Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@15:08:04 GMT

ضرورت‌های اقتصادی دولت سیزدهم/ مسکن اولویت اول

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۰۸۲۷۳

ضرورت‌های اقتصادی دولت سیزدهم/ مسکن اولویت اول

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه مسکن باید از اولویت‌های اول دولت جدید قرار گیرد، بازار سرمایه، مسئله تورم و تقویت ارزش پول ملی را از مباحث جدی دانست که نیازمند برنامه‌ریزی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از ایبنا، محمد جلیلی، کارشناس مسائل اقتصادی درباره فوری‌ترین و ضروری‌ترین نیازهای اقتصادی کشور در آغاز فعالیت دولت سیزدهم گفت: چنانچه درصدد برآییم تا مسائل اقتصادی کشور را اولویت‌بندی کنیم، یکی از حوزه‌هایی که باید مورد توجه قرار گیرد، بخش مسکن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته نه به این جهت که اعتقاد داشته باشم این بخش پیشران حوزه اقتصاد به حساب می‌آید، به این دلیل که یکی از عوامل موثر بر اقتصاد کشور محسوب می‌شود، بنابراین باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه اضافه کرد: مسکن یکی از مسائلی به حساب می‌آید که به دلایل مختلف معیشت و وضعیت زندگی بخش زیادی از مردم را درگیر خود کرده است. یکی از دلایل آن هم این است که متاسفانه در دو دولت گذشته مخصوصا دولت اول آقای روحانی نگاه وزیر به مسکن کم درآمدها شبیه مسکن مهر، خاص بود، به همین دلیل پروژه‌های فوق به توقف درآمد و در عمل با یک نیاز انباشته مسکن کم درآمدها مواجه شدیم که عدد قابل توجهی هم محسوب می‌شود به حساب می‌آید.  

این کارشناس مسائل اقتصادی در این رابطه اظهار داشت: مسکن  باید بخشی از اولویت‌های اول دولت قرار گیرد. این حجم از کار عقب افتاده در این حوزه منابع خاصی را می‌طلبد زیرا سایر حوزه‌های اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تامین این منابع را باید از محل منابع بانکی یا هرجای دیگری ممکن شود. در مقطع مبارزات انتخاباتی هم شاهد بودیم که اکثر کاندیداهای ریاست جمهوری درباره آن بحث‌های جدی مطرح کردند که مبتنی بر نیاز جامعه بود.  

جلیلی در خصوص اقداماتی که از سقوط بیشتر پول ملی در دولت سیزدهم جلوگیری به عمل خواهد ‌آورد، چنین توضیح داد: برای این موضوع باید دست به طراحی زد. یکی از این بخش‌ها همانطور که در بالا مورد اشاره قرار دادم موضوع مسکن است، چنانچه منابع بلااستفاده زمینی وسیعی که در کشور وجود دارد را جزء آورده سهم بخش دولت برای تامین مالی قرار دهند، دولت هم می‌تواند آن را به طور رایگان تحت اختیار مردم بگذارد که این خود حرکت بزرگی به حساب می‌آید و نیازی هم نیست که از منابع موجود که جزء بودجه کشور است، هزینه شود، منابع مازادی هستند که راکد و بلااستفاده مانده‌اند.

وی در ادامه تاکید کرد: دیگر حوزه‌ای که مورد غفلت قرار گرفته، بازار سرمایه است. این بازار می‌تواند یکی از محل‌های تامین هزینه حوزه مسکن باشد. چنین کارهایی را می‌توان مورد توجه قرار داد تا به منابع بودجه دولت که برای حوزه‌های دیگرمدنظر است، فشار جدی وارد نشود.

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره راه‌های کنترل تورم نیز تصریح کرد: بخشی از کنترل تورم نیز به همین مسئله برمی‌گردد، یعنی چنانچه جهش مسکن اتفاق افتد در حوزه‌های دیگر هم موثر واقع خواهد شد. منظور این است برای کنترل تورم باید کارهای بنیادی شکل گیرد که مهم ترین آن حمایت از تولید واقعی و مولد است. 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اقتصاد مقاومتي اقتصادی اقتصاد کارشناس مسائل اقتصادی حساب می آید قرار گیرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۸۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۹ میلیون تنی تولید گندم در دولت سیزدهم

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در دولت سیزدهم تاکنون دو فصل زراعی داشتیم و در این مدت تنها در محصول گندم توانستیم بدون افزایش یک متر سطح زیرکشت ۹ میلیون تن افزایش تولید داشته باشیم که به معنای ورود دانش در این حوزه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت جهادکشاورزی، سید مجتبی خیام نکویی در همایش ملی پژوهشگران مروجان ارشد وزارت جهاد کشاورزی، اظهار کرد: خودکفایی در محصولات راهبردی با مجموعه فعالیت‌های تحقیقاتی و ترویجی و انتقال دانش به عرصه کشاورزی کاملاً تحقق‌پذیر است.

