ساخت مستند نگارگری ایرانی/«نهان بر عیان» هندسه هنر را عیان میکند
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۱۵۳۳۹
محمدرضا اصلانی نویسنده، پژوهشگر و فیلمساز که در شورای هنری نمایشگاه پژوهشی «عیان بر نهان» که از ۱۸ خرداد در موزه هنرهای معاصر تهران برقرار است، درباره این نمایشگاه و اینکه آیا این نمایشگاه برای مردم عادی قابل درک و فهم است یا خیر، به خبرنگار مهر گفت: نمایشگاه «عیان بر نهان» نمایشگاهی تحقیقاتی و پژوهشی است و از این نظر مخاطب اصلی آن مردم عادی نیستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
انتقاد اصلانی از دیدگاه پوپ درباره نقاشی ایرانی
وی با اشاره به دیدگاه آبراهام پوپ که حدود ۱۶ جلد درباره هنر ایران کتاب دارد، بیان کرد: پوپ معتقد است که ایرانیها، نقاشی ندارند! اما در تزئین، آدمهایی قوی هستند. به نظر من، این دیدگاه توهین به یک ملت است و من اگر بودم اجازه نمیدادم پیکر این مورخ در اصفهان دفن شود. این مساله نشان میدهد که چقدر تفکر شرقشناسی در مورد هنر ایران، صوری و مبتنی بر نظرات کلاسیک و رنسانس اروپاست. این در حالی است که معیارهای هنر کلاسیک و رنسانس اروپایی در هنر ایرانی جایی نداشته است.
این پژوهشگر هنری تاکید کرد: نگارگری ایرانی، سنتی نیست و کاری بسیار مدرن و پیشرفته به حساب میآید؛ به عنوان مثال کارهای کمالالدین بهزاد در مقوله پیچش و بعد هندسیاش، دهها برابر هندسیتر از کارهای داوینچی است و رمزهای بیشتری دارد. نگارگری ایرانی روی مدرنیسم هنر اروپا در نیمه قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم تأثیرگذار بوده است.
تاکنون چنین تحقیقات وسیعی درباره نگارگری و هنر ایرانی انجام نشده است
وی درباره مواجههاش با این نمایشگاه پژوهشی درباره نگارگری ایرانی گفت: سالهاست که درباره هندسه موجود در هنر و نگارگری ایرانی فکر میکردم و معتقد بودم که ما پرسپکتیو خطی در نقاشی ما مطرح نیست و ما پرسپکتیو بعد و سطح داریم. وقتی با شهریار حاتمی به واسطه نمایشگاه «نهان بر عیان» آشنا شدم، دیدم چقدر این جوان با دقت و علمی روی این مساله کار کرده است؛ وقتی از نظر علمی این مساله بررسی شود بعد از آن میتوان به ابعاد نظری و فلسفی کار پرداخت و چه ارتباطی بین آن اه وجود دارد. گاهی نگارههای ایرانی تا ۹ بُعد دارد و در عین حال دارای هندسه پیچیدهای است و اصلاً هندسه سادهای نیست. این مساله هم در لایهها و هم در کمپوزیسیون اشکال وجود دارد که مساله کیهانشناسی نیز در آن مطرح میشود.
اصلانی با اشاره به اینکه تاکنون چنین تحقیقات وسیعی درباره نگارگری و هنر ایرانی انجام نشده است، بیان کرد: تعداد اندکی از محققان هنری، تحقیقات را شروع کردهاند اما کارشان به این گستردگی و با دقت روی منابع نبوده است. حتی سراغ دارم خانمی که در حال تحقیق روی مکتب شیراز است اما در ابتدای راه است.
