Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-28@21:41:53 GMT

رجایی: بخشی از آرای خاکستری نه به همتی بود

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۰۹۶۴۱

رجایی: بخشی از آرای خاکستری نه به همتی بود

گروه سیاست فردا: حجم بالای آرای باطله در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری محل تحلیل و نظر کارشناسان سیاسی واقع شده است. برخی آن را متعلق به اصلاح طلبان می دانند، برخی نیز آن را به قشر مردد و خاکستری جامعه نسبت می دهند که هوادار هیچ گروه و جناح سیاسی نیستند. عده ای نیز معتقدند این آرا ماحصل عملکرد نامناسب مجریان انتخابات بود که درست رأی دهندگان را راهنمایی نکردند تا آرای شان را درون صندوق درست بیاندازند، در واقع جابه جا انداختن آرا به داخل صندوق ها این حجم از آرای باطله را رقم زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غلامعلی رجایی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره ارزیابی حجم 15 درصدی آرای باطله در انتخابات ریاست جمهوری گفت: هر چند حجم آرای باطله نگران‌کننده است باید قدر آن را دانست چون این رأی دهندگان با حضور در پای صندوق های رأی آمار مشارکت را بالا بردند. در واقع می توانستند پای صندوق های رأی نیایند. کسی که خودش را راضی می کند پای صندوق رأی بیاید و رأی بدهد نشان می دهد که او همچنان دل در گرو نظام دارد.

وی با اشاره به دلایل حجم بالای آرای باطله افزود: باید جنبه اقناعی لزوم مشارکت در انتخابات و رأی دادن به یک نامزد مناسب بالا می رفت. ثانیا برخی از این افراد ترکیب نامزدهای تأییدصلاحیت شده را نپذیرفتند و گفتند ما انتخابات را قبول می کنیم اما این ترکیب را قبول نمی کنیم. در واقع آرای باطله نوعی رأی اعتراضی محسوب می شود.

این فعال سیاسی اظهار کرد: ضمن لزوم نگاه مناسب و صحیح به موضوع آرای باطله، باید این حقیقت را مدنظر داشت که 30 میلیون نفر واجد رأی دهی هم پای صندوق انتخابات نیامدند. بعد از انتخابات رسانه ها باید به این مسئله بپردازند چرا که مشارکت حداکثری مردم در انتخابات همواره برای نظام جمهوری اسلامی اهمیت بالایی داشته است.

وی ادامه داد: نکته بعدی که باید به آن اشاره کرد این است که نباید بی اعتنا از کنار این حجم از آرای باطله گذشت چون این نشانه ناامیدی بخشی از جامعه نسبت به عملکرد دولت آقای روحانی و اصلاح طلبان است. قطعا رأیی از پایگاه اجتماعی اصولگرایی در جمع آرای باطله وجود ندارد چون آقای رئیسی سال 96 قریب به 16 میلیون رأی آورد و در این دوره آرای او به 18 میلیون رسید.

رجایی یادآور شد: بخشی از آرای باطله مربوط به قشر خاکستری جامعه بود، این گروه تعلق خاطری به هیچ حزبی ندارند. بخش دیگری هم مربوط به پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان است. معتقدم پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان در طول 8 سال گذشته تضعیف شد چون آنها از تصمیمات انتخاباتی جریان اصلاحات رضایت ندارند. اصلاح طلبان در چندین دوره انتخابات نامزدهایی را برای مجلس، ریاست جمهوری و شوراها معرفی کردند که نتوانستند انتظارات جامعه را برآورده کنند بنابراین طبیعی است که با چنین واکنشی مواجه شوند.

وی افزود: چسبندگی اصلاح طلبان به طور مشخص به دولت روحانی دامن شان را در این دوره از انتخابات گرفت. علاوه بر این، آنها از آقای همتی تلویحا اعلام حمایت کردند، کسی که یک روز مانده به پایان ثبت نام نامزدها همچنان مردد بود و نهایتا در روز آخر تصمیم گرفت اعلام کاندیداتوری کند. چنین کسی که نمی تواند دولت تشکیل دهد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: متاسفانه اصلاح طلبان تمام اعتبارشان را برای همتی هزینه کردند. البته اگر دو نامزد اصولگرا در صحنه می ماندند احتمال داشت انتخابات به دور دوم کشیده شود اما حتی در این صورت نیز همتی قدرت رقابت با آقای رئیسی را نداشت چون آقای رئیسی بیش از 2 سال رئیس قوه قضائیه بود و فعالیت هایش همواره در صدر اخبار رسانه ملی قرار داشت اما در مقابل آقای همتی ضمن چسبندگی به دولت روحانی، به واسطه وضعیت قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی نگاه جامعه به او منفی بود. به عبارت دیگر بخشی از آرای خاکستری نه به همتی بود.

