Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@10:24:06 GMT

کرونا، فرصتی ارزشمند برای احیای شهرها است

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۱۵۸۸۱

کرونا، فرصتی ارزشمند برای احیای شهرها است

هنگ سویی کیت، معاون نخست وزیر سنگاپور در اجلاس سران شهرهای جهان که امسال با شعار "سازگاری با جهان آشفته" در سنگاپور در حال برگزاری است، شیوع بیماری کووید -۱۹ را فرصتی ارزشمند برشمرد که نه تنها پایان شهرنشینی را در پی نخواهد داشت، بلکه به برنامه‌ریزان امکان احیای دوباره شهرها را می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از مدیران شهری بر این باورند که پاندمی کرونا یک بار دیگر مفهوم ایجاد شهرهای پایدار را در سراسر جهان تقویت کرد و مردم را به گرد هم آمدن برای کاوش، یادگیری، خلق و برقراری تعامل با یکدیگر جهت تجربه زندگی بهتر در شهرها سوق داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی دوران استرس‌زای کرونا، شهرها در اغلب نقاط جهان، خالی از جمعیت شد چرا که شهرنشینان از ترس آلوده شدن به بیماری، راهی روستاها و مناطقی با کمترین جمعیت می‌شدند. این در حالی است که محققان پس از چند ماه از ظهور بیماری کووید -۱۹ به توافق نظر رسیدند که تراکم جمعیت نقش زیادی در سرعت گرفتن گسترش ویروس کرونا ایفا نمی‌کند چرا که پرتراکم‌ترین شهرهای جهان، بسیار متفاوت با یکدیگر تحت تأثیر این بحران همه‌گیر قرار گرفت. در واقع، مؤلفه‌های دیگری نظیر دسترسی به مراقبت کارآمد سلامت، اعتماد به دولت و سازگاری با اقدامات مربوط به مدیریت ایمن، بسیار بیشتر از تراکم جمعیتی در نرخ انتقال ویروس کرونا میان مردم سهیم بوده است.

شاید به جرأت می‌توان گفت بزرگترین فایده‌ای که کرونا از خود به جای گذاشت، آگاه‌سازی مدیران از مزایای ایجاد شهرهایی پایدارتر و زیست‌پذیرتر از قبل بود؛ پاندمی عصر بیست و یکم به مدیران کشورهای مختلف جهان یادآوری کرد که برای اینکه در مقابله با بحران‌های همه‌گیر بهترین واکنش را نشان دهند باید به همفکری با یکدیگر بپردازند و از ایده‌های هم، نه تنها برای از میان برداشتن ویروس کرونا، بلکه برای کاهش سایر چالش‌های پیش روی بشر امروز نظیر تغییرات اقلیمی بهره برند. از همه مهم‌تر اینکه، کووید -۱۹ اهمیت ایجاد شهرهای زیست‌پذیر، مفهومی که بسیار فراتر از پایداری و تاب‌آوری شهری است، را تقویت کرد و ساکنان مناطق مختلف شهری در سراسر دنیا را به تلاش برای بهبود کیفیت زندگی شخصی خود سوق داد.

زیست‌پذیری، بیش از هر چیز دیگر، رفاه مردم ساکن در شهرها را مورد تمرکز قرار می‌دهد و نیازهای اولیه بشر نظیر آب سالم، بهداشت و مسکن مقرون به صرفه را مهم‌ترین اولویت‌های برنامه‌ریزی شهری در نظر می‌گیرد.

چگونه می‌توان شهرهایی زیست‌پذیر ایجاد کرد؟

هنگ سویی کیت، معاون نخست‌وزیر سنگاپور در اجلاس ۲۰۲۱ سران شهرهای جهان چنین استدلال کرد که مهم‌ترین مؤلفه برای ایجاد شهرهای زیست‌پذیر، ترغیب مردم به ایده‌پردازی و خلق استراتژی‌های جدید برای بهبود کیفیت زندگی است. وی تاکید کرد که دولت‌ها باید برای یافتن قابلیت‌های جدید در راستای چگونگی طراحی شهری تلاش کنند که در این راستا، ایجاد مناطقی خودکفا که در آن‌ها، مردم در نزدیکی محل سکونت خود به تمام امکانات مورد نیاز خود دسترسی دارند، می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.

