Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-20@04:23:47 GMT

سالم ترین ظرف غذاخوری چه ظرفی است؟

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۱۴۷۴۸

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر حسن براتی زاده با اشاره به این که استفاده از ظروف مناسب برای پخت و پز، نگهداری و سرو مواد مواد غذایی، اهمیت ویژه ای به منظور حفظ سلامت و بهداشت در تغذیه دارد، گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) ظروف استیل از بهترین تجهیزات برای پخت و پز به شمار می آیند.

وی ادامه داد: اما توجه به این نکته ضروری است که غذاهای اسیدی و پرنمک را نباید برای مدت طولانی در این ظروف نگهداری کرد همچنین برای شست و شو نیز بهتر است از مواد سفیدکننده و سیم ظرفشویی استفاده نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر براتی زاده بیان کرد: به دلیل نچسب نبودن ظروف استیل بهتر است برای طبغ غذاهای آبدار مانند انواع خورشت ها، سوپ و آش از آن ها استفاده کرد.

وی درخصوص ظروف آلومینیومی یا رویی اظهار کرد: امروزه دیگر ظروف رویی در بازار وجود ندارد و آنچه که با نام ظروف رویی به فروش می رسد، همان ظروف آلومینیومی هستند که به دلیل آزاد کردن آلومینیوم در غذا و انتقال این یون به بدن انسان، استفاده از آن توصیه نمی شود.

دکتر براتی زاده گفت: متخصصان بر این باورند که استفاده از ظروف آلومینیومی در درازمدت سبب بروز مشکلاتی مثل کم خونی و آسیب سیستم عصبی بدن و همچنین افزایش احتمال بیماری آلزایمر می شود بنابراین بهتر است از ظروف آلومینیومی برای پخت غذاهایی با زمان پخت کمتر و غذاهایی که اسیدی و یا قلیایی و پر نمک نیستند،استفاده شود.

وی با بیان این که ظروف بلوری مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند و به راحتی آلوده نمی شوند، گفت: تفاوت ظروف بلور با ظروف پیرکس که در برابر حرارت مقاوم هستند در افزودن ماده ای با نام بوراکس به مواد اولیه آن است که باعث کاهش ضریب انبساط و در نتیجه مقاومت زیاد در برابر حرارت در این ظروف می شود.

دکتر براتی زاده ادامه داد: این خاصیت باعث می شود که ظروف پیرکس علاوه بر سرو غذا، در پخت و پز نیز مورد استفاده قرار گیرند اما بهتر است در معرض شوک حرارتی قرار نگیرند، یعنی بلافاصله سرد و یا گرم نشوند.

وی ظروف چینی را از سالم ترین ظروف غذاخوری دانست و افزود: درصورت شستشو و نگهداری مناسب، بطوریکه جلای لعاب آنها از بین نرود زمان طولانی قابل استفاده هستند.

دکتر براتی زاده عنوان کرد: ظروف چینی در مقایسه با ظروف بلوری مقاومت حرارتی بالاتری دارند همچنین ظروف اوپال که در واقع ماده ای بین شیشه و چینی است در مقابل حرارت مقاوم هستند و می توان از آن ها در ماکروفر استفاده کرد.

وی سپس به ظروف ملامین اشاره و بیان کرد: ملامین تریمر (ملکول سه تایی) سیانامید است و در هنگام تهیه این ظروف امکان دارد مقداری از مواد اولیه که مونومرهای سمی هستند، در آن ها باقی مانده و به مرور وارد غذا شوند که برای سلامتی مضر می باشد.

دکتر براتی زاده خاطرنشان کرد: استفاده از ملامین های رنگی بدلیل انتقال رنگ به غذا و همچنین ماده ای که به عنوان براق کننده به این ظروف اضافه می شود، در صورت ایجاد ترک و یا خط و خش در سطوح خارجی این ظروف با وارد شدن به مواد غذایی به سلامت آسیب می زند بنابراین ترجیحا از این ظروف تنها برای مصرف خوراکی های سرد و در پیکنیک ها و مسافرت ها استفاده کنید.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: ظرف غذاخوری ظروف چینی ظروف بلوری ماکروفر ظروف آلومینیومی دکتر براتی زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۴۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای ۵ شهر اصفهان سالم است

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۴ ایستگاه سنجش فعال در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۶ صبح شنبه یکم اردیبهشت با میانگین ۵۹ وضعیت قابل قبول (سالم) را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ساعت انتشار این گزارش در ایستگاه میدان انقلاب با عدد ۶۱، پارک زمزم ۵۳، دانشگاه صنعتی ۶۷، رهنان ۵۲، خیابان زینبیه ۵۱، سپاهان‌شهر ۵۸، بولوار کاوه ۶۳ و ایستگاه ولدان ۵۷ AQI در وضعیت قابل قبول است.

شاخص هوای اصفهان همچنین در ایستگاه خیابان‌های ۲۵ آبان و فیض با عدد ۴۹، خیابان فرشادی ۴۱، کردآباد ۴۶ و خیابان میرزا طاهر ۲۴ AQI وضعیت پاک و ایستگاه بزرگراه خرازی با عدد ۱۵۲ وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان را نشان می‌دهد.

امروز شاخص هوا در زرین‌شهر با میانگین ۸۵، شاهین شهر ۶۰، قهجاورستان ۶۹ و مبارکه با میانگین ۶۱ AQ در وضعیت قابل قبول ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهرهای مجاور اصفهان از جمله سجزی، خمینی‌شهر، نجف آباد، منطقه صنعتی دولت آباد و کاشان قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 6082897

دیگر خبرها

  • هوای ۵ شهر اصفهان سالم است
  • اصول تغذیه سالم در خانواده + فیلم
  • مواد غذایی سالمی که می‌توانید جایگزین قند و شکر کنید
  • پروتئین بار خانگی و روش های درست کردن آن در خانه
  • افزایش ۲۰ درصدی میزان بازدید گردشگران از آثار تاریخی سلطانیه
  • گل سالم الدوساری به العین (العین 4-2 الهلال)
  • اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی زراعی جاری
  • طرز تهیه کباب لاهماجون ، خوشمزه‌ترین کباب ترکی
  • نحوه صحیح چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی + فیلم
  • ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