Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران، به نقل از رصد، در ساعات گذشته طبق ادعای طالبان دو شهرستان استراتژیک در ولایت بلخ و دو شهرستان در قندوز به تصرف طالبان در آمدند و عملا شهر مزار شریف به تدریج در حال تکمیل محاصره است.

از سوی دیگر شهر قندوز ناحیه سوم شهر قندوز به تصرف طالبان در آمده است.

طبق اخبار منتشر شده، پس از سقوط دولت آباد ،شهرستان شولگره نیز در خطر سقوط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

/ رصد

 

افغانستان؛ تشدید نبردها در شمال و پیش‌روی طالبان به سمت مزار شریف

یورونیوز: نبردهای شدید میان نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان طالبان بر سر کنترل ولسوالی‌ها در ولایت‌های مختلف روز شنبه به مناطق شمالی این کشور گسترش یافت.

به گزارش رسانه‌های محلی درگیری‌ها میان طرفین در شهرهای میمنه از ولایت فاریاب، تالقان واقع در ولایت تخار، پلخمری در ولایت بغلان و مناطقی واقع در ولایت کندز از روز دوشنبه آغاز شده است.

برخی نمایندگان مناطق شمالی در مجلس افغانستان وضعیت موجود در این مناطق را بسیار وخیم توصیف کرده و ضمن درخواست از دولت برای اقدام فوری هشدار داده‌اند که شهر میمنه در ولایت فاریاب در آستانه سقوط قرار گرفته است.

این در حالیست که منابع دولتی از بازپس‌گیری کنترل مراکز ولسوالی‌های بنگی و خواجه غار در ولایت تخار خبر داده‌اند.

از سوی دیگر گفته می‌شود نیروهای دولتی از چندین ولسوالی در کندز و سرپل بیرون رانده شده و نبرد میان دو طرف هم اکنون در مراکز این دو ولایت جریان دارد.

اخبار ضد و نقیض از نبردها در حومه مزار شریف

تازه‌ترین گزارش‌ها از نبردهای سنگین میان نیروهای دولتی و طالبان که پس از خروج نظامیان آمریکایی شدت گرفته حکایت از سقوط قریب‌الوقوع مزار شریف دارد.

رسانه‌های محلی به نقل از منابع مطلع اعلام کرده‌اند که طالبان به سمت مرکز ولایت بلخ پیش می‌روند و به دروازه‌های شهر مزار شریف نزدیک شده‌اند.

این در حالیست که وزارت دفاع افغانستان در تازه‌ترین اطلاعیه خود اعلام کرده که طالبان از حومه‌ شهر مزار شریف عقب رانده شده‌اند.

فراخوان برای بسیج مردم علیه طالبان در مزار شریف

خبرگزاری افق ساعاتی پیش اعلام کرده بود که عطا محمد،‌ والی سابق ولایت بلخ از حامیانش خواسته است برای جلوگیری از ورود طالبان به مزار شریف و مقابله با نیروهای طالبان بسیج شوند.

در این گزارش آمده بود که عباس ابراهیم‌زاده، نماینده مردم بلخ در مجلس نیز با تاکید بر اینکه «طالبان خیال سقوط مزار شریف را به گور ببرد» در صفحه فیسبوک خود نوشت که برای بسیج مردم علیه طالبان وارد شهر مزار شریف شده است.

از سوی دیگر یک عضو شورای ولایتی بلخ اعلام کرده بود که در گیری‌های در حومه مزار شریف در جریان است و جنگجویان طالبان حتی از کمربندهای ایمنی شهر نیز عبور کرده‌اند.

گفتنی است که منابع محلی ظهر روز دوشنبه سقوط چند ولسوالی در ولایت بلخ را تایید کرده و طالبان نیز مدعی شده بود که ولسوالی بلخ را تحت تصرف خود در آورده است.

سقوط روزانه ولسوالی‌ها

پیش‌روی‌های نظامی اخیر طالبان در نقاط مختلف افغانستان که پیش‌تر مقامات دولتی و امنیتی در این کشور آنرا «عقب‌نشینی تاکتیکی» توصیف کرده بودند به حدی رسیده که منابع دولتی حالا از سقوط روزانه چندین ولسوالی و کنترل مستمر طالبان بر آنها خبر می‌دهند.

شبه‌نظامیان اسلامگرا اما این فتوحات را ناشی از برتری نظامی دانسته و مدعی شده‌اند که طی یک ماه گذشته بر بیش از ۴۰ ولسوالی مسلط شده‌اند.

طلوع نیوز با استناد به آمارهایی که از منابع خود دریافت کرده یاد آور شده که طی دو ماه اخیر حدود شصت ولسوالی یا بدست طالبان افتاده‌ و یا کنترل آنها میان نیروهای دولتی و طالبان دست‌بدست شده‌است.

این تحولات همزمان با آخرین مراحل خروج نیروهای نظامی آمریکا و دیگر نظامیان خارجیِ عضو هیئت مامور ناتو در افغانستان از این کشور صورت می‌گیرد.

حجم ویدیو: 4.15M | مدت زمان ویدیو: 00:00:28 دانلود ویدیو

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 افغانستان طالبان طالبان افغانستان طالبان مزارشریف طالبان بلخ سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 نیروهای دولتی شهر مزار شریف اعلام کرده ولایت بلخ شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۴۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقض حریم هوایی افغانستان در پروان

منابع محلی در ولایت پروان از گشت‌زنی هواپیمای بی‌سرنشین بر فراز این ولایت خبر داده و گفته اند این پهباد از چند ساعتی است که در آسمان پروان مشغول به گشت زنی است.

تا ‌کنون روشن نیست که این هواپیما‎ از کدام کشور وارد حریم هوایی افغانستان شده است.

در هفته‌های اخیر ولایت‌های نیمروز، قندهار، پکتیکا، پنجشیر، هرات و بدخشان گواه گشت‌زنی هواپیماهای بی‌سرنشین بوده است.

پیش از این، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گشت‌زنی هواپیمای بی‌سرنشین را در آسمان نیمروز و قندهار تایید کرده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • مسئول مدرسه جهادی طالبان ترور شد
  • ‏مسئول مدرسه جهادی طالبان ترور شد/عکس
  • دوازدهمین دور جشنواره ملی گل ارغوان در پروان
  • معاون نخست وزیر طالبان: سد «کجکی» پر از آب شده است
  • توزیع بیش از ۶۸ هزار تذکره در کنر
  • نقض حریم هوایی افغانستان در پروان
  • وقوع حادثه ترافیکی در قندوز
  • سفر معاون اقتصادی ریاست الوزراء طالبان به ارزگان
  • وقوع رویداد های ترافیکی در ۳ ولایت افغانستان
  • افزایش شمار جانباختگان سیل در افغانستان به ۶۶ نفر