Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهاد رهبر روز دوشنبه در همایش بین المللی "اقتصاد، اشتغال و تولید در آینه قرآن و عترت" در مشهد افزود: رویکرد اقتصاد ایران در چند دهه گذشته واردات محور بوده و کمتر به بنگاه های اقتصادی و تولید محصول توجه داشته است، در دهه ۸۰ افزایش درآمدهای نفتی و قرار گرفتن بنگاه های اقتصادی در رقابت نابرابر با بنگاه های خارجی، حمایتهای زیان آور و تعرفه ای از تولید، آن را به یک بخش مونتاژ تبدیل کرد و بخش تولید نتوانست مقاوم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در مجموع دور شدن سیستم بانکی از فعالیتهای اصلی خود و رفتار غیراقتصادی آن، تعیین سود بانکی نامناسب برای تامین مالی بنگاه ها، وابستگی تامین مالی بنگاه ها به سیستم بانکی، نداشتن بازار سرمایه مستحکم برای تامین مالی، قادر نبودن سیستم بانکی برای هدایت نقدینگی به سوی تولید و هدایت آن به بخشهای غیرمولد، نرخ ارز و قیمت نامناسب انرژی، درآمد زیاد نفتی، رشد مصرف انرژی در تولید، نرخ سود نامتناسب بانکی در دهه ۸۰ منجر به آسیب پذیر شدن اقتصاد کشور در برابر تکانه های ناشی از تحریم شد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: در نتیجه این رفتار اقتصادی، فعالیتهای سوداگرانه جایگزین فعالیت تولیدی شد و دولت بزرگ و پرهزینه با درآمد فراوان نفتی در دهه ۸۰ نتوانست به تولید کمک کند و جبران کسری بودجه از طریق اخذ مالیات، فرارهای مالیاتی و نداشتن پایه های مالیاتی جدید، هزینه های سنگین، درآمد اندک ارزی و فشار مالیات بر روی بنگاه های اقتصادی شناخته شده مشکلات بعدی را برای اقتصاد کشور در دهه ۹۰ ایجاد کرد.

وی افزود: در دهه ۹۰، چالشهای جدی مانند افزایش مطالبات معوق بانکها، کاهش تسهیلات بانکها، تشکیل موسسات اعتباری فاقد اعتبار و مجوز، عدم توجه به بازار سرمایه و کاهش نقش آن در تامین مالی بنگاه ها، کاهش تقاضا در بازار و موانع جدی اداری در صادرات غیرنفتی مشکلات دیگری را برای اقتصاد و بخش تولید کشور بوجود آورد.

رهبر، مشکلات بازار کار، عدم توازن توسعه منطقه ای، افزایش تصدیگری دولت، وابستگی ساختار تولید و تجارت به نفت، بهره وری اندک و استفاده ناکارآمد از ظرفیتها، نارسایی تامین اجتماعی، ناکارآمدی نظام اجرایی و نظارتی و کاهش سرمایه اجتماعی را از چالشهای ساختاری اقتصاد ایران برشمرد.

وی ادامه داد: تحریم اقتصادی، بحران ناکارآمدی، تاثیر عوامل سیاسی در بازار نفت و اوپک، افزایش بسترهای نارضایتی اقتصاد، جرایم سازمان یافته اقتصادی، فساد سیستمی مالی و اداری، رانت و انحصار، اقتصاد زیرزمینی از چالشهای پیش رو در اقتصاد ایران است.

این استاد دانشگاه راهکار کلی برای حل مشکلات اقتصادی ایران را داشتن رویکرد اقتصاد درون گرا، برون زا و بنگاه های اقتصادی قوی دانست. 

وی گفت: هفته گذشته آمریکا کشور ایران و برخی کشورهای دیگر را از تحریم واکسن کرونا خارج کرد زیرا ایران به توانمندی تولید این واکسن دست یافته است.

رهبر افزود: به برکت تحریم ها و با تکیه بر توانمندیهای داخلی، ایران به سازنده واکسن کرونا تبدیل شده و می تواند پس از تامین نیاز داخل کشور، مازاد آن را صادر کند.

برچسب‌ها ویروس کرونا مشهد نرخ ارز واکسن کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا مشهد نرخ ارز ویروس کرونا مشهد نرخ ارز واکسن کرونا بنگاه های اقتصادی تامین مالی بنگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۲۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دنیا متوجه قدرت کشورمان شده است + فیلم

روح الله دهقانی فیروز آبادی معاون علمی رئیس جمهور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به توانمندی های علمی کشورمان بیان کرد: اگر امروز دنیا متوجه قدرت و توان کشور شده است این توانمندی دو بال دارد. ایتدا اینکه دنیا میداند این توانمندی بومی است و دوم اینکه مدیران کشور شجاعت استفاده از این توانمندی را دارند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد ۶ درصدی را تجربه کرد
  • پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران
  • رئیسی: بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند
  • بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند/ واحد‌های تولیدی باید به بخش خصوصی و فعالان اقتصادی واگذار شوند
  • رئیسی: بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند/ واحد‌های تولیدی باید به بخش خصوصی و فعالان اقتصادی واگذار شوند
  • امسال رشد اقتصادی روسیه سریع‌تر از کشور‌های پیشرفته خواهد بود
  • دنیا متوجه قدرت کشورمان شده است + فیلم
  • مودی چگونه هند را از تله فقر نجات داد؟ | تبدیل هند به پنجمین قدرت اقتصادی جهان
  • افزایش تعاونی‌ها به حل مشکلات استان‌ها کمک می‌کند
  • تامین به موقع و درست ارز توسط بانک مرکزی