Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله اهدافی است که برای رونق مناطق آزاد تجاری و اقتصادی در نظر گرفته شده و با افتتاح این طرح ها بخش زیادی از این چشم انداز محقق خواهد شد.

با افتتاح این طرح ها که با مشارکت و کمک دولت به انجام رسیده و یا آغاز عملیات اجرایی آنها آغاز شده زمینه فعالیت بیشتر سرمایه گذاران و کارآفرینان در راستای جهش تولید بیش از گذشته فراهم شده و با رونق گرفتن مناطق آزاد تجاری و اقتصادی، پل ارتباطی بین ایران و کشورهای مختلف به ویژه همسایگان تقویت می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مناطق آزاد تجاری- صنعتی کیش، قشم، اروند، ارس، انزلی در استان‌های آذربایجان شرقی، خوزستان، هرمزگان، گیلان و سیستان و بلوچستان امروز در هفتاد و چهارمین برنامه افتتاح «تدبیر و امید برای جهش تولید» شاهد افتتاح و یا کلنگ زنی طرح های مهمی بودند که برای ۹۲۰ نفراشتغال‌زایی مستقیم ایجاد کرده است.

در منطقه آزاد تجاری ارس ۱۵ طرح تولیدی و اقتصادی با ارزش سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۶۱۹ میلیارد تومان و در منطقه آزاد اروند ۱۱ طرح اقتصادی و زیربنایی به ارزش سرمایه گذاری ۲۲۵ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

امروز همچنین ۱۵ پروژه تولیدی و زیربنایی در منطقه آزاد تجاری صنعتی قشم با ارزش سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان  و در منطقه آزاد کیش نیز افتتاح ۹ طرح اقتصادی و تولیدی به بهره برداری رسید و در ادامه افتتاح طرح‌ها، عملیات اجرایی ۵۲ پروژه دیگر با سرمایه گذاری ۶۴ هزار و ۱۹۲ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی هفت هزار و ۱۱۷ نفر با دستور رییس جمهوری آغاز شد.

همچنین هشت پروژه در منطقه آزاد ارس با اعتبار سرمایه گذاری یک هزار و ۷۶۹ میلیارد تومان، ۶ پروژه در منطقه آزاد اروند با اعتبار سرمایه گذاری سه هزار و ۵۱۷ میلیارد تومان، یک پروژه در منطقه آزاد انزلی با اعتبار سرمایه گذاری ۴۳۰ میلیارد تومان ، سه پروژه در منطقه آزاد چابهار با اعتبار سرمایه گذاری ۴۶ هزار و ۲۱۷ میلیارد تومان، ۱۴ پروژه در منطقه آزاد قشم با اعتبار سرمایه گذاری هفت هزار و ۳۲۸ میلیارد تومان و ۱۰ پروژه در منطقه آزاد کیش با اعتبار سرمایه گذاری سه هزار و ۵۷۹ میلیارد تومان کلنگ زنی شد.

در  ادامه به جزئیات و سخنان مسوولان در مراسم افتتاح و کلنگ زنی این طرح ها که با حضور ویدئو کنفرانسی دکتر حسن روحانی رییس جمهوری برگزار شد اشاره می شود:

آذربایجان شرقی

امروز با دستور رئیس جمهوری ۱۵ طرح صنعتی، عمرانی و تولیدی منطقه آزاد ارس، متشکل از سه طرح اصلی و ۱۲ طرح فرعی، امروز دوشنبه همزمان با سراسر کشور افتتاح شد.

برای اجرا و بهره برداری از این طرح ها ۲۶ هزار و ۱۸۷.۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و ۱۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری ارزی انجام گرفته است. 

با افتتاح این طرح ها زمینه اشتغال مستقیم  ۵۷۵ نفر در منطقه آزاد ارس فراهم شده است.

امروز همچنین کلنگ احداث هشت طرح تولیدی، عمرانی و صنعتی منطقه آزاد ارس با سرمایه گذاری ۲۱ هزار و ۱۱۲ میلیارد ریال با دستور رییس جمهوری و به صورت ویدیو کنفرانس زمین زده شد. 

«ایستا موتور ارس» با اشتغال زایی ۱۵۸ نفر و سرمایه گذاری ۲۰ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال، «شیمی گستر سهند» با ۵۰ نفر اشتغال زایی و ۲ هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری و شرکت «کشت و صنعت نگین» با ۱۱۰ نفر اشتغال زایی و یک هزار و ۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری از جمله طرح های افتتاح شده امروز منطقه آزاد ارس بودند.

امروز همچنین عملیات اجرایی طرح ساختمان ویزیاتور ژئو پارک ارس با اشتغال زایی ۱۰ نفر و سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد ریال، شرکت کشت و صنعت بین المللی آذرتروند ارس با ظرفیت تولید چهار هزار و ۵۰۰ تن گوجه فرنگی در سال، اشتغالزایی ۱۰۰ نفر و سرمایه گذاری سه هزار و ۸۲۸ میلیارد ریال و گاوداری سه هزار راسی با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۸۵۵ میلیارد ریال و ۱۵۰ نفر اشتغال زایی با دستور رییس جمهوری آغاز شد. 

