرسنجی‌ها نشان دهنده این است که منصور یواش، یک سیاستمدار مردمی و محبوب است و از دید ظرفیت‌های رهبری نیز، کاریزما و اعتبار بالایی دارد.

بنابراین، پیروزی در پایتخت نیز برای اردوغان مهم است.


آلتینوک نامزد مورد حمایت اردوغان در آنکارا، یک سیاستمدار شناخته شده نیست و همه او را با لیست چند صفحه‌ای اموال و دارایی هایش می‌شناسند.

انتشار اطلاعات مالی او نشان داد که بیش از پنجاه قطعه زمین و ده‌ها ساختمان، عمارت و ویلا، از پدرش به او به ارث رسیده و تنها با اتکا به ثروت کلان خود به میدان رقابت سیاسی آمده است.

اما منصور یواش، رابطه خوبی با مردم پایتخت دارد و نظرسنجی انجام شده توسط AREA Research نشان داده که او پیشتاز است.

در نظرسنجی حضوری که بین 23 تا 26 مارس 2024 انجام شد، از 3 هزار و 9 نفر از شهروندان ساکن در تمام مناطق آنکارا در مورد رای آنها برای انتخاب شهردار کلانشهر سؤال شد.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، 60.1 درصد از رای دهندگان آنکارا اظهار داشتند که به منصور یواش، نامزد حزب جمهوری خلق (CHP) و شهردار فعلی شهرداری آنکارا رای خواهند داد. ولی نزدیکترین رقیب او، نامزد حزب عدالت و توسعه (AK Party) آلتینوک با 30.5 درصد آرا در رتبه دوم قرار گرفت.

آیا اردوغان یک نقشه دارد؟

یکی از حربه‌ها و تاکتیک‌های مهم اردوغان برای دستیابی به پیروزی در رقابت‌های انتخاباتی، استفاده از راهبرد «امنیتی سازی» و همچنین دمیدن بر آتش دوقطبی اجتماعی، قومی و دامن زدن به اختلافات محافظه کاران و سکولارها است.

ولی کارشناسان معتقدند که این بار و در انتخابات شهرداری ها، این سناریوها نمی تواند پاسخگو باشد. چرا که مخالفین اردوغان، با کردهای هوادار پ.ک.ک عقد اخوت و ائتلاف نبسته‌اند و طرح اتهام حمایت از ترور برای نامزدهای برجسته استانبول و آنکارا دشوار است.


ترکیه در حالی به استقبال انتخابات می‌رود که قیمت هر یک دلار آمریکا که در انتخابات اردیبهشت ماه سال گذشته در حد 20 لیره بود، حالا از 32 لیره فراتر رفته و تحلیلگران انتظار دارند که در فردای انتخابات، اوضاع اقتصادی این کشور، به مراتب نا به سامان‌تر شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پلی به گذشته - گل چیپ فرانچسکو توتی به جانلوییجی بوفون در دیدار رم و پارما (28 مارس 1998) / فیلم
  • ترکیه، رقابت انتخاباتی دشوار در استانبول و آنکارا
  • با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم
  • دادستان کل کشور: با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم
  • همنشینی اصلاح طلبان و اصولگرایان نامدار زیر سقف الار مجلل | تصویر
  • همنشینی اصلاح طلبان و اصولگرایان زیر یک سقف /کواکبیان: صلح امام حسن یعنی درحکومت نباید، نظر اکثریت مردم نادیده گرفته شود
  • اسماعیل هنیه: مقاومت مردم غزه افسانه ای بود | قطعنامه صادر شده نشان از انزوای اسرائیل دارد
  • شریعتی: پایگاه رأی قالیباف در انتخابات شرکت نکرد/ اگر شورای نگهبان و رئیسی بیعت کنند، اصول‌گرایان هم در انتخابات بعدی رای نمی دهند
  • دعوا‌ها علنی می‌شود / اصلاح‌طلبان نقش لولو را بازی نکردند / اصولگرایان جوان می‌خواهند پدرخوانده‌ها را کنار بگذارند / مزاحم نظام می‌شوند
  • چکش‌کاری قوانین انتخاباتی/ اصلاح قانون انتخابات شوراها چه شد؟