Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه سیاسی ، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه انتهای الوند که شب گذشته به روی آنتن رفت با اشاره به وظیفه کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار داشت: کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری  از  قبل از ثبت‌نام نامزدهای ریاست‌جمهوری تا اعلام نهایی نتیجه انتخاباتی،کار تنظیم و هماهنگسازی برنامه‌های تبلیغاتی را انجام می‌دهد، البته مواردی نظیر اخبار سیاسی ذیل نظر کمیسیون نیست، بلکه برنامه‌ای که نامزد مستقیم در آن حضور دارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی  در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سوالات از نامزدها بر چه اساس تنظیم و پرسیده می‌شوند، تصریح کرد: سوالات از نامزدها در مناظرات براساس دغدغه‌ها و مشکلات مردم و نظرسنجی‌ها صورت می‌گرفت. در حقیقت کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری به ۴ نظرسنجی معتبر کشور دسترسی دارد، لذا موضوعات مختلف در قالب نظرسنجی‌ها جمع می‌شوند و براساس آنها سوالات طراحی می‌شوند، بنابراین مجری برنامه تنها اجراکننده مناظره است.

عضو شورای نظارت بر صداوسیما ادامه داد: در واقع روز قبل از هر مناظره با گروه کارگردانی جلسه داشتیم و در مورد مسائلی نظیر ثانیه شمارها، تصویرسازی و حتی نور و گریم باهم صحبت می‌کردیم و  عدالت رسانه‌ای را در نظر گرفتیم.
قاضی زاده هاشمی افزود: به عبارت دیگر ساختار برنامه مناظرات با ساختار سایر برنامه‌های تلویزیون تفاوت داشت، لذا تلاش کردیم که نامزدها بتوانند بطور صحیح برنامه‌های خود را ارائه کنند تا مردم انتخاب آگاهانه و آزادانه داشته باشند‌ و همه سعی ما بر این بود که  رسانه بنابر چارچوب قانون حرکت و عمل کند و سلیقه‌ای نباشد.

وی گفت: البته اثر کار خود را در برآوردهای مردمی مشاهده کردیم، میزان مشارکت قبل از ثبت‌نام از ۳۸ درصد بود که به ۴۹ درصد رسید. بنابراین علیرغم کرونا و مشکلات اقتصادی و معیشتی مناظرات تا ۱۰درصد بر افزایش مشارکت و تهییج مردم تاثیر گذاشت. به عبارت دیگراین 10 درصد ناشی از فضای رسانه در انتخابات بود و نمی‌شود انتظار داشت که رسانه کار خارق‌العاده انجام دهد.

عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در توضیح تأثیر مناظرات بر افزایش مشارکت مردم در انتخابات، گفت: بعد از مناظره اول پیک داشتیم، در مناظره دوم نمودار خطی شد، در این مدت حتی نرخ مشارکت، روزانه از چند جا نظرسنجی میشد، برخی اقدامات نظیر واکسیناسیون می‌توانست صورت بگیرد که مشارکت افزایش پیدا کند اما انجام نشد. در این میان بخش اول مناظره اول و بخش دوم مناظره سوم در بالا بردن نرخ مشارکت نقش به سزایی داشتند.

قاضی زاده هاشمی در رابطه تأثیر حضور نزدیکان نامزدها در برنامه‌های تبلیغاتی آنها خاطرنشان کرد: در این انتخابات چند مورد اقدام جدید انجام دادیم، از سه ما پیش نظر بر این بود که برنامه خانواده محور برگزار کنیم که براساس آن نامزدها، اعضای خانواده خود را معرفی و تعامل کنند تا ببینیم می‌توانند خانواده خود را به خوبی مدیریت کند اما نهایت به گفت‌وگوی یک ربع افراد نزدیک تبدیل شد،که بر اساس آن نامزد، یکی از افراد بسیار نزدیک خود را معرفی کرد. تجربه خوب و جدید بود و قبل از گفت‌وگوی ویژه خبری پخش شد که بسیاری از افراد آن را مشاهده می‌کردند لذا بسیار موثر بود.

وی یادآور شد: همچنین به علت کرونا اقدام جدیدی صورت گرفت و آن نیم ساعت گفت‌وگوی هر نامزد با دوربین برای هر استان بود. اگر برنامه استانی و خانواده برای دوره‌های بعد هم درنظر گرفته شود، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت، موضوع دیگر مربوط به شور و نشاطی بود که از قِبَل مناظرات به وجود آمد، به صورتی که میزان مشارکت در مناظره اول ۴۰درصد، در مناظره دوم ۵۱ درصد و در مناظره سوم به ۶۰درصد افزایش پیدا کرد. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری قاضی زاده هاشمی مشارکت مناظره تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری قاضی زاده هاشمی مناظره اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۲۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آثار و پیامد‌های عملیات وعده صادق در تنبیه متجاوزان صهیونیست

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما برنامه صف اول شبکه خبر با حضور دکتر وحید جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به موضوع آثار و پیامدهای عملیات وعده صادق در تنبیه متجاوزان صهیونیست پرداخت.

مقدمه مجری: اقدام جمهوری اسلامی ایران که به زعم بسیاری از رسانه‌ها و بسیاری از کارشناسان در حوزه نظامی اقدامی بی‌بدیل و بسیار بی‌سابقه بود در انجام عملیات وعده صادق، نقل محافل رسانه‌ای است و همچنان تحلیل‌های مختلفی از رسانه‌های مختلف راجع به آن انجام می‌شود. در برنامه امشب راجع به پیامدها و آثار این عملیات صحبت خواهیم کرد و البته مهم‌ترین کمیسیون در مجلس شورای اسلامی که ماموریتش مرتبط با این اقدام است، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی است، به همین منظور امشب میزبان آقای دکتر جلال‌زاده رئیس این کمیسیون هستیم.

آقای دکتر در نگاه اول تحلیل جنابعالی راجع به عملیاتی که انجام شد چیست و تحلیل شما از پیامدها و آثاری که به جای گذاشت چیست؟

