Web Analytics Made Easy - Statcounter

NFT یا توکن غیر قابل معاوضه (Non-Fungible Token) نوعی خاص از توکن‌های رمزنگاری است که با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین گونه‌ای دارایی دیجیتال ایجاد می‌کند که قابل تکثیر نیست

به گزارش ایمنا، توکن غیر مثلی با رمزارزهای شناخته‌شده قابل تعویض مانند بیت کوین (BTC)، اتر (ETH) یا مونرو (XMR)تفاوت دارد، برای مثال شما می‌توانید بیت کوینی را در مقابل بیت کوینی دیگر معاوضه کنید .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه استفاده از NFT -ها در صنایع مختلف وجود دارد، بیشتر در حوزه ٔ گیمینگ و کلکسیون دیجیتال استفاده می‌شوند و اغلب با استاندارد ERC- ۷۲۱ و روی بستر اتریوم ساخته می‌شوند، هرچند که در دو هزار و بیست و یک استفاده از توکن‌های غیر قابل معاوضه روی سایر بلاک‌چین‌ها مانند پروتکل BEP- ۷۲۱ بایننس اسمارت چین نیز شروع به توسعه کرد.

غیرقابل تعویض بودن به چه معناست؟

برای روشن شدن مفهوم غیر قابل تعویض بودن باید با مفهوم قابل تعویض بودن نیز آشنا شوید. در نظر بگیرید که شما ۱ گردنبند یادگاری از دوستی قدیمی دارید، فردی آن گردنبند را از شما قرض می‌گیرد و هفتهٔ بعد آن را به شما تحویل می‌دهد.

در این صورت گردنبند یادگاری شما غیرقابل تعویض است و آن فرد نمی‌تواند گردنبند دیگری را به جای گردنبندی که تحویل گرفته به شما پس دهد، زیرا آن گردنبند خاص بوده است. پس گردنبند یادگاری شما غیر قابل تعویض است، حتی اگر گردنبند دیگری از نظر ظاهر با گردنبند یادگاری شما شباهت داشته باشد.

از طرف دیگر شخصی را در نظر بگیرید که مبلغ صد دلار را از شما قرض گرفته است، اگر آن شخص بخواهد ماه آینده پول شما را پس دهد، لازم نیست دقیقاً اسکناس‌هایی که شما به او داده بودید را به شما تحویل دهد، شاید بتوان گفت احتمالش بسیار کم است.

پس به عبارتی اسکناس‌هایی که به شما تحویل داده می‌شوند، قابل تعویض هستند، و حتی اگر شما ۱۰۰ عدد اسکناس یک دلاری به آن شخص داده باشید، او می‌تواند یک اسکناس صد دلاری را به شما برگرداند، زیرا ارزش هر دو یکسان است. در نتیجه می‌توان گفت مبلغ پول ۱۰۰ دلار قابل تعویض است.

پس تا اینجا متوجه شدیم که NFT ها منحصر به فرد هستند و به دلیل استفاده از بلاک چین امنیت لازم برای آن‌ها فراهم شده است.

اما اگر بخواهیم NFT را به زبان خیلی ساده معرفی کنیم باید با ارائه یک مثال، ماهیت این توکن را توضیح دهیم.

اکثر ما ایرانی‌ها با گل خداداد عزیزی که منجر به صعود تیم ملی به جام‌جهانی ۱۹۹۸ شد خاطره داریم و دیدن این صحنه هنوز هم برای ما یادآور خاطرات شیرین آن روزها است. حالا ربط این موضوع به مبحث NFT چیست؟

آقای خداداد عزیزی به عنوان کسی که این گل را زده است می‌تواند یک ویدئو از گل زدن خود را به یک توکن NFT تبدیل کرده و به فروش برساند. حق مالکیت برای خداداد عزیزی حفظ می‌شود و اگر افرادی قصد خرید این توکن را داشته باشند می‌توانند قیمت خرید خود را پیشنهاد داده و در واقع در این مناقصه شرکت کنند.

با خرید این توکن حق مالکیت آن صحنه به خریدار اعطا خواهد شد و آقای خداداد عزیزی به عنوان صاحب اصلی اثر هر بار که این توکن خرید و فروش شود درصدی از مبلغ را دریافت خواهد کرد.

افراد زیادی در سراسر دنیا می‌توانند این تکه ویدئو را دانلود کرده و داشته باشند، ولی فرق آن با حالتی که شما توکن را خریداری کنید این است که در صورت خرید توکن شما به عنوان صاحب اثر شناخته خواهید شد نه صرفاً شخصی که یک ویدئو را در گالری خود نگه داشته است.

