Web Analytics Made Easy - Statcounter


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سید محمد حبیب اللهی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کرمان امروز در جمع خبرنگاران، با بیان این که یکی از مهمترین ماموریت‌های آموزش و پرورش، هدایت تحصیلی است، گفت: رسانه، امروز به عنوان ابزاری مهم برای توسعه ارتباطات در جامعه و عامل مهمی در تغییر ساختار‌ها و معرفی ظرفیت‌ها است، یکی از کارکرد‌های مهم رسانه نقش مهمی است که در حوزه آموزشی ایفا می‌کند، به ویژه در حوزه توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش که به توسعه کشور گره خورده و بدون رسانه این مهم نمی‌تواند چندان کارساز باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش می‌تواند نقش مهمی در رفع دغدغه شغل جوانان برای خانواده‌ها و مسئولان داشته باشد، نظام آموزشی سعی دارد با اثربخش کردن جریان یادگیری در راستای توسعه پایدار گام بردارد و به یقین مهارت آموزی یکی از نیاز‌های مهم کشور برای تحقق توسعه و پیشرفت و دغدغه مهم دولت مردان و مسئولان آموزشی کشور است که این مهم در سطوح مختلفی از جمله آموزش‌های حرفه‌ای کوتاه مدت در قالب طرح "ایران مهارت" در کلاس‌های فوق برنامه و با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای که در دبیرستان‌های دور اول به میزان ۶۰ ساعت آموزشی انجام می‌شود، در حال پیگیری است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کرمان گفت: طرح بوم (برنامه ویژه مدرسه) که آموزش مهارت‌های شغلی و حرفه‌ای است و تا پایه نهم هم ادامه دارد، همچنین طرح‌های خوداتکایی از دیگر طرح‌ها و برنامه‌ها در زمینه مهارت آموزی به دانش آموزان است که همه این طرح‌ها شناختی را در حوزه مهارت به دانش آموزان ارائه می‌کنند تا در نهایت هدایت تحصیلی انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشند و خود دانش آموزان در زمینه کارآفرینی و ایجاد شغل نقش آفرینی کنند.

حبیب اللهی به بسته تحول آفرین طرح "هر دانش آموز یک مهارت" در برنامه‌های رسمی درسی اشاره کرد و گفت: برای درس کار و فناوری و فرهنگ و هنر برنامه ریزی شده و شهرستان زرند مجری این طرح است که ساعت رسمی برای این درس تعییین شده و دانش آموزان طبق علاقه خود یکی از مهارت‌های شغلی را کسب می‌کنند.

او تاکید کرد: تربیت نیروی کارآفرین به جای نیروی جویای کار برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رشد اقتصادی و توسعه پایدار از طریق انسان‌های کارآمد و فضا و تجهیزات مناسب و همکاری همه نهاد‌ها محقق می‌شود، برای پشتیبانی تولید و رونق اقتصادی قطعا تربیت نیروی انسانی هدف اول ما است که این تربیت زمینه اش از درون آموزش و پرورش است و هدایت دانش آموزان از پایه نهم، هم نیاز به سرمایه گذاری در حوزه فضا، تجهیزات و نیروی انسانی و هم نیاز به فرهنگ سازی دارد، در دوره متوسطه دوم سیاست گذاری کلان افزایش سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به میزان ۵۰ درصد دانش آموزان است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کرمان گفت: در حال حاضر ۳۷۴ هنرستان فعال در استان داریم شامل ۱۷۱ مرکز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و ۲۰۳ مرکز آموزش‌های کاردانش و ۴۳۰۵۸ هنرجو شامل ۲۸۲۳۳ پسر و ۱۴۸۲۵ دختر در زمینه‌های صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر در قالب ۱۱۱ رشته (۳۵ رشته در ۴ زمینه فنی و حرفه‌ای و ۷۶ رشته در ۴ زمینه کاردانش) و بیش از ۱۵۰۰ رشته محل تحصیل می‌کنند، در پایه دهم میزان پوشش ما در استان به ۳۸.۷ درصد رسیده که نسبت به توسعه کشور جلوتر است در حالی که در ۵ سال گذشته رشد ۲۹.۲۲ درصد بوده، اما زمینه سازی شده برای سال تحصیلی آینده این میزان به بیش از ۴۲ درصد برسد.

