Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در خصوص هدف از وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین و زمان آغاز دور بعدی گفت‌وگوهای احیای برجام توضیحاتی ارائه داد.
به گزارش سرویس سیاست خارجی خبرگزاری آریا، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی گفت که احتمالاً دور بعدی مذاکرات برجامی وین یک هفته تا 10 روز دیگر آغاز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این دیپلمات روس در این خصوص در توییتی خاطرنشان کرد: کمیسیون مشترک برجام وقفه‌ای در گفت‌وگوهای وین ایجاد کرد. برای چه مدت؟ شاید یک هفته یا 10 روز. این مهم نیست. تکلیف این است که اطمینان حاصل شود همه مشارکت‌کنندگان با استفاده از این وقفه، دستورالعمل‌های سیاسی لازم را درباره مسائل بحث‌برانگیز باقی مانده (از پایتخت‌ها) بگیرند.
وی بعد از پایان دور ششم مذاکرات برجامی وین هم در توییتی از پیشرفت در این گفت‌وگوها خبر داده و نوشته بود: کمیسیون مشترک برجام به ارزیابی کلی پیشرفت قابل توجه در گفت‌وگوهای وین، از جمله در دور ششم پرداخت و تصمیم گرفته شد وقفه‌ای ایجاد شود تا شرکت‌کنندگان بتوانند با پایتخت‌های خود به منظور آمادگی برای آنچه دور پایانی مذاکرات تصور می‌شود، به مشورت بپردازند.
«سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین هم در مصاحبه با شبکه «ان اچ کی» گفت که مذاکرات وین بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده و مذاکره‌کنندگان تصمیم گرفته‌اند که این دور از مذاکرات را نه تنها برای رایزنی‌های بیشتر بلکه برای تصمیم‌گیری خاتمه دهند.
معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین ابراز امیدواری کرد که مذاکرات در دوران کار دولت فعلی ایران به اتمام برسد و حتی اجرایی شود.
عراقچی ضمن اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در این دور‌ از مذاکرات به ویژه در مورد پیش نویس متون مذاکراتی، عنوان کرد که موضوعات مهم باقی مانده نیازمند تصمیم‌گیری‌های جدی در پایتخت‌ها خصوصا در کشورهای طرف مذاکره است.

آمریکا: تا رسیدن به توافق با ایران فاصله زیادی داریم
مشاور امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه مذاکرات وین در مسیر درستی قرار دارد گفت هنوز راه زیادی مانده تا توافق نهایی با ایران حاصل شود.
جیک سالیوان در پاسخ به سوال شبکه خبری «ای‌بی‌سی» آمریکا درباره پیشنهاد محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران مبنی بر حصول توافق نهایی در وین پیش از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید ایران، بطور تلویحی خوش‌بینی خود را اعلام کرد.
سالیوان گفت: «آنچه من می خواهم بگویم این است که هنوز برای رسیدن به برخی از موضوعات اصلی از جمله در مورد تحریم‌ها و تعهدات هسته‌ای که ایران باید انجام دهد، راه زیادی وجود دارد، اما از نظر اقدامات صورت گرفته در وین، در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم.»
مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین در بخشی از این مصاحبه با بیان این که قصد ندارد جزئیات بیشتری درباره مذاکرات وین و اینکه که کدام تحریم‌ها برداشته خواهد شد ارائه کند، بار دیگرمدعی شد که اولویت اصلی آمریکا جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.
وی در انتها افزود که آمریکا به هر دلیلی که بخواهد چه با توافق و چه بدون توافق هسته‌ای ایران را تحریم خواهد کرد.
سالیوان گفت: «ایالات متحده حق دارد حتی تحت برجام به دلایلی غیر از پرونده هسته‌ای، از جمله حقوق بشر و برنامه توسعه موشکی، ایران را تحریم کند.»