همین مثال را می‌شود راجع به موسیقی بیان کرد. اگر یک آهنگ‌ساز یک قطعه موسیقی بسازد، می‌تواند با تبدیل آن قطعه موسیقی به توکن NFT برای خود درآمدی داشته باشد و شخصی که توکن را خریداری کند حق مالکیت آن قطعه موسیقی را دارد.

پس اگر در آینده آن قطعه موسیقی به هر دلیلی خیلی مطرح شود و قرار باشد که از آن قطعه در آثاری استفاده شود، شخصی که توکن آن قطعه موسیقی را خریداری کرده بود، به عنوان شخصی که مالکیت آن را دارد، باید اجازهٔ این کار را بدهد.

ویژگی‌های توکن NFT

از جمله ویژگی‌های این توکن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. نادر بودن

ارزش NFTها از کمبود آنها ناشی می‌شود . اگر چه توسعه دهندگان NFT می‌توانند هر مقداری برای این توکن های غیر قابل تعویض ایجاد کنند، اما اغلب برای افزایش نادر بودن، توکن ها را محدود می‌کنند.

۲. غیر قابل تقسیم بودن:

از دیگر ویژگی‌های این توکن ها به شمار می‌رود و بییشتر توکن های غیر قابل تعویض در واحدهای کوچک‌تر قابل تقسیم نیستند. برای مثال شما یا کل یک قطعه ٔ هنری دیجیتال را خریداری می‌نمایید و یا اصلاً خریداری نمی‌کنید.

۳. منحصر به فرد بودن:

این شاید مهمترین ویژگی این توکن ها باشد. NFT ها یک تب اطلاعات دائمی دارند که منحصر به فرد بودن آنها را ثبت می‌کند. این به معنی می‌باشد که هرکدام از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار هستند.

مزایای توکن های NFT ۱. آنها قابل انتقال هستند

بر خلاف توکن های قابل تعویض در صرافی ، NFTها در بازارهای خاص خریداری یا فروخته می‌شوند . با این حال ارزش آنها به منحصر به فرد بودن آنها بستگی دارد.

۲. این توکن ها معتبر هستند

ناوری بلاکچین توکن های غیر قابل تعویضی را ارائه می‌دهد که شما می‌دانید NFTشما واقعی است ، زیرا ایجاد جعل با یک فناوری تغییرناپذیر و غیر متمرکز تقریباً غیر ممکن است .

۳. توکن های غیر قابل تعویض حقوق مالکیت را حفظ می‌کنند

این موضوع باز هم، به استفاده NFTها از پلتفرم‌های غیرمتمرکز اشاره دارد که در آن هیچ مالکی نمی‌تواند داده‌ها را تغییر دهد .

موارد استفاده از توکن‌های غیر قابل معاوضه گیمینگ

NFT-ها در صنعت گیمینگ محبوب هستند زیرا این توکن‌ها برخی از مشکلات ذاتی را حل می‌کنند، برای مثال بازی‌های برتر مانند فورتنایت فروش ویژگی‌ها (Trait) و لوازم جانبی مانند سلاح‌ها و اسکین‌ها را ممنوع کرده است. با داشتن توکن‌های غیر قابل معاوضه این امکانات می‌توانند به‌آسانی در بازی‌های مختلف منتقل شوند. NFT-ها این چنین به اقتصاد درون بازی‌ها کمک خواهند کرد.

سرمایه‌های دیجیتال

بازی Decentraland را در نظر بگیرید. در این بازی مشارکت‌کننده‌ها می‌توانند زمین مجازی داشته باشند. مثالی دیگر برای این مورد ENS (Ethereum Name Service) است که از NFT-ها استفاده می‌کند. دامنه‌های . ETH امر خرید و فروش را آسان‌تر می‌کنند

تشخیص هویت

توکن‌های غیر قابل معاوضه برای مقابله با جعل هویت ایده‌آل هستند. مثال‌های برای نشان دادن این مورد، دیجیتال کردن هویت شامل مدارک دانشگاهی، مدارک پزشکی و حتی ظاهر ما است.

همچنین هنرمندان دیجیتال می‌توانند به دلایل کپی‌رایت، آثار خود را به NFT تبدیل کنند. مثالی از کاربرد NFT-ها در تشخیص هویت شامل تبدیل کردن بلیت‌های فیزیکی بازی به توکن‌های غیر قابل معاوضه و یافتن آثار جعلی است .

