Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمدرضا پورابراهیمی روز دوشنبه در آیین گشایش "همایش بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت" به میزبانی دانشگاه امام رضا(ع) در مشهد افزود: از دولت جدید انتظار یک برنامه جامع و محتوایی مشخص، مبتنی بر نگاه علمی و باورهای اعتقادی و ارزشی در حوزه اقتصادی با معرفی توانمندترین و کاراترین افراد برای تصدی مسئولیت در کابینه داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: دیگر فرصتی برای آزمون و خطا در اقتصاد کشور نیست، مردم دیگر کشش و ظرفیت مشکلات اقتصادی را ندارند و فقط برای اعتقادشان به نظام و رهبری پای صندوق های رای آمدند، لذا مجلس از موضع نظارتی و بررسی محتوایی برنامه های تخصصی دولت و هماهنگی بین اعضای کابینه دولت کوتاه نمی آید.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اولین موردی که باید مدنظر دولت جدید قرار گیرد این است که فکری برای ۳۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه بکند زیرا این کسری در سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ به طور متوسط بیش از ۲۸ درصد رشد داشته است.

پورابراهیمی افزود: متوسط رشد سالانه درآمد ملی از سال ۹۲ تا ۹۹ به میزان ۵.۲ درصد و پس انداز ملی به طور متوسط سالانه بیش از ۵ درصد کاهش یافته، کل موجودی سرمایه به طور متوسط سالانه ۱.۴ درصد رشد داشته، تراز پرداختهای کشور سالانه بیش از ۳.۲ درصد بدتر شده، کل بدهی خارجی کشور به طور متوسط سالانه ۵ درصد افزایش یافته و به ۹.۵ میلیارد دلار رسیده است.

وی بیان کرد: نرخ ارز غیررسمی در کشور در سالهای ۹۲ تا ۹۹ به طور متوسط سالانه ۱۷ درصد رشد کرده و از هر دلار ۳۲۰۰ تومان به ۲۳ هزار تومان رسیده است. نرخ تورم نیز رشد کرده و از حدود ۲۲ درصد به ۳۶ درصد رسیده است و نرخ بیکاری نیز در این بازه به طور متوسط ۱۱ درصد بوده که نسبت به سال ۹۲ یک درصد رشد کرده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: ضریب جینی که نشان دهنده شکاف طبقاتی و بدتر شدن وضعیت رفاهی جامعه است در سال ۹۲ حدود ۳۹ صدم درصد بوده که در سال ۹۹ به حدود ۴۱ صدم درصد رسیده است.

پورابراهیمی اضافه کرد: حجم نقدینگی سالانه کشور در سالهای ۹۲ تا ۹۹ به میزان ۲۷ درصد افزایش داشته است، در این مدت تقریبا نرخ رشد اقتصادی کشور نزدیک به صفر است، در حالی که در برنامه ششم توسعه نرخ رشد اقتصادی کشور هشت درصد پیش بینی شده بود.

حوزه برای اصلاح نظام بانکداری طرح بدهد 

وی خاطرنشان کرد: پنج سال است که اصلاح نظام بانکداری در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار دارد و علیرغم انتقادات فراوان تعدادی از اساتید حوزه به برنامه این کمیسیون برای اصلاح نظام بانکداری، هیچ پیشنهادی از سوی حوزه برای اصلاح قانون بانک مرکزی و بانکداری اسلامی برای جایگزین کردن انتقادات آنها به احکام مربوطه در طرح، ارایه نشده است.

پورابراهیمی بیان کرد: در طول سالهای اخیر اتفاقات مثبتی در راستای رسیدن به یک مدل اقتصادی مطلوب برای اصلاح قانون بانک مرکزی یا اصلاح نظام بانکداری در کشور در دانشگاه ها نیز رخ نداده است.