منطقه آزاد ارس با ۷۰ هزار هکتار وسعت با مرکزیت شهر جلفا در ۱۳۰ کیلومتری شمال غرب تبریز واقع شده است و تا شهرستان خداآفرین امتداد دارد.

گیلان

در پنجمین دوره طرح ملی افتتاح پروژه های مناطق آزاد به دستور ریاست جمهوری امروز عملیات ساخت مجموعه پارک آبی و شهربازی سرپوشیده منطقه آزاد انزلی در زمینی به مساحت هفت هزار متر مربع با اشتغالزایی ۱۲۰ نفر و با استفاده از آخرین استانداردها و شاخص های بین المللی در این منطقه کلید خورد.
مجموعه پارک آبی و شهربازی سرپوشیده بیش از ۲۳ هزار متر مربع زیر بنا دارد و بر اساس پیش بینی ها ظرف مدت دو سال و نیم در محدوده تجاری و گردشگری منطقه آزاد احداث و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

این مجتمع گردشگری و تفریحی در راستای گسترش زیرساخت ها و امکانات توریستی منطقه آزاد انزلی به منظور ارتقاء کمی و کیفی خدمات این حوزه برای جذب گردشگران داخلی و خارجی و تنوع بخشی به مجموعه های تفریحی-گردشگری موجود در سطح منطقه در قالب قرارداد ساخت و بهره برداری با این سازمان ایجاد می شود.
در کنار مجموعه پارک آبی و شهربازی سرپوشیده منطقه آزاد انزلی بخش های دیگری چون پارک کودکان، نینجا پارک بزرگسالان و نوجوانان و پارک VR (واقعیت مجازی) و دیگر امکانات تفریحی مرتبط در فاز مرکز تجارت و گردشگری منطقه با سرمایه گذاری ایرانی مقیم خارج از کشور ساخته می شود .
اکنون در حوزه گردشگری منطقه آزاد انزلی دارای بزرگترین مجموعه تفریحی-گردشگری آکواریوم و باغ خزندگان کشور، بزرگترین مرکز تفریحات دریای شمال کشور، مجموعه مارینا مشتمل بر اسکله قایق های تفریحی و ورزش های آبی و سایر امکانات تفریحی برای گردشگران ورودی داخلی و خارجی است.
امروز عملیات اجرایی ۵۲ پروژه در مناطق آزاد کشور با اعتبار ۶۲ هزار میلیارد تومان آغاز شد.
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه خزر است و کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، کراسنودسک  ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای همسود  CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان ۱۰۰ درصد در منطقه، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی - بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی - تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.

خوزستان

منطقه آزاد اروند نیز امروز شاهد بهره برداری و کلنگ زنی ۱۷ طرح صنعتی و خدماتی به ارزش بیش از ۹ هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی و ۱۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی با حضور ویدئو کنفراس رییس جمهوری بود.

سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند در این آیین گفت: برای افتتاح ۱۱ طرح تولیدی در منطقه آزاد اروند ۲ هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی صورت گرفته است ضمن اینکه با اجرای این طرح ها برای ۲۶۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۴۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی شده است.

حسین گروسی به کلنگ زنی ۶ طرح در منطقه آزاد اروند نیز اشاره کرد و افزود: برای اجرای ۶ طرح زیربنایی در آبادان و خرمشهر هفت هزار و ۱۷۱ میلیارد سرمایه‌گذاری داخلی و ۱۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی پیش بینی شده است که با بهره برداری از این طرح ها که امروز کلنگ زنی شدند برای ۴۰۵ نفر به صورت مسقیم و ۸۷۰ به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود.

وی افزود: این طرح‌ها از سوی بخش خصوصی و در راستای توسعه منطقه آزاد اروند در سایت صنعتی خرمشهر، سایت شلمچه و شهرک صنعتی شماره یک آبادان بهره‌برداری و کلنگ زنی شدند.

گروسی بیان کرد: شرکت نوآوران پلاست موفق تاروند با محصول ظرف پت از پریفرم با اعتبار ۵۸ میلیارد ریال و با اشتغالزایی ۲۸ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم، شرکت صنایع غذایی وارنا با تولید پنیر و سرمایه‌گذاری ۱۸۱ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۸۶ نفر در شهرک صنعتی آبادان از جمله طرح های افتتاح شده در منطقه آزاد اروند می باشند.

وی افزود: همچنین شرکت گلگاه با تولید محصول پلی آلومینیوم کلراید با اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریال و با اشتغالزایی ۷۶ نفر ، شرکت سانا چاک رخ اروند با تولید انواع مواد شوینده با سرمایه گذاری ۲۰۶ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۷۹ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در شهرک صنعتی آبادان بهره‌برداری شدند.

سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند، شرکت فوم صدف زمرد با محصول پانال ساختمانی از پلی استایرن با سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۸۲ نفر همچنین شرکت پژمان پویا فرم با تولید محصول پانال ساختمانی از پلی استایرن با سرمایه گذاری ۶۷ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۳۸ نفر در شهرک صنعتی آبادان را از دیگر طرح های مورد بهره برداری در این منطقه آزاد عنوان کرد و گفت: شرکت پیشگامان آریا تجارت با تولید محصول جوراب با سرمایه گذاری ۸۱ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۲۷ نفر از دیگر طرح های مورد بهره برداری در منطقه آزاد اروند می باشد.