«نهان بر عیان» کیهان هندسی هنر را عیان میکند
این فیلمساز همچنین از ساخت فیلم مستندی درباره پژوهش در نگارگری ایرانی مبتنی بر نمایشگاه «نهان بر عیان» خبر داد و درباره نتیجه نهایی این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه در نهایت میخواهد به این موضوع برسد که کیهان هندسی هنر نگارگری کجاست.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا هنرمندان به صورت ذاتی هندسهای پنهان در کارهایشان دارند یا خیر، اظهار کرد: بله به صورت ذاتی همه هنرمندان از هندسه در کارهایشان پیروی میکنند، ولی این پژوهش و نمایشگاه میتواند به ما کمک کند که چطور این هندسه را مشاهده کنیم. هندسه ایرانی کمی با هندسه اقلیدسی تفاوت دارد. هندسه ایرانی مشخص میکند که روابط مثلث، مربع و دایره پیچیدهتر از روابطی است که هندسه اقلیدسی مطرح میکند و همه این موارد برای هنر دارای اهمیت است.
اصلانی در پایان گفت: این پژوهش نشان میدهد که کارگاهی خلاق (رنگ، ابزار، هنر فردی و..) در هنر ایرانی نقش دارد نه یک فرد خلاق؛ البته یک فرد خلاق همه این موارد را هدایت و نگهداری میکند و به نتیجه میرساند.
کد خبر 5234917منبع: مهر
کلیدواژه: محمدرضا اصلانی موزه هنرهای معاصر تهران هنر نگارگری فیلم مستند انتخابات 1400 تئاتر ایران حضور هنر ایران در جهان فیلم کوتاه رادیو نمایش انیمیشن جشنواره فیلم کن خانه هنرمندان ایران فیلم سینمایی خندوانه هنرهای تجسمی موسیقی ایرانی ویروس کرونا شبکه پنج سیما نگارگری ایرانی هنر ایرانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۵۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برگزاری نمایشگاه «شکوفایی هنر در آستانه نوروز» در پاریس
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز ایران و فرانسه، در آستانه سال نو و عید نوروز نمایشگاهی با عنوان «شکوفایی هنر در آستانه نوروز: خلاقیت زنانه و تلاقی نغمه ها» به همت مرکز ایران و فرانسه و با همکاری گروه فرهنگی بات در پاریس برگزار شد.
در این نمایشگاه علاقهمندان به فرهنگ و هنر ایرانی ضمن بازدید از نمایشگاه نقاشی بانوان ایرانی با صاحبان اثر به گپ و گفت پرداختند.
سخنران افتتاحیه نمایشگاه شراره صالحی نویسنده و استاد دانشگاه بود که درباره پیشینه هنر نقاشی در ایران، مضامین و سبک آثار نمایشگاه «شکوفایی هنر در آستانه نوروز: خلاقیت زنانه و تلاقی نغمه ها» سخنرانی کرد.
فاطمه شادمان معاون مرکز ایران و فرانسه در ادامه این مراسم ضمن خوشامد گویی و تبریک آغاز سال نو و ماه مبارک رمضان به حاضران، بانوان ایرانی حاضر در نمایشگاه را معرفی کرد.
سپس سید علیرضا خلیلی رییس مرکز ایران و فرانسه به معرفی این مرکز، اهداف و برنامههای آتی اش پرداخت و حضور بانوان نقاش در صدمین برنامه این مرکز را به فال نیک گرفت.
در بخش پایانی برنامه برای آشنایی مهمانان فرانسوی با فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی، سفره هفت سین ایرانی برای حاضران معرفی شد و سپس هنرمندانی از دیار ایران، هند و افغانستان به اجرای موسیقی پرداختند و برخی از اشعار مولانا به زبان فرانسه برای حاضران خوانده و فضای برنامه بهاری شد.
قرار است کتابی هم با محوریت این نمایشگاه با عنوان «هنرمندان ایران: زنان نقاش معاصر ایران» توسط گروه فرهنگی بات منتشر شود.
این کتاب تاریخ و تبار هنر نقاشی ایران با محوریت نقاشان زن به همراه شرح مبسوطی از تاریخ هنر نقاشی در ایران و روند تکوین و اعتلای این هنر را همراه با توصیف مصور و معرفی زنان تاثیرگذار در نقاشی معاصر ایران مورد بررسی قرار می دهد.
کد خبر 6062262 علیرضا سعیدی