Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- استاندار کردستان گفت: کردستان فقط ۰.۶ دهم از تسهیلات بانکی کشور را به خود اختصاص داده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  سنندج، بهمن مرادنیا صبح امروز در نشست مشترک ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کردستان که در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری برگزار شد، اظهار داشت: سند توسعه استان را می‌توان کاملاً تحقق یافته دید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در چندسال اخیر در کنار کارهای عمرانی و سرمایه‌گذاری، کارهایی در حوزه فرهنگی اتفاق افتاده که به نوعی بی‌نظیر هستند، گفت: در زمینه تجهیز تخت‌های بیمارستانی فعالیت‌های خوبی در استان انجام شد.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه بیشترین سرمایه‌گذاری و کارهای زیربنایی در چندسال گذشته در بحث آب شرب و کشاورزی استان انجام شده است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 20درصد اعتبارات شرکت زیرساخت در کردستان هزینه شده که کار بسیار ارزشمندی در تحقق سند توسعه استان است.

وی بیان کرد: استان‌هایی همچون کردستان سهم بسیار کمی از تسهیلات کشور دارند و این در حالی است که کردستان فقط 0.6 دهم از تسهیلات بانکی کشور را به خود اختصاص داده است.

مرادنیا با اذعان به اینکه یکی دیگر از مشکلات استان جوابگو نبودن بانک‌های خصوصی است، افزود: ایجاد منطقه ویژه و منطقه آزاد یکی از کارهای ارزشمندی است که در این دولت انجام شده است.

استاندار کردستان یادآور شد: مسئولان استان  همواره در راستای توسعه کردستان فعال و مطالبه‌گر خواهند بود و انتظار می‌رود که مشکلات این دیار در سطح کشور مورد توجه قرار گیرد.

 لوله‌گذاری انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج هفته آینده آغاز می‌شود 

بهرام‌ نصراللهی‌زاده، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان نیز در این نشست از اجرای عملیات لوله‌گذاری انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج از هفته آینده خبر داد و اظهار داشت: امیدواریم روند این پروژه به شدت تسریع و در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.

 

وی با بیان اینکه بعضا جبهه کاری گسترده‌ای باز و همین امر در رسیدن به هدف‌ مشکلاتی ایجاد می‌کند، گفت: مسئله آب چه آب شرب و چه آب کشاورزی و راه از مسیرهای توسعه استان به شمار می‌آید.

نصراللهی‌زاده با اشاره به اینکه کردستان در عملکرد ستاد اقتصادی مقاومتی در تدوین و اجرای برنامه، استان دوم کشور به حساب می‌آید، اعلام کرد: 45جلسه اقتصاد مقاومتی تا به حال در استان برگزار شده و مهمترین برنامه‌ها تدوین برنامه جامع عملیاتی بوده است.

آیت‌الله رئیسی: شهرک‌های صنعتی ‌با 40 درصد ظرفیت ‌کار می‌کنند / مشکلات بسیاری از واحدهای تولیدی غیرقابل حل نیستاحیای واحد‌های تولیدی تعطیل شده در اولویت برنامه‌های آیت‌الله رئیسی است‌

وی با بیان اینکه هم‌اکنون طرح‌های افزایش باغات، آبی کردن اراضی کشاورزی و اجرای چندین پروژه دیگر کشاورزی در دستور کار قرار دارد، افزود: اتصال سنندج به شبکه ریلی کشور  از مهمترین پروژه‌های در دستور کار کردستان به حساب می‌آید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با ذکر اینکه راه آهن همدان-سنندج و پروژه کریدور شمال-جنوب از پروژه‌های بزرگی است که در استان در حال اجرا است، بیان داشت: سنندج در کشور نقش فراملی داشته و راه اتصال کشور به غرب آسیا و اروپای شرقی خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در چند سال گذشته در زمینه آسفالت راه روستایی جهش مناسبی در استان صورت گرفت و شاخص راه روستایی در استان از 33درصد به 30درصد افزایش پیدا کرد.

نصراللهی‌زاده یادآور شد: عملیات آبرسانی به شرق استان و شهرستان‌های قروه و بیجار که وضعیت مناسب آبی ندارند از سد آزاد به سد قوچم از هفته آینده اجرا خواهد شد.

 174 واحد تولیدی در کردستان راکد است 

محمد دره‌وزمی، رئیس سازمان صمت استان کردستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه 927 واحد صنعتی در استان داشته که برای 17 هزار و 811 نفر شغل ایجاد کرده است‌، اظهار کرد: 174 واحد تولیدی؛ 20 درصد کل واحدها در کردستان راکد است.