گروسی با اشاره به بهره‌برداری از شرکت لنگر تجارت طلائی اروند گفت: این شرکت با تولید محصول لامچ ال‌ای‌دی با سرمایه گذاری ۲۹ میلیارد ریال در سایت صنعتی آبادان بهره‌برداری شد که زمینه اشتغال ۴۴ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم را فراهم کرد.

وی بیان کرد: شرکت سیویل آذین با بسته بندی زعفران و با حجم سرمایه گذاری ۵۲ میلیارد ریال و میزان اشتغالزایی ۴۴ نفر و شرکت پویا الکترو صنعت کاسپین اروند نیز با تولید کابل یو اس پی، انواع آدابتور، مونو پاد و دوربین نیز با میزان سرمایه گذاری ۶۷ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۵۶ نفر در شهرک صنعتی خرمشهر وارد مدار تولید شدند.

گروسی اظهار داشت: با افتتاح شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش نیز با تولید پایانه فروش آنلاین باسیم، پایانه فروش آنلاین بی‌سیم و با  سرمایه گذاری ۹۸۶ میلیارد ریال برای ۲۲۶ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد شده است.

سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به آغاز عملیات تصفیه خانه پساب صنعتی در شهرک صنعتی خرمشهر گفت: این پروژه با اعتبار ۲ هزار و ۷۷۸ میلیارد ریال احداث خواهد شد.

گروسی بیان کرد: ۱۳ معبر (جاده دسترسی) نیز با اعتبار یکهزار و ۳۱۷ میلیارد ریال در شهرک صنعتی خرمشهر احداث خواهد شد.

وی به اجرای طرحی در زمینه برق در خرمشهر نیز اشاره کرد و اظهار داشت: کلیدخانه ۴۰۰ کیلو وات در شهرک صنعتی خرمشهر با اعتبار ۲ هزار و ۷۴۱ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری احداث و از خط هوایی ۴۰۰ کیلو وات برق با سرمایه گذاری ۹۹ میلیارد ریال و با اشتغالزایی ۹۰ نفر در سایت صنعتی خرمشهر بهره‌برداری شد.

سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه به بهسازی و نوسازی ۶ معبر(جاده سازی) با ۲۳۶ میلیارد ریال اعتبار در سایت صنعتی آبادان اشاره کرد و افزود: تجهیز کارگاه پروژه اتصال راه آهن شلمچه به بصره نیز با اعتبار ۱۰۰ میلیون یورو در سایت تجاری شلمچه آغاز شد. 

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) است که در محل تلاقی ۲رودخانه اروند و کارون قرار دارد.

سیستان و بلوچستان

در ادامه هفتاد و چهارمین برنامه افتتاح «تدبیر و امید برای جهش تولید» عملیات اجرایی سه طرح ملی اقتصادی و زیربنایی با اعتبار ارزی یک میلیارد و ۴۲۱ میلیون یورو و سرمایه‌گذاری ریالی ۶۴ هزار و ۵۵۳ میلیارد ریال در منطقه آزاد چابهار از طریق ویدئوکنفرانس و با دستور رییس جمهوری آغاز شد.

 نخستین پروژه که با دستور حسن روحانی عملیات اجرایی خود را آغاز کرد طرح شرکت «کیمیا صنعت مبنا»  در صنایع پتروشیمی است که برای ساخت ۲ واحد متانول یک واحد تبدیل متانول به الفین‌ها یک واحد تولید پلی اتیلن و واحدهای پلی‌پروپیلن است که در زمینی به مساحت ۷۳ هکتار و با سرمایه گذاری یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون یورو و  چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای تولید سالیانه یک میلیون و ۴۱۴ هزار تُن انواع محصول پتروشیمی و ایجاد اشتغال مستقیم  برای ۲ هزار و ۴۶۰ نفر طراحی شده است.

دومین پروژه از مجموعه پروژه‌های شرکت صبا پیشرو تیس بوده که در حوزه تصفیه شکر و صنایع جانبی آن و مجموعه منحصر بفرد گردشگری شامل بزرگترین دریاچه مصنوعی جهان با مساحت ۱۱۶ هکتار و جزایر اقامتی در مجموعه زمین‌هایی به مساحت ۱۳۹ هکتار و با سرمایه گذاری ۳۵ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو و یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای تولید انواع محصول بر پایه شکر و ارائه خدمات گردشگری و اقامتی و ایجاد اشتغال مستقیم برای ۷۲۶ نفر طراحی شده است.

