Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-25@23:17:49 GMT

رشد مصرف آب نگران‌کننده است

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۱۲۱۴۵

رشد مصرف آب نگران‌کننده است

میزان مصرف آب تهران در ۲۹ خرداد به رقم سه میلیارد و ۶۵۳ میلیون لیتر با ۱.۱ درصد افزایش نسبت به پارسال رسید، این درحالی است که میزان بارش‌های کشور نیز از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر۱۳۹۹) تا ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ با کاهش ۴۱.۸ درصدی همراه شده است.

به گزارش «انرژی امروز» از خبرگزاری ایرنا، هفته نخست تیرماه هفته صرفه‌جویی در مصرف آب نام گرفته است، ضرورتی که با توجه به بروز خشکسالی در کشورمان باید از مورد توجه یک هفته‌ای قرار گرفتن خارج شده و تبدیل به فرهنگ شود تا بتوان از این وضعیت عبور کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا به گفته رضا اردکانیان وزیر نیرو، خشکسالی امسال در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه است، بنابراین باید مدیریت مصرف به صورت جدی وارد زندگی آحاد جامعه شود.

در این بین وضعیت بارندگی کشور نیز دغدغه‌ای نگران‌کننده‌تر شده است.

تازه‌ترین گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی از وضعیت بارش‌ها بیان‌گر آن است که از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۱۳۹۹) تا بیست و نهم خردادماه ۱۴۰۰ بارش‌ها به رقم ۱۲۹.۷ میلی‌متر رسیده که در مقایسه با دوره بلندمدت که رقم بارش ۲۲۳.۱ میلی‌متر بوده، کاهش ۴۱.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

وضعیت بارش نیز از ابتدای فصل بهار تا بیست و نهم خردادماه به این ترتیب است که دراین مدت ۲۲.۳ میلی‌متر بارش رخ داده که در مقایسه با دوره بلندمدت با بارش ۵۸.۶ میلی‌متری، ۶۳ درصد کاهش دارد.

از ابتدای خرداد تا بیست و نهمین روز از این ماه نیز ۲.۱ میلی‌متر بارش رخ داده، این در حالی است که در دوره بلندمدت میزان بارش‌ها ۵.۷ میلی‌متر بوده که کاهش ۶۲.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

وضعیت بارش‌ها درحالی به این مرحله رسیده که نگرانی درباره روند افزایشی مصرف روز به روز جدی‌تر می‌شود.

چندی پیش مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: بیش از ۲۱۰ شهر کشور تحت تنش آبی قرار دارند که از این تعداد وضعیت یکصد شهر قرمز است.

جیره‌بندی آب در تهران

همچنین امروز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران خبر از ورود وضعیت شهر تهران به رنگ نارنجی می‌دهد. وضعیتی که در صورت بی‌توجهی به ضرورت صرفه‌جویی می‌تواند به قرمز تغییر رنگ دهد.

محمدرضا بختیاری در این باره گفت: سه وضعیت سبز، نارنجی و قرمز را برای تهران تعریف کرده‌ایم که سال گذشته به دلیل وضعیت مناسب بارش‌ها در قسمت سبز قرار داشتیم و وضعیت ذخایر سدها خوب بود، اما امسال شهر و استان تهران در قسمت نارنجی قرار گرفته و تا به این لحظه وارد شرایط قرمز نشده‌ایم.

وی ادامه‌داد: امسال برنامه‌ای برای قطع یا نوبت‌بندی آب نداشته‌ایم و نخواهیم داشت، اما اگر روند افزایشی مصرف تداوم یابد اولویت نخست اخطار و سپس کاهش فشار است و با این حال بی‌توجهی به این هشدارها قطع آب را به دنبال دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: به‌زودی در مناطق پرمصرف هم کاهش فشار آب را اعمال خواهیم کرد، اما برنامه‌ای برای جیره‌بندی و سهمیه‌بندی آب تا این لحظه در استان تهران نداریم.

حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور پیشتر گفت: طبق پیش‌بینی‌ها دمای هوا افزایش بیشتری خواهد داشت و بر همین اساس احتمال دارد تعداد شهرهای قرمز آبی افزایش یابد.

وی ادامه‌داد: همچنین احتمال دارد در برخی شهرها و روستاها که وضعیت بدتری دارند با قطع آب روبرو شویم که تلاش می‌شود از طرق دیگر آب مورد نیاز تامین شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، از افزایش تعداد روستاهای که با تانکر آب رسانی خواهند شد خبر داد و گفت: تابستان امسال بیش از هفت هزار روستا در فهرست آب‌رسانی تانکری قرار گرفته‌اند.