وی خاطرنشان کرد: صرف انتقاد به طرح ارایه شده کمیسیون اقتصادی مجلس برای اصلاح نظام بانکداری از سوی حوزه، گره از مشکلات اقتصادی کشور باز نمی کند، از مراکز حوزوی کشور انتظار می رود برنامه پیشنهادی و احکام و مدل اجرایی خود را در این زمینه ارایه دهند، دیگر مبانی و دیدگاه ها در این خصوص به حد کافی ارایه شده است، هیچکس در مبانی و دیدگاه ها مبنی بر لزوم برقراری عدالت، توزیع عادلانه ثروت، حفظ مالکیت مستقیم برای افراد در حوزه اسلامی، تفاوت اقتصاد ما با حوزه سوسیالیستی و اقتصاد سرمایه داری، شک و شبهه ای ندارد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از مراکز حوزوی خواست مدل اقتصادی و پیشنهادهای خود را هر چه سریعتر برای اصلاح نظام بانکداری کشور ارایه دهند.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت جوانان در حل مشکلات اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: ۲ هفته قبل که اجلاس کشورهای عضو اکو در پاکستان برگزار شد، اعضای کشورهای عضو اکو از ایران درخواست کردند که با توجه به اینکه کشورمان جزو ۵ کشور تولیدکننده واکسن کرونا است، پس از تامین نیاز مردم خود، صادرکننده آن به کشورهای عضو اکو شود که این افتخاری برای ملت ایران است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: امروز نقطه عطفی در تاریخ اقتصاد ایران پیش آمده است، لذا از جایگاه دانشگاه انتظار می رود که ارایه دهنده راهکارهای عملیاتی و میدانی برای دولت و مجلس باشد تا مبنای اتفاقات مثبت قرار گرفته و یک عقبه جریان تخصصی در پشت تصمیمات اجرایی باشد.

تحریم‌ها بر اقتصاد کشور اثر گذاشته است

پورابراهیمی، تحریم ها را بر وضعیت اقتصادی کشور اثرگذار دانست و افزود: با این حال باید بررسی کرد که سهم تحریم ها در وضعیت به وجود آمده در اقتصاد کشور چقدر بوده است، در بیانیه گام دوم انقلاب، رهبری راهکار حل مشکل تحریم ها را اتکای به ظرفیتهای داخلی می دانند که آنها را به حداقل یا حتی به صفر می رساند.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: در زمان جنگ تحمیلی ایران تحریم نظامی بود، اما بدون حمایت کشورهای دیگر و فقط با کار جهادی و مجاهدت و باور به یاری و نصرت الهی، نتیجه جنگ را تغییر داد و اکنون به قدرت نظامی اول منطقه تبدیل شده و معادلات نظامی منطقه را در دست گرفته است.

وی اضافه کرد: حمایت ساده ایران از مظلومان فلسطین در جنگ اخیر در غزه، باعث شد که اسرائیلی ها در مقابل فلسطینی ها زانو زده و درخواست آتش بس بدهند، اگر بخواهیم در عرصه اقتصادی هم مانند عرصه نظامی کار کنیم، امکان پذیر است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر کسی بخواهد در اقتصاد کشور فعالیت کند ابتدا باید اتخاذ تصمیمات علمی و تخصصی را مدنظر قرار دهد، زیرا آنچه اقتصاد کشور را در سالهای اخیر ضعیف کرد، تصمیمات غیرعلمی و غیرکارشناسی بود.

وی افزود: داشتن رویکرد جهادی و اعتقادی، عدم نگاه به کشورهای دیگر در تصمیمات داخلی، پیشبرد سیاستهای اقتصاد مقاومتی باید مدنظر دولت جدید در حوزه اقتصادی باشد.

پربیننده ترین بودجه رتبه بندی معلمان کافی نیست نتایج انتخابات میان‌ دوره‌ مجلس شورای اسلامی در استان‌ ها جلال زاده رییس کمیسیون امنیت ملی شد دستور قالیباف برای رسیدگی به پرونده اخلال در انتخابات رفع موانع تولید یا مانع تراشی؟ / ایرادات طرح رفع موانع تولید کشاورزی

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اقتصاد ایران رییس کمیسیون اقتصادی مجلس برای اصلاح نظام بانکداری طور متوسط سالانه اقتصادی کشور اقتصاد کشور تحریم ها درصد رشد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۴۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند | رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس : نگران وضعیت بازار ارز هستیم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس در پاسخ به تذکر محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی درباره تغییرات اعمال شده در جداول بودجه گفت:‌ بخش دوم لایحه بودجه براساس بند «ب» ماده ۱۸۲ مورد بررسی قرار می‌گیرد لذا کمیسیون تلفیق، صحن مجلس و حتی دولت نمی‌تواند احکام جدیدی را در جداول آورد.