 سومین پروژه، طرح شیرین سازی آب دریا برای آب آشامیدنی و استفاده در صنایع پتروشیمی و فولاد مستقر در محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار است که طی سه فاز برنامه‌ریزی شده است و شرکت توسعه نگین مکُران سرمایه‌گذاری آن را به عهده دارد. امروز با دستور رییس جمهوری عملیات اجرایی فاز نخست این پروژه با ظرفیت تولید ۴۰ هزار متر مکعب آب شیرین در روز  با روش اسمز معکوس و برداشت  از آب‌های زیرسطحی و با سرمایه گذاری ۳۵ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو و ۴۵۰ میلیارد تومان و اشتغال مستقیم برای ۷۶ نفر شروع شد.

هرمزگان

هرمزگان امروز مقصد دولتمردان برای افتتاح یا کلنگ زنی طرح های مهم مناطق آزاد و تجاری بود که در این رابطه ۱۵ طرح اقتصادی در قشم با سرمایه‌گذاری ارزی ۵۳ میلیون یورو و سرمایه گذاری داخلی ۹ هزار و ۹۶۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

علی درویش‌پور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ارتباط ویدئو کنفرانسی با رییس جمهوری گفت: این طرح‌ها شامل ۱۰ طرح عمرانی، یک پروژه نفتی، ۲ طرح شیلاتی، یک طرح تولیدی و یک طرح گردشگری است که با مشارکت بخش خصوصی و دولتی  در منطقه آزاد قشم اجرا شده است.

وی ادامه داد: مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک ساحلی با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد ریالی و توان تصفیه یکهزار مترمکعب آب در روز از جمله طرح‌های افتتاح شد.

مدیرعال سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: واحد تولید ماهی خشک با ظرفیت تولید ۱۰ هزار تن انواع محصولات در سال نیز با سرمایه‌گذاری ۳۸۰ میلیارد ریال به ثمر نشست.

وی افزود: مرحله نخست اسکله نفتی حرا قشم با اعتبار ارزی ۵۳ میلیون یورو  از دیگر طرح‌هایی است که در منطقه آزاد قشم به بهره‌برداری رسید.

درویش‌پور ادامه داد: مرحله نخست طرح عمرانی اجرای بلوار ساحل جنوبی - رمچاه - هُلُر نیز به طول ۲ کیلومتر و  با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

وی اظهار کرد: مرحله نخست سایت گردشگری کَندالو به وسعت ۶ هکتار و با ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار باهدف افزایش ظرفیت گردشگری در نوار ساحلی جزیره از دیگر طرح‌های افتتاح شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: مزرعه پرورش میگو به شیوه فوق متراکم با ۴۸۰ حوضچه و با سرمایه‌ای افزون بر ۶۷۰ میلیارد ریال اجرا شد که امروز به ثمر نشست.

وی ادامه داد: همچنین مرحله نخست قطعه سه بزرگراه خلیج‌فارس به طول ۷.۸ کیلومتر و سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد ریالی سازمان منطقه آزاد قشم به بهره برداری رسید.

درویش‌پور گفت: مرحله دوم توسعه شرکت زیست پالایشگاه ریز جلبک قشم با سرمایه‌گذاری ۱۱۰ میلیارد ریالی نیز از دیگر طرح‌هایی است که امروز افتتاح شد.

وی افزود: پارک‌های محله‌ای شهری و روستایی نیز در مجموع به وسعت ۶ هزار مترمربع با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی بخش دولتی در جزیره قشم به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: مرحله دوم کمپ پارک جزایر ناز با ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار و به وسعت ۳.۵ از جمله طرح‌هایی است که امروز به بهره برداری رسید.

وی تصریح کرد: مرحله نخست هتل ۱۵۲ تخت خوابی نیز با اعتباری معادل یک هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی اجرا و امروز افتتاح شد.

درویش‌پور افزود: مرحله نخست شهرک مروارید در مساحتی به وسعت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع شامل پنج واحد ویلایی با زیربنای هر واحد ۵۳۰ مترمربع است و با اعتبار ۲ هزارمیلیارد ریال به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: با بهره برداری از این طرح‌ها ۸۸۰ فرصت شغلی برای نیروهای بومی جزیره قشم فراهم می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه گفت:  امروز همچنین پنج طرح عمرانی، چهار طرح نفت، گاز و انرژی، یک طرح شیلاتی، ۲ طرح تولیدی و ۲  طرح گردشگری کلنگ‌زنی شد.

وی افزود: طرح‌های مذکور با همکاری بخش خصوصی و دولتی این منطقه آزاد و در مجموع با سرمایه‌گذاری داخلی ۳۲ هزار و پنج میلیارد ریال و سرمایه ارزی ۱۷۲ میلیون دلار اجرا می‌شود.

درویش‌پور خاطرنشان کرد: اجرای این طرح‌ها برای یکهزار و ۹۳۶ نیروی بومی فرصت شغلی ایجاد می‌کند.

وی اظهار کرد: هم اکنون ۷۶ طرح در منطقه آزاد قشم در حال اجرا است که رقم سرمایه‌گذاری آن در ۲ بخش ارزی و ریالی به ترتیب ۴۹۵ میلیون دلار، ۲۲۳ میلیون یورو و ۱۹ هزار و ۱۸۵ هزار میلیارد ریال است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: هشت طرح عمرانی، هفت طرح نفت، گاز و انرژی، ۲۱ طرح شیلاتی، ۱۳ طرح صنعتی- تولیدی، ۲۵ طرح گردشگری و ۲ طرح محیط زیستی هم اکنون در قشم در حال اجراست.

