Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: حضور «امام رضا(ع)» سبب پر بار شدن حوزه علمیه ای در نیشابور شد و از این طریق ايشان معارف اسلام را به جامعه عرضه کردند نکته جالب این بود که محبت به «اهل بیت(ع)» در دل ایرانیان گسترده شد و آنان از امر ولی امر تبعیت می کردند.

علی کاظم بهرام در گفت و گو با خبرگزاری میزان پیرامون علت عشق مردم به «امام رضا(ع)» گفت: مقطع زمانی ولایت «امام رضا(ع)» دوره ای حساس در زمان حکومت اسلامی محسوب می شد در این زمان مردم از بسیارى اعمال دولت عباسی خسته شده بودند آنان به دنبال مامن و پناهگاهی بودند که شریعت اسلام ناب محمدی را به اجرا بگذارد و حکومت را بر پایه آموزه های اسلام به اجرا در آورد در عین حال جریانات مختلفی بر علیه حکومت عباسی و برخی نیز بر علیه «اهل بیت(ع)» شکل گرفته بود لذا مردم به دنبال حاکمیت منطبق بر سیره «رسول اکرم(ص)» بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به جایگاه علمی «امام رضا(ع)» اشاره و اظهار کرد: جریانات شکل گرفته در دوره عباسی برای اثبات حقانیت ادعاهای خود تلاش داشتند تا در مسیر مباحث علمی حرکت کرده و حضور خود را تبیین کنند از این رو مامون تلاش داشت تا شرایط را به نفع حکومت خود پیش ببرد لذا مناظراتی را تشکیل می داد و در این مناظرات از عالمان تمام ادیان و گروه ها دعوت می کرد تا «امام رضا(ع)» را در مقابل آنان قرار دهد تا به این روش بتواند چند هدف را دنبال کند، «امام رضا(ع)» نیز با استناد به آیات و روایت و سیره «پیامبر اکرم(ص)» اقدام به دادن پاسخ مستند می کردند و با هر قومیت و گروه با زبان خودشان به مباحثه می پرداختند و به خوبی به تثبت حقیقت می پرداختند لذا ایشان را با عنوان «عالم آل محمد» نیز می شناختند.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب و گفت‌وگوهای مذهبی اینجا کلیک کنید

بهرام به سبک زندگی «امام رضا(ع)» اشاره و بیان کرد: «امام رضا(ع)» همراه در جهت منافع اسلام و برای دفاع از مکتب «رسول الله(ص)» قدم برداشتند ایشان در تمام امور خدا را در نظر داشته و در جهت رضاى پروردگار حرکت می كردند لذا شیوه برقرارى ارتباط ایشان با همه اقشار مختلف قابل توجه بود ایشان با دانشمندان همانند خودشان و با اقشار کم در آمد نیز به نیکی رفتار می کردند و کرامت داشتند همین امر زمینه جذب مردم به «امام رضا(ع)» را در بر داشت و در مدت زمانی کوتاه بسیاری از مردم پیرو و عاشق ایشان شدند.

وی پيرامون عوام فريبى حكومت عباسى اظهار کرد: اوج گیری و به حکومت رسیدن عباسیان به واسطه عوام فریبی انجام شد، عباسیان خود را خونخواه «سیدالشهدا(ع)» می خواندند و همواره خود را محب «اهل بیت(ع)» مطرح می کردند بدین ترتیب از عشق و علاقه مردم به «اهل بیت(ع)» سواستفاده کردند لذا مامون در حرکتی برای استحکام حکومت خود «امام رضا(ع)» را به عنوان ولیعهد خود معرفی کرد و تلاش داشت تا مقاصد خود را از طريق جايگاه «امام رضا(ع)» در دربار به اجرا بگذارد، اما «امام رضا(ع)» نیز با تدبیر فرصت را غنیمت شمردند و به توسعه فرهنگ علوی و شیعه در بين مردم پرداختند ایشان فرهنگ «اهل بیت(ع)» را در بین ایرانیان توسعه و گسترش دادند همان گونه که مقام معظم رهبری بیان کردند تشیع از دروازه های شلمچه وارد ایران شد زیرا «امام رضا(ع)» نیز از همان مکان برای ورود به ایران استفاده كردند.

*** دشمنی عالم

این کارشناس علوم قرآنی رویکرد «امام رضا(ع)» را در زمان ولایتشان مورد را بررسی قرار داد و ابراز کرد: «امام رضا(ع)» با شیوه «جنگ نرم علمی» وارد کارزار مبارزه با حکومت ظلم شدند در عین حال مامومن نیز عالم عباسیان محسوب می شد او ٤٠٠٠ روایت از «پیامبراکرم(ص)» می دانست و از جمله عالمان عصر خود بود لذا «امام رضا(ع)» با دشمنی سر سخت روبرو بودند، نکته قابل تامل اینکه مامون بارها با زبان روایت و آیات بیان کرده بود که «امام رضا(ع)» صاحب ولایت بوده و هدایت جامعه اسلامی از سوی پروردگار برعهده ایشان قرار داده شده لذا ایشان باید حاکم باشد اما طمع قدرت مامون را فریفته بود برای قدرت و جذابیت هاى دنیوى همه تلاش خود را انجام میداد.

