Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@15:42:14 GMT

بررسی گزارش دو کارگروه آسیب شناسی حوزه‌های حج و زیارت

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۱۰۹۰۹

بررسی گزارش دو کارگروه آسیب شناسی حوزه‌های حج و زیارت

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست شورای برنامه‌ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت امروز به ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی تشکیل و گزارش کارگروه‌های بررسی وظایف سازمان حج و زیارت در اربعین و امور کارگزاران ارائه شد.

در این جلسه داود باقری مسئول هماهنگی دبیرخانه کارگروه‌های ۲۰ گانه بازنگری فرآیندهای اجرایی در حوزه حج و زیارت و حمید رضا محمدی و سعید کوزه گران مسئولان کارگروه های بررسی وظایف سازمان حج و زیارت در اربعین و امور کارگزاران گزارش داده و تصریح کردند: در جلسات کارشناسی که با حضور صاحب‌نظران این حوزه‌ها برگزار شد ضمن اصلاح فرآیندها، ارتقا و تسهیل در خدمات ارائه شده در مجموعه حج و زیارت با ارائه راهکارهای جدید مورد نظر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این جلسه حجت الاسلام والمسلمین حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین از بررسی‌ها و برنامه ریزهای انجام شده برای اربعین امسال با توجه به شرایطی که شیوع بیماری کرونا در ایران و عراق ایجاد کرده است، گزارش داد.

وی گفت: سه برنامه برای اربعین امسال تعریف گردیده که این برنامه‌ها بر اساس تجارب سال‌های قبل تنظیم و طراحی شده است.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین با اشاره به همکاری ۳۳ نهاد، سازمان و گروه دولتی و عمومی و بیش از ۷۰ مؤسسه و گروه مردمی با این کمیته، تصریح کرد: محور سیاست‌ها، برنامه ریزی ها و فعالیت‌های فرهنگی در اربعین، توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری، همچنین تقویت مرجعیت دینی، احترام به حاکمیت و تکریم مردم عراق و حاکم کردن روح زیارت در مراسم اربعین است.

در این نشست نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بر لزوم توجه به فعالیت‌های حوزه اربعین در داخل کشور با محوریت بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در بخش‌های فرهنگی و ثبت نام و اعزام زائر تاکید کرد و با یادآوری ابعاد این رویداد عظیم مردمی که با حضور ملیت ها و پیروان ادیان مختلف برگزار می‌شود، پیشنهاد تشکیل موزه زیارت و اربعین را ارائه داد.

علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت نیز با بیان اینکه اربعین فرصت بی نظیری برای شناساندن آرمانها و ارزشهای نهضت امام حسین (ع) است، تصریح کرد: جاذبه زیارت اربعین موجب شده است که میلیون‌ها نفر از ملیت‌ها و ادیان مختلف در این همایش عظیم انسانی شرکت کنند و ما باید قدر این نعمت را بدانیم و برای مخاطبین نهضت حسینی از همه سلیقه‌ها و گروه‌ها برنامه ریزی کنیم.

وی اربعین را فرصت بسیار مناسبی برای پیگیری برنامه‌ها در حوزه بین الملل دانست و لزوم تعامل و بهره گیری از ظرفیت دستگاه‌ها و نهادهای فعال داخلی در این حوزه را برای تبیین اهداف و ارزش‌های نهضت حسینی و کنگره اربعین به مسلمانان و پیروان سایر ادیان که در این راهپیمایی حضور دارند، یادآور شد.

