Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@16:55:46 GMT

اهمیت نماز در مناظره امام رضا (ع) با بزرگان ادیان

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۱۵۱۳۴

اهمیت نماز در مناظره امام رضا (ع) با بزرگان ادیان

حجت الاسلام محمد جمالی به مناسبت سالروز میلاد ثامن الحجج (ع) گفت: امام هشتم در میان ائمه و شیعیان به عالم آل محمد (ص) معروف است. علت این لقب به امام رضا (ع) آن است که علم در زمان آن حضرت بیش از سایر دوره ها تجلی پیدا کرد. به عبارت دیگر چهره علمی آن حضرت در جهان آن روز در میان ادیان و مذاهب درخشید؛ به گونه ای که بسیاری دانشمندانی که وصف علمی آن حضرت را شنیده بودند، به خراسان آن روز یعنی مرو هجرت تاریخی علمی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به مناظره امام رضا با روسای ادیان اشاره کرد و گفت: مصداق کامل این چهره علمی را می توان در جلسه ای دید که مامون آن را برگزار کرد و امام هشتم از این فرصت بهترین استفاده را کردند. یک فرد بی‌دین به نام عمران صابی که در سفسطه و مغلطه بسیار ماهر بود، به مامون پیشنهاد داد امام را در یک جلسه علمی با سفسطه از صحنه بیرون کند تا آن حضرت نتواند خود را حجت خدا بداند. مامون نیز به پیشنهاد صابی، سران ادیان حتی زرتشتیان و بوداییان را دعوت کرد تا در مجلسی با امام رضا به مناظره بپردازند. 

جمالی ادامه داد: مرحوم مجلسی در کتاب بحار الانوار نوشته است که یکی از نزدیکان مامون خود را به امام رضا (ع) رساند و گفت مامون چنین جلسه خطرناکی را برنامه ریزی کرده است ولی در همان زمان، پیک مامون رسید تا امام را به جلسه علمی دعوت کند. امام رضا (ع) به مامون پیغام داد می داند چه نقشه ای سر داری ولی در آن جلسه حضور پیدا می کند.

گفت‌وگو به مثابه ابزار تفاهم

وی افزود: مامون در آن جلسه از امام رضا (ع) به عنوان عالم آل رسول (ص) یاد کرد و در همان جلسه رئیس مسیحیان اعتراض کرد دین ما با هم تفاوت دارد و ما دین او را قبول نداریم. امام فرمود من در وقت مناظره با انجیل مناظره می کنم. رهبر یهودیان نیز گفت که انجیل را قبول ندارد و امام باید با تورات سخن بگوید و امام هشتم قبول کرد. بزرگ زرتشتیان نیز همین اعتراض را کرد و امام فرمود با تو با زبان خودتان صحبت می کنم.

این کارشناس مذهبی افزود: عمران صابی در آن جلسه گفت که قرآن و روایت را قبول ندارد و فقط دلیل عقلی را می پذیرد که امام نیز به او فرمود «من در سخن گفتن با تو اصلا از قرآن و روایات سخن نمی گویم.» بزرگ یهودیان بعد از دریافت پاسخ سوالات خود به امام رضا گفت «تورات کتاب ماست. چگونه شما اینقدر تسلط دارید؟» و امام فرمود «من وارث حقیقی تورات هستم» و اسقف مسیحیان نیز گفت که انجیل متعلق به آنان است و امام چگونه به انجیل تسلط دارد و آن حضرت فرمود «من وارث حقیقی انجیل هستم. درزیارت امام رضا (ع) نیز می گوییم یا وارث موسی کلیم الله و یا وارث عیسی روح الله. 

وی اضافه کرد: بیشترین وقت امام در این مناظره علمی به بحث با عمران صابی گذشت به گونه ای که صدای موذن بلند شد و امام بلافاصله فرمود وقت نماز است و اشاره کردند که ادامه مناظره را بعد از نماز ادامه می دهند ولی عمران صابی گفت «قلب من نسبت به شما رقیق شده و فقط یک سوال دارم» که امام تاکید کردند بعد از نماز پاسخ می دهند. صابی تعجب کرد که طرفین هر مناظره تلاش می کنند تا طرف مقابل را از صحنه بیرون کنند ولی امام مناظره را به این مرحله حساس و نقطه پیروزی رسانده و حالا می خواهد نماز بخواند.