حبیب اللهی گفت: در توسعه سه پایه ۳۸.۷ درصد پوشش داده ایم که از توسعه کشوری جلوترهستیم و در پوشش پایه دهم رتبه اول کشور را داریم، سهم هنرجویان در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش در هر ۴ زمینه صنعت ۵۳ درصد، هنر ۲۳ درصد، خدمات ۲۱ درصد و در کشاورزی ۳ درصد بوده و در سهم هنرجویان سه پایه استان در شاخه کاردانش در ۴ زمینه صنعت ۵۷.۹۵ درصد، هنر ۲۴.۱۵ درصد، خدمات ۱۱.۵۴ درصد و کشاورزی ۶.۳۶ درصد است.

او با بیان این که سهم بخش غیردولتی در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش پایین است، اظهار داشت: نیاز است بخش خصوصی در این زمینه سرمایه گذاری کند، ۱۴۴۰ هنرجو که ۳.۶ درصد کل هنرجویان استان را به خود اختصاص داده در هنرستان‌های غیردولتی استان تحصیل می‌کنند، توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش شامل ۴ رکن هدایت تحصیلی آگاهانه، فضا، نیروی انسانی و تجهیزات است، با توجه به این که مهمترین دغدغه خانواده‌ها تربیت فرزندانی کارآفرین است، در زمینه هدایت تحصیلی مطلوب اطلاعات خوبی در اختیار خانواده‌ها قرار داده ایم که نقش رسانه و فرهنگ سازی بسیار پررنگ است، با ورود تکنولوژی به عرصه کار، سهم نیروی انسانی کمتر می‌شود که چاره‌ای جز این که بیشتر دانش آموزان مهارت‌های لازم را ببینند و ساخت هنرستان‌های جدید نیست که بایستی در تقسیم اعتبارات شهرستانی هم سهم توسعه فضا و تجهیزات هنرستانی در دستور کار قرار گیرد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کرمان در خصوص چالش‌های توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش گفت: اول فرهنگ سازی لازم برای فرهنگ کار و تلاش نیاز است تا به عنوان اولویت مهمی استان به آن بپردازد، دوم سرمایه گذاری بخش خصوصی است، به خاطر تب کنکور سرمایه گذاری در مدارس غیردولتی در رشته‌های نظری است، موضوع دیگر بالا بودن هزینه‌های این رشته ها، همچنین نیاز به تجهیزات و فضا‌های کارگاهی و استهلاک تجهیرات است که موانع و چالش‌های پیش رو در این خصوص هستند.

حبیب اللهی گفت:کمبود فضا‌های هنرستانی کمک خیران را می‌طلبد، اولویت امروز ساخت فضا‌های کارگاهی و تجهیزات است، سرعت رشد تکنولوژی بسیار بالااست که با سرفصل‌های آموزشی نمی‌خواند، مشارکت بخش خصوصی برای شاخه کاردانش به صورت برون سپاری برای جبران بخشی از کمبود تجهیزات از ظرفیت‌های بخش خصوصی مورد نیاز است، خوشبختانه بیش از ۷۰ درصد دانش آموخته‌های هنرستان‌ها در زمینه‌های مختلف متناسب با رشته خود اشتغال دارند، یکی از گام‌های مهم در این راستا فرهنگ سازی است.

