Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پی درخواست جمعی از دستیاران پزشکی در سراسر کشور برای لغو برگزاری آزمون ارتقا در شرایط کرونا به دلیل نبود وقت کافی برای مطالعه، معاونت آموزشی وزارت بهداشت با لغو این آزمون مخالفت کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ دوره دستیاری پزشکی یکی از مقاطع تحصیلی دانشگاهی است که دارندگان مدرک دکترای حرفه‌ای می‌توانند پس از گذراندن آن موفق به اخذ مدرک تخصصی در یکی از رشته‌های تخصصی پزشکی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع دستیاران، پزشکانی هستند که دوره پزشکی عمومی را تمام کرده‌اند و وارد یکی از تخصص‌های پزشکی می‌شوند.

آزمون ارتقا یکی از آزمون‌هایی است که اجازه می‌دهد یک دستیار پزشکی در سطح بالاتری به تحصیل خود ادامه دهد و هر دستیار تخصصی برای ارتقا به سال بالاتر، باید امتحان سالانه "ارتقا" را پاس کند.

در چند روز گذشته و در پی درخواست جمعی از دستیاران پزشکی در سراسر کشور برای لغو برگزاری آزمون ارتقا در شرایط کرونا به دلیل نبود وقت کافی برای مطالعه، معاونت آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد که عزم این وزارتخانه بر این است که این آزمون برای داوطلبان، آزمونی ساده و متناسب با شرایط باشد و با لغو این آزمون مخالفت کرد.

در پی اعلام مخالفت وزارت بهداشت با لغو آزمون ارتقا، جمعی از دستیاران پزشکی مقابل دانشکده‌های پزشکی بسیاری از شهرهای کشور با در دست داشتن پلاکاردهایی که عبارت‌هایی از قبیل " ما امتحان خود را پس داده‌ایم" و "امتحان ما سلامتی مردم در دوران کرونا بود" اعتراض خود را نسبت به برگزاری آزمون ارتقا اعلام کرده‌اند.

با این وجود، علی اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: «اینکه آزمون لغو شود، بیش از همه به ضرر شما دستیاران عزیز خواهد بود. سال گذشته به دلیل عدم برگزاری آزمون، شما عزیزان به صورت قبولی مشروط پذیرفته شده‌اید و امسال باید دو آزمون ارتقا را باهم شرکت کنید. حذف آزمون به این معنی است که شما دو سال قبولی مشروط خواهید داشت و این مسئله طبق قوانین، مقررات و ضوابط امکان پذیر نیست حتی اگر به صورت فوری مصوبه‌ای گرفته شود، بازهم سال آینده باید سه آزمون ارتقا را باهم داشته باشید.»

با وجود این اظهارات، نگرانی دستیاران از عدم قبولی در این آزمون به دلیل نبود امکان مطالعه برای آزمون ارتقا و گواهینامه پزشکی کماکان ادامه دارد.

این دستیاران درخواست خود برای لغو آزمون را در نامه‌ای به وزیر بهداشت نوشته‌اند؛ در بخشی از این نامه آمده است: « در شرایطی که هنوز بخش وسیعی از مناطق کشور درگیر اپیدمی و بسیاری از بیمارستان‌های آموزشی مملو از بیماران کوید 19 بوده و دستیاران به طور فعال و مستمر در بخش‌های کرونا و پوشش کشیک بیمارستانهای کرونا مشارکت دارند، زمانی و رمقی برای مطالعه و شرکت در امتحان ارتقاء و گواهینامه بجای نمانده است. دستیاران، سلامت بیماران و سربلندی کشورمان را اولویت اول و اساسی قرار داده و بجای پناه بردن به گوشه کتابخانه‌ها و افزودن بر دانسته‌های صرفا تئوریک، حضور در میدان مبارزه عملی را انتخاب کرده و اکنون که حاصل این حضور و تلاش بی شائبه به بار نشسته است از جنابعالی و مسولان محترم انتظار داریم که رسیدگی به مشکلات و پاسخ مساعد به خواسته بر حق ما را که تقاضای لغو امتحان ارتقا و گواهینامه است را دراولویت و مورد اجابت قرار دهید.»

