Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-23@13:04:35 GMT

تقاضای لوازم خانگی ۵۰ درصد کاهش داشته است

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۰۶۳۹۲

تقاضای لوازم خانگی ۵۰ درصد کاهش داشته است

ایران اکونومیست- نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اظهار داشت: از ابتدای سال تا کنون افزایش قیمتی نداشتیم و این روند فعلا ادامه دارد. علت عدم افزایش قیمت نیز رکود است، زمانی افزایش قیمت رخ می‌دهد که برای خرید یک کالا تقاضا وجود داشته باشد. نبود تقاضا به حدی است که در کارخانه‌ها و انبار بنکداران انباشت کالا وجود دارد، در این شرایط افزایش قیمت معنا ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد حسین اسلامیان  در مورد وضعیت بازار لوازم خانگی اظهار کرد: بازار لوازم خانگی هیچ تغییر خاصی نکرده و هنوز در رکود است. علت اصلی این رکود نیز کاهش شدید تقاضا بوده که حاصل کاهش قدرت خرید مردم و گرانی کالاها است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد واکنش بازار به انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم باید پیامدهای انتخابات را ببینند، اینکه سیاست‌های کلی به چه صورتی خواهد بود و چه اتفاقی خواهد افتاد و تاثیر آن بر قیمت ارز به چه شکلی خواهد بود. اینکه مصرف‌کنندگان این موارد را حس کنند زمان می‌برد، اقدامات دولت جدید اگر در راستای حمایت از تولید باشد حتی در طی 5 یا 6 ماه هم می‌تواند تاثیر خود بر بازار را بگذارد.

اسلامیان همچنین با اشاره به وضعیت قیمت‌ لوازم خانگی تصریح کرد: از ابتدای سال تا کنون افزایش قیمتی نداشتیم و این روند فعلا ادامه دارد. علت عدم افزایش قیمت نیز رکود است، زمانی افزایش قیمت رخ می‌دهد که برای خرید یک کالا تقاضا وجود داشته باشد. نبود تقاضا به حدی است که در کارخانه‌ها و انبار بنکداران انباشت کالا وجود دارد، در این شرایط افزایش قیمت معنا ندارد.

وی افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید پیش‌بینی می‌شد زمانی که انبار کارخانه‌ها از کالاهای قبلی خالی شود، افزایش قیمت رخ دهد. اما در سطح کارخانه، بنکداری و بازار کالا به میزان زیاد وجود دارد اما تقاضایی وجود ندارد. بنابراین در این شرایط تولیدکننده اقدام به تولید محصول جدید نمی‌کند، البته تولید کاهش پیدا نکرده اما اگر کمبود تقاضا ادامه پیدا کند دیگر تولید توجیهی ندارد. بقای تولیدکننده زمانی است که کالای او از کارخانه خارج و به دست مصرف‌کننده نهایی برسد اگر چنین اتفاقی رخ ندهد دیگر تولید معنا ندارد.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی خاطرنشان ساخت: می‌توان گفت نزدیک به نه ماه است که تقاضایی برای لوازم خانگی وجود ندارد. با وجود اینکه سال گذشته شیوع کرونا را داشتیم اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به 50 درصد کاهش تقاضا داشته‌ایم علت آن نیز سیر صعودی نرخ ارز بود، این سیر صعودی باعث شد که آن زمان حتی کسانی که در آینده نیاز به کالا داشتند اقدام به خرید کالا کنند. ولی امروز با توجه به ثابت بودن نرخ ارز کسی نیاز به این نمی‌بیند که از قبل کالای خود را بخرد.

وی در ادامه بیان کرد: اگر همه فاکتورها مطلوب و مثبت باشد قیمت‌ها در همین سطح باقی می‌ماند و نهایتا افزایش قیمتی نخواهیم داشت. زمانی که یک دولت جدید روی کار می‌آید قطع به یقین تلاش و پشتکار بیشتری نسبت به دولت‌های قبل دارد، بنابراین من خوشبین هستم که وضعیت بهتر شود.

 

 ایلنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: لوازم خانگی افزایش قیمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۶۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا بالاخره ریخت/ قیمت جدید طلا ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، براساس گزارش بلومبرگ، قیمت طلا در اولین ساعات تجارت در آسیا به دنبال آرام شدن تنش‌های ژئوپولیتیکی در خاورمیانه و تعدیل شدن تقاضا برای این فلز گرانبها به عنوان یک پشتوانه ایمن کاهش یافته است. سرمایه‌گذاران منتظر اطلاعات اقتصادی آمریکا هستند که می‌تواند دورنمای سیاست پولی این کشور را مشخص کند.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۶۸ درصد کاهش به ۲۳۷۵ دلار و ۵۸ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش ۰.۹۸ درصدی به ۲۳۹۰ دلار و ۱۰ سنت رسیده است.

قیمت طلا پس از یک افزایش پیاپی ۵ هفته‌ای که طولانی‌ترین روند افزایش قیمت آن طی یک سال گذشته بوده به زیر ۲۳۷۷ دلار رسیده است. قیمت طلا در این مدت یک رکورد جدید ثبت کرد.

تاجران علاوه بر تنش‌های خاورمیانه بر اطلاعات اقتصادی آمریکا تمرکز کرده‌اند. پیش بینی می‌شود شاخص هزینه‌کرد فردی در آمریکا ۲.۶ درصد در ماه گذشته میلادی افزایش یافته باشد، در حالی که در فوریه برابر با ۲.۵ درصد بود. بدین ترتیب احتمال به تعویق افتادن کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا افزایش یافته که می‌تواند قیمت طلا را تحت تاثیر قرار دهد.
افزایش نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را بالا برده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

قیمت طلا ۱۵ درصد از ابتدای سال جاری میلادی افزایش یافته که نتیجه خرید بالای بانک‌های مرکزی و افزایش تقاضا از سوی آسیا مخصوصاً چین بوده است. قیمت طلا علی رغم افزایش ارزش دلار و سود اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا بالا رفته است. عواملی که معمولاً مانع افزایش قیمت این فلز گرانبها می‌شوند.
در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۱.۴۲ کاهش به ۲۸ دلار و ۷۲ سنت رسید و پلاتین با یک افزایش ۰.۰۸ درصدی ۹۳۶ دلار و ۲۶ سنت معامله می‌شود.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898137

دیگر خبرها

  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • فردا؛ احتمال افزایش شاخص کل بیشتر از کاهش
  • قیمت طلا سقوط کرد
  • کشف تعداد ۱۶۶ دستگاه لوازم خانگی قاچاق در همدان
  • قیمت جهانی طلا به ۲۳۷۵ دلار و ۵۸ سنت رسید
  • قیمت طلا کاهش یافت
  • قیمت طلا بالاخره ریخت/ قیمت جدید طلا ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تقاضای چین؛ عامل اصلی رکوردزنی قیمت جهانی طلا؟
  • «کنسرو ماهی» صدرنشین گرانی خوراکی‌ها؛ شیرخشک ۵۷ درصد گران شد
  • قاچاقچی لوازم خانگی در دام پلیس کبودراهنگ