جمالی افزود: وقتی امام رضا (ع) تعجب صابی را دید خطاب به او فرمود «ما مناظره را برای برپایی نماز انجام می دهیم نه به خاطر این که بگوییم ما غالب می شویم» به عبارت دیگر امام (ع) مناظره می کند تا دیگران را به سوی خدا هدایت کنند. 

وی ادامه داد: پس از این جلسه بود که صابی دست امام را بوسید و به دین اسلام گروید و یکی از شیعیان آن حضرت شد. در همان جلسه مامون به دلیل موفقیت امام (ع) بسیار خشمگین شد و در واقع همان جلسه مناظره یکی از علل قتل آن حضرت شد. چون مامون پس از همان جلسه در کاخ قدم می زد و می گفت به خدا ابالحسن را می کشم.

جمالی افزود: این جلسه مناظره یکی از مظاهر عالم آل محمد بودن امام رضاست که باید سرلوحه گفتار ما در وصف امام باشد و باید مقام علمی امام را بشناسیم و به دیگران بشناسانیم. چون معتقدیم ائمه معصومین صاحب منصبان علم الاولین و الاخرین هستند.

وی اضافه کرد: مرحوم مجلسی در همین روایت می گوید برگزاری این مناظره و غلبه علمی امام رضا (ع) به همه مناطقه کشور اسلامی آن زمان یعنی از شامات تا جبل الطارق پیچید و وقتی تمام بی دین هایی که از شاگرد عمران صابی بودند، شنیدند امام رضا به همه سوال های او پاسخ داده و او را مجاب کرده به گونه ای که مسلمان شده، اعلام کردند دیگر در مقابل مقام علمی امام رضا (ع) حرفی برای گفتن ندارند.

جمالی افزود: بعضی از علمای آن زمان مشکلات سفر را تحمل کردند و به مرو آمدند تا ببینند کسی که صابی را مجاب کرده، چه کسی است به گونه ای که منطقه مرو در آن زمان محل رفت و آمد علمای مسیحی، یهودی، زرتشتیان، بوداییان و حتی افراد بی دین شده بود.

وی اضافه کرد: در بین عوام نیز وقتی امام را به مرو آوردند، تمام کسانی که در آنجا مسلمان بودند به تشیع رو آوردند و امروز ایران قطب تشیع در جهان است. اگرچه سفر به مرو برای امام رضا اجباری بود ولی امام آن را به یک فرصت تبدیل کرد به گونه ای که ریشه تشیع از زمان امام رضا در این منطقه کاشته شد.

برچسب‌ها مشهد امام رضا مناسک دینی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد امام رضا مناسک دینی مشهد امام رضا مناسک دینی گونه ای عمران صابی امام رضا آن حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۵۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطبه نماز جمعه شهرستان‌ها هرمزگان ۳۱ فروردین


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس، شیخ یوسف جمالی، امام جمعه اهل سنت بندرعباس با اشاره به اهمیت فلسطین برای جهان اسلام گفت: دفاع از فلسطین وظیفه همه مسلمانان است.

** نماز جمعه میناب
حجت الاسلام محسن ابراهیمی امام جمعه میناب گفت: پاسخ وعده صادق برگرفته از هماهنگی میدان و دیپلماسی بود.

** خطبه‌های نماز جمعه قشم
حجت الاسلام غلامرضا حاجبی، امام جمعه قشم گفت: گذشته و حال سپاه نورانی است چرا که هویت سپاه ذیل هویت نورانی و مبارک گفتمان انقلاب اسلامی قوام می‌یابد.

** خطبه‌های نماز جمعه اهل سنت قشم
شیخ عبدالرحیم خطیبی، امام جمعه اهل سنت قشم گفت: در حالی که قدرت‌های منطقه از ترس رژیم غاصب صهیونیستی در سوراخ‌ها خزیده اند، نیروی مقتدر نظامی و امنیتی ما نشان داد که امت اسلامی باید چه اقتداری داشته باشد و ایران قدرت و شهامت خود را بر جهانیان آشکار کرد.