جلال‌زاده: ۲۶ فروردین ماه را باید یوم الله دانست یک روز به یاد ماندنی نه در تاریخ ایران و منطقه بلکه در تاریخ جهانی، یک کشور اسلامی بعد از سال‌ها از سرزمین خودش رژیم صهیونیستی و سرزمین‌های اشغالی را با موشک و پهپاد مورد حمله قرار می‌دهد و آمریکایی که در طول سال‌های گذشته از روز نکبت، روز تشکیل رژیم صهیونیستی تا به امروز دفاع از رژیم صهیونیستی را مثل یک اصل در قانون اساسی خودش همیشه و همواره در همه دولت‌ها و در همه مجالس و کنگره‌ها به عنوان یک اصل مسلم و پذیرفته شده می‌دانست، دیدید که در حمله‌ای که جمهوری اسلامی در عملیات وعده صادق انجام داد تنها واکنشش این بود که چه قبل از عملیات و چه بعد که تشنج و تنش را کاهش بدهید، حتی وقتی که سفارت ما در دمشق مورد اصابت موشک‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفت که من در سفری که به دمشق داشتم و از نزدیک محل اصابت را دیدم چند روز پیش دیدم یکی از رسانه‌های ضد انقلاب با یک کارشناس روابط بین‌الملل در مورد چند و چون مکان اصابت صحبت می‌کند که آیا این جا پذیرفته شده سفارت است؟ یعنی تشکیک می‌کردند به خاطر مستشاران نظامی، اولاً به دعوت رسمی یک دولت قانونی و مستقل و و عضو سازمان ملل مستشاران ما آن جا حضور دارند و جلساتی را بعضاً در سفارت برگزار می‌کردند، در ابتدا بیشتر از عنوان کنسولگری استفاده شد در حالی که در پایتخت‌ها کنسولگری وجود خارجی ندارد بلکه سفارت است که موضوعیت دارد. لذا بعد ازهمان لحظه‌ای هم که سفارت ما در دمشق مورد اصابت قرار گرفت همان پاسخی که در اولین پیامی که جمهوری اسلامی از طریق سفارت سوئیس و حافظ منافع آنها در تهران مخابره کرد اولین پاسخ آنها این بود که دستانشان را بالا گرفتند و گفتند ما هیچ نقشی در این حمله نداشتیم و از شما می‌خواهیم که به منافع ما در منطقه آسیبی نزنید.

سوال: چرا در خبرهای اولیه ای که آمد از واژه کنسولگری استفاده شده بود؟

جلال‌زاده: من نمی‌دانم، ولی این را درست نمی‌دانم، کنسولگری عموماً در شهرهای خارج از پایتخت‌ها استفاده می‌شود. ما در تهران سفارتخانه‌ها را داریم مثلاً در ارومیه کنسولگری داریم، کنسولگری‌ها وظیفه خاصی دارند، لذا به نظر من این بسیار لحظه تاریخی بود که آمریکایی‌ها به هیچ عنوان مسئولیت رژیم صهیونیستی را بر عهده نگرفتند، رسماً آن پیامی که در ساعت ۳ نصف شب به وزارت خارجه از طریق سفیر سوئیس واصل شد من آن را به عنوان این که آمریکایی‌ها دستشان را بالا گرفتند و گفتند با ما کاری نداشته باشید اولاً می‌خواهیم که پاسخ ندهید و بعدها هم اقداماتی که کردند، لذا به نظرم این گسترده‌ترین و پیچیده‌ترین حمله موشکی و پهپادی بود که به زعم من در تاریخ جنگ‌های معاصر باید آن را ثبت کرد که کشوری بعد از عبور از چند کشور چون جنگ‌ها عموماً البته من اسم این را جنگ نمی‌گذارم این یک تنبیه بود، جنگ معنای دیگری دارد، حتی در تنبیه‌هایی هم که در تاریخ معاصر انجام گرفته سابقه ندارد یک کشور از سرزمین خودش با عبور از چند کشور دیگر بخواهد یک کشور دیگر را تنبیه کند و بعضا می‌پرسند که این کجایش غافلگیری بود؟ مگر شما قبلاً به آنها اطلاع نداده بودید؟ به نظر من غافلگیری نه در اعلام زمان حمله بود و تنبیه بلکه در راهبرد و تاکتیک بود که آنها غافلگیر شدند و لذا از ابعاد مختلف این موضوع قابل توجه است و به نظر من این حادثه بزرگ در این بازه زمانی نمی‌شود همه اش را شکافت و توضیح داد. به نظر من باید یک مقدار زمان بگذرد و تحلیل‌های دقیق‌تری در مورد اصابت، من یک توییت زدم البته ویراستی که خیلی دنبال خسارت و ریختن دیوار و کشته‌ها نباشید بلکه اتفاقی که افتاد راهبردی در جنگ اطلاعاتی و امنیتی و در جنگ الکترونیکی و سایبری، به نظر من هم از ابعاد نظامی، امنیتی و سیاسی این موضوع قابل بررسی است و جمهوری اسلامی کاری کرد کارستان و همه ارزیابی‌های کشورهای همسایه که عموماً دوستان ما هستند و رقبای ما و دشمنان ما را به هم زد و من این را یوم الله می‌دانم و باید در تاریخ جمهوری اسلامی انشاالله ثبت شود.

سوال: تعابیری که همان شب رسانه‌ها به کار می‌بردند مثلاً الجزیره صحبتش این بود که این بزرگترین عملیات پهپادی است که دارد در دنیا اتفاق می‌افتد یا مثلاً تعبیر سی ان ان این بود که ایران دارد با این عملیاتی که انجام می‌دهد اسرائیل را می‌بلعد یعنی تعابیر خیلی درشت بود. راجع به اتفاقی که افتاده است فکر می‌کنید در مجموع چقدر این عملیات ورق را به نفع جبهه مقاومت برگرداند؟

جلال‌زاده: این تعابیری که شما استفاده کردید من هم یکی را اضافه کنم، یکی از نامزدهای مستقل ریاست جمهوری آمریکا گفته من تعجب می‌کنم از بعضی‌ها چرا می‌گویند آمریکا از اسرائیل دفاع می‌کند؟ اسرائیل پادگان ما است کدام کشور از پادگان خودش دفاع نمی‌کند که البته این دفعه یک جور دیگری برخورد کرد که من در مقدمه توضیح دادم، اولاً ما اسرائیل را یک کشور قانونی نمی‌دانیم یک رژیم جعلی می‌دانیم که سرزمین‌های فلسطینی‌ها را اشغال کرده و آن جا کار غیرقانونی انجام می‌دهد، در بحث طوفان الاقصی هم این بود، دیشب مستندی را شبکه یک پخش می‌کرد به نام اختاپوس که با سند نشان می‌داد روستاهایی که تخریب شدند، هزار نفر جمعیت داشته ۳۰۰ تا از آنها کشته شدند، بقیه آواره شدند و الان دو شهرک آنجا با اسم، خوب الان این شهرک نشینان در حقوق بین‌الملل غاصب هستند؟ شهروند هستند؟ این‌ها چه هستند؟ پس لذا اولاً باید تکلیف مشخص باشد که ما اسرائیل را به عنوان یک کشور قانونی نمی‌شناسیم و عموماً از کلمه رژیم صهیونیستی استفاده می‌کنیم من توضیح دادم اولاً دوستان سپاه و فرماندهان، طنز و جدی البته می‌گفتند این سلاح، سلاح‌های با مهمات منقضی بود که ما مصرف در کار خیر کردیم و نگذاشتیم از بین بروند. واقعاً تجهیزات و مهماتی که استفاده شده این‌ها چند نسل قبل هستند و به تعبیری دست گرمی بود ، ثبت تیر بود، ما آن دوره‌ای که آموزش می‌ دیدیم و دوستانی که آموزش می‌دادند سه تیر را اول گرا می‌گرفتیم، ثبت تیر می‌کردیم ، این دست گرمی نیروهای فداکار پاسدار ما بود، دنیا این را هم می‌داند که ما از چه سلاح‌ها با چه مهماتی استفاده کردیم و موشک‌ها و پهپاد‌های نسل جدید ما در این عملیات به هیچ عنوان استفاده نشد این یک ضرب شصتی بود که ما یک پیام بدهیم که ارزیابی‌هایتان را از توانمندی‌های بازدارنده جمهوری اسلامی اصلاح کنید. عرض کردم که دوستان بدانند همسایه‌شان چقدر قدرتمند است در برقراری صلح در منطقه و هم رقبا بدانند که ما از چه قدرتی برخوردار هستیم و هم دشمنان، همان طور که حضرت آقا فرمودند که می‌گویند فتوشاپ است و مصنوعی است، دارند این‌ها را نمایش می‌دهند، بدانند نه این‌ها واقعاً در جهان واقعیت هم ویرانگر هستند.