وی ادامه داد: پنج هزار و ۷۰۴ نیرو برای اجرای این طرح‌ها مشغول فعالیت هستند و پس از بهره‌برداری نیز چهار هزار و ۵۵۰ اشتغال پایدار ایجاد می‌شود.

 درویش‌پور تاکید کرد: در مجموع ۱۰۵ طرح با اعتبار ارزی ۶۶۷ میلیون دلار، ۲۷۶ میلیون یورو و سرمایه داخلی ۶۱ هزار و ۱۵۰ هزارمیلیارد ریال در پنجمین دور افتتاحیه‌های ریاست جمهوری در منطقه آزاد قشم افتتاح، کلنگ‌زنی و معرفی شد.

وی در پایان یادآور شد: منطقه آزاد قشم پیش ‌از این در چهار مرحله از افتتاح‌های ریاست جمهوری در دولت تدبیر و امید با ۶۳ طرح به اعتبار داخلی ۶۴ هزار و ۶۷۰ میلیاردی و سرمایه ارزی ۳۴۰ میلیون یورو و ۲۸۱ میلیون دلاری حضورداشته است.

امروز همچنین ۹ طرح عمرانی، خدماتی و گردشگری در جزیره کیش روز دوشنبه با دستوررییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.

برای اجرای این طرح‌ها ۱۹ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی ، ۱۱ میلیون یوررو و ۲۲ میلیون دلار سرمایه گذاری ارزی انجام شده که در نتیجه آن برای ۳۷۵  نفر به صورت مستقیم و ۷۵۵ نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد شده است.
این طرح ها شامل، مجتمع مسکونی یوتاور، بلوک A برج های پرشین مارینا، شرکت پترو سرویس پارسیان ، فاز دوم شرکت خدمات ایمنی فرآیند فامور مهرگان ، تلکه کابین میکا، فاز دوم شرکت طاها پویش ، فاز جدید شرکت کیش مدیفارم، شرکت مت لوک هیدرونیو ماتیک ، شرکت مروارید لامت کیش است.
مجتمع مسکونی یوتاور در زمینی به مساحت ۱۰ هزار و ۱۰۰ متر مربع با ۲۱ هزار متر مربع زیربنا و با ۶ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری احداث شده که در آن برای ۳۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.
بلوک A برج های پرشین مارینا نیز در زمینی به مساحت ۱۱ هزار و ۵۹۵ متر مربع با ۱۴ هزار و ۸۶۵ متر مربع زیربنا برای اشتغال مستقیم  ۲۷ نفر و غیر مستقیم ۳۵۰ نفر با ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار احداث شده است.
شرکت پترو سرویس پارسیان کیش نیز دارای ۲۷ دستگاه مربوط به ارایه خدمات نمونه گیری از گل حفاری و پایش اطلاعات، ارایه خدمات حفاری و ارایه سرویس مادلاکینگ پیشرفته است.
برای این طرح ۱۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و پنج میلیون دلار سرمایه گذاری انجام شده که در نتیجه آن ۴۶ نفر به صورت مستقیم و ۵۷ نفر به صورت غیر مستقیم  مشغول بکار هستند.
فاز دوم شرکت خدمات ایمنی فرآیند فامور مهرگان کیش نیز به منظور بازرسی ایمنی ۴۵ قرار داد مربوط به صنایع نفت و گاز و آموزش یک هزار و ۴۰۰ نفر با افق اشتغال مستقیم ۱۲ نفر و غیر مستقیم ۱۸ نفر با ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و ۷۰۰ هزار یورو سرمایه گذاری ارزی احداث شده است.
تلکه کابین میکا کیش نیز با ۲۰ کابین معمولی و ۲ کابین ویژه به طول سه کیلومتر مسیر رفت و برگشت با ۶۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و ۱۰ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی احداث شده که در آن ۸۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۲۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول بکار هستند.
مرحله دوم شرکت طاها پویش برای ارایه خدمات در زمینه حفاری دایرکشنال و نمودار گیری و دوربین درون چاهی و مغزه گیری با ۲۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و ۱۷ میلیون دلار سرمایه گذاری ارزی با افق اشتغال مستقیم ۷۰ نفر و غیر مستقیم ۱۳۰ نفر احداث شده است.
 فاز جدید شرکت کیش مدیفارم فعال در عرصه تولید شربت و قطره های خوراکی و انواع مکمل های ورزشی با افق تولید سالانه هشت میلیون قوطی با سرمایه گذاری ۲۷۰ میلیارد ریالی با افق اشتغال مستقیم ۳۰ نفر و غیر مستقیم ۴۵ نفر ایجاد شده است.
شرکت مت لوک هیدرونیو ماتیک کیش نیز که در زمینه تتولید شیرآلات و اتصالات ابزار دقیق در حوزه صنایع نفت و گاز در زمینی به مساحت ۷۰۰ متر مربع با حجم عملیاتی ۱۳ هزار قطعه با  ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار احداث شده که در نتیجه ان ۱۰ نفر به صورت مستقیم و ۶۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول بکار هستند.
شرکت مروارید لامت کیش که در زمینه تولید آب شرب فعالیت دارد با ۷۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری با افق اشتغال مستقیم ۷۰ نفر و غیر مستقیم ۲۰۰ نفر احداث شده است.
این شرکت قادر است سالانه ۶۳۰ هزار لیتر آب آشامیدنی لیوانی، ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر آب آشامیدنی بطری ۵۰۰ سی سی، ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر آب آشامیدنی ۱۵۰۰ سی سی، ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر آب آشامیدنی ۲۰ گالنی، سه میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر آب آشامیدنی گالنی ۱۰ لیتری و ۸۱۰ تن تولید پت از پری فرم را تولید و روانه بازار کند.

