Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@14:50:51 GMT

احتمال افزایش بیش از ۷۰درصدی قیمت ماکارونی

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۰۵۷۱۳

احتمال افزایش بیش از ۷۰درصدی قیمت ماکارونی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، رسول مژده شفق، با بیان اینکه دولت در سال جاری قیمت خرید تضمینی گندم را که ماده اولیه اصلی تولید ماکارونی است، ۱۰۰ درصد افزایش داده، اظهار کرد: سال گذشته دولت هر کیلو گندم را ۲۵۰۰ تومان از کشاورز می‌خرید و ۲۷۰۰ تومان به صنف و صنعت می‌فروخت اما امسال این قیمت ۵۰۰۰ تومان اعلام شده که با هزینه‌های تبعی حدود ۵۵۰۰ تومان به دست صنف و صنعت می‌رسد، اما هنوز قیمت قطعی اعلام نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

وی با بیان اینکه در سال جاری هزینه دستمزد، بسته بندی مثل سلفون و کارتن نیز افزایش داشته، تصریح کرد: در حال حاضر مهمترین مشکل تولید کنندگان مشخص نشدن قیمت گندم صنف و صنعت است و با گذشت سه ماه از سال جاری مشخص نیست که قیمت تمام شده ماکارونی بر چه اساس باید محاسبه شود.  

یارانه نمی‌خواهیم!

شفق با بیان اینکه هنوز درباره تامین گندم یارانه‌ای یا بدون یارانه هم تصمیمی اعلام نشده است، اظهار کرد: البته تولیدکنندگان به دنبال یارانه و تفاوت قیمت نیستند؛ چراکه رقابت سالم را از بین می‌برد. به طور کلی رانت در صنعت مشکلات و چالش‌های زیادی برای تولید کننده و مصرف کننده ایجاد می‌کند.  

وی با اشاره به ممنوعیت واردات گندم در سالهای اخیر، گفت: در خواست ما این است که دولت گندم را به قیمت تمام شده به صنف و صنعت عرضه کند. در سال‌های اخیر فقط دولت گاهی برای جبران کمبودها گندم وارد کرده است؛ بنابراین فقط یک منبع تأمین گندم وجود دارد و تولیدکنندگان یا باید مستقیماً گندم را از کشاورز بخرند یا از شرکت بازرگانی دولتی بر اساس قیمت تمام شده تهیه کنند.  

به گفته مشاور انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی، با گذشت سه ماه از سال جدید، هنوز قیمت گندم صنف و صنعت تعیین شده تا بر اساس آن و بر مبنای افزایش دستمزد و سایر مولفه‌های تولید قیمت جدید ماکارونی تعیین شود.  

احتمال افزایش ۷۰ درصدی قیمت ماکارونی

وی افزود: در سال جدید قطعاً قیمت ماکارونی افزایش خواهد یافت، اما هرچقدر تعیین قیمت دیرتر انجام شود، تولیدکنندگان با مشکل جدی تری در امر تولید مواجه خواهند شد؛ بنابراین ادامه این روند که کالا به قیمت سال گذشته عرضه شود، اما هزینه حمل و نقل با افزایش ۷۰ درصد، دستمزد با حدود ۳۹ درصد، بسته بندی با بیش از ۷۰ درصد در کنار افزایش هزینه های سربار مواجه باشد برای تولیدکنندگان ممکن نیست.  

سهم ۶۰ درصدی گندم در تولید ماکارونی

شفق با بیان این که در صورت افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت گندم نیز، قیمت ماکارونی باید افزایش پیدا کند، در پاسخ به سوالی درباره میزان افزایش قیمت ماکارونی اظهار کرد: هنوز قیمت دقیقی برای نرخ ماکارونی در سال جاری برآورد نشده است اما با توجه به شرایط یاد شده و سهم ۶۰ درصدی گندم در قیمت ماکارونی به نظر می‌رسد با این شواهد قیمت هر بسته ماکارونی در سال جاری باید ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش پیدا کند اما هنوز نرخ دقیقی مشخص نشده است.  

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر ماکارونی یارانه دریافت نمی‌کند و قیمت گذاری آن تثبیتی نیست، گفت: سال گذشته تولیدکنندگان تعاملاتی با سازمان حمایت داشتند که با توجه به چانه زنی ها تا حدودی به ضرر واحدهای تولیدی بود اما با توجه به اینکه مدتی است تولیدکنندگان گندم را آزاد تهیه می‌کنند، بر اساس ضوابط سازمان حمایت باید قیمت را خودشان تعیین و به سازمان حمایت اعلام کنند و در نهایت در سامانه درج شود. اصطلاحاً طبق مصوبه تنظیم بازار قیمت ماکارونی خود اظهاری می‌شود.