سوال: یعنی ایران هنوز دست خودش را در توان دفاعی و نظامی خودش رو نکرده است؟

جلال‌زاده: بله، اصلاً در نمایشگاهی که به همراه آقای رئیس جمهور بودم بنده به نمایندگی از مجلس حضور داشتم از آخرین نسل موشک‌های بالستیک ما که در حضور آقای رئیس جمهور رونمایی شد واقعا به جهت هم توانمندی‌های موتور، خرج، سرجنگی و مسافتی که می‌توانند طی کنند و قدرت تخریبی که دارند به هیچ عنوان ما از نسل جدید موشک‌ها و پهپادهای خودمان استفاده نکردیم.

سوال: دیشب کسی که فکر می‌کنم در ارتش آمریکا سمت داشت، داشت با یکی از شبکه‌های خبری فارسی زبان مصاحبه می‌کرد صحبتش این بود که می‌گفت ما با توجه به صحبت‌هایی که ایران می‌کرد و حرف‌هایی که راجع به توانمندی‌های نظامی اش می‌زد ما خیلی فکر می‌کردیم باید این سلاح‌ها پیشرفته‌تر از این‌ها باشد و این نبود و می‌گفت ایران ادعایی که می‌کند خلاف واقع است، در صورتی که شما فرمودید که این‌ها برای چند نسل قبل است که به قول شما انبارگردانی کردیم که بتوانیم آنها را جایگزین کنیم.

جلال‌زاده: عموماً ما در نیروهای نظامی در مانورها از مهماتی استفاده می‌کنیم که دارد زمانشان می‌گذرد و آنها را استفاده می‌کنیم هم برای آموزش، ما این را نه جنگ تلقی می‌کنیم همان که حضرت آقا فرمودند این تنبیه بود لذا ارزیابی که باید دنیا از توانمندی جمهوری اسلامی داشته باشد به گمانم در این عملیات به بخشی از آن احتمالاً نزدیک بشوند.

سوال: فکر می‌کنید غربی‌ها و به ویژه آمریکایی‌ها شما اشاره فرمودید که رژیم صهیونیستی پادگان آمریکایی‌ها است و تحت هر شرایطی از آن دفاع می‌کنند ولی فکر می‌کنید تا کجای ماجرا با آنها راه خواهد آمد، چون همان چند ساعتی که عملیات انجام شد اعداد و ارقامی که بیرون آمد از هزینه‌هایی که روی دست آمریکایی‌ها گذاشتند عددهای خیلی درشتی بود یعنی آن چند ساعت فکر می‌کنم صحبت از یک میلیارد دلار و این‌ها می‌کردند، خوب این چند ساعت بابت سپر دفاعی موشکی‌اش هزینه کرده که بتواند رهگیری کند و ادامه این همکاری و ادامه این وفاداری آمریکایی‌ها نسبت به رژیم صهیونیستی برایشان پرهزینه است. فکر می‌کنید تا کجا می‌توانند ادامه بدهند؟

جلال‌زاده: بعد از عملیات طوفان الاقصی یکی از اندیشکده‌های آمریکایی گزارشی را منتشر کرد که آمریکا باید از دفاع تمام عیار خودش از رژیم صهیونیستی تجدید نظر کند،آمریکایی ها، اصلا نظام لیبرال، بر اساس عقل ابزاری اداره می‌شود که ساده آن می‌شود چرتکه، هر کاری که می‌خواهد بکند یک چرتکه می‌اندازد ببیند چند دلار برای او می‌صرفد و چقدر ارزش ریالی دارد، لذا می‌بینید بعضاً این که روسای جمهوری آمریکا می‌خواهند روابط خودشان را با دنیا تعریف کنند با رقم تعریف می‌کنند، آن تصویر تلخی که آقای ترامپ در سفرش به عربستان آن چک را داده بود تابلو کرده بودند، به نظرم تلخ‌ترین تصویری که مردم عربستان در سال‌های گذشته با آن مواجه شدند این بود که این گاو شیردهی که می‌گفتند، در این تابلو چک میلیارد دلاری ترامپ بود یعنی خاشقچی، حقوق بشر، زنان، حقوق هسته ای، این‌ها همه بهانه است رقم آن چک باید درشت باشد که آنها بتوانند روابط خودشان را تنظیم کنند لذا من گزارش آن اندیشکده را نه این که بگویم خیلی قطعی است ولی به نظر من شروعی است برای این که آمریکایی‌ها ببینند برای این رژیم باید چقدر هزینه کنند، چقدر باید آبرویشان را در دنیا صرف رژیم صهیونیستی کنند. ده‌ها قطعنامه را آمریکایی‌ها وتو کردند، در مورد خودشان اینگونه فداکاری نمی‌کنند چگونه مثلاً یک رژیم باید این همه هزینه برای آمریکایی‌ها داشته باشد، لذا به نظرم این اتفاقات در طول زمان اثر خودش را در تغییر راهبرد آمریکایی‌ها در دفاع از رژیم صهیونیستی خواهد گذاشت.من اینجا الان نمونه‌اش را عرض کردم تمام دنیا هم می‌دانند این خیلی چیز محرمانه‌ای نبود که آمریکایی‌ها قاعدتاً باید در دفاع از رژیم صهیونیستی خیلی قوی‌تر و محکم‌تر می‌آمدند، ما رسماً از سرزمین خودمان، رژیم صهیونیستی و پایگاه‌هایی که مد نظر داشتیم که گوشمالی بدهیم مشخص کنیم که ما عرض و طول سرزمین‌های اشغالی را می‌توانیم بزنیم و در تیررس سلاح‌های ایرانی قرار دارد، آمریکایی‌ها خیلی که هنر کردند پدافند آن شب را به عهده گرفتند و فرمانده سنتکام که البته ما طبق مصوبه مجلس و در سایت وزارت خارجه هم است سنتکام را یک گروه تروریستی می‌دانیم در پایگاه خودشان مستقر شدند و کمک کردند و ما به تعبیری از لایه‌های دفاعی ناتو و آمریکایی‌ها عبور کردیم خودشان می‌گویند ما از قبل می‌دانستیم احتمالاً پایگاه‌هایی هم مد نظرشان بوده که جمهوری اسلامی می‌خواهد به آنها حمله کند، می‌دانستند، حدوداً از زمان اطلاع داشتند، عرض کردم غافلگیری ما روی زمان‌ها نبود.
سوال: اتفاقاً اصلاً بد هم نبود یعنی صلابت جمهوری اسلامی ایران این است که می ‌گوید من این عملیات را انجام می‌دهم و غافلگیری هم نیاز نیست و موفق هم خواهم بود.