آثار کلکسیونی

توکن‌های غیر قابل معاوضه شروعی تازه برای دنیای آثار کلکسیونی است، به همین دلیل کلکسیونرهای عادی وارد دنیای سرمایه‌های دیجیتال می‌شوند.

توکن ERC-۷۲۱

توکن ERC-۷۲۱ اصطلاحی برای توضیح توکن‌های غیر قابل معاوضه است. همانگونه که از اسم مشخص است این استاندارد، دستورالعملی برای ساخت . NFT-ها روی بلاک‌چین اتریوم است

NFT-ها علاوه بر اتریوم، روی شبکه‌های نامتمرکز دیگری مانند ایاس (EOS) و نئو (NEO) نیز می‌تواند وجود داشته باشد. بااین‌حال این پلتفرم‌ها باید توانایی قراردادهای هوشمند و جعبه‌ای پر از ابزارهای NFT را داشته باشند. قراردادهای هوشمند در این مورد امکان وجود توضیحات همراه با جزئیات مانند فراداده (متادیتا) را می‌دهد.

برخی از بهترین پروژه‌های NFT ۱. Open Sea

این بازار پیشرو در زمینه هنر و کالاهای کلکسیونی NFT است . این بازار امکان خرید با استفاده از چندین ارز مجازی مانند اتریوم و DAIرا فراهم می‌کند .

۲. Async.Art

یکی دیگر از بازارهای آثار هنری توکن های غیر قابل تعویض است که به شما امکان می‌دهد نه تنها NFT را خریداری کنید و بفروشید بلکه می‌توانید یک NFT ایجاد کنید . این پلتفرم دارای برخی از ویژگی‌های برنامه نویسی است که هرمندان را قادر می‌سازد تا به راحتی ظاهر و رفتار آثار هنری خود را تعریف کنند. در واقع، این حتی به خریداران این امکان را می‌دهد تا بخش‌های یک اثر هنری خاص را بخرند و آنها را سفارشی کنند.

۳. CryptoKities

یک بازی محبوب در پروتکل غیرمتمرکز اتریوم است که اجازه جمع آوری ، خرید ، فروش و تولید گربه‌های مجازی را می‌دهد . در این بازی اگر شما عاشق گربه‌ای هستید و فکر می‌کنید چگونه آن را بخرید ، آسان است . ابتدا به یک مرورگر Firefox یا Chrome وارد شوید ، کیف پول را MetaMask را نصب نمائید و به مقداری کوین اتریوم در کیف پول نیاز دارید . در مرحله بعد به بازار Kitties دسترسی پیدا کنید و با پرداخت می‌توانید گربه را بدست بیاورید.

۴. Ethereum Names Service(ENS)

این پروژه یک دامنه اینترنتی است که در اواسط سال ۲۰۱۷ زنده شد. نام دامنه‌هایی اتریوم که از استاندارد ERC-۷۲۱ استفاده می‌کنند ، NFT می‌باشد و در بازارهای توکن های غیر قابل تعویض قابل معامله هستند.

۵. Decentraland

یک پروژه برتر NFT است که بر روی یک دنیای مجازی توزیع شده تمرکز دارد . در اینجا ، شرکت کنندگان می‌توانند زمین مجازی خریداری کنند . بعلاوه ، هر فرد یک گذرنامه دیجیتالی مشخص دارد .

برخی از شناخته شده ترین توکن های فروخته شده Everydays

آقای Mike Winkelmann که یک هنرمند در عرصه‌ی هنرهای دیجیتال به حساب می‌آید با ساخت کلاژی از ۵۰۰۰ اثری که ایشان طراحی کرده بودند و روند پیشرفت کاریشان در آن مشهود بود با قیمت ۳/۶۹ میلیون دلار به فروش رسید.

کریپتوپانک

این NFT که مجموعه‎‌ای از ۱۰ هزار کاراکنر دیجیتالی است و جز اولین NFTها به حساب می‌آید توسط Dylan Field، مدیرعامل شرکت تولیدکننده نرم‌افزارهای طراحی Figma به قیمت ۲۰۰/۴ اتریوم به فروش رسید.

Crossroad

باز هم هنرمند دیگری در عرصه‌ی هنرهای دیجیتالی به نام Beeple که ویدئویی از یک شخصیت شکست‌خورده که معرف ترامپ است را به نمایش در آورد، بر روی بدن این کاراکتر کلمات ناخوشایندی همچون Loser به معنی بازنده به چشم می‌خورد. این NFT با قیمت ۶/۶ کیلیون دلار به فروش رسید.