آمریکا از اصرار بر عدم انجام تعهداتش دست برنمی دارد
آمریکا پس از شش دور مذاکره کمیسیون برجام در وین، هنوز حاضر به انجام تعهدات خود نشده است.
منابع نزدیک به مذاکرات در وین به پرس تی وی گفتند:  «ایالات متحده آمریکا کماکان از انجام تعهدات خود  برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها خودداری کرده است.» بر اساس اطلاعاتی که این منابع در اختیار پرس تی وی گذاشته‌اند واشنگتن باید تمامی تحریم‌های ایران را اعم از قانون کنگره و دستورات اجرایی و مقررات اوفک و خزانه داری و دادگستری و .. را لغو کند که تاکنون حاضر به انجام این کار نشده است.
 نمونه این تحریم‌ها دستورات  اجرایی 12959 و  13599 و  13876 و  13949 رئیس جمهور آمریکا و قوانین کاتسا، ISA و ویزا و قانون میهن پرستی پاتریوت بخش 311  و U Turn دلار است که هنوز هیچکدام از آنها لغو نشده است.
بنابر اطلاعات منابع نزدیک به مذاکرات وین، دولت آمریکا هنوز حاضر به لغو تحریم تسلیحاتی و لغو دستور اجرایی ترامپ در این زمینه نشده است.
این در حالی است که طبق برجام و قطعنامه 2231 تحریم‌های تسلیحاتی ایران سال گذشته برداشته شد‌؛ اما دولت ترامپ مجددا همان تحریم‌ها را با یک دستور اجرایی باز گرداند.
همچنین آمریکا تاکنون لغو کامل تحریم های نفتی، بانکی، حمل و نقل و ... را به گونه‌ای که نیاز به تمدید های دوره‌ای نداشته باشد، نپذیرفته است. بنابر اطلاعاتی که پرس تی وی کسب کرده است، آنچه آمریکا مطرح کرده، صرفا تعلیق و توقف موقت 120 روزه و یا 180 روزه تحریم های نفتی، بانکی و ..  است‌؛ به گونه‌ای که پس از سپری شدن این دوره زمانی، مجددا ایران برای ادامه فعالیت‌های خود نیازمند اخذ موافقت رئیس جمهور آمریکا خواهد بود.
 بنابر اطلاعات منابع نزدیک به مذاکرات وین، آمریکا هنوز راستی آزمایی واقعی و -نه صوری - از انجام لغو تحریم ها را نیز نپذیرفته است.
آمریکا همچنین ضمن طرح ایده گام به گام، با لغو یکجای تحریم‌ها مخالفت کرده است.
 علاوه بر آن، آمریکا همچنان امکان خروج مجدد از برجام را رد نمی‌کند و ضمانتی هم برای عدم خروج مجدد از این توافق ارائه نداده است.
آمریکا همچنین هنوز درخواست ایران برای تضمین عدم اعمال تحریم ضد کشورمان و عدم استفاده از مکانیسم بازگشت خود به خود تحریم‌ها موسوم به اسنپ بک یا مکانیسم ماشه را نپذیرفته است.
بنابر اطلاعات منابع نزدیک به مذاکرات وین که در اختیار پرس تی وی قرار گرفته است، آمریکا همچنان بر زیاده خواهی هسته ای و تحمیل تعهدات جدید هسته ای بر ایران تاکید دارد.
پرس تی وی مطلع شده است آمریکا با رد درخواست ایران، گفته است که خود را متعهد به پرداخت خسارات خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های غیر قانونی بر ایران نمی‌داند.
 بنابر اطلاعات پرس تی وی، ایران همچنین خواستار عدم فشار آمریکا به آژانس برای بازکردن پرونده ساختگی فعالیت های هسته‌ای ایران در گذشته موسوم به PMD شده است که تاکنون مورد پذیرش آمریکا قرار نگرفته است.
پرس تی وی همچنین از منابع نزدیک به مذاکرات وین کسب اطلاع کرده است که آمریکا و اروپا در ازای توقف موقت برخی تحریم‌های برجامی خواستار تحمیل تعهدات جدید هسته ای فراتر از برجام و حتی تعهدات غیر برجامی‌، همچون مذاکره در خصوص سیاست‌های منطقه ای ایران و... شده اند.
طرح چنین درخواست‌هایی از ایران در حالی است که آمریکا هنوز حاضر به لغو تحریم‌ها و اجرای تعهدات خود طبق برجام و راستی آزمایی واقعی نشده است.
آمریکا با وجود برگزاری شش دور مذاکرات کمیسیون برجام در وین بر حفظ تحریم‌های دوره ترامپ برضد ایران مصر  است. تعداد این تحریم‌ها حدود  545 تحریم است و بیش از دو برابر تحریم‌هایی است که در برجام باقی مانده بود و مانع استفاده ایران از  منافع اقتصادی برجام است.
منبع نزدیک به مذاکرات وین در توصیفی کلی از رویکرد آمریکا در دوره بایدن در موضوع برجام، به پرس تی وی گفت:  در عمل سیاست دولت جدید آمریکا نیز ادامه همان سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: برجام نشست وین بنابر اطلاعات انجام تعهدات لغو تحریم پرس تی تحریم ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۲۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران یکی از بزرگ‌ترین حملاتی را که جهان به چشم دیده، علیه اسرائیل انجام داد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای که ساعاتی پس از اعمال تحریم‌های ضد ایرانی در وبسایت دولت آمریکا منتشر کرده، نوشت: «کمتر از یک هفته پیش، ایران یکی از بزرگترین حملات موشکی و پهپادی را که جهان تاکنون دیده است علیه اسرائیل انجام داد. [اما] آمریکا به همراه متحدان و شرکای خود از اسرائیل دفاع کرد». 