بهرام به رویکرد مامون در زمان ولایت «امام رضا(ع)» اشاره و بیان کرد: مامون تلاش داشت تا با به کار گیری برخی اعمال از ظرفیت «امام رضا(ع)»به نفع خود بهره برداری کند وی با ولیعهد خواندن «امام رضا(ع)» می توانست جلوی بسیاری از نحله های و جریانات را بگیرد و در عین حال شیعیان خشمگینی که از نام و اعتقادات آنان برای رسیدن به قدرت استفاده شده بود را ساکت کند مامون تلاش داشت تا از «امام هشتم(ع)» برای مشروعیت دادن به جایگاه خود استفاده کند از سوی دیگر «امام رضا(ع)» بخاطر تهدیدات مامون مجبور به پذیرش ولایت عهدی شد اما این تهدید را به فرصت تبدیل کردو در جهت توسعه اسلام ناب محمدی آن بهره برد بدین ترتیب فرهنگ قالب ایران در آن زمان رابه فرهنگ تشیع نزدیک کرد و توانست قطب بزرگی از شیعیان را در ایران پایگذاری كنند.

***انتقال معارف اسلامی

این کارشناس علوم قرآنی تاثیر حضور «امام رضا(ع)» ایران را مورد بررس قرار داد و اظهار کرد: حضور «امام رضا(ع)» سبب پر بار شدن حوزه علمیه ای در نیشابور شد و از این طریق ايشان معارف اسلام را به جامعه عرضه کردند نکته جالب این بود که محبت به «اهل بیت(ع)» در دل ایرانیان گسترده شد و آنان از امر ولی امر تبعیت می کردند.

***نماز باران

وی پیرامون کرامت «امام رضا(ع)» اظهار کرد: یکی از سالهایی که «امام رضا(ع)»به عنوان ولیعهد در مرو حضور داشتند خشک سالى شدید رخ داده بود مردم درمانده به سوی مامون رفتند و از او خواستند اکنون که بر جایگاه «رسول خدا (ص)» تکیه زده شرایط را برای ادامه زندگی مردم فراهم کند و دست به دعا بردارد مامون که از این کار خود را عاجز می دید این امر را به «امام رضا(ع)» واگذار کرد، مردم زمانی که متوجه شدند که «امام هشتم(ع)» برای رفع خشکسالی دست به دعا خواهند شد و قرار است تا نمازی به امامت ایشان برگزار شود از دور و نزدیک برای اقامه نماز به آن منطقه آمدند این امر شکوه حضور و محبت مردم نسبت به «اهل بیت(ع)» را منعکس کرد، حضور پر شور مردم شگفت انگیز بود و همین امر دل مامون را لرزاند، نماز «امام رضا(ع)» نقطه اتصال و اتحاد ملت شد همانگونه که در زیارت جامعه کبیره بیان شده به برکت شما «اهل بیت(ع)» است که خداوند رحمتش را بر بندگان عرضه می دارد.

***صلوات خاصه

بهرام به اعمال روز یازدهم ماه ذی القعده اشاره و خاطرنشان کرد: اگرچه اعمال خاصی برای روز یازدهم ماه ذی القعده در مفاتیح بیان نشده اما می توان با توجه به حفظ پروتکل های بهداشتی از راه دور به خواندن زیارتنامه «امام رضا(ع)» پرداخت، همچنین خواندن صلوات خاصه «امام هشتم(ع)» نیز از جمله اعمال پر فضیلت محسوب می شود همچنین بیان ذکر ١٠٠ مرتبه «صلوات بر محمد و آل محمد» وبیان ٣٦٠ مرتبه «الحمد لله رب العالمین» همچنین بعد از خواندن «آیة الكرسی» بعد از هر نماز مورد تاکید قرار دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار مذهبی ولادت امام رضاع

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار مذهبی امام رضا ع اهل بیت ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۵۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویکرد اردن به مساله فلسطین/ از همدلی مردم تا هم‌سویی دولت با غرب

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: اردن کشوری است که مستقیماً با مسئله فلسطین درگیر است. این درگیری ناشی از فاکتورهای متعدد امنیتی برای اردن است. در این نوشتار به اختصار موضع اردن در قبال منازعه فلسطین بررسی می‌شود.