جلال‌زاده: بله می‌خواهم بگویم یعنی ببینید آن که می‌گویند ما می‌دانستیم چرا جمهوری اسلامی گفتند می‌خواهم بگویم پس می‌دانستند حدوداً، چون پیام‌هایی که رد و بدل شد حتی مثلاً ما در یک بازه زمانی قبل از عملیات به ما پیام آمد که شما تلافی نکنید ما به ازای آن را در میدان و در صحنه غزه بتوانیم نقد کنیم، ما گفتیم از تلافی که اصلاً صرف نظر نمی‌کنیم اما در شدت و حدت آن ممکن است یک مقدار تجدید نظر کنیم. می‌خواهم بگویم در آن روزهای آخری که منجر به عملیات وعده صادق شد پس می‌دانستند، احتمالاً هم از ۱۰ -۱۵ پایگاهی که مد نظرشان بود که احتمالاً به اینجاها حمله می‌شود پس چطور شد این همه پهپاد و موشک ما خودشان را رساندند، روسیه در بحث اوکراین بعضاً در عبور از لایه‌های دفاعی ناتو واقعا مشکل دارد و موشک‌ها و پهپادهای نسل قدیم ما می‌تواند از این لایه‌های دفاعی گنبد آهنین، فلاخن، پیکان دو و سه عبور کند این اتفاقاً سه به هیچ به نفع ما است که ما با همه این‌ها توانستیم آن تعداد پهپاد و موشک را به سرزمین های اشغالی بفرستیم.

سوال: تازه این فقط برای خود رژیم صهیونیستی است، انگلیسی‌ها، فرانسوی‌ها، در اردن

جلال‌زاده: عرض کردم ناتو، سنتکام در مجموعه ای که این‌ها بعد از عملیات طوفان الاقصی منطقه را یکپارچه کردند یعنی منطقه خلیج فارس و مناطق ما حتی رژیم صهیونیستی همه از یک پدافند یکپارچه برخوردار هستند و جمهوری اسلامی به راحتی این مسیر را طی کرد و واقعاً دوستان نظامی هر زمان که صلاح بدانند و بیایند توضیح بدهند که از جهت جنگ الکترونیک ما چه کار کردیم که البته آمریکایی‌ها می‌دانند برای مردم بسیار شنیدنی خواهد بود که دانشمندان جوان ما در شرکت‌های دانش بنیان در کمک به فرماندهان نظامی ما چه افتخار الکترونیکی و دانش بنیانی را خلق کردند.

                                                                                            " پخش گزارش"

سوال: یکی از چیزهای مهم، پشت صحنه این اتفاق است یعنی اتفاقاتی که در حوزه دیپلماسی افتاد، پیام هایی که رد و بدل شد و همین اخیرا بعد از عملیات کشور ما باز پیام ها در حال رفت و برگشت است، مهمترین آن که قابل بیان است را بفرمائید.

جلال زاده: بعد از اتفاقی که برای سفارت ما در دمشق افتاد شورای عالی امنیت ملی بلافاصله به ریاست رئیس جمهور تشکیل جلسه داد و در ساعتی از نیمه شب ما پیامی را از طریق سفارت سوئیس که حافظ منافع آمریکا در تهران است به آمریکایی ها دادیم که آمریکایی ها هم به فاصله یکی دو ساعت پاسخ جمهوری اسلامی را دادند، ما در این پیام ها عمدتا مسئولیت را برعهده آمریکایی ها می دانستیم چون عرض کردم ما اصلا یک وجود مستقل برای رژیم صهیونیستی قائل نیستیم، هدف گذاری جمهوری اسلامی آمریکایی ها بودند که این حتما با اذن شما انجام شده و ما شما را مسئول می شناسیم و شما باید پاسخگو باشید، پاسخ آمد که ما هیچ مسئولیتی در این قصه نداشتیم، ما اطلاع نداشتیم و ما به دنبال کاهش تنش در منطقه هستیم و جمهوری اسلامی در همان ساعات اولیه در پیام اول اعلام کرد که ما قطعا عمل متقابل و از حق مشروع خودمان در دفاع از منافع ملی استفاده خواهیم کرد، تا روز عملیات وعده صادق، پیام ها چند گونه رد و بدل شد. اولین پیام عمدتا این بود که ایرانی ها را به خویشتن داری دعوت کنند و یک طنزی هم یکی از دوستان توئیتی زده بود نوشته بود لذتی که در بخشش است در انتقام نیست، این را از زبان یکی از سناتورهای آمریکایی به این مضمون که ایرانی ها متمدن بودند و تمدن تاریخی داشتند این گونه می خواستند ما را به تعبیری اخلاق مدارانه که این دفعه چطور، جمهوری اسلامی در مقابل پیام هایی که آمریکایی ها از طریق واسطه ها به ما می دادند و غربی ها از طریق گفتگوهای تلفنی که وزرای خارجه شان مردم شنیدند و دیدند با آقای دکتر امیرعبداللهیان وزیر محترم امور خارجه داشتند اولین عزمشان بر این بود که ایران را از تلافی و عملیات نظامی منصرف کنند که با بن بست مواجه شدند و جمهوری اسلامی گفت به هیچ عنوان این پیشنهاد را نمی پذیریم. پیام های بعدی روی این موضوع متمرکز بود که الان که می خواهید تلافی کنید کجاها را می خواهید بزنید، مثلا استثنا می کردند در پیام ها، می گفتند این بخش را نزنید، مثلا نکند می خواهید کنسولگری ها و سفارت های رژیم صهیونیستی را در کشورهای منطقه بزنید، پس بخش دوم این بود که جمهوری اسلامی گفت این مربوط به فرماندهان نظامی است که آن ها تشخیص دهند که کجا را هدف قرار دهند، بخش سوم پیام ها یعنی سری سوم پیام ها این بود که بیایید برای این که یک اتفاق خوبی در غزه بیفتد شما تلافی را ما به ازایش را در میدان غزه با چیزی مثلا عوض کنیم، مثلا آتش بس موقت، دادن اسرا، امکانات معیشتی و رفاهی و کمک های بشردوستانه را ما اجازه بدهیم یعنی به هر بهانه ای می خواستند جمهوری اسلامی این اقدام را نکند من باز هم تکرار می کنم چقدر باید زمان بگذرد که این اتفاق ده دوازده روزه باز شود که اقتدار نظام جمهوری اسلامی که می گوید من می خواهم حمله کنم و دنیا هم می داند هیچ کس نتوانست ایران را منصرف کند و این یکی از پیروزی های جمهوری اسلامی بود که در موضع دفاع مشروع خودش ایستادگی کرد، خیلی فشارها آمد جلساتی که فرماندهان ما داشتند تصمیم می گرفتند همه ابعاد قصه را داشتند بررسی می کردند که چه اتفاقی در منطقه خواهد افتاد یعنی یک کار شجاعانه بود، این گونه نبود که مثلا این ها تصمیم بگیرند بعد موشک ها را شلیک کنند قطعا همه ابعاد این عملیات را سنجیدند، این که چه اتفاقاتی بعد از آن خواهد افتاد، آمادگی های لازم، تجربه های گذشته همه این ها در آن جلساتی که داشت تصمیم گیری می شد اندیشیده شد و تفکر شد که باید چه اتفاقی بیفتد. پس بخش سوم هم این بود که بیایید ما به ازا را که جمهوری اسلامی اتفاقا از این بخش سوم استقبال کرد گفت که تلافی را منصرف نمی شویم، بی خیال عملیات نمی شویم اما در شدت و حدت آن تجدید نظر می کنیم، آن ها به ما گفتند بعضا یک هفته ده روز وقت دهید که جمهوری اسلامی نپذیرفت، یک بار ما 24 ساعت وقت دادیم گفتند الان شب است، الان روز است ، طرف مقابل خواب است بیدار است، گفتند این مشکل شما است.