در ادامه این آیین عملیات اجرایی ۱۲ طرح عمرانی، خدماتی و گردشگری در جزیره کیش آغاز شد، برای اجرای این طرح‌ها ۱۵ هزار و ۲۰۹ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی انجام خواهد شد که شامل یک هزار و ۱۰۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش دولتی و ۱۴ هزار و و ۱۰۶ میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش دولتی است.
۹۳ درصد از اعتبارات این ۱۲ طرح از سوی بخش خصوصی  و هفت درصد نیز از منابع دولتی هزینه می شود که در نتیجه اجرای آن برای برای یک هزار و ۶۸۶ نفر نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد خواهد شد.
مجموعه چند منظوره ونیز شرکت الماس تابان کیش در زمینی به مساحت ۱۵ هزار متر مربع با ۷۵ هزار متر مربع زیربنا با افق اشتغال مستقیم ۵۰۰ نفر و غیر مسقیم یک هزار و ۵۰۰ نفر با ۶ هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال، هتل بین المللی آرمیتاژ در زمینی به مساحت ۱۵ هزار و ۲۷۰ متر مربع با ۳۱  هزار متر مربع زیربنا با افق اشتغال مستقیم ۵۰۰ نفر و غیر مسقیم یک هزار و ۵۰۰ نفر با ۶ هزار و سه هزاار و ۸۵ میلیارد ریال و  هتل چهار ستاره ملیا نیز در زمینی به مساحت حدود ۱۰ هزار متر مربع با هشت هزار متر مربع زیربنا با افق اشتغال مستقیم ۱۰۰ نفر و غیر مسقیم ۳۰۰ نفر با  یک هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال احداث خواهد شد.
کارخانه ساخت انواع سازه های فلزی و سکوهای کشتیرانی با افق ساخت ۲۰ هزار عدد انواع فلنج نیز با ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار احداث می شود که در آن ۳۶ نفر به صورت مستقیم و ۸۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول بکار خواهند بود.
برای ساخت کارگاه مونتاز انواع لوازم خانگی و ساخت آرایشی ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار  هزینه خواهد شد که در نتیجه آن شرکت قادر خواهد بود ۶۰ نفر را به صورت مستقیم و ۱۵۰ نفر به صورت غیر مستقیم سالانه ۶۰ هزار دستگاه انواع لوازم خانگی ، ۳۰۰ هزار دستگاه انواع لوازم آرایشی و ۳۸۰ دستگاه انواع لوازم آشپزخانه برقی را مونتاژ کند.
طراحی و ساخت انواع پکلیج های آب شیرین کن  و تصفیه نیز برای طراحی و ساخت انواع پکیج تصفیه فاضلاب ۲۰ دستگاه طراحی و ساخت انواع پکیج تصفیه پسماند صنعتی ۲۰ دستگاه، طراحی و ساخت انواع پکیج آب شیرین کن ۱۵ دستگاه، طراحی و ساخت انواع پکیج تصفیه فیزیکی آب ۱۵ دستگاه، طراحی و ساخت انواع پکیج میکروب زدایی آب با افق اشتغال مستقیم ۲۵ نفر و غیر مستقیم ۵۰ نفر با ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار احداث می شود.
پایانه باری کامیونی کیش نیز در زمینی به مساحت ۲۱ ههزار متر مربع جهت فضا اداری، خدماتی و اقامتی و باسکول و همچنین ۱۵ هزار  متر مربع جهت احداث پارکینگ عمومی برای اشتغال مستقیم ۳۰۰ نفر و غیر مستقیم ۲۰۰ نفر با ۲۸۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده احداث خواهد شد.
 کارگو فرودگاهی کیش نیز در زمینی به مساحت ۲ هزار متر مربع با افق اشتغال مستقیم ۵۰ نفر و غیر مستقیم ۲۰ نفر با ۳۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری، اپرون غربی فرودگاه کیش با افق اشتغال مستقیم ۵۰ نفر و غیر مستقیم ۴۰ نفر با ۵۱۱ میلیارد ریال سرمایه گذاری، جاده دسترسی بندر چارک به طول ۱۰ کیلومتر با افق اشتغال مستقیم ۲۰ نفر و غیر مستقیم ۱۰ نفر با ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری، مدرسه ۱۸ کلاسه در زمینی به مساحت سه هزار متر مربع با افق اشتغال مستقیم ۳۰ نفر و غیر مستقیم ۱۰ نفر با ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری و دیوار پیرامونی فرودگاه کیش دیوار بتنی پیش ساخته با فنس روی آن با دیوار بتنی پیش ساخته با فنس روی آن با افق اشتغال مستقیم ۱۵ نفر و غیر مستقیم ۱۰ نفر با ۱۹۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری احداث خواهد شد.
این طرح ها شامل مجموعه چند منظوره ونیز شرکت الماس تابان کیش، هتل بین المللی آرمیتاژ، هتل چهار ستاره ملیا، ساخت انواع سازه های فلزی و سکوهای کشتیرانی، مونتاز انواع لوازم خانگی و آرایشی، ظراحی و ساخت انواع پکلیج های آب شیرین کن  و تصفیه، پایانه باری کامیونی کیش، کارگو فرودگاهی کیش، داپرون غربی فرودگاه کیش، جاده دسترسی بندر چارک، مدرسه ۱۸ کلاسه و دیوار پیرامونی فرودگاه کیش است.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش در این آیین گفت: با حمایت های انجام یافته از سوی دولت، مناطق آزاد کشور به ویژه کیش اکنون مامنی برای تحقق پشتیبانی و مانع زدایی از تولید هستند.