 

منبع: فردا

کلیدواژه: ارز پول جامعه رقابت قوه قضائیه اصلاح طلبان آرای باطله پای صندوق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۹۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شریعتی: پایگاه رأی قالیباف در انتخابات شرکت نکرد/ اگر شورای نگهبان و رئیسی بیعت کنند، اصول‌گرایان هم در انتخابات بعدی رای نمی دهند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: سر لیست جناح افراطی و تندرو در انتخابات دور پیش که ائتلاف داشتند قالیباف بود، او در آن انتخابات یک میلیون و ۲۰۰ هزار رای در تهران آورد؛ این بارسرلیست تهران نبویان بود او در تهران کمی کمتر از ۶۰۰ هزار رای آورد یعنی در سرلیست ۶۰۰ هزار رای از دست دادند و قالیباف ۸۰۰ هزار رای از دست داده است.

به گزارش منیبان، متن مصاحبه سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاح طلب، به شرح زیر است:

بیش از ۶۰ درصد جامعه در انتخابات مشارکت نکردند و رای ندادند

در سال ۱۴۰۲ در سیاست داخلی عمده کنش‌ها در میان نیروهای سیاسی معطوف به مسئله انتخابات مجلس دوازدهم بود که در اسفندماه برگزار شد. از مردادماه به این سمت که قانون جدید انتخابات ابلاغ و تقویم کاری برگزاری انتخابات آغاز شد، عملا نیروهای سیاسی در حوزه سیاست داخلی با یک نگاه معطوف به انتخابات آرایش خود را تعیین و برنامه ریزی کردند که چگونه با مسئله انتخابات مواجه شوند. طبعا در میان جبهه نیروهای محافظه کار و جبهه نیروهای اصلاح طلب که دو جناح اصلی و بزرگ کشور هستند، رویکردهای متفاوتی درباره انتخابات بود که منجر شد، هر یک از گروه‌های سیاسی موضع خاص خود را در قبال انتخاب بگیرند و از آن جهت پیام‌های سیاسی به جامعه ایران منتقل شد.

جبهه اصلاحات که نیروهای اصلاح طلب را شامل می‌شود با توجه به سوابق برگزاری انتخابات در کشور اعلام کرد که در انتخابات مشارکتی ندارد. جبهه اصلاحات با اتکا به قانون انتخابات و رویه‌هایی که در بحث بررسی صلاحیت کاندیداها و انتخابات سالم، آزاد و معنادار اتفاق افتاد توصیه‌ای به نیروهای سیاسی برای مشارکت در انتخابات به عنوان کاندیدا نداشت و عملا از انتخابات و مشارکت در انتخابات کناره گیری کرد البته مواضع خود را اعلام و گفتند با برآورد و چشم اندازی که دارند، مشارکت چندان امیدوارکننده‌ای را نمی‌بینند و ترجیح می دهند در کنار اکثریت ملت بایستند. طبعا کسی از ناحیه احزاب اصلاح طلب در انتخابات پیش ثبت نام نکرد و در نهایت در انتخابات از بین ۱۵ هزار کاندیدایی که مورد تایید قرار گرفتند به تعداد انگشتان یک دست نیرویی که وابسته به احزاب اصلاح طلب باشد و همراه و مورد تایید آنها باشد در بین آنها نبود و طبعا از کسی حمایت نکردند و فهرستی در انتخابات ندادند.

در سمت نیروهای محافظه کار و اصولگرا هم هرچه به انتخابات نزدیک شدیم شکاف‌های جدی سرباز کرد و اختلافات مبنایی در بین نیروهای محافظه کار به بیرون درز کرد. در روز برگزاری انتخابات عملا به معرفی ۴ یا ۵ فهرست انتخاباتی در تهران و شهرهای بزرگ کشور منتهی شد. این آرایش نیروهای سیاسی و جناح‌های فعال در داخل کشور با محوریت بحث انتخابات بود. در روز انتخابات هم مشاهده کردید که پیش بینی‌های جناح اصلاح طلب تحقق پیدا کرد و بیش از ۶۰ درصد جامعه در انتخابات مشارکت نکردند و رای ندادند. بخش زیادی از جامعه رای دهنده که حدود ۸ و یا ۹ درصد واجدان شرایط، در انتخابات مشارکت موثر نداشتند یعنی رای سفید و یا رای باطله دادند. نرخ مشارکت در انتخابات به حدود ۳۳ درصد منتهی شد و کمترین مشارکت در طول تاریخ برگزاری انتخابات را در نظام جمهوری اسلامی رقم زد.