در ابتدای این جلسه نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه ملت ایران با عنایات الهی و هدایت‌های رهبری در صحنه انتخابات به صورت گسترده حاضر شده و به مستکبرین و بدخواهان نه گفتند، اظهار داشت: مردم ایران از این آزمون بزرگ نیز با سرافزاری عبور کردند و حتی در برخی کشورها برای حضور در پای صندوق‌های رأی صدها کیلومتر را طی کرده و آرا خود را به صندوق‌ها انداختند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با انتقاد از اینکه در برخی کشورها که خود را مهد تمدن می‌دانند به افرادی که می‌خواستند پای صندوق‌های رأی حاضر شوند تعرض‌هایی صورت گرفت، از برنامه سازان مستند و رسانه‌ای خواست به مجموعه‌ای از زیبایی‌های این حماسه و اعمال زشت مدعیان آزادی بپردازند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد خداوند افرادی را که همچنان در خواب غفلت به سر می‌برند و افکار پوچ و بیهوده را دنبال می‌کنند، بیدار کند و منتخب مردم نیز با یاری خداوند و دعای خیر ملت ایران، مشکلاتی را که کشور و مردم با آن مواجه اند، مرتفع سازد.

کد خبر 5241190

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری سازمان حج و زیارت داود باقری علیرضا رشیدیان شورای برنامه ریزی انتخابات 1400 شهرداری تهران شورای شهر تهران پیش بینی وضعیت هوا کیفیت هوای تهران وزارت آموزش و پرورش سیدابراهیم رئیسی سازمان تامین اجتماعی متروی تهران سازمان امداد و نجات هلال احمر هلال احمر جمهوری اسلامی ایران قوه قضاییه پلیس راهور بازنشستگان سازمان حج و زیارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۰۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام تعداد زائران حج و پیگیری‌ برای ویزای عربستان

به گزارش «تابناک» به نقل از سازمان حج و زیارت، سهمیه حج تمتع ایران در سال ۱۴۰۳ پیش‌تر از سوی رئیس سازمان حج و زیارت بیش از ۸۷ هزار نفر اعلام شده بود، که به گفته سیدعباس حسینی، از این سهمیه حدود ۸۳ هزار نفر، زائر هستند و مابقی عوامل خدماتی حج به شمار می‌آیند. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز به تازگی اعلام کرده که سرانه روحانیون و خادمان حج کاهش یافته است.

رئیس سازمان حج و زیارت در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت نیز با اشاره به کاهش عوامل و افزایش سرانه زائر، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۸۲ هزار و ۷۰۰ زائر حج ۱۴۰۳ قطعی ثبت‌نام کرده‌اند و انتظار می‌رود ظرفیت باقی‌مانده تا پایان این هفته تکمیل شود.

حسینی همچنین گفت: اقدامات لازم برای صدور روادید زائران حج تمتع آغاز شده است و امیدواریم روند دریافت ویزای زائران در بازه زمانی مورد نظر تکمیل شود.

سیدعلی مرعشی ـ رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت ـ نیز در این شورا از روند معاینات زائران حج پیش ‌رو گزارش داد و گفت: استطاعت (جسمی) ۸۲ هزار و ۱۶۴ زائر تاکنون تأیید شده و ۱۵۰۰ نفر هم به کمیسیون‌های پزشکی ارجاع و تنها ۱۴۳ نفر رد شده‌اند.

اعزام کاروان‌های حج تمتع طبق اعلام سازمان هواپیمایی قرار است از ۲۴ اردیبهشت‌ماه آغاز شود. اعزام این کاروان‌ها تا ۱۸ خردادماه ادامه دارد و پس از آن عملیات برگشت زائران به کشور آغاز می‌شود.

دیگر خبرها

  • نخستین نشست کارگروه مدیریت پسماند استان همدان در سال جدید
  • کمیته‌های استانی حل معضلات ثبتی فعال می‌شوند
  • الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد
  • آخرین اخبار حج تمتع ۱۴۰۳ / روند صدور روادید زائران آغاز شد
  • انتصاب جدید در سازمان صدا و سیما
  • اعزام بیش 83 هزار زائر در حج 1403 
  • بیش از ۸۳ هزار زائر به حج ۱۴۰۳ اعزام می‌شوند
  • اعلام تعداد زائران حج و پیگیری‌ برای ویزای عربستان
  • استطاعت بیش از ۸۲ هزار زائر برای حج آینده تایید شد
  • اعزام بیش ۸۳ هزار زائر در حج تمتع سال ۱۴۰۳