Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@16:41:31 GMT

حال و هوای خوش حرم رضوی در زادروز امام هشتم (ع)

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۱۴۹۵۹

حال و هوای خوش حرم رضوی در زادروز امام هشتم (ع)

صحن و سرای حرم شمس الشموس در سالروز ولادت امام رئوف، سراسر نور و شعف است و به هر طرف که نگاه می‌کنی، گل‌های زیبا و ریسه‌ها و پرچم‌های رنگی را می‌بینی. این روزها، زائران حال خوشی در این قطعه از بهشت دارند و خادمان خستگی‌ناپذیر هم به عشق آن حضرت، در تب و تاب آماده سازی شرایط میزبانی از زائران هستند.

حضور زائران و مجاوران حرم مطهر امام هشتم (ع) برای عرض ارادت به ساحت مقدس حضرت امام رضا (ع) نسبت به روزهای عادی بیشتر شده است و با توجه به شرایط کرونایی و لزوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی، آستان قدس رضوی نیز با افزایش نظارت‌ها، بستر زیارت همراه با تدابیر سلامت را فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضدعفونی مکرر صحن ها و رواق ها، توزیع ماسک بین زائران و آماده نمودن مقدار قابل توجه مایع ضدعفونی کننده دست از جمله تدارکات ویژه برای سالروز ولادت حضرت امام هشتم (ع) است.

همچنین نحوه چیدمان فرش ها در اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی به گونه ای است که فاصله گذاری اجتماعی بین زائران به طور کامل رعایت می‌شود.

به مناسبت دهه کرامت نیز بنرهای مزین به القاب و اشعار دلنشین مرتبط با سالروز میلاد حضرت معصومه (س) و سالروز میلاد حضرت امام رضا (ع) در نقاط مختلف حرم مطهر رضوی نصب شده است. کتیبه‌های بزرگ پارچه‌ای در صحن‌های انقلاب اسلامی، آزادی، جمهوری اسلامی و مسجد گوهرشاد مشاهده می‌شود که عباراتی همچون "یا عالم آل محمد (ص)"، "خوشا دردی که درمانش تو باشی، خوشا راهی که پایانش تو باشی"، "خوشا مُلکی که سلطانش تو باشی و خوشا جانی که جانانش تو باشی"، بر آنها نقش بسته است.

پرچم‌های سبز و زرد هم بر لب بام‌های صحن‌های حرم مطهر رضوی به اهتزاز درآمده و نظر هر زائر را به خود جلب می‌کند؛ پرچم‌هایی با عبارت "اسعدالله ایامکم" که به دلدادگان حریم حضرت دوست شادباش عید را می‌دهند و ریسه های‌ چراغانی با درخشندگی خود جلوه خاصی به صحنها و رواقها داده‌اند.

گل‌آرایی صحن و سرا و رواق‌های حرم مطهر تا روضه منوره حضرت امام رضا (ع) با هزاران شاخه گل انجام شده است. علاوه بر گل‌آرایی سقاخانه‌، پنجره فولاد و آب‌نماها، طرحی که برای المان گنبد خضرا در صحن پیامبر اعظم (ص) حرم مطهر رضوی اجرا شده مورد توجه عاشقان امام هشتم (ع) قرار گرفته است.

بامداد امروز نیز به مناسبت سالروز ولادت ثامن الحجج (ع) طی مراسمی پرچم گنبد مطهر حرم آن حضرت با حضور تولیت آستان قدس رضوی تعویض شد. ظهر دیروز نیز به همین مناسبت گنبد حرم آن حضرت شستشو داده شد.

دیشب نیز مراسم جشن میلاد بعد از نماز مغرب و عشا، با قرائت زیارت امین الله، حدیث کسا و مدیحه سرایی برگزار شد و تولیت آستان حضرت معصومه (س) در این جشن سخنرانی کرد و نقاره های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب میلاد حضرت امام رضا (ع) نواخته شد.

عصر امروز نیز مراسم دیگری به مناسبت سالروز ولادت حضرت امام رضا (ع) در صحن پیامبر اعظم (ص) حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد و رییس جمهوری منتخب حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی در این مراسم سخنرانی خواهد کرد.

برچسب‌ها مشهد حرم امام رضا امام رضا شعائر دینی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد حرم امام رضا امام رضا مشهد حرم امام رضا امام رضا شعائر دینی حضرت امام رضا حرم مطهر رضوی سالروز ولادت امام هشتم تو باشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۴۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرم امام رئوف میزبان جشن کریم اهل بیت (ع)

پانزدهم ماه مبارک رمضان سال سوم هجری، نخستین گل خوشبوی درخت نبوت و ولایت و ثمره نخست ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) این جهان خاکی را منور ساخت و قداست و شرافت ماه مبارک رمضان را صد چندان کرد.

مولود مبارکی که صورت و سیرتش آیینه تمام نمای سیمای نبوی و علوی و هدیه‌ای الهی بود که خداوند متعال در ماه پر برکتی، چون رمضان به خاندان عصمت و طهارت (ع) و بشریت عطا کرد.

به مناسبت سالروز میلاد امام حسن مجتبی (ع) برنامه‌های مختلفی با محوریت حرم مطهر رضوی در مشهد در حال برگزاری است.

حجت‌الاسلام حسین شریعتی‌نژاد معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی گفت: جشن شب میلاد امام حسن (ع) شب گذشته در محل رواق دارالحجة (عج) با قرائت دعای افتتاح آغاز شد و در ادامه یکی از شاعران و مدیحه‌سرایان اهل بیت (ع) جدیدترین سروده‌های خود در وصف امام مجتبی (ع) را تقدیم زائران حریم آسمانی حضرت رضا (ع) کرد.