به گزارش وبسایت دولت آمریکا، در ادامه این بیانیه نوشته شده است که تحریم‌های جدید به همین دلیل علیه کشورمان وضع شده است.

بایدن در ادامه این بیانیه مدعی شد: «همانطور که صبح روز بعد از حمله با مقامات گروه هفت صحبت کردم، ما متعهد هستیم که به طور جمعی برای افزایش فشار اقتصادی بر ایران اقدام کنیم».

رئیس جمهور آمریکا در انتهای این بیانیه صراحتا اعلام کرد که به «امنیت اسرائیل متعهد است» و به اعمال تحریم‌های ضد ایرانی ادامه خواهد داد.

اظهارات ضد ایرانی رئیس جمهور آمریکا در حالی بیان می‌شود که وزارت خزانه‌داری این کشور ساعاتی پیش ۱۶ فرد و ۲ نهاد در ایران را هدف تحریم‌های جدید خود قرار داد. تحریم‌های جدید پس از آن اعمال می‌شود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نیمه شب ۲۵ فروردین در راستای اصل دفاع مشروع، با مجموعه‌ای از پهپاد‌ها و موشک‌ها اراضی اشغالی را هدف قرار داد. 

تحلیلگران بسیاری این اقدام را که در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در دمشق انجام شده، ستوده‌اند و آن را «تغییردهنده بازی» در منطقه خوانده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • ایران یکی از بزرگ‌ترین حملاتی را که جهان به چشم دیده، علیه اسرائیل انجام داد
  • حماس: آمریکا مذاکرات را به بن‌بست کشانده است
  • قطر: مذاکرات آتش‌بس غزه در مرحله حساسی است
  • مقام حماس: آمریکا مذاکرات آتش‌بس را به بن‌بست می‌کشاند
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • بایدن از پس تبعات تحریم نفت ایران برنمی‌آید
  • اصرار آلمان بر تشدید سیاست شکست‌خورده تحریم علیه ایران
  • درخواست کوبا از واشنگتن برای کاهش تحریم‌ها
  • منابع مصری: حماس نرمش نشان می‌دهد، اما اسرائیل وقت‌کشی می‌کند
  • امروز آمریکا از پس یمنی‌ها برنمی‌آید