سوال: مهلت بدهیم که آن ها چه کار کنند؟

جلال زاده: که آن ها مثلا روی آتش بس و تبادل اسرا بسته به ما پیشنهاد دهند، عرض کردم هیچ کدام آن ها جلوی عملیات وعده صادق را قرار نبود بگیرد، آن ها وقتی که از آن انصراف مایوس شدند وقتی که کجاها استثنا است گفتیم به هیچ عنوان به کسی ارتباط ندارد و ما خودمان تصمیم می گیریم، نهایتا گفتند ما یک بسته پیشنهادی می آوریم برای مثلا غزه که عرض کردم ما استقبال کردیم اما چه چیزی و زمان به آن ها دادیم که نهایتا آن چیزی که مدنظر ما بود تامین نشد و عملیات وعده صادق صورت گرفت. من یک قدردانی از همکارانم در وزارت امور خارجه کنم، آقای رئیس جمهور جمله ای گفتند، گفتند که پیوند مبارک میدان و دیپلماسی، واقعا میوه شیرین این پیوند مبارک را ما در عملیات وعده صادق چشیدیم، قبل از این که من مجلس باشم جاهایی بودم که تجربه تلخ این شکاف و احیانا تفاوت دیدگاه ها واقعا کشور را آزار داده، این که دولت، رئیس جمهور که رئیس شورای عالی امنیت ملی است و فرماندهان نظامی ما همه با هم متفق در تامین منافع ملی یک تصمیم را بگیرند شما دیدید که هم دستگاه دیپلماسی واقعا خیلی باید این جا از آن ها قدردانی کنیم. در همان روزهای اول ما با سه کشور دوست خودمان ، چین ، روسیه و الجزایر صحبت کردیم چون عضو شورای امنیت سازمان ملل بودند، روسیه زودتر جنبید و درخواست جلسه داد و دیدید که خیلی خوب صحبت کردند و خیلی خوب دفاع کردند از مواضع جمهوری اسلامی و اگر یک پروتکلی هست، ما دنبال قطعنامه نبودیم چون می دانستیم که آمریکایی ها و انگلیسی ها وتو می کنند، قاعده شورای امنیت این است که وقتی بیانیه خوانده می شود ، یعنی صادر می شود در خود صحن شورا، اگر تا بیست و چهار ساعت کسی اعتراض نکند، یا چهل و هشت ساعت ، آن بیانیه رسانه ای می شود.خوب بلافاصله آمریکایی ها و انگلیس و فرانسه آمدند و یک ایرادی گرفتند و سکوت خودشان را شکستند و به بیانیه نرسید، وزارت خارجه تلاش کرد که در مقابل جلسه دوم شورای امنیت که به درخواست رژیم صهیونیستی تشکیل شد با همه کشورها و اعضا صحبت کردیم و آن ها را نسبت به موضوع روشنگری کردیم، شما دیدید ماحصل جلسه دوم که به درخواست رژیم صهیونیستی بود چند تا سخنرانی بود برای تخلیه روانی آمریکایی بود و این ها را عادت داریم و این نبود مگر جهاد دیپلماسی در وزارت خارجه و همه سفرای ما در همه کشور در بحث روشنگری مقامات سیاسی کشورها انجام دادند و من به نظرم همپای اتفاقات میدانی ، دستگاه های دیپلماسی هم به خوبی ظاهر شد و باید به هر دوی این دوستان و فرماندهان و دیپلمات های ما باید تبریک گفت.

سوال: بعد از عملیات ها بازهم این پیغام و پسغام ها را ادامه داشت و اگر یک جایی اگر می شود ، یک دشت و بیابانی بدون خسارت را در اختیار ما قرار دهید ما بتوانیم حداقل آمادگی مان حفظ شود.

جلال زاده : پیام های بعد از عملیات وعده صادق عموما این بود که ادامه ندهید ، چون اظهارت شان این بود که ما این را در مراحل بعدی ادامه خواهیم داد که فرماندهان ما در اطلاعیه بعدی که صادر کردند ، گفتند که پایان عملیات موشکی و پهبادی جمهوری اسلامی ایران، پس آن ها در ساعات اولیه عملیات بیشتر پیغام های شان این بود که آقا ادامه ندهید، استمرار ندهید ، منطقه را بیشتر از این وارد تنش نکنید ، که جمهوری اسلامی اعلام کرد که من پایان عملیات را اعلام می کنم و دیگر نمی زنم ، اما از این به بعد مسئولیت تنش در منطقه به عهده آمریکایی ها و غربی هاست ، که دفاع کرد ، وزیر خارجه انگلیس بدترین موضع را گرفتند ، آلمانی ها محکوم کردند، نخست وزیر انگلیس خیلی بد حرف زد ، خوب انگلیسی ها ، تشت رسوایی شان در منطقه خیلی رسواست، حتی من می توانم بگویم که از آمریکایی ها هم رسواترست، بعضا بعضی از تحلیلگران می گویند که انگلیسی همچنان می خواهند انتقام خودشان را از آمریکایی ها بگیرند، خوب منطقه دست انگلیسی ها بود و آمریکایی ها که آمدند، این برای انگلیس خیلی سنگین شد لذا باتلاق هایی که آمریکایی ها که در افغانستان و عراق گیر می کنند، خیلی ها فکر می کنند که پوست خربزه ای است که انگلیسی ها زیر پای آمریکایی ها می اندازند و خودش تحلیل خودش را دارد.ما اعلام کردیم ما دفاع مشروع خودمان را کردیم و من بعد اگر اتفاقی در منطقه بیافتد که با مشت آهنین جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد، ما مهمات از تاریخ گذشته قطعا در مرحله بعدی استفاده نخواهیم کرد و سعی خواهیم کرد و ثبت تیر انجام شد و دستگرمی تمام شده است و ما واقعا این دفعه اگر رژیم صهیونیستی بخواهد دیوانگی بکند و ما بازهم مسئولیت را معطوف به آمریکایی ها می دانیم.طرف حساب ما آمریکایی هاست که از طریق واسطه پیام ها را به آن ها می دهیم و به غربی ها هم گفتیم و بروید مهار کنید ، این رژیم دست آموز خودتان را در منطقه.