او افزود: در ادامه این مراسم آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار کارشناس و مفسر قرآنی به بیان درس‌هایی از قرآن کریم و تفسیر آیاتی از این کتاب آسمانی پرداخت.

اجرای برنامه مولودی‌خوانی و مدیحه‌سرایی در وصف مولود پانزده رمضان با نوای مدیحه‌سرایان اهل بیت (ع) از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای جشن شب میلاد امام مجتبی (ع) بود. وی ادامه داد: اجرای برنامه مولودی‌خوانی و مدیحه‌سرایی در وصف مولود ۱۵ رمضان با نوای مدیحه‌سرایان اهل بیت (ع) از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای جشن شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) بود.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی ادامه داد: در ادامه این مراسم زائران حرم مطهر رضوی میهمان محفل دکلمه‌خوانی کریم اهل بیت (ع) با اجرا و دکلمه‌خوانی نوید اطاعتی، ابوالفضل محمودی، سید سلمان رحمان‌پناه، ابوالفضل "سیبویه" و روزبه بهروزیان شدند.

شریعتی نژاد بیان کرد: ویژه برنامه جشن میلاد امام حسن مجتبی (ع) هم امروز سه‌شنبه ساعتی بعد از اقامه نماز ظهر و عصر با قرائت زیارت امین‌الله و عرض ارادت به ساحت امام مهربانی‌ها توسط وحید اصغری در رواق بزرگ امام خمینی (ره) آغاز می‌شود.

او تصریح کرد: اجرای برنامه درس‌هایی از قرآن با سخنرانی آیت‌الله سید علیرضا صدر حسینی و اجرای برنامه مدیحه‌سرایی با نوای مدیحه‌سرای اهل بیت (ع) رضا آتشبار از دیگر برنامه‌های سالروز میلاد امام حسن مجتبی (ع) در حرم مطهر رضوی است.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی تاکید کرد: سلسله جشن‌های میلاد امام حسن مجتبی (ع) در شام میلاد این امام همام نیز ادامه دارد و ویژه برنامه شام میلاد آن حضرت با اجرای قطعه‌ای هنری و زیبا در وصف نور چشم حضرت علی (ع) و حصرت زهرا (س) توسط گروه سرود و همخوانی گلدسته‌های حرم آغاز می‌شود.

شریعتی نژاد اظهار کرد: در این مراسم زائران و مجاوران حریم ملکوتی رضوی دعای افتتاح را با نوای مداح و ذاکر اهل بیت (ع)؛ ابراهیم احمدی زمزمه خواهند کرد.

همزمان با شب ولادت با سعادت امام حسن مجتبی (ع) تعداد ۴۰ هزار بسته افطار سبک در بین صفوف نمازگزاران حرم مطهر رضوی توزیع شد. او ادامه داد: بیان نکات تفسیری قران کریم توسط مفسر قرآن آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار، شعرخوانی شاعر آئینی نوید اطاعتی و قرائت دعای توسل با نوای هادی الهی از دیگر برنامه‌های شام میلاد امام حسن مجتبی (ع) در حرم مطهر رضوی است.

رضا خوراکیان مدیر عالی حرم مطهر رضوی هم با اشاره به این که همزمان با شب ولادت با سعادت امام حسن مجتبی (ع) تعداد ۴۰ هزار بسته افطار سبک در بین صفوف نمازگزاران توزیع شد گفت: این افطار‌های سبک در صحن‌ها و رواق‌های مختلف حرم مطهر رضوی و حاشیه شهر مشهد توزیع شده است.

او افزود: تعداد ۱۰ هزار وعده غذای گرم در رواق‌های امام خمینی (ره) و دارالمرحمه، ۲ هزار وعده غذای گرم در صحن امام حسن مجتبی (ع)، هزار و ۷۰۰ وعده غذای گرم در رواق حضرت زهرا (س) و رواق شیخ حر عاملی حرم مطهر و همچنین پنج هزار غذا در مهمانسرا‌های حضرت نیز توزیع می‌شود.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی ادامه داد: همچنین بارگاه منور رضوی در ایوان باب الهادی (ع) میزبان هزار و ۵۰۰ نفر از زائران روزه‌دار است و هزار و ۵۰۰ وعده غذای گرم نیز در ایوان باب‌الکاظم (ع) حرم مطهر رضوی در بین مهمانان حرم مطهر در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) توزیع شد.

جلال نبی‌پور نماینده شورای هیات‌های مذهبی مشهد نیز گفت: همزمان با سالروز میلاد امام حسن مجتبی (ع) سفره افطاری ۶ کیلومتری عصر امروز از چهارراه دانش تا حرم مطهر رضوی در چهار مسیر پهن می‌شود.

او افزود: قرائت قرآن، برگزاری نماز جماعت، اجرای سرود، برگزاری غرفه کودک و نوجوان و اقدامات فرهنگی از دیگر برنامه‌های شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) در مشهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع)
  • حال و هوای زائران نوروزی در حرم مطهر رضوی + فیلم
  • حال و هوای حرم مطهر شاهچراغ (ع) در ایام نوروز + فیلم
  • حال و هوای حرم مطهر رضوی در دومین چهارشنبه زیارتی سال جدید
  • پذیرایی از زائران بارگاه منور رضوی در شب‌های ماه رمضان + فیلم
  • ویدیو/ ضیافت افطار در حرم مطهر رضوی در مشهد
  • حرم امام رئوف میزبان جشن کریم اهل بیت (ع)
  • مشهدالرضا شادمان از میلاد کریم اهل بیت(ع)
  • نصب کتیبه زیبای نام امام‌حسن مجتبی (ع) در حرم مطهر رضوی + فیلم
  • ۲۵ هزار نفر در شب میلاد امام حسن (ع) مهمان سفره بانوی کرامت شدند