Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@23:33:18 GMT

کشاورزان انگیزه‌ تولید ندارند

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۰۶۰۶۲

کشاورزان انگیزه‌ تولید ندارند

ایسنا/کرمانشاه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بی‌انگیزگی کشاورزان برای تولید، گفت: اگر در پی جهش تولید در بخش کشاورزی هستیم، باید به تولیدکنندگان انگیزه بدهیم.

محمد رشیدی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت حمایت از کشاورزان برای جهش تولیدات این بخش، اظهار کرد: برای جهش در تولیدات بخش کشاورزی اولین کاری که باید در کشور انجام شود این است که از کشاورزان حمایت کرده و به آنها انگیزه تولید بدهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رشیدی اضافه کرد: هم اکنون اکثر کشاورزان در فاز خسارت دهی هستند، چون یا محصولات آنها را دلال ها به قیمت ارزان می‌خرند و یا کشاورز در مسیر فروش محصولات خود به دولت در قالب خرید تضمینی با چالش واقعی نبودن قیمت ها مواجه است که در این صورت بازهم ناچار به فروش محصولات خود زیر قیمت واقعی می‌شود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اشاره ای هم به تشکیل شورای شش نفره متشکل از خانواده کشاورزان برای سیاستگذاری صحیح در زمینه تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی با نرخ های واقعی با تلاش نمایندگان مجلس داشت و ابراز امیدواری کرد: این اقدام حرکت مثبتی در جهش افزایش انگیزه به کشاورزان باشد و در نهایت منجر به افزایش تولیدات بخش کشاورزی در کشور شود.

رشیدی یادآور شد: اگر کشاورزان انگیزه کافی برای تولید داشته باشند، در جهت افزایش تولیدات خود تلاش خواهند کرد که در این صورت می توان به افزایش تولیدات بخش کشاورزی و رسیدن به خودکفایی در محصولات مختلف امید داشت.

وی در ادامه راهکار دیگر برای مدیریت تولید در بخش کشاورزی و جهش در تولیدات این بخش را ارائه الگوی کشت صحیح به کشاورزان عنوان کرد و افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید بر مبنای ظرفیت‌های هر استان در بخش کشاورزی و با توجه به شرایط اقلیمی آن استان، به کشاورزان برنامه کشت بدهد. اتفاقی که هم اکنون در کشور نمی‌افتد و نتیجه آن این می شود که یک سال سیب زمینی زیاد کشت می‌شود و محصول تولیدی روی دست کشاورزان می‌ماند و سال دیگر همین سیب‌زمینی آنقدر کم کشت می شود که نایاب می‌شود و به ناچار با قیمت‌های بالا به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

رشیدی سپس با بیان اینکه برای جهش در تولیدات بخش کشاورزی باید به سمت سیستماتیک کردن مزارع برویم، گفت: استفاده از روش‌های نوین آبیاری باعث افزایش بهره‌وری در مصرف آب شده  و در چنین شرایطی زمینه افزایش تولیدات بخش کشاورزی فراهم می شود.

نماینده مردم کرمانشاه ادامه راهکار دیگر برای جهش تولید در بخش کشاورزی را توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود:  باید در جهت توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی بیشتر تلاش شود تا مثلا کشاورزان برای خرید یک دستگاه تراکتور یک سال در صف انتظار نباشند.

 وی یادآوری کرد: استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته در بخش کشاورزی نقش اثرگذاری در افزایش تولیدات این بخش خواهد داشت.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی کشاورزی جهش تولید محمد رشیدی كرمانشاه تولیدات بخش کشاورزی افزایش تولیدات بخش کشاورزی برای جهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۶۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای کشت ۱۰۵ هزار هکتار از طرح جهش تولید در دیمزار‌ها

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: از برنامه ۱۵۰ هزار هکتاری طرح تولید در دیمزار‌ها برای امسال که سومین سال اجرای این طرح است ۱۰۵ هزار هکتار زیر کشت قرار گرفته و بقیه تا پایان سال زراعی جاری اجرا خواهد شد.
کیشانی با بیان اینکه هرسال سطح زیر کشت این طرح افزایش می‌یابدف افزود: امیدواریم با مشارکت مردم و بهره برداران ۳۰ درصد باقی مانده طرح زیر پوشش گیاهان دیگر به غیر از گندم و جو قرار بگیرد.
او پایداری تولید در دیمزارها، افزایش تولید محصول استراتزیک گندم، استفاده از ظرفیت و پتانسیل زمین ها‌ی دیم برای تولید محصولاتی از جمله علوفه، دانه‌های روغنی، گیاهان دارویی و حبوبات را از جمله اهداف اجرای جهش تولید در دیمزار‌ها عنوان کرد و گفت:پایداری تولید بواسطه رعایت الکوی کشت، تناوب در کشت، حاصلخیزی خاک و افزایش درآمد کشاورزان از دیگر اهداف اجرای این طرح است.
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی از کشاورزان خواست صرفا از یک نوع کودشیمیایی استفاده نکنند و به صورت متعادل از انواع عناصر غذایی استفاده شود تا گیاه در برابر تنش‌های محیطی از جمله خشکسالی و گرمای هوا مقاوم باشد و کمتر دچار خسارت شود.
کیشانی در خصوص تسهیلات پرداختی به کشاورزان دیمکاران طرف قرارداد طرح جهش تولید هم گفت: در اجرای این طرح از محل تسهیلات الحسنه که تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان به کشاورزان پرداخت می‌شود از ادواتی، چون تامین بذرکار، خاک ورزها، تعمیرات کمباینو سم پاشی پشتیبان مالی می‌شود.

دیگر خبرها

  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • ارزیابی اثربخشی دوره‌های ترویجی بر افزایش عملکرد تولیدات کشاورزی
  • تأکید امام جمعه اردبیل بر افزایش تولیدات هنری برای رفع نیازهای روز جامعه
  • اجرای کشت ۱۰۵ هزار هکتار از طرح جهش تولید در دیمزار‌ها
  • پیش بینی تولید ۱.۵ میلیون تُن برنج در مازندران
  • پیش‌بینی تولید ۳۳۰ هزار تن گندم در شهرستان کرمانشاه
  • مکانیزاسیون ‌بخش کشاورزی چه مزیت‌هایی برای کشاورزان دارد؟
  • جهش تولیدات کشاورزی همدان از مسیر مولدسازی روستاها می‌گذرد
  • میزان تولیدات کشاورزی دهلران در سال ۴۲۵ هزار تن است
  • افزایش تولید در واحد سطح با بذور اصلاح شده گندم