سوال : ببینید الان رژیم صهیونیستی در وضعیتی است که اگر بخواهد کاری انجام دهد، گرفتاری اش ممکن است تا نابودی اش پیش برود و اگر نخواهد انجام ندهد حیثیت و آبروش در خطر است و می خواهد چکار کند؟

جلال زاده: ما خودمان را بگذاریم در جای تصمیم گیران رژیم صهیونیستی بیش از شش ماه است که نتوانستند یک اسیر خودشان را در غزه آزاد بکنند. آن بخشی که تبادل شد ، من با آن ها کاری ندارم، این ها می خواستند زیر بیمارستان شفا ، گفتند زیر تونل ها اسیرهای ما هستند و با این هدف رفتند و به بیمارستان شفا حمله کردند، یک اسیر را نتوانستند در غزه پیدا و آزاد کنند.این ها نتوانستند حماس را نابود کنند، ما سه – چهار ماه قبل از عملیات طوفان الاقصی در بیروت توفیق شد در خدمت سید مقاومت جناب سید حسن نصرالله رسیدیم ، آن موقع عملیات طوفان الاقصی در کار نبود، ایشان یک تحلیلی از رژیم صهیونیستی از ابعاد سیاسی ، امنیتی و نظامی کرد، من این جا خیلی راست و حسینی بگویم به تعبیرخودمان ، ما همه آن را نپذیرفتم و گفتم خوب تحلیلی است و یک تبیینی است از قدرت سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی ، ایشان مثال هایی را آوردند و گفتند آن سربازی را که ما گرفتیم سی و سه روزه ماحصل آن ، ما در کجا تیری را در کردیم و رژیم صهیونیستی آمد و بیروت را زد، یک نمونه را بگویم که ایشان آن جا به ما گفتند، گفتند ما یک چادری را آوردیم در یکی از مناطق مورد مناقشه لبنان و رژیم صهیونیستی مستقر کردیم و دو تا از بسیجی های به تعبیر خودمان آن جا مستقر کردیم و نه دوربینی و نه راداری و نه هیجی دارند ، رژیم صهیونیستی به خاطر این که چادر را از آن جا جمع کنند، متوسل شد به رئیس جمهور فرانسه .به خود لبنانی ها پیام دادند و ما جمع نکردیم و رئیس جمهور فرانسه با نخست وزیر لبنان تماس گرفتند و گفتند در آن مقطع که بابا بگویید که این ...، عین تعبیر خود آقای سید حسن نصرالله ، می گفت که اگر سربازان و افسرانی که آن طرف در فاصله دویست متری بودند اگر فوت می کردند این چادر را باد می برد ولی جرات نکردند که به چادر حزب الله تعدی بکنند و بعد مثال های دیگر در دریا، واقعیت آن روزی که عملیات طوفان الاقصی انجام گرفت ، ما یک روز بعد نماینده مقاومت و حماس را به کمیسیون دعوت کردیم، من عین حرف نماینده جهاد را می گویم، می گوید من خودم باور نکردم، دو – سه بار فیلم ها را نگاه کردم تا ببینم مونتاژ است و از فوت و فن ، یعنی باورش برای خود این ها هم سخت بود.

سوال: طوفان الاقصی ؟

جلال زاده: بله ، می گفت یعنی ما خودمان باورمان این نبود که، ما خدمت آقای هنیه در دوحه قطر رسیدیم و گفت همه می گویند رژیم صهیونیستی غافل شد ، درست است در طوفان الاقصی ، ایشان می گوید نه ما غافل شدیم ، گفتیم شما چرا؟ می گفت ما یک ارزیابی داشتیم و یک کارهای اطلاعاتی کرده بودیم ولی نه ، این مقدار ، اگر می دانستیم این جوری است از این بیشتر به عمق رژیم نفوذ می کردیم و ما غافل شدیم.رژیمی که از پس یک گروه جهادی به نام حماس و جهاد اسلامی برنمی آید و قدرت حزب الله ، من عرض می کنم، ده ها برابر بیشتر از حماس است، چطوری می خواهد از عهده جمهوری اسلامی بربیاید، البته رژیم صهیونیستی ، یک رژیم دیوانه ای است و ممکن است عملیاتی هم انجام دهد ولی مسئولیتش با آمریکایی ها و غربی هاست و قطعا همکاران من در دستگاه های دیگر ، در تلویزیون و در مصاحبه با رسانه ها اعلام کردند و فرماندهان نظامی هم اعلام کردند ، قطعا باید بداند بین بقای موقت خودش که می خواهد ادامه دهد چند صباحی و یا یک نابودی برق آسا که با سرعت ، شدت و قدرت بیشتر انجام خواهد شد باید یکی را انتخاب کند، الان ما مسئولیت تصمیمات آن ها نیستیم ولی پیام مان را روشن را به دوستان خودمان در منطقه و به آمریکایی ها اعلام کردیم.

سوال: همین الان هم راجع به عدم ورود حزب الله به مناقشه اخیر وعده صادق خیلی خودشان چیز دارند، اگر حزب الله می آمد ، ماجرا خیلی متفاوت می شد، در گزارش خبرنگار بی بی سی فارسی صحبت می کند ، می گوید معلوم نیست حزب الله دستش چیست و هیچ ارزیابی دقیقی از حزب الله نداریم ، حزب الله هم فرزند خلف جمهوری اسلامی است و خیلی بهتر می تواند کار انجام دهد.
در اوضاع و احوالی که الان هستیم ، رژیم صهیونیستی گفته است که می خواهد تلافی کند یا نکند و به نظر می رسد با آمریکایی ها خیلی رفاقت قبلی را ندارند ، حداقل در ظاهر ، می گوید خودم مستقلا می خواهد تصمیم بگیرد، آیا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ماموریتی را در این ایامی که به سر می بریم برعهده دارد یا خیر ؟

جلال زاده: ما در این حوزه چندین کار انجام دادیم، اول این که بعد از حمله به سفارت ما در دمشق ، قرار بود که ما تیمی را به منطقه اعزام کنیم و پیامی را به سوری ها اعلام کنیم که این همزمان با سفر وزیر خارجه به منطقه شد و من هم همراه ایشان اولش به عمان رفتیم و با مقامات عمانی در مسقط و دوستان خودمان که آن جا حضور دارند از یمن ملاقات هایی انجام دادیم ، در سوریه با مقامات سوریه ملاقات های خوبی انجام شد و اعلام کردیم ، مجلس ، دولت و همه قوا در تهران در تلافی عملیات دمشق با هم متفق هستند ، من یک چیزی را این جا عرض کنم، بخشی از مقامات کشورهای مسلمان و عربی که می توانستند اعلام نظر بکنند ، از این کهم جمهوری اسلامی باید از حق و حقوقش دفاع کند و دفاع مشروع است ، حمایت کردند و بعد کسانی که نتوانستند علنی حمایت کنند ، در جلساتی که با مسئولین جمهوری اسلامی داشتند.