وی بر بهینه و به‌روز شدن دانش پژوهشگران و مروجان این سازمان تاکید کرد و افزود: پژوهشگران باید روش‌ها، فناوری‌ها، هوش مصنوعی و متاورز را در حوزه خود بشناسند و از آن استفاده کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش تولید گندم گفت: در دولت سیزدهم تاکنون دو فصل زراعی داشتیم و در این مدت تنها در محصول گندم توانستیم ۹ میلیون تن افزایش تولید داشته باشیم، بدون افزایش یک متر سطح زیرکشت که به معنای ورود دانش به معنای واقعی در این حوزه است.

خیام نکویی ادامه داد: بیشتر مروجان ما در حوزه معاونت زراعت فعالیت می‌کنند و کافی است فقط یک تن در هکتار عملکرد گندم آبی و ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار عملکرد گندم دیم را افزایش دهیم تا میزان تولید این محصول را به ۱۹ میلیون تن برسانیم.

توسعه مزارع نوآور بهره‌ور راهکاری برای ایجاد تحول در کشاورزی

وی توسعه مزارع نوآور بهره‌ور را یکی از راهکارهای ایجاد تحول در حوزه آموزش و ترویج دانست و اذعان داشت: سال گذشته ۴۶ مزرعه نوآور در حوزه آموزش و ترویج راه‌اندازی شد و امسال قرار است این تعداد به ۱۵۰ مورد برسد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: مزارع نوآور بهره‌ور می‌توانند یکی از نقاط ارتباطی پژوهشگران با کشاورزان و تولیدکنندگان باشند.

وی ظرفیت سازمان تات را بی‌نظیر خواند و افزود: چالش‌ها و ایراداتی هم وجود دارد که باید برطرف شود.

خیام نکویی تصریح کرد: یکی از مهمترین چالش‌ها این است که ما برای ارتقای نیروها مستلزم اجرای آئین‌نامه‌های وزارت علوم هستیم و از حدود سه سال پیش این وابستگی به تدریج در حال قطع شدن است.

وی با بیان این که رئیس جمهوری از سازمان تات حمایت می‌کند، اظهارداشت: ایستگاه‌های تحقیقاتی سازمان تات در سال‌های گذشته به بهانه‌های مختلف مانند ساخت مسکن، توسط برخی نهادها گرفته می‌شد که با دستور رئیس جمهوری این اراضی برگشت داده شده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به ماجرای بلندمرتبه سازی در اطراف باغ گیاه‌شناسی ایران اشاره کرد و گفت: از حدود ۱۰ سال گذشته، مجوز ساخت ۲۲ برج ۳۷ طبقه در اطراف این باغ گیاه‌شناسی اخذ و ساخت و ساز آغاز شده بود، اما ما محکم جلوی این ساخت و سازها ایستادیم و نتیجه آن شد که ساخت برج‌های ۳۷ طبقه به پنج طبقه کاهش یافت.

وی درباره راه‌اندازی شوراهای راهبردی توسط سازمان تات گفت: رؤسای مؤسسه‌های تحقیقاتی مکلفند آنچه که در این شوراهای راهبردی مصوب می‌شود، انجام دهند.

در این همایش از ۳۲ دستنامه ترویجی استانی کلزا رونمایی شد. این دستنامه ترویجی با هدف ارائه الگوی مدیریت ترویجی برای استان‌های کشور در حوزه کلزا با همت ۵۰۰ محقق و کارشناس و مشارکت کشاورزان خبره تهیه شده و به زودی در اختیار استان‌ها و کشاورزان قرار می‌گیرد.

کد خبر 747306

دیگر خبرها

  • اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد
  • افزایش تولید ۹ میلیون تنی محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم
  • افزایش ۹ میلیون تنی تولید گندم در دولت سیزدهم
  • اولویت‌ های حوزه حمل و نقل و مسکن بررسی شد
  • گام اساسی دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی اقتصادی
  • گره‌گشایی با دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم
  • گلستان دومین استان امن برای سرمایه گذاری است
  • وزیر امور اقتصاد و دارایی: پرسپولیس به کنسرسیومی از بانک ها واگذار شد
  • مدیر عامل تأمین‌ اجتماعی : اعلام « دستمزد» غیرواقعی است/ اولویت تامین اجتماعی برای کسر حق بیمه بر اساس دستمزد واقعی
  • برخی رشته‌های تخصصی پزشکی در حال حذف شدن است