اهمیت جغرافیای اردن در مسئله فلسطین

اردن در سال ۱۹۴۶ به استقلال رسید، اما از جمله کشورهای بزرگ عربی به لحاظ مساحت است. جغرافیای اردن اهمیت زیادی دارد زیرا به کشورهای مهم عربی شامل سوریه، عراق، عربستان سعودی، فلسطین و همچنین با اراضی اشغالی مرز مشترک دارد. اردن نزدیک‌ترین کشور عربی به فلسطین است و طولانی‌ترین خط مرزی را با فلسطین دارد. با توجه به همین موقعیت جغرافیایی و همچنین با توجه به مساحت بیش از ۸۹ هزار کیلومتر مربعی که ۷۵ درصد آنرا بیابان تشکیل می‌دهد، اردن از اهمیت زیادی به خصوص نزد رژیم صهیونیستی و آمریکا برخوردار است.

اردن در تحولات فلسطین نیز نقش پررنگی دارد، اما این نقش بیش از همه به ضرر فلسطینی‌ها است. قدرت‌های غربی از زمان اعلامیه بالفور سال ۱۹۱۷ تاکنون همواره سعی کرده‌اند از جغرافیای اردن به نفع رژیم صهیونیستی استفاده کنند. بیش از یک میلیون فلسطینی در اردوگاه پناهدگان در اردن حضور دارند، آوارگانی که خود را شهروند اردن نمی‌دانند و ترکیب جمعیتی این کشور را تحت تأثیر قرار داده‌اند. به نظر می‌رسد همین موضوع و همچنین مساحت بیش از ۸۹ هزار کیلومتر مربعی نیز عامل مهمی است مبنی بر اینکه از اردن به عنوان وطن جایگزین فلسطینی‌ها یاد می‌شود.

علاوه بر جمعیت، اردن پس از جنگ ۱۹۴۸ و در سال ۱۹۵۰ کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی را ضمیمه خاک خود کرد. اردن در سال ۱۹۶۷ کرانه باختری را به نفع رژیم صهیونیستی از دست داد. در دهه ۱۹۸۰ اردن از ادعای حاکمیت بر کرانه باختری به نفع فلسطین صرف‌نظر کرد تا کشور مستقل فلسطین ایجاد شود و طرح وطن جایگزین نیز بی‌اعتبار شود، اما این طرح همیشه از سوی رژیم صهیونیستی و حامیان آن وجود داشته است. عبدالله دوم، پادشاه اردن با طرح وطن جایگزین برای فلسطینی‌ها مخالف است و تنها راه حل مسئله فلسطین را راه حل دو دولتی می‌داند. طی سال‌های گذشته، عبدالله دوم در مناسبت‌های مختلف با صراحت اعلام کرده است: «اردن، اردن است و فلسطین، فلسطین».

رویکرد اردن به بحران فلسطین: سازش با رژیم صهیونیستی و همسویی با قدرت‌های غربی

بحران فلسطین در سیاست خارجی اردن اهمیت بسیار زیادی دارد و طی بیش از هفتاد سال گذشته، بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی اردن معطوف به این بحران بوده است. اردن از دهه ۱۹۹۰ به بعد مسیر سازش و صلح با رژیم صهیونیستی را در پیش گرفت. یکی از رخدادهای مهم در سیاست خارجی اردن، امضای معاهده صلح وادی عربه با رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۴ است. اردن پس از مصر دومین کشور عربی بود که با رژیم صهیونیستی توافق صلح امضا کرد. نام این توافق‌نامه نام مکانی است که در آنجا امضا شد.

وادی عربه در مرزهای اردن و رژیم صهیونیستی است. این توافق با نظارت بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا میان اردن و رژیم صهیونیستی امضا شد. در مقدمه این معاهده آمده است: «هدف دو طرف تحقق صلح عادلانه و دائم و فراگیر در خاورمیانه بر اساس قطعنامه‌های ۲۴۲ و ۳۳۸ شورای امنیت است.» اردن در حالی که با رژیم صهیونیستی پیمان صلح امضا کرد، در اکتبر ۱۹۹۹ با هدف تأمین امنیت مرزهای این کشور با رژیم صهیونیستی، دفاتر حماس را در اردن تعطیل و بسیاری از رهبران ارشد این گروه را اخراج کرد.