سوال: یواشکی اعلام کردند.؟

جلال زاده: ولع کشورهای عربی و مسلمان در عملیات تلافی جویانه جمهوری اسلامی از رژیم صهیونیستی اگر بیشتر از ما نبود، کمتر نبود.ولی بنا به ملاحظاتی که دارند و ما بعضا متاسفیم به این ملاحظات ، خوب نمی خواستند این را خیلی بروز دهند و در سوریه هم همین موضوع را به چشم دیدیم و موضوع بعدی که کمیسیون پیگیری کرد و در جلساتی که با مسئولین امر برگزار کرد ، هم در حوزه دیپلماسی و هم در حوزه نظامی که ببینیم که این عرض و طول دفاع جمهوری اسلامی و تنبیه رژیم صهیونیستی به چه گونه خواهد بود. الان که این تنبیه صورت گرفته است ، ما در مجلس به دنبال این هستیم که بتوانیم یک طرحی را تصویب بکنیم و از توانمندی های فرماندهان غیور و دلاور خودمان در نیروهای مسلح یک پشتیبانی عملی بکنیم .

سوال : چه اتفاقی می افتد؟

جلال زاده: ما یک بار گمان می کنم سال 1401 بود که یک طرحی را کمیسیون به صحن برد و ما نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان برای افزایش توانمندی های موشکی و پدافندی خودمان تصویب کردیم و دولت را موظف کردیم که این حمایت را بکند، قطعا مجلس در حمایت های عملی خودش احتمالا ما هفته آینده این طرح را بتوانیم مطرح کنیم که یک حمایتی چون من شنیدیم در اخبار ، در آمریکا سه و سه دهم میلیارد دلار می خواهند از رژیم صهیونیستی حمایت بکنند، قطعا مجلس در حمایت از فرزندان خودش در نیروهای مسلح ، تعلل نخواهد کرد و قطعا این حمایت را انجام خواهد داد.این که در روز بعد از عملیات در مجلس در نطق ها و در بیانیه ای که مجلس صادر کرد ، آن ها حمایت های دیگری بود، اما حمایت عملی را قطعا مجلس تعلل نخواهد کرد.

سوال: ما دقایق پایانی برنامه است، این بخش را اگر موافقید اختصاص دهیم به عملکرد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ، روزهای پایانی مجلس یازدهم است و از هفت خرداد مجلس دوازدهم شکل خواهد گرفت، شما ارزیابی تان از عملکرد کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی چیست و دستاوردهایی که در این چهارسال داشته است؟

جلال زاده: اولین نکته ای که من باید در عملکرد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عرض کنم، نشان افتخاری بود که مقام معظم رهبری به یکی از مصوبات مجلس داد که این ماحصل تلاش همکاران من در کمیسیون امنیت ملی بود و آن قانون راهبردی لغو تحریم ها بود.مقام معظم رهبری از این قانون با عنوان این یاد کرد که کشور را از بلاتکلیفی نجات داد، خوب می دانید که ما در مذاکرات هسته ای ، که معروف شد به احیای برجام ، در سنوات گذشته اتفاقاتی افتاده بود و تقریبا دست مذاکره کنندگان ما خالی شده بود و جاده یک طرفه غربی ها در استفاده از امتیازات برجام داشت می رفت جلو، آن 5 گامی هم که شورای عالی امنیت ملی تصویب کرده بود، آن هم به قول معروف با نقص و با کشش زمان داشت ادامه پیدا می کرد، مجلس در قانونی که تصویب کرد ، تکلیف کشور مذاکره کنندگان را روشن کرد، من به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی عضو کمیته هسته ای بودم که حضرت آقا دستور داده بودند ، اواخر دولت گذشته در شورای عالی تشکیل شده بود ، واقعا دست ما خیلی آن جا پر نبود و آن هنوز قانون مصوب نشده بود.وقتی که قانون مصوب شد ، دست مذاکره کنندگان و دولت باز شد و پر شد و ما توانستیم با برگه های بیشتری در مذاکرات ، عرض کردم حضرت آقا دو بار در فرمایشات خودشان اعلام کردند ، در یکی از همایش هایی که به نام روز مدرس اعلام شد این قانون به عنوان یکی از قوانین برجسته از آن تقدیر شد.ما در حوزه سازمان هایی که در نیروهای مسلح و دستگاه های دیگر هم هست، ما دو تا سازمان را در کمیسیون توانستیم تصویب کنیم ، یکی سازمان سپند بود که همان سازمانی بود که شهید فخری زاده در آن جا مسئولیت داشت، آن را به یک سازمان قوی و مقتدر تبدیل کردیم و جزو مصوبات کمیسیون بود، یک سازمان تشکیل و تاسیس حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه بود که در کمیسیون ما نهایی شد.در بحث سربازی ، از این که یک قانون جدید در اصلاح نظام وظیفه بتوانیم به صحن ببریم متاسفانه موفق نشدیم ، اما در بودجه های سالانه و در برنامه 5 ساله هفتم توانستیم امتیازات خوبی برای اصلاح نظام وظیفه مقرر بکنیم که به حمدالله مورد حمایت مردم هم قرار گرفت.در بحث بودجه و حمایت از نیروهای مسلح ، می دانید که کمیسیون امنیت ملی ، چهار وزارت خانه دفاع ، خارجه ، کشور و اطلاعات را تمشیت می کند و نیروهای مسلح و سازمان انرژی هسته ای ، کمیسیون پرمشغله ای است و ما سعی کردیم در این 4 سال به توانمندی های دفاعی خودمان اضافه بکنیم در کنار وزارت خارجه ، در کنار وزارت کشور و اطلاعات باشیم و هر جا که احساس کنیم که نیاز ریالی و ارزی دارند، همکاران در کمیسیون های تلفیقی که حضور داشتند که یک دوره هم خود من بودم در سال اول ، تمام این نیازمندی ها را سعی کردیم برطرف کنیم.کمیسیون ما ، خیلی کمیسیون لایحه و طرح محور نیست بلکه کمیسیون حمایتی و نظارتی بیشتر هست ، چون طرف حساب ما نیروهای مسلح هستند و دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی ، در عمده اتفاقات تلخ و شیرینی که در این 4 سال افتاد ما در کنار دستگاه ها و نیروهای مسلح بودیم ، در مانورهای شان، یا در اقدامات ضد امنیتی و تروریستی که در متاسفانه در کرمان و در سیستان افتادند، همکاران من در کمتر از 24 ساعت حاضر شدند و دوشادوش نیروها از چگونگی عملیات ها گزارش تهیه می کردند که عمدتا نظارتی بود برای ما، در بحث نطنز که دو بار عملیات تروریستی صورت گرفت و همکاران من آن جا حاضر شدند و خلاء هایی امنیتی و اطلاعاتی آن مقدار که به مجلس در بحث قوانین، نظارتی و بودجه ریزی مربوط می شد ما سعی کردیم که برطرف کنیم.در بحث قانون به کارگیری سلاح که بعضا مردم از ما سوال می کردند که شما چطور دست یک مامور پلیس را باز نمی گذارید که یک اراذل و اوباش که اگر یادتان باشد فیلمی در شیراز منتشر شد که برادر عزیزما از نیروهای انتظامی شهید شد بعد از آن اصلاح قانون به کارگیری سلاح در کمیسیون بیشتر شد که ما این را مصوب کردیم .در بحث گروه های جهادی در کمیسیون طرح خوبی به نتیجه رسید و اتفاقات مبارکی که در این چهار سال در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و در دیپلماسی پارلمانی ما در این مجلس با همه این که به تعبیر ما به دوره خشکسالی رسیده بودیم ، یعنی تحریم ها باعث شده است که مناطقی از جهان از دیپلماسی پارلمانی ما کسر بشود، اروپایی ها بعد از تحریم ها یک مقدار سختگیرانه برخورد می کردند، البته نه این که خیلی ما هم علاقه ای داشتیم نمایندگان به اروپا سفرکنیم ، البته یکی – دو بار خود من به اروپا دعوت شد به دلیل ملاحظات کمیسیونی من این سفر را لغو کردم و نرفتم ، دیپلماسی پارلمانی اتفاقا در کشورهای همسایه گسترش پیدا کرد و همکاران من در کمیسیون توانستند این را گسترش دهند.امیدواریم مجلس دوازدهم هم این مسیر را با قوت و قدرت بیشتری ان شاءالله ادامه دهد.

