Web Analytics Made Easy - Statcounter

تدلیس در معامله یعنی اینکه یکی از طرفین معامله که می‎تواند فروشنده یا اجاره‎دهنده باشد، سعی کند طرف دیگر را فریب داده و با گفتن اوصافی غیرواقعی یا پوشاندن عیب مورد معامله، موفق به انجام این کار شود.مثلا اگر فروشنده در زمان فروش ملک بخواهد که خریدار متوجه عیبی در ملک نشود و آن را به وسیله ‎ای بپوشاند، مرتکب تدلیس شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک» جهت ایجاد خیار تدلیس حتماً لازم است که عملیات فریبکارانه انجام شود و طرف مقابل نیز در نتیجه این اقدام، فریب خورده و معامله را انجام دهد.

لازم به ذکر است که حتی نگفتن عیوب ملک نیز نوعی تدلیس محسوب می‎شود. طرف معامله باید به نحوی عملیات فریب‎دهنده را انجام دهد که باعث ایجاد میل و رغبت در طرف دیگر شده و بر همین اساس، ضرر چشمگیری را به وی وارد کند که در این حالت شخص فریب‎خورده حق فسخ معامله را خواهد داشت.

کسی که به موجب تدلیس، فریب خورده و قرارداد را فسخ کند، می‎تواند دادخواست تایید فسخ قرارداد را به دادگاه ارائه کند.

در این حالت او خواهان دعوا است و خوانده کسی است که وی را فریب داده است.
دعوای تأیید فسخ قرارداد به جهت خیار تدلیس در معاملات ملکی در دادگاهی اقامه می‎شود که ملک در حوزه قضایی آن واقع است.

چگونگی صدور اجراییه

دعوای تأیید فسخ قرارداد به جهت خیار تدلیس پس از صدور رأی و قطعیت آن، جنبه اعلامی دارد و نیازی به صدور اجراییه نیست.

نکات مهم در دعوای تایید فسخ قرارداد به جهت خیار تدلیس

در صورتی که نیمی از حقیقت گفته شود و خریدار تصور کند که آنچه به او گفته شده است، تمام واقعیت باشد، باز هم در این فرض خیار تدلیس محقق شده و حق فسخ قرارداد به وجود می‎آید.

اگر عملیات فریب‎دهنده به نحوی باشد که موجب ایجاد اشتباه اساسی و موثری در عقد شود، در این صورت نیز قرارداد از ابتدا باطل است.

اگر طرفین شرط کنند که تمامی خیارات در قرارداد ساقط شود، این شرط شامل خیار تدلیس نمی‎شود.

خیار تدلیس را نمی توان در قرارداد یا به صورت جداگانه فسخ کرد. به دلیل اینکه با نظم عمومی منافات دارد. مگر اینکه طرفی که فریب خورده، بعد از اینکه مطلع شود فریب خورده و حق فسخ برایش ایجاد شده است، آن را ساقط کند.
گر فریب طرف معامله، با توسل به وسایل متقلبانه باشد، از مصادیق جرم کلاهبرداری است.

حق فسخ در خیار تدلیس بعد از علم به آن فوری است و تعلل در آن موجب اسقاط حق فسخ خواهد بود.

کسی که در مورد او تدلیس واقع شده است، برای مطالبه حق خود معمولاً دادخواست تایید فسخ قرارداد را در کنار دعوای مطالبه وجه بابت استرداد ثمن مطرح می‎کند.

تایید فسخ، خلاف اصل قراردادهاست و باید به عنوان خواسته دعوا مطرح شود.

در تحقق خیار تدلیس، عملیات فریب‏‌دهنده، باید مؤثر در ایجاد رغبت به انجام معامله باشد و در نتیجه پیش از معامله صورت گیرد و شرایطی که پس ‌از انعقاد عقد حاصل می‌شود، نمی‌تواند موجب تدلیس باشد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات 1400 شورای شهر ششم سید ابراهیم رئیسی تدلیس تدلیس قانون انتخابات 1400 شورای شهر ششم سید ابراهیم رئیسی فسخ قرارداد عملیات فریب فریب خورده تایید فسخ حق فسخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۵۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۱۰۰ کیلو تریاک جاسازی شده در بار خیار

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار علی ابراهیمی اظهار داشت: در پیگیری‌های اطلاعاتی مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مشخص شد یک قاچاقچی مواد افیونی قصد دارد از طریق یک دستگاه کامیون حامل تره بار، محموله مواد مخدر را از یک استان جنوبی به قزوین منتقل کند، بنابراین بررسی موضوع در دستور کار مأموران این پلیس قرار گرفت.

وی افزود: در ادامه مأموران ضمن هماهنگی با مقام قضائی استان به محور مواصلاتی مورد نظر اعزام و با کنترل تردد خودروها، کامیون موصوف با بار خیار، پیاز و گوجه فرنگی را شناسایی و متوقف کردند.

فرمانده انتظامی استان قزوین تصریح کرد: با انتقال خودرو به یگان و در نتیجه بازرسی از آن، ۱۰۱ کیلو گرم تریاک در قالب ۱۱ بسته کشف و راننده دستگیر شد.

ابراهیمی در پایان با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر یکی از اولویت‌های مأموریتی پلیس است، از شهروندان خواست در صورت مشاهده موارد مشکوک در زمینه تهیه و توزیع مواد مخدر، موضوع را در اسرع وقت از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

کد خبر 6081428

دیگر خبرها

  • رسوایی مقامات اسرائیلی در فریب شهرک‌نشینان
  • برای خرید مسکن باید این 10 نکته را بدانید+ نکات کلیدی در تنظیم مبایعه‌ نامه
  • لیمو یک عنصر مهم برای کاهش وزن است
  • کشف بیش از ۱۰۰ کیلو تریاک جاسازی شده در بار خیار
  • چگونه خانه بخریم؟ | راه‌های تنظیم مبایعه‌نامه در دفتر مشاور املاک
  • قوانینی که باید درباره هبه کردن بدانید
  • حرف‌های رئیس الامارات درباره اینیستا: یوسف ترکاندی!
  • واکنش حساب X دورتموند به حضور در نیمه‌نهایی: ما رو دست کم می‌گرفتید؟ آره؟!
  • برگزاری نمایشگاه غذاهای قرآنی در نکا
  • فریب وعده‌های جابه‌جایی در پروژه‌های نهضت ملی مسکن را نخورید