این تولیدکننده در پایان از دولت خواست تا هر چه زودتر قیمت گندم صنف و صنعت را اعلام کند.

گفتنی است که در حال حاضر بر اساس سامانه ۱۲۴ قیمت هر بسته ماکارونی رشته‌ای ساده ۷۰۰ گرمی ۸۶۰۰ و هر بسته ماکارونی ۵۰۰ گرمی ۶۳۰۰ تومان است.

پربیننده ترین قیمت روز انواع شیر در بازار (خردادماه۱۴۰۰) + جدول قیمت جدید مرغ چند؟ قیمت سبوس رسما آزاد شد انواع غلات صبحانه در بازار چند؟ +جدول قیمت شلیل و شبرنگ در میادین تره بار چند؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: قیمت ماکارونی قیمت ماکارونی سال جاری صنف و صنعت بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۵۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید بر تأسیس هنرستانهای جوار صنعت در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی در همایش روز ملی گندم و نان و تجلیل از فعالان زنجیره تولید نان در استان گفت: به‌ منظور تأمین نیروی کار ماهر هنرستانهای جوار صنعت در استان راه اندازی می شود.

جوادکرمی افزود: برنامه ریزی برای داشتن نیروی کار ماهر در واحد های اقتصادی از ملزومات پیشرفت است و استان به این نیروها نیاز ویژه دارد چرا که نیروی کار غیر ماهر بهره وری را کاهش می دهد.

کرمی اظهارکرد: درصدد هستیم هنرستانهای جوار صنعت تأسیس شود و این موضوع مطالعه و کارشناسی شده و به همت استاندارآذربایجان‌غربی هم اکنون به مرحله اجرا نزدیک می شود.

وی، با بیان اینکه پارسال بیش از یک میلیون تن گندم در استان تولید شد، گفت: این استان در تولید گندم به رتبه پنجم کشوری دست یافته است که یک جایگاه مطلوب در کشور محسوب می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی افزود: در بخش توزیع و کارخانجات و در روند تولید نان مدیریت بهینه لازم بود و در این راستا رتبه بندی کارخانه ها مورد توجه قرار داده شد و سهمیه بندی شکل گرفت و مقرر شده است این ارزیابی ها هر شش ماه بررسی شود و اگر واحدی این الزامات را رعایت نکند، اقدامات لازم انجام شود.

کرمی تصریح کرد: در بخش نانوایی ها نیز در بحث تولید و توزیع نان اقداماتی انجام و قرار شد در این راستا صدور مجوزها با اهلیت سنجی انجام شود چرا که برخی افراد در ارومیه چندین نانوایی دارند اما حتی خود این افراد در این استان زندگی نمی کنند.

وی اضافه کرد: برای کاهش صفهای نان و مدیریت زمان شهروندان نانوایی های آزاد پز در استان فعالیت می کنند و تلاش بر این است که با مشارکت خود مردم نتایج مطلوبی اخذ شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی، به خریدتضمینی گندم هم اشاره کرد و گفت: تلاش می شود در این زمینه بهتر از سال قبل مشارکت دستگاههای مربوطه و گندم کاران را داشته باشیم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌غربی هم گفت: در سال گذشته روزانه ۹ میلیون قرص نان از انواع لواش، بربری، سنگک توسط چهار هزار و ۷۶۱ واحد نانوایی دراستان پخت و تحویل شهروندان شده است.

امید زینالی افزود: پارسال به صورت ماهانه و بطور میانگین برای هر نفر بابت تأمین نان مبلغ سه میلیون و ۷۷۰ هزار ریال یارانه برای نانوایان به صورت مستقیم و روزانه پرداخت شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌غربی گفت: روزانه ۱۱ هزار و ۳۸۳ تن گندم طی دو هزار و ۳۰۰ محموله به مراکز خرید تحویل شده است و از این میزان به طور متوسط روزانه یکهزار و ۱۰۶ تن معادل ۲۷ هزار و ۶۵۰ کیسه آرد تولید و به پیمانکار برای تحویل به نانوایی ها در ۲۰ شهرستان استان تحویل شده است.

دیگر خبرها

  • مجوز افزایش دوباره «قیمت لاستیک» به فاصله شش ماه/ سازمان حمایت از مصرف کننده خبر دارد؟
  • قیمت ماکارونی سر به فلک کشید!
  • احتمال بالای شیوع آفت زنگ زرد در مزارع گندم و جو
  • تأکید بر تأسیس هنرستانهای جوار صنعت در آذربایجان‌غربی
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • برخورد ویژه با ۵ گروه کالایی قاچاق در تهران
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • چای از فهرست کالاهای مشمول افزایش مالیات یک درصدی حذف شود
  • چای از لیست کالاهای مشمول مالیات یک درصدی حذف شد
  • ◄ بازار چای بحرانی و کار قاچاقچیان چای سکه می شود!