چرا وزارت بهداشت با لغو آزمون مخالف است؟

 سیما سادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت امروز در یک برنامه تلویزیونی به مشکلات معیشتی، حق الزحمه پایین، بار سنگین آموزشی و درمانی بر دوش دستیاران اذعان و علت لزوم برگزاری آزمون ارتقا را این‌گونه عنوان کرده است: «رشته‌های پزشکی با جان مردم سر و کار دارد و بنابراین باید این امتحان برگزار شود. البته ما با مشکلات آشنایی داریم و در جریان هستیم که دستیاران استرس زیادی دارند و بنابراین قرار شده امتیازات درون دانشگاهی بیشتر مد نظر قرار گیرد و با توجه به شرایط کرونا، در طرح و ارزیابی سوال و اختصاص نمره ملاحظاتی صورت بگیرد.»

البته باید توجه داشت که سنجیدن سالانه دانش پزشکان به دلیل اهمیت شغل آن‌ها و سر و کار داشتن این قشر با جان مردم، موضوعی مهم و اساسی است اما دستیاران به دلیل نداشتن وقت کافی برای مطالعه و درگیر بودن در بخش‌های کرونایی، درخواست کرده‌اند که امتحانات درون گروهی و عملکرد آنها در بخش‌ها، ملاک سنجش ارتقاء و گواهینامه قرار گرفته و صرفا امتحان بورد به صورت اختیاری در اواخر شهریور 1400 برگزار شود!

کمبود پزشک به معضل "پیری جمعیت" اضافه می‌شود/خروج 50 هزار پزشک تا 15 سال آینده از چرخه خدمتدولت سیزدهم باید "انحصار در پزشکی و کمبود پزشک" را بشکند

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانشگاه های علوم پزشکی بهداشت و درمان وزارت بهداشت ویروس کرونا ۸ ۳۸ درصد ۳ ۴۵ درصد دانشگاه های علوم پزشکی بهداشت و درمان وزارت بهداشت ویروس کرونا برگزاری آزمون ارتقا وزارت بهداشت با لغو دستیاران پزشکی برای مطالعه لغو آزمون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۰۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار شهدای غزه به مرز ۳۴ هزار نفر رسید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، وزارت بهداشت نوار غزه اعلام کرد که شمار شهدای تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه از هفتم اکتیر ۲۰۲۳ تا کنون به ۳۳ هزار و ۹۷۰ نفر افزایش یافت.

بر اساس بیانیه وزارت بهداشت نوار غزه، شماری مجروحان حملات رژیم صهیونیستی هم به ۷۶ هزار و ۷۷۰ نفر رسیده است.

این وزارتخانه افزود که رژیم صهیونیستی در ۲۴ ساعت گذشته مرتکب هفت جنایت کشتار جمعی شد که بر اثر آن ۷۱ نفر شهید و ۱۰۶ نفر زخمی شدند.

کد خبر 6081971

دیگر خبرها

  • روسیه خواستار حداکثر خویشتن‌داری در خاورمیانه شد
  • آمار شهدای غزه به مرز ۳۴ هزار نفر رسید
  • جزئیات تغییرات آزمون دستیاران پزشکی اعلام شد
  • جذب بیش از ۲۵ هزار نیروی انسانی جدید در بدنه وزارت بهداشت
  • افتتاح ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در دولت سیزدهم
  • سازمان بهداشت جهانی باردیگر خواستار حمایت از بیمارستان‌های غزه شد
  • واگذاری آزمون‌های ارتقا و گواهینامه دستیاران پزشکی به دانشگاه‌ها
  • خطر قطعی برق بیمارستان‌ های غزه را تهدید می‌کند
  • خطر قطعی برق بیمارستان‌های غزه را تهدید می‌کند
  • افتتاح مرکز بهداشت شهرستان زارچ