نکته مهم دیگر اینکه؛ دیدگاه اردن در خصوص حل‌وفصل مسأ‌له فلسطین تا حدود زیادی با قدرت‌های بزرگ غربی همگرا بوده است. یکی از دلایل این همگرایی نیز این است که اردن به حدی قوی نیست که بتواند سیاست خارجی مستقلی اتخاذ کند. در واقع، اردن حفظ حاکمیت و استقلال خود را از طریق وابستگی به قدرت‌های بزرگ پیگیری می‌کند. با این حال، همسویی با قدرت‌های غربی در مسأله فلسطین سبب نشد که تمامیت ارضی اردن مورد تهدید واقع نشود. طمع‌ورزی به جغرافیای اردن برای اسکان فلسطینی‌ها و اشغال کامل جغرافیای فلسطین توسط رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر نیز پیگیری شد. در معامله قرن که توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا ارائه شد نیز اردن به عنوان وطن جایگزین مطرح بود. در جنگ کنونی غزه نیز رژیم صهیونیستی پیشنهاد داد مردم غزه در اردن ساکن شوند. هدف اصلی این ایده تل‌آویو، کوچاندن اجباری مردم غزه و تخریب کامل غزه بود که با مخالفت قاطع اردنی‌ها همراه شد.

مخالفت گسترده مردم اردن با پیمان وادی عربه

بر خلاف حکومت اردن که سازش با رژیم صهیونیستی را تأمین‌کننده منافع این کشور می‌داند، مردم اردن مخالف پیمان وادی عربه هستند و بارها با برگزاری تظاهرات این مخالفت را اعلام کرده‌اند. مطابق برخی از نظرسنجی‌ها بیش از ۸۰ درصد از مردم اردن نه تنها با پیمان وادی عربه بلکه با هرگونه روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی مخالف هستند. در برخی از نظرسنجی‌ها نیز تا ۹۷ درصد مردم اردن مخالف صلح و سازش با رژیم صهیونیستی هستند و بر لغو پیمان وادی عربه تأکید دارند.

مردم اردن نیز با طرح وطن جایگزین برای فلسطینی‌ها مخالف هستند و بر تشکیل کشور مستقل فلسطینی تأکید دارند. در جنگ کنونی غزه نیز مردم اردن مکرراً با برگزاری تظاهرات، خواستار حمایت دولت این کشور از مردم غزه و همچنین قطع روابط با رژیم صهیونیستی شده‌اند. این تظاهرات نشان داد که تعارض و تضاد آشکاری در رویکرد مردم و دولت اردن در قبال مسئله فلسطین وجود دارد و مردم اردن بر این باور هستند که سازش با رژیم صهیونیستی و همسویی با قدرت‌های غربی صرفاً تأمین‌کننده منافع تل‌آویو است و برای اردن و همچنین فلسطینی‌ها دستاوردی نخواهد داشت. با این حال، دولت اردن به مخالفت‌های گسترده مردمی بی‌توجه است. می‌توان گفت این تظاهرات و تضاد، ضعف آشکار مشروعیت دولت اردن را نیز ثابت می‌کند.

نتیجه

اردن از کشورهای مهم در منازعه فلسطین- رژیم صهیونیستی است. با این حال، این اهمیت ناشی از نگاه ابزاری رژیم صهیونیستی و قدرت‌های غربی به اردن است. این نگاه که به صلح وادی عربه در سال ۱۹۹۴ منجر شد، سبب نشد اردن از تبعات امنیتی منازعه فلسطین- رژیم صهیونیستی در امان باشد، زیرا همواره از اردن به عنوان وطن جایگزین فلسطینی‌ها یاد شده است که هم تهدیدی برای تمامیت ارضی اردن و هم تمامیت ارضی فلسطین است.

نگاه ابزاری به اردن در منازعه فلسطین-رژیم صهیونیستی در اقدام اخیر نظامی جمهوری اسلامی ایران علیه اراضی اشغالی نیز وجود داشت و اردن به بهانه حفظ حاکمیت خود، با رژیم صهیونیستی برای مقابله با موشک‌ها و پهپادهای ایرانی همراهی کرد. این در حالی است که اردن مانند اغلب کشورهای عربی برای متوقف کردن نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه اقدامی انجام نداد.

کد خبر 6087747

دیگر خبرها

  • دولتمردان باید میزان تصدی‌گری خود در عرصه اقتصاد را کاهش دهند
  • توجه به نیروی انسانی رویکرد قوه قضائیه است
  • رویکرد اردن نسبت به مساله فلسطین
  • رویکرد اردن به مساله فلسطین/ از همدلی مردم تا هم‌سویی دولت با غرب
  • ولادت امام رضا ۱۴۰۳ چند شنبه است و آیا تعطیل است؟
  • رویکرد مردم‌محور در دستور کار نظام شورایی کشور است
  • رویکرد مردم ‎محور در دستورکار نظام شورایی کشور است
  • محتواهای رضوی با یک سامانه در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد
  • تاریخ ولادت امام رضا (ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام برگزار می‌شود/ ساخت فیلمی با موضوع رضوی برای جشنواره فجر