جعفر آهنگران اظهار داشت: روند حمایت از تولید و سرمایه گذاری در هشت سال در مناطق آزاد تجاری به درستی دنبال شده و اکنون این مناطق به مامنی برای تولید تبدیل شده است.
وی اضافه کرد: انتظار می رود دولت آینده نیز با کاهش محدویت های اعمال شده به این مناطق؛ تداوم بخش مسیر نمادهای موفق و تاب آوری اقتصاد مقاومتی در این مناطق باشد.
آهنگران در خصوص سرمایه گذاری های انجام شده در جزیره کیش نیز اظهار داشت:  این منطقه اکنون ۹۲۰ هزار میلیارد ریال طرح عمرانی زیرساختی با هشت هزار فرصت شغلی ایجاد شده دارد.

برچسب‌ها سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی قشم توسعه ایران دولت تدبیر و امید منطقه آزاد ارس توسعه اقتصادی جهش تولید حسن روحانی سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی کیش پروندهٔ خبری افتتاح طرح‌های ملی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی وعده‌هایی که تحقق یافت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی قشم توسعه ایران دولت تدبیر و امید سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی قشم توسعه ایران دولت تدبیر و امید منطقه آزاد ارس توسعه اقتصادی جهش تولید حسن روحانی سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی کیش میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند میلیارد ریال اعتبار احداث میلیارد ریال و اشتغالزایی نفر به صورت مستقیم و غیر اعتبار سرمایه گذاری منطقه آزاد تجاری صنعتی نفر به صورت غیر مستقیم هزار لیتر آب آشامیدنی دستور رییس جمهوری شهرک صنعتی خرمشهر هزار متر مربع زیربنا بهره برداری رسید ۲۰۰ میلیارد ریال پروژه در منطقه آزاد منطقه آزاد اروند سرمایه گذاری داخلی سرمایه گذاری ارزی یورو سرمایه گذاری هزار میلیارد ریال دلار سرمایه گذاری سرمایه گذاری ۲ منطقه آزاد قشم طرح های افتتاح شد مناطق آزاد تجاری مستقیم شغل ایجاد منطقه آزاد انزلی اجرای این طرح ها هزار متر مربع نفر و غیر مستقیم میلیارد تومان سرمایه گذاری یک میلیارد ریال ۵۰ میلیارد ریال میلیارد ریال دیگر طرح جمله طرح تولید محصول منطقه آزاد ارس سرمایه گذاری بهره برداری احداث خواهد شد میلیارد ریالی عملیات اجرایی کشورهای حاشیه ایجاد شده احداث شده میلیون یورو سایت صنعتی امروز همچنین صنعتی آبادان تدبیر و امید میلیون دلار اشتغال زایی فرودگاه کیش انواع لوازم کلنگ زنی شد طرح عمرانی مرحله نخست برای اجرای ب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۷۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند

به گزارش قدس خراسان، احمد وحیدی در همایش ملی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور  اظهار کرد: همه گام های رشد و ارتقا را جمهوری اسلامی طی کرده و در قله ها به‌سر می‌برد اما کاستی و کمی هنوز در حوزه اقتصاد وجود دارد. مقام معظم رهبری فرموده‌اند یکی از مسائل ما استحکام اقتصادی است و اقتصاد باید درخور آرمان های کشور باشد. یک کشور با آرمان‌ها، رسالت و انتظارات جهانی باید اقتصاد کافی و چشم نواز داشته باشد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه امروز جمهوری اسلامی قدرت کاملا تصویب شده و مقتدری دارد، افزود: به خصوص بعد از عملیات وعده صادق نوع نگاه کشورها، ملت‌ها و نوع اشتیاق آنها به جمهوری اسلامی  متفاوت شده‌است. همیشه در هر مرحله‌ای قدرت و اقتدار را تجربه کرده ‌ایم و تحسین جهانیان و ملت های آزاده و غیر وابسته و وابسته برانگیخته و ما امروز هم در همان مسیر اقتدار هستیم.