جناح تندرو افراطی پایداری و جناح قالیباف با ریزش رای بسیار قابل توجه مواجه شدند| رای مطهری عجیب و غریب بود

ارزیابی شما از اینکه جبهه پایداری توانست کرسی‌های حوزه تهران را بدست بیاورد چیست؟ چرا نوبخت و محمدرضا باهنر رای نیاوردند؟

در انتخابات به طور کامل همه جناح‌ها، پایگاه رایشان به صورت نسبی سر سازگاری با تعداد هواداران آنها و رای دهندگان نداشت حتی جناح تندرو افراطی پایداری و جناح قالیباف با ریزش رای بسیار قابل توجه مواجه شدند. سر لیست جناح افراطی و تندرو در انتخابات در دور پیش که ائتلاف داشتند قالیباف بود، او در آن انتخابات یک میلیون و ۲۰۰ هزار رای در تهران آورد. این بار سرلیست تهران نبویان بود او در تهران کمی کمتر از ۶۰۰ هزار رای آورد یعنی در سرلیست ۶۰۰ هزار رای از دست دادند و قالیباف ۸۰۰ هزار رای از دست داده است. ۷۰ درصد آرا قالیباف ریزش و بیش از نیمی از آرای سرلیست ریزش کرد این یعنی نصف پایگاه آنها هم رای ندادند. طبعا آثار این عدم مشارکت در پایگاه رای جناح راست باعث می‌شود باهنر در کرمان رای نیاورد و امثال نوبخت هم در رشت رای نیاورد این اتفاقاتی است که افتاد. رای مطهری عجیب و غریب بود و ۱۰۰ هزار تا بود.

اصلاح طلبان معتقدند مجلس از جایگاه خود عدول کرد

ارزیابی شما از ترکیب مجلس آینده چیست؟

یکی از نقاط مورد اعتراض و مورد انتقاد نیروهای اصلاح طلب که در انتخابات مشارکت نکردند این است که مجلس از جایگاه خود عدول کرد، مجلسی که در قانون اساسی تعریف شده با این مجلسی که کار می‌کند تفاوت بسیار زیادی دارد. تحلیل این بود که مجلس موثر نیست و نتیجه انتخابات مردم هرچه باشد، این مجلس از تاثیرگذاری بسیار فاصله گرفته است. همچنین از جهت کارایی، تصمیم سازی و تصمیم گیری، این مجلس هیچ اثر و نقشی نخواهد داشت. کانون‌هایی خارج از مجلس تصمیم سازی و تصمیم گیری می‌کنند و مجلس صورت قانونی به آنها می‌دهد و آنها را تبدیل به ماده و انشاء می‌کند تا قانون داشته باشند و روح تصمیم گیری و روح نظارت بر حسن اجرای امور که از وظایف اصلی مجلس بوده ستانده شده است. کارکرد این مجلس، آغاز و دامن زدن به منازعات بین نیروهای سیاسی در داخل و خارج و مجلس است. من در توییتی نوشتم به جای اینکه این مجلس پایلوت و نمونه جامعه باشد و عصاره فضایل ملت باشد پیلوت جامعه است و مشعل دعواها و منازعات جامعه خواهد بود.

اگر شورای نگهبان دوباره با رئیسی بیعت کند نه تنها اصلاح طلبان بلکه نیروهای سیاسی جناح محافظه کار هم همراهی نمی‌کنند

انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو داریم ارزیابی شما از وضعیت و فعالیت اصلاح طلبان چیست؟
اصلاح طلبان تقریبا یک حرف ثابت ایجابی درباره انتخابات دارند، آنها زمانی مشارکت فعال می‌کنند که انتخابات معنادار و آزاد باشد و قواعد انتخابات آزاد در آن برقرار باشد. اگر شورای نگهبان به شکلی که در گذشته و در سالهای ۹۸، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ و انتخاباتی با نتیجه تعیین شده برگزار و با رئیسی بیعت کند نه تنها اصلاح طلبان بلکه نیروهای سیاسی جناح محافظه کار هم در انتخابات بعدی با این شیوه برگزاری انتخابات همراهی نمی‌کنند چون مردم با این نوع انتخابات همراهی نمی‌کنند.

۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888370

دیگر خبرها

  • با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم
  • دادستان کل کشور: با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم
  • تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد
  • همنشینی اصلاح طلبان و اصولگرایان نامدار زیر سقف الار مجلل | تصویر
  • درج صندوق سرمایه‌گذاری بخشی صنایع مفید با نماد سیمانو در بورس تهران؛ سیمانو چیست؟
  • همنشینی اصلاح طلبان و اصولگرایان زیر یک سقف /کواکبیان: صلح امام حسن یعنی درحکومت نباید، نظر اکثریت مردم نادیده گرفته شود
  • عقب ماندگی‌های حوزه سلامت و آموزش در دشتی جبران شود
  • شریعتی: پایگاه رأی قالیباف در انتخابات شرکت نکرد/ اگر شورای نگهبان و رئیسی بیعت کنند، اصول‌گرایان هم در انتخابات بعدی رای نمی دهند
  • دعوا‌ها علنی می‌شود / اصلاح‌طلبان نقش لولو را بازی نکردند / اصولگرایان جوان می‌خواهند پدرخوانده‌ها را کنار بگذارند / مزاحم نظام می‌شوند
  • چکش‌کاری قوانین انتخاباتی/ اصلاح قانون انتخابات شوراها چه شد؟