اولین توییت منتشر شده

آقای Jack Dorsey مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار توئیتر اولین توئیت ثبت شده خود را تبدیل به توکن NFT کرد و به مبلغ ۹/۲ میلیون دلار به فروش رساند.

کلام آخر

NFTها بسیار جدید هستند و هنوز خیلی زود است که بتوان راجع به آینده‌ی این بازار اظهارنظر کرد. بهتر است اگر قصد ورود به دنیای NFTها را دارید اطلاعات خود را در این زمینه کامل کنید و در ضمن فقط قسمتی از سرمایه‌ی خود را به این بازار اختصاص دهید.

کد خبر 502264

منبع: ایمنا

کلیدواژه: Nft چیست توکن nft چیست ان اف تي ان اف تي چيست قيمت توکن nft توکن nft چيست NFT art چيست کاور nft چيست انواع ارزهای nft ليست ارز های nft توکن های nft قیمت ارز دیجیتال ارز دیجیتال چیست نام ارزهای nft خريد توکن nft توکن ديجيتال ديفاي رمز ارز رمز ارز دیجیتال استخراج رمز ارز رمزارزها استخراج رمزارز تولید رمز ارز ارز مجازی غير متمرکز بازي هاي nft کارمزد ساخت nft هنر nft چيست nft مخفف چيست برنامه nft مزايده nft چگونه nft بسازيم ارز دیجیتال مزرعه استخراج ارز دیجیتال ارز دیجیتال در ایران خرید ارز دیجیتال شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق آن قطعه موسیقی قابل تعویض خداداد عزیزی منحصر به فرد داشته باشند توکن ها ویژگی ها بلاک چین توکن NFT

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۰۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات خزعلی درباره منتفی شدن صدور کارت ملی با نام مادران

معاون امور بانوان رئیس‌جمهور درباره صدور کارت ملی و شناسنامه با نام مادران گفت:با توجه به اینکه قرار است در کارت‌های جدید صرفاً کدملی قید شود و نام پدر و مادر دیگر ثبت نمی‌شود، مسئله قید شدن نام مادران نیز دیگر موضوعیتی ندارد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزای تسنیم، انسیه خزعلی معاون امور زنان رئیس‌جمهور در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت طی سخنانی درباره حمایت‌ از بانوان در حوزه مشاغل خانگی و فروش صنایع دستی گفت: صنایع دستی متولی خاص خودش را دارد اما ما برای حمایت از بانوان در بحث تسهیلات و مجوزهای کسب و کار اقدامات لازم را در دستور کار داریم.  

وی افزود: همچنین در بحث بازارچه های فروش استانها، یکی از موارد مورد اشاره در اعتبارات تصویبی برای استانها  حمایت از تولیدات بانوان در این بازارچه‌ها بوده است. 

خزعلی در پاسخ به سوالی درباره صدور کارت ملی و شناسنامه با نام مادران گفت:‌این مسئله تا یک مراحلی پیش رفت اما با توجه به اینکه مسئولان امر عنوان کردند که قرار است در کارت‌های جدید صرفاً کدملی قید شود و نام پدر و مادر دیگر ثبت نمی‌شود، مسئله قید شدن نام مادران نیز موضوعیت خود را از دست داد.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توضیحات رییس قوه قضاییه درباره انتصاب معاون اول دستگاه قضا
  • فیلم/ توضیحات وحیدی از آخرین وضعیت امدادرسانی به مناطق سیل‌زده
  • فیلم/ توضیحات رئیس قوه قضاییه درباره انتصاب معاون اول دستگاه قضا
  • توضیحات مدیر رسانه ای سپاهان درباره غیبت حسین نژاد و رضا اسدی
  • آزمایشگاه دکتر صالحی؛ بهترین آزمایشگاه خون در شیراز
  • توضیحات زاکانی درباره واردات پله برقی و آسانسور از چین
  • توضیحات خزعلی درباره منتفی شدن صدور کارت ملی با نام مادران
  • چند بار در سال باید مسواک را تعویض کرد
  • توضیحات یک منبع آگاه درباره مرگ یک دختر در ساختمان وزرا
  • پیش‌بینی قیمت مسکن تا پایان سال ۱۴۰۳ | برای خرید مسکن در ارزان‌ترین نقظه تهران باید این مقدار هزینه کنید