Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرها و روستاها در افغانستان یکی پس از دیگری از کنترل نیروهای دولتی خارج می شوند و به نظر می رسد اراده ای در پایتخت برای متوقف کردن پیشروی های گسترده طالبان وجود ندارد.

سرویس جهان مشرق؛ در هفته ها و روزهای گذشته تحولات میدانی در افغانستان وارد مرحله جدیدی شده و نیروهای شبه نظامی طالبان در یک خلاء امنیتی مشهود و قابل تامل توانستند شهرهای مختلف را از کنترل نیروهای دولتی خارج و به تصرف دربیاورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیروهای طالبان در برخی موارد بدون هیچ گونه درگیری وارد مناطق تحت کنترل دولت شدند و شهرها و روستاهای را یکی پس از دیگری به سیطره درآوردند و به گفته منابع میدانی پیشروی این گروه بدون وقفه در سایر نقاط ادامه دارد.

براساس آخرین اخبار به دست آمده، نیروهای دولتی در نبود پشتیبانی دولت مرکزی، توان نبرد را در تعداد زیادی از مناطق از دست داده اند و با کمترین درگیری مواضع را تخلیه و عقب نشینی می کنند و در برخی نقاط به این گروه پیوسته اند.

استان «غور» یکی از مناطق در خاک افغانستان به شمار می آید که شاهد عقب نشینی نیروهای دولتی است و نیروهای شبه نظامی طالبان بدون دردسر و درگیری خاصی توانستند شهرستان «ساغر» را به کنترل دربیاورند و بر این منطقه مسلط شوند؛ این منطقه تازه تصرف شده تحولات را در شهرستان «تولک» در استان غور و شهرستان «فارسی» در استان «هرات» تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش مشرق، با سقوط شهرستان «ساغر»، شهرستان های «تولک و شهرک» در استان غور هم به سیطره طالبان درآمده اند و با تصرف این مناطق ارتباط نیروهای دولت افغانستان از شهرستان فیروزکوه (مرکز استان) به استان هرات قطع شده است.

به گفته منابع میدانی، عملیات نیروهای طالبان برای تسلط بر سایر شهرستان ها به ویژه مناطق غربی در استان غور ادامه دارد؛ طالبان با تصرف این نقاط در تلاش است محورهای مرزی استان غور را با استان های همجوار (بادغیس، هرات، فراه) امن کند.  

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، درگیری ها نیروهای دولتی و طالبان در شهرستان «تیوره» در جنوب شهرستان «شهرک» در جریان است؛ از سویی دیگر نبرد در شهرستان «پسابند» و مناطق هم مرز با شهرستان «تیوره» ادامه دارد.

تیوره در شرق شهرستان پسابند واقع شده و در حال حاضر بیشتر مناطق مرزی دو شهرستان در تصرف شبه نظامیان طالبان است؛ مناطق مختلف شهرستان چارسده در شمال استان غور از جمله قاله زبید، شوربا (مرغاب) در سیطره طالبان است.

نیروهای ارتش افغانستان مناطق مرکزی و شرقی استان غور شامل «دولینه، فیروزکوه، دولت یار، لعل و سرجنگل» که با استان های «دایکندی و بامیان» هم مرز هستند را در کنترل دارند و از نفوذ طالبان در این محورها جلوگیری کرده اند.

در مجموع حدود ۵۰  درصد از مساحت استان غور در تصرف طالبان است؛ این استان در مرکز افغانستان واقع شده و ۱۰شهرستان بنام های لعل و سرجنگل، دولت یار، فیروزکوه (مرکز استان)، چارسده، دولینه، پسابند، شهرک، تیوره، تولک، ساغر دارد و با استان های دایکندی، هلمند، بامیان، سرپل، فاریاب، بادغیس، هرات، فراه هم مرز است.

به گزارش مشرق، در سایه انفعال دولت مرکزی در پایتخت (کابل) و سکوت رسانه های منطقه و جهان، تحولات سیاسی و میدانی افغانستان به لحظات سرنوشت سازی رسیده و معادلات در این کشور با پیشروی های طالبان تغییر و پیچیده تر شده و در روزهای آینده باید منتظر اتفاقات جدید بود.
 

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا انتخابات 1400 تحولات افغانستان طالبان افغانستان ولایت غور افغانستان نیروهای دولتی نیروهای دولت استان غور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۴۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۹۵۰ نفر در دوره‌های مختلف تحصیلی سوادآموزی بوشهر جذب شده‌اند

میلاد حبیبی نیا در نشست شورای معاونین و روسای آموزش و پرورش استان در شهرستان عسلویه عنوان کرد: مسئول اصلی سوادآموزی در شهرستان‌ها و مناطق شخص مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق هستند.

وی تاکید کرد: لذا می‌بایست با بکارگیری تمام ظرفیت‌های موجود در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های سوادآموزی اقدامات لازم را به منصه ظهور بگذارند. 

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر ضمن ارائه گزارشی از وضعیت جذب و پوشش افراد کم سواد و محروم از سواد در سال ۱۴۰۲، بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۹۵۰ نفر در دوره‌های مختلفی تحصیلی سوادآموزی جذب شده اند.

حبیبی نیا به بررسی وضعیت عملکردی شهرستان‌ها و مناطق در خصوص تحقق حجم ابلاغی از سوی سازمان نهضت سوادآموزی پرداخت و اظهار کرد: در سال گذشته؛ شهرستان‌ها و مناطق دیر، سعدآباد، دشتستان، بوشهر و گناوه بیشترین درصد عملکرد را در خصوص تحقق حجم ابلاغی در زمینه جذب و پوشش افراد کم سواد و محروم از سواد در طرح‌های آموزشی حوزه سوادآموزی داشته اند.

عضو شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش استان ضمن اشاره به ضرورت همگامی تمامی ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق در جهت تحقق اهداف و برنامه‌های سوادآموزی، خاطر نشان کرد: ترسیم چشم‌انداز این اداره کل برای رسیدن به استان عاری از بی سواد و محروم از سواد در افق ۱۴۰۴ منوط به همراستایی و تلاش مضاعف همه ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق می‌باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

دیگر خبرها

  • آماده همکاری گسترده با طالبان هستیم
  • بازدید میدانی استاندار کرمان از مناطق سیل‌زده شهرستان زرند
  • قدرت‌نمایی حکیمانه
  • تخلیه آب از منازل در روستای ده جمال شهرستان بهاباد یزد+ تصاویر
  • بیش از ۹۵۰ نفر در دوره‌های مختلف تحصیلی سوادآموزی بوشهر جذب شده‌اند
  • حضور مجدد استاندار سیستان و بلوچستان از مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان
  • قدرت‌نمایی شاگردان شمسایی مقابل کویت/ قرقیزستان حریف ایران در یک‌چهارم
  • ادامه قدرت‌نمایی شاگردان شمسایی/ قرقیزستان حریف ایران در یک‌چهارم
  • قدرت‌نمایی شاگردان شمسایی در روز حذف سامورایی‌ها
  • تحولات منطقه‌ای محور رایزنی کاظمی قمی و امیرخان متقی