وی گفت: ما در حوزه های سیاسی دفاعی،امنیتی، علمی و فرهنگی بسیار در موقعیت‌های خوبی به‌سر می بریم. ما پیام انقلاب اسلامی و رسالت انقلاب اسلامی را داریم. آینده روشن انقلاب اسلامی را به جهانیان نشان دادیم.کدام کشور می‌تواند مانند ایران ظرفیت سیاسی، استقلال سیاسی و مانورهای سیاسی داشته باشد و همه از منظر خدا خواهی و سعادت بشری است. در حوزه امنیت و دفاعی و علمی در نرخ رشد در جهان اول هستیم.

وحیدی تاکید کرد: در اقتصاد ظرفیت‌ها فراوان است. ما از نظر تولید ناخالص و قدرت خرید با توجه به آنچه سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است در رتبه  ١٩ قرار داریم. جهاد امروز ما مهم است و باید ظرفیت های بالقوه را بالفعل تبدیل کنیم و کشور را در حوزه اقتصادی بر قله‌های افتخار بنشانیم. البته دشمن در مقابل سنگ اندازی می‌کند و نمونه آن تحریم‌ها است و موارد غیر تحریم هم وجود دارد اما اینها نباید از تلاش‌های ما بکاهد.

وزیر کشور ادامه داد: لذا جهاد مهم شکل گرفته است و هر کس مسئولیت هایی دارد و شما عزیزان جایگاه بسیار مهمی در این جهاد دارید و باید گام‌هایی در حرکت‌های بزرگ اقتصادی بردارید. مناطق آزاد و ویژه پرچم داران و بخش مهم، نقطه تعیین کننده و پیشران بزرگ در اقتصاد هستند.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد از ارکان اقتصاد مقاومتی هستند، تاکید کرد: مقام معظم رهبری فرمودند مناطق آزاد و ویژه باید در جذب فناوری‌های پیشرفته، جذب منابع خارجی، توسعه صادرات و توسعه تولید عملکرد بالایی داشته باشند. ما باید برای تحقق تک تک این موارد هدف گذاری، نقشه راه و برنامه اقدام مشخص داشته باشیم. از گذشته نسبت به این مناطق نظر بدبینانه ایجاد شده است و برگشت این نکته و نشان دادن ظرفیت بالای این مناطق بار سنگینی است که بر دوش شما عزیزان افتاده است.

وحیدی خاطرنشان کرد: الحمدلله برخی مناطق رشد خوبی داشتند و این نشان دهنده این است که حرکت‌های خوب آغاز شده و این حرکت های خوب باید مستمر، هدفمند با برنامه و با اصرار و پیگیری دنبال شود. دشمن قصد دارد از حوزه مناطق آزاد و ویژه به کشور آسیب برساند، تا کشور نتواند رشد کند لذا باید هدفمند و با برنامه جلو برویم. مناطق ویژه باید موضوع محور و هدفمند حرکت کنند و مناطق آزاد به صورت عمومی کار کنند.

وزیر کشور با تاکید ورود بخش خصوصی به مناطق ویژه ، ادامه داد: ما مناطق ویژه زیادی داریم که هنوز راه اندازی نشدند و باید بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا کند. ما باید به صورت هدفمند ظرفیت‌های مناطق ویژه را بسنجیم و عمل کنیم. سرمایه گذاران ایرانی زیادی داریم که سرمایه های خود را  در کشورهای دیگر سرمایه گذاری کردند.برای مناطق آزاد و ویژه جذب سرمایه مهم است.

وی با بیان این موضوع که باید یک منطقه آزاد را به عنوان شهر هوشمند معرفی کنیم تا الگویی برای شهرهای دیگر ما باشد، گفت: در این مناطق باید شهرک های اربعینی ایجاد کنیم و باید گفت که لیستی از فعالیت‌های متعدد وجود دارد که می‌توان در این مناطق اجرا کرد. همچنین برای توسعه حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی اقدام جدی صورت گیرد.رسیدگی به مردم بومی نیز باید در اولویت قرار گیرد. امنیت و محورهای حقوقی که مطرح شد نیز باید رسیدگی شود. همچنین این موضوع که منطقه‌ای نصف آزاد است و نصف دیگر آزاد نیست نیز باید بررسی شود زیرا مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد شده که باید حل شود. زیرا آثار آن مردم را اذیت خواهد کرد.

در پایان این همایش از برخی مناطق آزاد و ویژه که شامل مناطق ویژه اقتصادی سلفچگان، سهلان، گرمسار و مناطق آزاد ارس، اروند بودند، تقدیر شد.

منبع: شهرآرا

دیگر خبرها

  • قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد
  • در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد
  • وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند
  • تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
  • برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند
  • انعقاد تفاهم نامه سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۸ میلیون دلار در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی​
  • انعقاد تفاهم‌نامه هشت میلیون دلاری در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام (ره)
  • رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار