Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار با حجت‌الاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت ضمن بیان اینکه مسجد در فرهنگ صدر اسلام کانون نهاد حامیت بود، اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) وقتی که وارد مدینه شدند بلافاصله مسجد احداث کردند؛ امیرالمؤمنین علی (ع) نیز مسجد کوفه را مرکز خلافت خود قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یادآور شد: به لحاظ تاریخی نیز مردم ما بسیاری از ارتباطات و خدمات اجتماعی خود را در مساجد سامان می‌دادند؛ انقلاب هم از مساجد سرکشید. به عنوان نمونه در یزد مرحوم صدوقی و در مشهد نیز مجموعه‌ای که رهبر معظم انقلاب در آنجا بودند، امکانات مساجد جمع می‌شد و خدمات مسجدی، مردم را پوشش می‌داد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه انقلاب هنوز هم از مساجد تغذیه می‌کند و عقبه آن به ارتباط مسجدی باز می‌گردد، گفت: به موازات انقلاب، بعد سیاسی اسلام بسیار مورد توجه قرار گرفت، به گونه‌ای که ارتباطات و خدمات اجتماعی مسجد محور، رفته رفته تضعیف شد.

پارسانیا تصریح کرد: ارتباطات مردمی ذیل مساجد، این ظرفیت را داشت که گسترش پیدا کند. در قانون اساسی نیز بحث تعاونی‌ها بر همین اساس مطرح شد؛ این تعاملات اجتماعی و حتی اقتصادی می‌توانست از یک موضع انفعالی و تدافعی به یک موضوع فعال و سازنده تبدیل شود.

وی راه اندازی صندوق‌های قرض الحسنه را ناشی از موضع انفعالی مساجد در مباحث اقتصادی دانست و گفت: کم کم این صندوق‌ها و خدماتی که می‌توانست در مساجد ارائه شود، کم رنگ شد و نهادهای دیگر جای آن را گرفتند. در ماجرای کرونا فرصت خوبی پیش آمد که می‌توانستیم کاری کنیم که مردم خدمات را مستقیماً از مساجد دریافت کنند اما این اتفاق آنگونه که باید رقم نخورد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تعدد و تکثر مراکز و نهادهای تصمیم‌گیر در امر مسجد را یکی از موانع فعالیت و پیشرفت مساجد برشمرد و بیان داشت: مدیریت واحد می‌تواند همه انژری‌های مصروفه را متمرکز کند و کار بهتر را پیش ببرد. خوب است که یک ستادی شکل بگیرد مانند ستاد نقش جامع علمی کشور؛ در ستاد، قوا و سازمان‌های مختلف ذیل یک سیاست محوریت پیدا می‌کنند و فعال می‌شوند.

پارسانیا کار علمی دقیق به منظور فعال سازی خدمات اجتماعی مساجد را ضروری خواند و اظهار داشت: در این زمینه نیاز است که رشته‌هایی راه اندازی شود و رساله‌های فقهی و اجتماعی ـ فرهنگی نوشته شود.

 

پیشنهاد تشکیل ستادی متشکل از همه نهادهای تصمیم گیر در حوزه مسجد

حجت الاسلام میرمحمدیان در این دیدار به ارائه اهداف و برنامه‌های بنیاد هدایت پرداخت و گفت: مجموعه ما مدیریت در مسجد را دنبال می‌کند و کارش این است که به نحو راهیاری امام را ارتقاء بدهد و مفهوم امامت بر محله را با کار رسانه‌ای ضریب بدهد؛ به گونه‌ای که همه مردم دوست داشته باشند که امام داشته باشند و همه طلبه‌ها نیز دوست داشته باشند که امام شوند.

وی در خصوص مدیریت بر مسجد اظهار داشت: ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تصویب کرد که ذیل نقشه جامع مهندسی فرهنگی کشور، سند ملی مسجد طراحی شود. قرار بر این شد که سازمان تبلیغات اسلامی این سند را تدوین کند و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بر آن نظارت کند.

مدیرعامل بنیاد هدایت با اشاره به روند تدوین سند ملی مسجد، گفت: از ظرفیت دستگاه‌های مختلف، هیأت تحقیق و بسیاری از افرادی که در حوزه مسجد کار کرده اند، استفاده کردیم و پیش نویس سند آماده شد. دغدغه ما این بود که در میدان چه اتفاقی خواهد افتاد و چه کسی مسئول امور مساجد در سراسر کشور خواهد بود؟!

میرمحمدیان افزود: بنابراین یک ستادی متشکل از حوزه، اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی، ائمه جمعه و بسیج، طراحی شد؛ پیشنهاد این است که یک مدیریت یکپارچه‌ای در مساجد و نسبت به ائمه جماعات به وجود آید.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مساجد خدمات اجتماعی حمید پارسانیا بنیاد هدایت شورای عالی انقلاب فرهنگی خدمات اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۵۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع ابهام دونوبته شدن کنکور/ آیا با تاثیر معدل در کنکور عدالت اجتماعی برقرار می‌شود؟

در حالی که مسئولان در شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گویند دو نوبته شدن کنکور و تاثیر معدل در راستای اجرای عدالت اجتماعی است و با این مصوبه دست مافیا در کنکور قطع شده است، اما دانش‌آموزان و والدین آن‌ها نظرات مخالفی با اجرای این مصوبه دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سازمان سنجش آموزش کشور با صدور اطلاعیه‌ای پیرو اعلام نظر شورای نگهبان مبنی بر رد طرح اصلاح تبصره ۵ ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب مجلس شورای اسلامی، به اطلاع داوطلبان شرکت در آزمون سراسری رساند که آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ بر مبنای مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) و ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از آن، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار خواهد شد.

طبق نظر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه کنکوری شورا همان طور که سال ۱۴۰۲ اجرا شد سال‌های دیگر نیز اجرا و تأثیر نمره معدل دبیرستان در کنکور لحاظ می‌شود و تأثیر این نمره در سال‌های دیگر افزایش خواهد داشت. کسانی که معتقد هستند این مصوبه در راستای عدالت اجتماعی قرار ندارد از جزئیات آن به طور کامل مطلع نیستند، شورا با این مصوبه دست مافیای کنکور را قطع کرد.

طی روزهای گذشته گزارشی با عنوان «اما و اگرهای دو نوبته شدن آزمون سراسری دانشگاه‌ها / دانش‌آموزان سود کردند یا مافیای کنکور؟» در خبرگزاری ایمنا منتشر شد که واکنش‌های بسیار و البته متفاوتی را به همراه داشت.

یکی از مخاطبان این خبر برای خبرگزاری ایمنا نوشت: «مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نه تنها از استرس کنکور نمیکاهد، بلکه استرس امتحانات نهایی را هم به دانش آموزان تحمیل می‌نماید. علاوه بر آن هزینه ترمیم معدل را هم که به ازای هر واحد، درسی داوطلب کنکور مکلف به پرداخت آن برای ترمیم نمرات امتحان نهایی است را در نظر داشته باشید؛ آن هم در این شرایط وخیم اقتصادی که ما را در تهیه اقلام مورد نیاز برای ادامه زندگی در فشار گذاشته است این مصوبه خانواده‌های ما را بیش از پیش در تنگنای مالی قرار می‌دهد.»

دانش‌آموز دیگری در این باره نوشت: «اغلب دروس تفاوت تراز حاصل از نمره ۱۹.۵ و ۲۰ دوهزار تاست، به علت رقابت شدید و کمبود صندلی‌های پرطرفدار این اندازه اختلاف تراز میتونه سرنوشت داوطلب رو کاملاً دچار تغییر کنه و رتبه شو چند هزار تا جا به جا کنه در حالی که دیده شده بین نمرات که مصحح‌ها به یک برگه میدن شش تا دوازده نمره اختلاف وجود داشته، خواستار ارجاع طرح کنکور به مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم.»

