Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@10:37:54 GMT

«فهما»؛ زمین بازی جدید در عرصه فرهنگی

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۱۵۳۳۸

«فهما»؛ زمین بازی جدید در عرصه فرهنگی

نهالی که حدود سه دهه پیش در زمین فرهنگی این مرز و بوم کاشته شد، اینک به درختی تنومند با شاخ و برگ های حیات بخش و سرزنده تبدیل شده که ۲۶ هزار کانون و بیش از دو میلیون عضو دارد. یادگیری تعالیم دینی و قرآنی تا آموزش زبان های خارجی و برنامه های تفریحی، ورزشی، علمی، سرگرمی، هنری، مهارتی، خلاقیت و نوآوری جزء خدمات فرهنگی این مجموعه محسوب می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این جملات بخشی از کلام آخر کتاب تجربه نگاری فهماست که در ادامه آن با اشاره به شیوع ویروس کرونا از اواخر سال ۹۸ سخنی از سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به میان کشیده که «در دوران کرونا بسیاری از مجموعه ها به جای توسعه کار به دنبال حیات خود بودند ولی کانون های فرهنگی هنری مساجد با آینده نگری توانستند با یک شبکه سازی و ساختارسازی درست نه تنها حیات خود در دوران کرونا را تضمین کنند، بلکه به توسعه برخی از بخشی نیز بپردازند.»

در این کتاب تاریخچه ای از شکل گیری ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد و توجه ویژه به موضوعاتی همچون خانواده محوری، مسجدپایه ای و توجه به بانوان مطرح شده و در ادامه می خوانیم: ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برای توسعه بیشتر فعالیت کانون ها اولین مرحله رویداد پایتخت فهما را در سال ۹۸ دنبال کرد. فهما قصد دارد با معرفی فعالیت های کانون های مساجد ظرفیت شبکه عظیم مساجد را ارتقاء دهد. در واقع این طرح پله ای برای ارتقا و فرصتی ارزشمند برای استفاده از ایده هاست که به ایجاد شبکه ملی و افزایش رقابت سالم بین کانون ها کمک قابل توجهی می کند.

فلسفه وجودی کانون ها ناظر به نشر معارف، قرآن و عترت است. همان طور که جوانان و نوجوانان مهارت های قابل توجهی در حوزه های رایانه، نقاشی، تئاتر و سرود دارند، باید با کتاب آسمانی و زندگی و آموزه های پیامبر اکرم(ص) و ائمه (ع) نیز آشنایی داشته باشند. به همین منظور یکی از برنامه های مهمی که در طرح ملی فهما گنجانده شده، توسعه فعالیت های قرآنی است. از دیگر فعالیت های فهما توجه به مناسبت های خاص مذهبی و انقلابی است که از آن ها با عنوان یوم الله یاد می شود.

توجه به فضای مجازی و رسانه، تاکید بر خلاقیت و نوآوری، توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و توجه به ادب و هنر از موضوعات مهمی است که در طرح فهما پیش بینی و کانون های مساجد به عنوان نقاط قوت فهما معرفی شده است. چون مردمی بودن، فراگیری در کشور و توجه به بعد دینی از مهمترین ویژگی های کانون های مساجد است و طرح فهما را می توان زمین بازی جدید در عرصه فرهنگی دانست به گونه ای که سه شنبه های تکریم، طرح ملی تابستانه فهما و زبانکده مساجد از جمله برنامه های جدید ستاد هماهنگی کانون هاست.

در فصل پنجم این کتاب پیشی گرفتن روستاها در طرح فهما مطرح شده و این که چگونه از ۲۶ هزار کانون، ۱۳ هزار و ۲۵۸ کانون در  روستاها، ۱۲ هزار و ۳۴۵ کانون در شهرها و ۱۶۶ کانون در عشایر مستقر هستند. از این تعداد ۲۳ هزار و ۵۷۴ کانون متعلق به مساجد شیعیان و یک هزار و ۹۷۸ کانون متعلق به اهل تسنن است. 

در فصل ششم فلسفه شکل گیری شبکه رابطان فهما اینگونه بیان شده است: برای این که کانون های فرهنگی هنری مساجد از وضعیت هم مطلع باشند و بتوانند فعالیت هایشان را رصد کنند، شبکه ای با عنوان رابطان فهما شکل گرفته است. در چنین بستری می توان هم کانون های غیرفعال را ارتقاء داد و هم آموزش های لازم را به آن ها ارائه کرد. 

سامانه زیست بوم مجازی بچه های مسجد اقدام دیگر ستاد هماهنگی کانون هاست که با هدف کشف، پرورش و به کارگیری خلاقیت های فرهنگی هنری بچه های مسجد با امکان رصد، پایش و ارزیابی اطلاعات راه اندازی شده است. اشتراک گذاری تجارب فعالان مساجد، ایجاد منبعی عظیم برای تولید دانش های بومی، ارتقای توان شناسایی نیازها و حل مسائل و مشکلات فرهنگی اجتماعی، کمک به سیاست گذاران و مدیران فرهنگی کشور برای تصمیم گیری صحیح و دقیق از دیگر اهداف این زیست بوم است. 

طرح ایران قوی یکی دیگر از برنامه های ستاد هماهنگی کانون هاست که از سال گذشته به دنبال طرح فهما رونمایی شد و شامل اقتضائات روز و قابلیت ها و مقدورات بومی، کارکردها و فعالیت های مبتکرانه کانون ها و استفاده هدفمند از ظرفیت رسانه و فناوری های نوین است. این طرح در چهار محور قرآن و سیره اهل بیت(ع)، مسجد و گام دوم انقلاب، پیشرفت و امید به آینده و همچنین مقاومت و عزت ایران اسلامی اجرا می شود. 

برچسب‌ها ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه روستایی کتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه روستایی ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه روستایی کتاب کانون های فرهنگی هنری مساجد ستاد هماهنگی کانون طرح فهما کانون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۵۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۱۲۰۰ بسته گوشت گرم در استان اصفهان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ کارشناس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان در پانزدهمین پویش ملی نذر قربانی در استان گفت: این اقلام با همکاری موسسه حضرت خدیجه (س) قم، خیّران برنامه تلویزیونی سمت خدا و به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان تهیه و بین نیازمندان اصفهانی توزیع شد.
حسام الدین تسلیمی افزود: در پانزدهمین مرحله توزیع گوشت قربانی، ۱۲۰۰ بسته گوشت به وزن یک کیلو و ۵۰۰ گرم را کانون‌های فرهنگی هنری در شهرستان‌های فریدن، فریدون‌شهر، مبارکه، چادگان فلاورجان و لنجان بین حانواده‌های نیازمندان توزیع می‌کنند.
وی گفت: از ابتدای این پویش تا کنون حدود۲۲ هزار و ۵۰۰ بسته گوشت قربانی بین نیازمندان استان توزیع شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • تحول در رویدادها و برنامه‌های کانون‌های مساجد
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • توزیع گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران
  • عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • توزیع هزار بسته گوشت قربانی در استان قزوین 
  •  توزیع  هزار بسته گوشت قربانی در استان قزوین 
  • هویت‌بخشی به گروه‌های سرود کانون‌های مساجد امری مهم است
  • توزیع ۱۲۰۰ بسته گوشت گرم در استان اصفهان