** خطبه‌های نماز جمعه حاجی آباد
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی دُری امام جمعه حاجی آباد گفت: عملیات وعده صادق باعث شد که دنیا به قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی پی ببرد و این عملیات شیرین و غرورآفرین تسکینی بر دل مظلومان فلسطین و غزه بود.

**خطبه‌های نماز جمعه رودان
حجت الاسلام محمد بارانی امام جمعه رودان گفت: پاسخ سپاه بزرگ‌ترین عملیات پهپادی و حجم موشک‌های کروز و بالستیک بود که نشان از فناوری پیشرفته بومی است.

** نماز جمعه شهرستان جاسک
حجت الاسلام عباس ذاکری امام جمعه جاسک گفت: بارندگی‌های شدیدی را در هفته قبل تجربه کردیم که باعث آبگرفتگی شهرجاسک و خساراتی به راه‌های روستایی و منازل برخی از روستاییان شد که نیازمند تجهیز بیشتر دستگاه‌های خدمات رسان این شهرستان است.
** خطبه نماز جمعه بستک
حجت الاسلام حسین جهانگیری امام جمعه بستک گفت: جمهوری اسلامی قادر است هر تهدیدی از سوی دشمن را محکم پاسخ دهد مردم شریف ما قدردان و پشتیبان سپاه پاسداران و همه نیرو‌های مسلح خود هستند.

** خطبه‌های نماز جمعه پارسیان
حجت الاسلام جواد اسماعیل نیا امام جمعه پارسیان گفت: در عملیات وعده صادق فقط بخش کوچکی از قدرت نظامی را به نمایش گذاشتیم و دشمن صهیونیستی در مقابل قدرت سپاه اسلام ذلیلانه شکست خورد.

بیشتربخوانید:راهپیمایی همبستگی با مردم غزه فردا در هرمزگان برگزار می‌شود

** خطبه‌های نماز جمعه سیریک
حجت الاسلام محسن سالاری امام جمعه سیریک گفت: از حضور به موقع و پیگیری مسئولان شهرستان که از مردم سیل زده سرکشی کردند تشکر می‌کنم و از مسئولان درخواست می‌شود که به وعده‌های خود عمل کنند.

** خطبه‌های نماز جمعه هرمز
حجت الاسلام جعفر رستاخیز امام جمعه هرمز با اشاره به جنگ رسانه‌ای که غرب برای کوچک شمردن عملیات وعده صادق به راه انداخته است، گفت: مردم هوشیار و آگاه باشند و عظمت این عملیات را به یکدیگر اطلاع رسانی کنند.

** نماز جمعه خمیر
حجت‌الاسلام شعیب صالحی امام جمعه خمیر گفت: پاسداران فرزندان برومند و رشد یافته منطبق با مبانی اسلام و امامین انقلاب هستند.

** نماز جمعه بشاگرد
حجت السلام حسین غلامی امام جمعه بشاگرد گفت: سهمیه اختصاصی جذب ۲۵۰ تن از تحصیلکرده‌های بومی برای آموزش و پرورش از اقدامات خوب دولت برای شهرستان بشاگرد است.

** نماز جمعه توکهور و هشتبندی
حجت الاسلام مهدی فاطمی نیا امام جمعه موقت توکهور و هشتبندی گفت: وعده صادق باعث سربلندی و مباهات همه مسلمانان جهان شد و هیمنه پوشالی رژیم صهیونستی را که از حمایت همه جانبه استکبار جهانی برخوردار بود فرو ریخت.

دیگر خبرها

  • خطبه نماز جمعه شهرستان‌ها هرمزگان ۳۱ فروردین
  • برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان
  • جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد
  • اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی (ره) شهر ایلام
  • تصویب برنامه عملیاتی تحقق شعار سال در جلسه دولت
  • شرکت‌های دانش‌بنیان راهی میان‌بُر برای رشد تولید هستند
  • شرکت‌های دانش بنیان راه میانبر برای رشد تولید هستند
  • تصویب برنامه عملیاتی تحقق شعار سال
  • برگزاری آزمون المپیاد‌های علمی کشور در خراسان رضوی
  • اینجا «بقیع» سند مظلومیت دیرینه شیعه