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش و پرورش فنی و حرفه ای توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش نیروی انسانی هدایت تحصیلی سرمایه گذاری دانش آموزان حبیب اللهی فرهنگ سازی بخش خصوصی ۴ زمینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۷۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش یک رشته ورزشی برای دانش‌آموزان در برنامه هفتم توسعه از الزامات است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،صادق ستاری فرد روز چهارشنبه در جمع مدیران مدارس شهرستان ارومیه افزود: مدرسه محل‌ کشف و پرورش استعدادهای دانش آموزان است و هنر معلم شناسایی استعداد دانش آموزان و هدایت آنان براساس این استعداد است.

وی اضافه کرد: در حوزه تربیت بدنی و سلامت یک برنامه مهم آموزش یک‌ رشته ورزشی، هنری و یا یک رشته مهارتی به دانش آموزان است.

ستاری فرد بیان کرد: مهمترین زیرساخت تحقق اهداف تربیت بدنی توانمند شدن معلمان است و داشتن تجهیزات و زیرساختها و اینکه آموزش ها هدفمند و نظام مند باشد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش گفت: برنامه های طراحی شده حول سه محور و بر مبنای سند تحول است که طی کارهای پژوهشی احصا شده است.

وی با بیان اینکه تحول باید حول سه محور باشد که سرمنشا آن مدیران و محور نیروی انسانی است اظهار کرد: معلم محور همه تحولات است و نیروی انسانی می‌تواند مبدا و منشا تحول باشد و دانش‌آموزان به عنوان نرم‌افزار اصلی تعلیم و تربیت در دست معلمان هستند.

ستاری فرد با اشاره به اینکه محتوا و برنامه محور دوم و معلم نیازمند کتاب خوب برای تدریس است گفت: ولی باوجود تمامی این ملزومات محوراصلی معلم است.

وی با بیان اینکه در بخش سوم برنامه اصلی باید ارائه شود تا برنامه محور یا نتیجه محور بودن آن مشخص شود اضافه کرد: مدیر مدرسه تضمین کننده جریان تعلیم و تربیت اصلی در کشور است ولی همه فرهنگیان مسوولیت مهمی دارند.

ستاری فرد گفت: مدرسه فقط محل درس نیست و هیچ کسی نمی‌تواند جای تربیت را پر کند معلم فقط مدرس برای انتقال برخی معلومات نیست و معلم دانشی به دانش آموزان منتقل می‌کند که تبدیل به نگرش و رفتار شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بین رسالت و ماموریت تفاوت وجود دارد افزود: رسالت معلم تربیت نسل سالم با نشاط است.

وی با اشاره به اینکه در طرح شهید سلیمانی فضای ورزشی استان آذربایجان غربی ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد ادامه داد: این درحالی رخ داد که در کل کشور این رشد ۵۰ درصد بود.

این گردهمایی با حضور بیش از ۲۷۰ مدیر از مدارس شهرستان ارومیه به مدت یک روز در سالن نیلوفر مدیریت آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه برگزار شد.

دیگر خبرها

  • «تک ماده» برای ۴ درس؛ کمک به دانش‌آموز یا پوشاندن ضعف آموزش در مدارس؟/ «کاهش معدل از سخت‌تر شدن سوال‌ها نیست از کاهش سطح آموزشی است»
  • آموزش‌ مهارتی به بیش از ۱۳ هزار سرباز نیرو‌های مسلح خوزستان
  • امتحانات نهایی باعث حذف کنکور می‌شود؟
  • مدرسه باید دالان زندگی برای دانش‌آموز باشد / سیاست توسعه متوازن در دستور کار آموزش و پرورش
  • سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی اثرگذار است
  • آموزش یک رشته ورزشی برای دانش‌آموزان در برنامه هفتم توسعه از الزامات است
  • افزایش ۳ درصدی ظرفیت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و ریاضی فیزیک در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • وضعیت مطلوب دلیجان در حوزه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش
  • رشد ۱۹ درصدی آموزش فنی و حرفه‌ای در استان مرکزی
  • ثبت نام جاماندگان کنکور در این ۲ روز