وی اضافه کرد: براین اساس اگر تغییری درباره موضوع مالیات یا ال پی جی در جداول لحاظ شده باشد به معنای حکم جدید است که امکان طرح آن در بخش دوم لایحه بودجه وجود ندارد. مجددا می‌گویم که نمایندگان در پیشنهادات خود و کمیسیون تلفیق و همچنین در جریان بررسی در صحن امکان طرح حکم جدید نیست اگر دولت هم در بخش دوم لایحه حکم جدیدی آورده باشد خلاف قانون عمل کرده و قابل طرح نیست.

روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد | بازار آرام ارز پس از انتقام ایران از رژیم صهیونیستی

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مجلس شورای اسلامی براساس ماده ۱۸۲ آیین‌نامه بخش اول لایحه بودجه یعنی منابع و مصارف را تصویب کرد که بعد از تایید شورای نگهبان تبدیل به قانون شد و در اسفندماه ابلاغ شد، پس دولت و کمیسیون تلفیق و مجلس شورای اسلامی حق تغییر منابع و مصارف را ندارند و نمی‌توان آن را کم و زیاد کرد منتها جابجایی بین جداول امکان‌پذیر است.

قالیباف در واکنش به این موضوع که دولت تغییری در جداول برخلاف مصوبات مجلس شورای اسلامی در بخش اول لایحه بودجه داشته است، تصریح کرد: شاید دولت جداول را براساس لایحه و نه مصوبات تنظیم کرده است که براین اساس اصلاحاتی در مجلس شورای اسلامی صورت می‌گیرد که این کار را کمیسیون تلفیق انجام می‌دهد.

وی درباره روند بازار ارز هم اظهار کرد: جلسه مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بازار ارز به تاخیر افتاد حتما ما جلسه‌ای را هفته‌ آینده برگزار خواهیم کرد.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی در تذکر خود گفت: براساس اصلاحات آیین‌نامه قرار بود که بعد از تصویب بخش اول لایحه بودجه مربوط به منابع و مصارف و احکام، دولت جداول را مبتنی بر بخش اول ارائه دهد حال این‌که تفاوت زیادی بین اعداد و ارقام احکام با جداول وجود دارد.

وی ادامه داد: نمونه آن را می‌توان در موضوع فروش محصولات فرعی گاز اتان و گاز مایع دید. دولت در تبصره هشت این موضوع را به عنوان منابع قید کرده بود که ما در صحن علنی مجلس حذف کردیم اما مجددا در جداول آمده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: درباره موضوع ارز هم قرار بود مجلس جلسه‌ای برگزار کند که به دلیل اتفاقات اخیر به عقب افتاد انتظار می‌رود جلسه فوق‌العاده‌ای تشکیل شود. ما نگران وضعیت بازار ارز هستیم.

وی بیان کرد: باید موضوع سیاست‌های ارزی تعیین تکلیف شود که چالشی برای سیاست‌های اقتصادی کشور است.

کد خبر 844832 برچسب‌ها محمد باقر قالیباف ارز - بازار داخلی محمدرضا پورابراهیمی خبر مهم شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی دلار آمريكا

دیگر خبرها

  • گلایه سخنگوی دولت از بررسی نشدن لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • گلایه سخنگوی دولت از عدم بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • گلایه بهادری‌جهرمی از عدم بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • مسئولان به جای صندلی «مداخله‌جویی» روی صندلی «حکمرانی» بنشینند
  • نفع نوسان نرخ ارز برای دولت چیست؟/ روایت جدید وزیر اقتصاد را بخوانید
  • آقاتهرانی: انشالله شورای نگهبان فردا لایحه عفاف و حجاب را تایید کند /هیچ توجیهی برای کوتاه آمدن از حجاب وجود ندارد
  • پورابراهیمی: ضرورت تشکیل جلسه فوق‌العاده برای بررسی مسائل ارزی/ قالیباف: این جلسه هفته آینده برگزار می‌شود
  • تذکر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تلاطمات بازار ارز
  • مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند | رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس : نگران وضعیت بازار ارز هستیم
  • حمله عجیب دولت به نمایندگان مجلس بعد از انتقادات به قیمت دلار و سکه