سوال: اشاره کردیم که کمیسیون شما خیلی طرح محور و لایحه محور نیست، اما طرح ها و لوایحی حتما در کمیسیون و در دستور کار ؟

جلال زاده: همین تعدادی که به بخشی از آن اشاره کردم ، این ها همه طرح ها و لوایحی بود که در حوزه دیپلماسی و اقتصادی داشتیم .

سوال: برجسته ترین آن که به مجلس دوازدهم کشیده می شود و مورد تاکید شماست که حتما مجلس دوازدهم؟

جلال زاده : ما الان طرحی در حوزه دیپلماسی اقتصادی در کمیسیون نهای کردیم که امیدواریم در همین دو – سه هفته ای که از عمر مجلس یازدهم مانده است ، در صحن مطرح شود، یک قانونی ، این لایحه است، یک قانونی را روی آن کار می کنند به عنوان قانون جامع حمایت از ایرانیان، در کمیسیون نهایی شده است ، امیدواریم که اگر در این چند هفته به نتیجه نرسد، مجلس دوازدهم حتما در اولویت های خودش قرار دهد ، بسیاری از ایرانیان منتظر تصویب این قانون هستند.

سوال: چه اتفاقی برای شان بیافتد؟

جلال زاده: ما در هم حوزه نظام وظیفه ، هم در حوزه فناوری ، هم در حوزه قضایی – کنسولی حمایت های خوبی در این قانون برای ایرانیان خارج از کشور دیدیم.
یادم هست که یک ماده آخری که در کمیسیون پیشنهاد شد، می دانید که ما ایرانیان متعددی در خارج از کشور داریم، حتی در کشورهای همسایه، در ترکیه ، در کویت، در قطر که اخیرا ما رفته بودیم و در کشورهای اروپایی و قاره آمریکا، وزارت خارجه به سهم خودش انجمن ها و مجامعی را از ایرانیان توانسته است تشکیل دهد، یکی از پیشنهادات این بود که ما این را به یک جامعه رسمی ایرانیان در خارج از کشور تبدیل کنیم و این ها منتخبینی در بین خودشان داشته باشند و بتوانند پیشنهادت خودشان و طرح های خودشان را به مقامات ایرانی به صورت رسمی اعلام کنند و حتی دو سال یک بار به تعبیری ، البته اسمش را نمی خواهم بگذارم مجلس ، یک مجمعی از ایرانیان خارج از کشور درتهران تشکیل شود که قطعا مورد توجه قرار خواهد گرفت.در حوزه کنسولی الان جزئیات آن این جا خیلی مجالی نیست که عرض کنم، ما یک امتیازاتی برای ایرانیان قائل شدیم، در بحث های سرمایه گذاری ، همچنین در بحث های دانشگاهی و کنسولی که به نظرم یک قانون مترقی و یک لایحه است ، دولت به ما داده است به ما که ما آن را در کمیسیون نهایی کردیم که اگر به عمر این مجلس نرسد ، در مجلس دوازدهم ان شاءالله در اولویت تصویب در صحن علنی قرار خواهد بگیرد.

سوال: اگر نکته ای باقی مانده است بفرمایید؟

جلال زاده: چون ما نماینده مردم هستیم.

سوال: مجلس دوازدهم هستید شما؟

جلال زاده: نه من توفیق حضور در مجلس دوازدهم را ندارم ، مردم که به ما مراجعه می کردند، از این عملیات غرورآفرین خیلی احساس افتخار می کردند، حتی بعضا می گفتند چرا این قدر دیر، چرا این را نباید زودتر انجام می دادیم.

سوال: حتی آن هایی که شاید خیلی دل همراهی با نظام نداشته باشند ولی انسجام ملی شد.

جلال زاده: یک تعدادی از ایرانیان و حتی مقامات پهلوی در برخی از کشورها من دیدم مصاحبه کرده بودند ، از این که ایران به تعبیر آن ها این قدر توانمند شده است که در دیدگاه جهانیان بتواند این عملیات محیرالعقول را از ابعاد مخلتف ، یک بخشی از آن را توانستیم در این برنامه شما به آن اشاره کنیم، انجام دهد، به خودشان می بالیدند، عین توانمندی هسته ای که عموما مورد توافق مقامات سابق قبل از انقلاب قرار گرفته است، من فکر می کنم که هیچ شهروند ایرانی نباشد که از این عملیات به خودش افتخار نکند و به خودش نبالد و از آن حمایت نکند، این یعنی اجماع ملی در حمایت از فرماندهان در نیروهای مسلح.

دیگر خبرها

  • آثار و پیامد‌های عملیات وعده صادق در تنبیه متجاوزان صهیونیست
  • معاون رییس جمهور: دشمن در مقابل توان نیروهای مسلح ،خلع سلاح شده است
  • مردم استان بوشهر نماد ایرانی واقعی هستند
  • ۲۲ روز مانده تا دومین مرحله انتخابات مجلس دوازدهم
  • مستمری والدین شهدا به ۱۵۰ میلیون ریال در سال جاری رسیده است
  • تقدیر مدیرکل تبلیغات البرز از مشارکت مردم در برنامه های ماه رمضان
  • سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه شد؟
  • حضور در انتخابات از پشت میله‌های زندان؟
  • جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر شد
  • ترامپ در دادگاه: آمریکا توسط یک مرد ناتوان اداره می‌شود