Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@17:06:04 GMT

روستاها پیشتاز سالخوردگی جمعیت در ایران

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۱۴۸۲۸

روستاها پیشتاز سالخوردگی جمعیت در ایران

روند تغییرات نسبت سالخوردگی در کشور از سال ۱۳۳۵ تاکنون نشان می‌دهد، روستاها پیشتاز سالخوردگی جمعیت در ایران هستند. - اخبار اجتماعی -

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ سالخوردگی جمعیت یک فرایند شناخته شده به عنوان پیامد «انتقال جمعیت شناختی» است که در آن باروری و مرگ و میر از سطوح بالا به سطوح پایین کاهش پیدا می‌کند؛ مهمترین عوامل مؤثر بر سالخورده شدن جمعیت، کاهش مرگ و میر، خصوصاً مرگ و میر نوزادان و کودکان و کاهش اساسی و مستمر باروری و به تبع آن کاهش رشد جمعیت است که باعث تغییرات اساسی در ساختار سنی جمعیت اکثر جوامع از جمله ایران شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بر اساس یک شاخص جمعیتی معمولا اگر بیش از 12 درصد کل جمعیت 60 سال و بالاتر و یا بیش از 10 درصد کل جمعیت 65 سال و بالاتر باشد جمعیت سالخورده تلقی می‌شود، در تعریفی دیگر سازمان ملل متحد نیز کشورها را به سه نوع
ساخت جمعیتی جوان، بزرگسال و سالخورده تقسیم کرده است که مشخصه آنها میزان نسبت جمعیت سالمند در این کشورها است.

به این صورت که کشورهای دارای جمعیت جوان، کشورهایی هستند که نسبت سالمندان آن زیر 4 تا 6 درصد باشد، کشورهای دارای جمعیت بزرگسال کشورهایی هستند که نسبت سالمندان آن بین 4 تا 6 درصد باشد و کشورهای دارای جمعیت سالخورده کشورهایی هستند که نسبت جمعیت سالمندان آن بیش از 7 درصد یا بیشتر باشد.

روند تغییرات نسبت سالخوردگی در کشور از سال 1335 تا 1395 (آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور) نشان می‌دهد، روستاها پیشتاز سالخوردگی جمعیت در ایران هستند؛ نسبت جمعیت بالای 65 سال به تفکیک شهری و روستایی طبق آخرین سرشماری صورت گرفته، از روند صعودی افزایش سالمندان کشور خبر می‌دهد.

مطابق داده‌های سازمان ملل متّحد مشخص می‌شود سهم جمعیّت سالمند +65 سال ایران از کل جمعیّت کشور در سال 1409، به بالای 10 درصد می‌رسد؛ این بدان معناست که جمعیّت کشور از سال 1409 وارد سالمندی خواهد شد.

آخرین فرصت "نجات جمعیت کشور" در اختیار دولت سیزدهممسئله "بحران جمعیت کشور" یکی از اولویت‌های رئیس‌جمهور منتخب باید باشدبرخی مسئولان کشور اراده‌ای برای اجرای سیاست‌های کلی جمعیت ندارندآیا "وظایف حوزه جمعیت وزارت بهداشت" با عزل پیگیر‌ترین مطالبه‌گر این حوزه محقق می‌شود؟!تلاش‌های مجلس و دستگاه‌ها برای تصویب طرح جوانی جمعیت؛ سیاست‌گذاری کنار فرهنگ‌سازی

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تک فرزندی فرزندآوری کاهش جمعیت سالمندی جمعیت ۸ ۳۸ درصد ۳ ۴۵ درصد تک فرزندی فرزندآوری کاهش جمعیت سالمندی جمعیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۴۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد

متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور– فروردین ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.

 در گروه نان و غلات، اقلام " شیرینی خشک " با ۳.۳ درصد و" برنج ایرانی درجه یک " با ۲.۶ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

در فروردین ماه ۱۴۰۳ تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالا‌های خوراکی در مناطق شهری کشور بشرح زیر است:

نان و غلات:

در این گروه، اقلام " شیرینی خشک " با ۳.۳ درصد و" برنج ایرانی درجه یک " با ۲.۶ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها:

در این گروه، اقلام " گوشت گوسفند" با ۵.۶ درصد، " گوشت گاو و گوساله" با ۱.۸ درصد و "کنسرو تن ماهی" با ۱.۲ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به "شیر خشک" با ۴.۳ درصد و " کره پاستوریزه" با ۱.۲ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به " تخم مرغ ماشینی " با ۲.۰- درصد و "روغن نباتی جامد " با ۰.۱- درصد می‌باشد.

میوه و خشکبار:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به "پرتقال" با ۱۵.۲ درصد، "لیمو ترش" با ۱۳.۹ درصد و" انار " با ۱۰.۵ درصد می­باشد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به " هندوانه " با ۱۴.۷- درصد است.

سبزیجات و حبوبات:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به"" پیاز" با ۲۹.۵ درصد، " هویج فرنگی" با ۱۳.۶ درصد و فلفل دلمه ای" با ۱۰.۷ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به " خیار " با ۳.۰- درصد است.

قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به" شکر " با ۲.۹ درصد، " سس گوجه فرنگی " و" قند " با ۱.۸ درصد است.

منبع: روابط عمومی مرکز آمار ایران 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد
  • بارش‌های اخیر کمبود آب تهران را جبران کرد؟
  • توقف شیب نزولی فرزندآوری در زنجان
  • رتبه ۲۸ استان یزد در میزان بارندگی در کشور
  • برخورد شدید با مراکز سقط جنین غیرقانونی در زنجان صورت می گیرد
  • تورم فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد
  • تفکیک از مبدا زباله سبب کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد می‌شود
  • ۱۵ کشور آسیایی که سریعترین روند کاهش جمعیت را دارند
  • کبودراهنگ در فرزندآوری پیشتاز است
  • خشکسالی در کمین این استان‌ها