Web Analytics Made Easy - Statcounter

در بخشی از پیام فریدون همتی آمده است: این روز به برکت حضرت امام رضا "علیه السلام" ضامن آهو، به عنوان روز ملی محیط بان نامگذاری شده است که در وصف این قشر پرتلاش باید گفت، درود بر شرف آزاد مردان بی ادعا، انسان های وارسته ای که عشق به طبیعت و پاسداری از انفال الهی را سرلوحه زندگی خود قرار داده و در سنگری به جنس طبیعت، مردانه درخشیده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همتی در ادامه و در وصف محیط بانان با بیان این جمله که؛"آنان که آهوان رمنده از صید صیاد را در پناه خود حفظ کردند تا ادامه دهنده راه روشن ضامن آهو باشند"، افزوده است: محیط بانان نقش تاثیر گذار و مهمی در حفظ و حراست از محیط‌ زیست و عرصه های طبیعی کشورمان را بر عهده دارند، بطوریکه اگر محیط بانان نبودند، حیات وحش وجود نداشت.
استاندار هرمزگان در ادامه پیام خود اظهار داشته است: این مناسبت بهانه ای است تا از تلاش‌های شبانه روزی محیط بانان این حافظان محیط زیست و تمامی تلاشگران عرصه خدمتگزاری به طبیعت و دوستداران محیط زیست که سرسبزی ایران اسلامی همواره مرهون جانفشانی و ایثار آنان بوده تشکر نموده و یاد و خاطره محیط بانان و شهدای محیط زیست که با خون خود طبیعت سبز ایران اسلامی را آبیاری کردند و در صیانت از ارزش های لایزال الهی جان خود را نثار کردند، گرامی می دارم.
داستان ضمانت امام رضا ( ع) داستانی معروف میان عامه شیعیان است، از این قرار است که امام رضا (ع) آهویی را که در دام شکارچی اسیر شده بود، ضمانت می‌کند تا آهو برود به فرزندش شیر بدهد و بازگردد و زمانی که شکارچی وفای به عهد حیوان را می بیند و می فهمد فردی که ضمانت کرده امام است، آهو را رها می کند و به این صورت امام هشتم به ضامن آهو مشهور می شود.
بعد از گذشت سالهای سال از آن زمان، قشری به عنوان محیط بان در دنیای امروزی شکل گرفت که به نوعی ضمانت کنندگان حیات وحش محسوب می شوند، این افراد با به خطر انداختن جان خود به حفاظت از گونه های زیستی در حیات وحش می پردازند و حدود نیم قرن است که در عرصه های طبیعی کشور با عنوان مناطق حفاظت شده چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، برای حفاظت از جان حیات وحش و گونه های زیستی موجود در آن تلاش می کنند.
در تقویم رسمی کشور، روز ملی محیط بان مقارن با میلاد با سعادت امام رضا علیه السلام است.

سال ۱۳۹۵؛ «محمد دهقانی» و «پرویز هرمزی»، دو تن از محیط بانان منطقه حفاظت شده گنو در استان هرمزگان هدف گلوله شکارچیان متخلف قرار گرفته و به شهادت رسیدند.

بامداد ۱۲ شهریورماه سال ۹۹ نیز محمد حسن نژاد دیگر محیط بان استان هرمزگان در منطقه ارمک این استان به ضرب مستقیم گلوله شهید شد.

برچسب‌ها امام رضا محیط بان  فریدون همتی هرمزگان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: امام رضا محیط بان فریدون همتی امام رضا محیط بان فریدون همتی هرمزگان محیط بانان محیط زیست حیات وحش امام رضا محیط بان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۵۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ مشاهده شد

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی اله پور اظهار کرد: پس از سال‌ها اعلام و مشاهده حضور پلنگ در منطقه کوهسرخ توسط افراد محلی و طبیعت گردان، سرانجام حضور این گونه توسط دوربین رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان کوهسرخ به ثبت رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: این منطقه دارای ارزش زیستی بالایی است و دارای گونه‌های ارزشمندی همچون پلنگ، گربه پالاس، کفتار، گربه وحشی، کل و بز و قوچ و میش است و نیز این ثبت و مشاهده پلنگ، محیط بانان و فعالان محیط زیست منطقه را بسیار امیدوار کرده است.

وی با اشاره به اینکه ثبت این اتفاق خوشایند، توسط محمود رمضان نژاد رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان کوهسرخ انجام شده است، ادامه داد: پلنگ، گربه سانی شب زی و مخفی کار است و به همین دلیل مشاهده و ثبت حضورش در روز و به راحتی ممکن نیست و چون یکی از گونه‌های بسیار ارزشمند در چرخه تنوع زیستی است مشاهده و ثبت آن در یک منطقه، ضمن اینکه گواهی بر غنای زیستگاهی آن منطقه است مسیر حفاظتی آن محدوده را تغییر خواهد داد.

اله پور گفت: این منطقه از لحاظ اکولولوژیکی، دارای اکوسیستم متنوعی است و برای گونه‌های پستاندار علفخوار همچون کل و بز و قوچ و میش و دیگر گونه‌های حیات وحش نیز بسیار مناسب است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: حدود ۳۵ درصد منطقه سید مرتضی کاشمر داخل شهرستان کوهسرخ قرار گرفته است و حدود ۱۰.۲ درصد کل شهرستان کوهسرخ تحت پوشش مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.

وی در خصوص ویژگی‌ها و منابع طبیعی این شهرستان، به زیستگاه‌های کوهستانی و ارتفاعات آنکه باعث به وجود آمدن منابع آبی و زیستگاه مطلوب برای بقای گونه‌های مهم گوشتخوار و علفخواران بزرگ جثه در سطح منطقه اشاره کرد.

کد خبر 6081872

دیگر خبرها

  • کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم
  • لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان
  • شناسایی ۶۲ واحد آلاینده در مه ولات
  • بهره برداری از پاسگاه محیط بانی صیدوا در مهدیشهر
  • حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ مشاهده شد
  • برگزاری تور پرنده نگری در پارک جنگلی آبیدر سنندج
  • تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حفاظت شده فومن
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در استان خوزستان
  • چهار گونه جانوری در طبیعت «میاندشت» تیمار و رهاسازی شدند
  • تولید روزانه ۹۰۰ تن پسماند شهری و خانگی در استان مرکزی