یکی دیگر از دانش‌آموزان پیرو این گزارش این‌طور نوشت: «همه مؤسسات بزرگ کنکوری از مصوبه شورای انقلاب فرهنگی استقبال کردند و بسیار خوشحال هستند چون با این طرح هم کلاس تشریحی و هم کلاس تستی برگزار می‌کنند. و سود میلیاردی هر ساله آنها چندین برابر خواهد شد. با این طرح بیشترین ظلم و ستم به دانش آموزان بی بضاعت و دانش آموزان مناطق محروم وارد خواهد شد. لطفاً تأثیر قطعی معدل را لغو کنید ما مخالف مصوبه ناعادلانه شورا هستیم.»

نظر مشاوران تحصیلی نیز نسبت به این طرح متفاوت بوده است بدین گونه که مجید حسینی در این باره به خبرنگار ایمنا گفته بود: تصمیم دو نوبته شدن کنکور در شورای انقلاب فرهنگی بر مافیای کنکور اثر گذاشت که اثر خوبی نبود، زیرا حجم هزینه قبولی کنکور را به این دلیل که دانش‌آموز هم برای کنکور و هم برای امتحانات نهایی هزینه می‌کند، افزایش داد، همچنین با این تصمیم دانش‌آموزان استرس، پرداخت هزینه و گذراندن مافیای کنکور را دو بار تجربه می‌کنند و با توجه به اینکه افراد زیادی پشت کنکور می‌مانند، سال بعد نیز مجدد باید هزینه پرداخت کنند.

زهرا کاشفی، دید متفاوتی نسبت به این طرح داشت و درباره دو نوبته شدن کنکور به خبرنگار ایمنا گفته بود: دانش‌آموزانی که در مرحله اول کنکور سراسری نتیجه مطلوبی نگرفته‌اند، می‌توانند سریع‌تر از بازه یک‌ساله مجدد در این آزمون شرکت کنند و استرس و اضطراب دانش آموزان و خانواده‌هایشان کاهش پیدا می‌کند، همچنین زمان چهار ساعته کنکور در سال دو بار در اختیار دانش آموزان قرار داده می‌شود و هدر رفت وقت دانش‌آموزان به حداقل می‌رسد.

نتیجه پیگیری‌های خبرنگار ایمنا نشان می‌دهد شورای عالی انقلاب فرهنگی حق لغو قانون مجلس را ندارد و اختیار ذاتی مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی قانونگذاری است و شورای عالی انقلاب فرهنگی حق قانونگذاری ندارد. این شورا می‌تواند سیاستگذاری کند و مجلس هم طبق سیاست‌هایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص می‌کند، قانونگذاری خواهد کرد. درباره کنکور شاهد هستیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی به جای سیاست گذاری، قانون گذاری کرده است.

بسیاری از دانش‌آموزان داوطلب ‎کنکور و خانواده‌های آنان، نگران پیامدهای برگزاری آزمون سراسری در شرایط فعلی هستند. ابعاد مختلف این موضوع باید با حضور متخصصان بررسی و در صورت لزوم آن را از مراجع ذی‌صلاح پیگیری کنند. در این راستا خبرگزاری ایمنا پیگیر خواهد بود و در صورت ایجاد تغییر در این طرح اطلاعات لازم به سمع و نظر مخاطبان خواهد رسید.

کد خبر 744847

دیگر خبرها

  • رفع ابهام دونوبته شدن کنکور/ آیا با تاثیر معدل در کنکور عدالت اجتماعی برقرار می‌شود؟
  • تبلیغ در مدارس مهمتر از مساجد است
  • فعالیت بیش از هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد در مازندران
  • جلسه شورای اسلامی سازی دانشگاه ها شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • ۲۰ خانه نورانی در یک محله تاریخی | رسم ماندگار وقف زمین یا خانه در کن برای ساخت مسجد
  • حرکت به سمت مردمی‌سازی اجرای برنامه‌های فرهنگی در شهر قم
  • فعال شدن پروژه ساخت بزرگترین سالن آمفی‌تئاتر استان توسط دانشگاه پیام نور ایلام
  • ارائه خدمات علمی به مردم بهمئی توسط دانشجویان پیام نور
  • دستور رئیسی برای تأسیس شهر جهانی نوآوری و خلاق
  • مشرف شدن بیش از ٨هزارو ۶۰۰ نفر به حرم مطهر رضوی در طرح از افطار تا سحر