جانباز خاطرنشان‌کرد: همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد امسال سال بسیار سختی به لحاظ بارشی داریم که جزو کم بارش‌ترین سال‌های ۵۰ سال اخیر است.

وی از آغاز پایش و رصد مناطق جمعیتی کشور از پارسال خبر داد و گفت: وضعیت منابع آبی و چگونگی تامین آب این مراکز به صورت روزانه رصد می‌شود و با توجه به پیش بینی انجام شده درباره افزایش دمای هوای کشور، در روزهای آینده تلاش می‌شود وضعیت به گونه‌ای مدیریت شود تا مردم متحمل سختی و مشکل نشوند.

برچسب هاایران حمیدرضا جانباز خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) رضا اردکانیان شرکت آب و فاضلاب استان تهران (آبفای تهران) شرکت آب و فاضلاب کشور محمدرضا بختیاری وزارت نیرو

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: ایران حمیدرضا جانباز خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا رضا اردکانیان شرکت آب و فاضلاب استان تهران آبفای تهران شرکت آب و فاضلاب کشور محمدرضا بختیاری وزارت نیرو آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو آب و فاضلاب کشور شرکت آب و فاضلاب مدیرعامل شرکت استان تهران میلی متر بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۲۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی وضعیت بارندگی در تهران

به گزارش خبرآنلاین،بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی تهران، طی امروز و فردا (۴ و ۵ اردیبهشت‌ماه) با نفوذ سامانه بارشی، آسمان استان نیمه ابری تا ابری و در بعضی ساعات همراه با بارش باران و رگبار پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش ایسنا براساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل الگوهای همدیدی وضعیت جوی استان تهران طی امروز و فردا (۴ و ۵ اردیبهشت‌ماه) با نفوذ سامانه بارشی آسمان استان نیمه ابری تا ابری و در بعضی ساعات همراه با بارش باران گاهی رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

فردا به‌تدریج از شدت ناپایداری‌ها کاسته می‌شود و از روز پنجشنبه (۶ اردیبهشت‌ماه) تا اوایل هفته آینده آسمان صاف تا قسمتی ابری همراه با وزش باد خواهد بود.

از روز پنجشنبه روند تدریجی افزایش دما مورد انتظار است.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ورامین با بیشینه دمای ۳۰ درجه سانتیگراد گرم‌ترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا (۵ ‌اردیبهشت‌ماه) ابری و بارش پراکنده، به‌تدریج کاهش ابر و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱۱ و حداکثر دمای ۲۱ درجه سانتیگراد و طی ‌پنجشنبه (۶ اردیبهشت‌ماه) صاف تا قسمتی ابری، گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱۳ و حداکثر دمای ۲۳ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران طی ۲۴ ساعت گذشته ایستگاه‌های آبعلی ۳۶ میلیمتر، دماوند ۲۴.۹ میلیمتر، فیروزکوه ۱۰.۳ میلیمتر، میگون ۹.۹ میلیمتر، لواسان ۶.۱ میلیمتر، فرودگاه امام (ره) ۵.۲ میلیمتر، سنجش آلودگی فیروزکوه ۵.۱ میلیمتر، فرودگاه مهرآباد ۵ میلیمتر، ورامین ۲.۹ میلیمتر ، شهریار ۲.۸ میلیمتر، شمیرانات- اقدسیه ۲.۳ میلیمتر، شرق تهران ۲.۳ میلیمتر، چیتگر ۲ میلیمتر و ژئوفیزیک ۱.۴ میلیمتر بارش دریافت کرده‌اند.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898712

دیگر خبرها

  • خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین
  • بارش‌های اخیر کمبود آب تهران را جبران کرد؟
  • بارش‌های اخیر کمبود آب تهران را جبران نکرد
  • کمبود آب تهران با بارش‌های اخیر جبران شد؟
  • بارش‌های اخیر کبود آب تهران را جبران نکرد
  • بارش باران در محورهای ۱۲ استان کشور
  • وضعیت راه‌های کشور؛ بارش و تردد روان در جاده‌های شمالی
  • وضعیت بارندگی و جوی در تهران
  • پیش‌بینی وضعیت بارندگی در تهران
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت / هراز مسدود شد