وی گفت: عملیات اجرایی 1752 طرح صنعتی با پیشرفت بالای 50درصد با اعتباری بالغ بر50هزار میلیارد تومان در استان شروع شده است.

دره‌وزمی با ادعای اینکه 70درصد مصوبات کارگروه رفع موانع تولید در استان اجرا شده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته بیشترین پرداختی را به واحدهای تولیدی داشته‌ایم.

فاروق کیخسروی، نایب رئیس اتاق بازرگانی سنندج نیز در این نشست به شیوه فعاللیت بخش خصوصی پرداخت و اظهار داشت: اهداف شورای گفت‌وگو بخش خصوصی و دولت  بهبود محیط کسب و کار، اصلاح ساختار اقتصادی، گفتمان مشترک پیرامون فضای کسب و کار و.... است.

«علی اشرف یوسفی قیاسی»، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های کردستان  نیز در این نشست اعلام کرد: در سال گذشته بیش از 102هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی در استان پرداخت شده است.

انتهای پیام/487/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ۸ ۳۸ درصد ۳ ۴۵ درصد سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۵۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب‌های کردستان، به کام دیگران

به گفته آریا نژاد، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان، ۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سد‌ها در اختیار استان‌های همجوار همچون کرمانشاه، آذربایجان غربی و زنجان قرار دارد.

وی درباره یکی از این سد‌ها با نام سد تالوار در شهرستان بیجار گفته بود: آب ذخیره شده این سد ۱۲۰ میلیون متر مکعب است که آخرین تخصیص تا افق ۱۴۲۵ برای استان همدان، ۱۶ میلیون متر مکعب بود که متاسفانه در آخرین بازنگری‌ها به ۵۶ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

حال با این وضعیت که مدیریت آب‌های کردستان در دست این استان نیست و به زبان ساده به استان‌های دیگر همچون کرمانشاه، زنجان و آذربایجان غربی می‌رود، مسئولان کردستان چقدر پیگیر حق مردم این استان در تخصیص آب شده اند؟

این در حالی است که کشاورزان کردستانی برای تامین آب، ناگزیر به چاه زدن و استفاده از ذخایر آب زیر زمینی شده اند و در پی آن پدیده‌ای به اسم فرونشست زمین رخ داده که نمونه‌های وحشتناک آن در شهرستان‌های قروه و دهگلان دیده می‌شود.

مهمترین محصول تولیدی استان کردستان، گندم است که زندگی بخش بزرگی از کشاورزان این استان با آن گره خورده است، اما شاهدیم به دلیل نبود آب، بخش اعظم اراضی زیر کشت این محصول به صورت دیم است.

فریدون حامدی، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: از ۶۲۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در سال زراعی جاری (مهر ۱۴۰۲ تا شهریور ۱۴۰۳) که به کشت گندم اختصاص پیدا کرده است، ۵۸۵ هزار هکتار آن کشت گندم دیم و تا ۴۱ هزار هکتار آبی است که اختصاص آب و آبی شدن مزارع می‌تواند تحولی در تولید این محصول در کردستان و کشور به وجود آورد.

حمیدی مدیرکل محیط زیست کردستان نیز از نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی خواست، برای افزایش تخصیص حق آبه کردستانی از سد‌های خود استان، بیش از این‌ها تلاش کنند چرا که مشکل کم آبی می‌تواند منجر به بحران‌های زیست محیطی در استان شود.

در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با نام جهش تولید با مشارکت مردم، نامگذاری شده است، می‌طلبد مسئولان کشوری و استانی و نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی، برای اختصاص حق آبه بیشتر از آب‌های استان به خود استان، همتی از خود نشان دهند و برای رونق اقتصادی این استان محروم گامی مهم و عملی بردارند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • آب‌های کردستان، به کام دیگران
  • سنندج ،پایتخت دف جهان
  • نام جوان سنندجی در تاریخ ملی کشور ثبت شود
  • اعزام اولین کاروان زائران کردستانی به حج عمره
  • کردستانی‌ها امروز عازم سرزمین وحی می‌شوند
  • گره هنر و خلاقیت در تار و پود فرش کردستان
  • زمان اعزام زائران حج عمره کردستان به سرزمین وحی اعلام شد
  • صنعتگران مهم‌ترین رکن تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور هستند
  • مبارزه با زمین خواران در دستور کار دادگستری کردستان
  • هیچ‌گونه مشکلی در اوج پیک مصرف آب و برق نداریم