دولت سنگاپور پیش از شیوع بیماری کووید -۱۹ ایجاد مناطقی که در آن‌، مردم تنها با ۱۰ دقیقه پیاده‌روی به یک پارک یا فضای سبز دسترسی داشته باشند را مطرح کرده و متعهد شده بود این ادعا را تا سال ۲۰۳۰ محقق می‌کند. شیوع بیماری کووید -۱۹ این تعهد را از نو به مقامات ارشد یادآوری کرد و آن‌ها را به سرعت بخشیدن بر انجام اقدامات خود برای رسیدن به این هدف بلندپروازانه سوق داد.

کیت در سخنرانی خود بارها بر این امر اشاره داشت که ایجاد تغییر در طراحی شهری به تنهایی نمی‌تواند شهرهایی زیست‌پذیر به وجود آورد، بلکه لازم است راه‌حل‌هایی خلاقانه برای افزایش پایداری و تاب‌آوری شهرها اتخاذ شود که این کار به سهم خود، مستلزم سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه است.

دولت سنگاپور طرحی در راستای تحقیق، نوآوری و سازمانی در بخش تحقیق و توسعه تا پنج سال آینده ارائه داده که هزینه‌ای برابر با ۱۹ میلیارد دلار برای آن برآورد شده است و پایداری، زیست‌پذیری و تاب‌آوری در مقابل تغییرات اقلیمی در محوریت آن قرار دارد. از مهم‌ترین اقداماتی که قرار است در این زمینه صورت گیرد می‌توان به استفاده از رنگ‌های روشن در پوشش سازه‌ها یا شیشه‌های رفلکس در پنجره‌ها اشاره کرد که از جذب نور خورشید به خود جلوگیری و به خنک‌سازی محیط اطراف کمک می‌کند.

هنگ سویی کیت همچنین اعتقاد دارد که مقامات در ایجاد شهرهای پایدار پساکرونا نیازمند سرمایه‌گذاری کافی در بخش حمل و نقل، مخابرات و زیرساخت‌های اجتماعی و دیجیتالی هستند.

کیت در این راستا گفت: "حتی پیش از انتشار ویروس کرونا نیز تفاوت‌های زیادی در سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های شهری وجود داشته است به طوری که بانک توسعه آسیایی شکاف زیرساختی را به ازای هر سال تا پایان ۲۰۳۰، چیزی حدود ۷. ۱ دلار آمریکا تخمین زده است. دولت سنگاپور برای اینکه این شکاف را به حداقل برساند، سازمان زیرساخت‌های آسیایی را بنا نهاده است تا جریان سرمایه‌ها و تخصص‌ها را تسهیل کند. "

معاون نخست‌وزیر سنگاپور تمام مدیران شهری جهان را به استفاده از استراتژی‌های مبتنی بر طبیعت برای حذف کربن دعوت کرد و از آن‌ها خواست به منظور پایدارسازی هر چه بیشتر شهرهای خود از انرژی تجدید پذیر بهره بگیرند ضمن اینکه تاکید کرد که آسیای جنوب شرقی میزبان بزرگترین سهام کربن دنیا در جهان است و بزرگترین باتلاق‌های سبز و علفزارهای دریایی را در اندونزی و فیلیپین جای داده است. هنگ معتقد بود که لازم است سرمایه‌گذاری‌های زیادی در منطقه صورت گیرد تا پتانسیل سهام کربن مشخص شود که یکی از بهترین رویکردها در این زمینه می‌تواند ایجاد مبادلات فعال برای خرید و فروش اعتبارات کربن باشد.

هنگ سویی کیت در نهایت تاکید کرد که کشورها باید از تجربیات یکدیگر برای ایجاد شهرهای پایدار و زیست‌پذیر بهره گیرند تا بهترین استراتژی‌ها را در این زمینه اتخاذ کنند و به بیشترین موفقیت دست یابند. او از مقامات رسمی کشورهای مختلف خواست اطلاعات خود در حوزه‌های علمی و فناوری را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و به استانداردهای اطلاعاتی هماهنگی دست یابند تا از این طریق، رشد اقتصاد دیجیتال را تسهیل کنند.

معاون نخست‌وزیر سنگاپور در پایان اظهارات خود بر این امر تاکید کرد که شیوع بیماری کووید -۱۹ نه تنها پایان شهرنشینی را در پی نخواهد داشت، بلکه فرصتی ارزشمند به حساب می‌آید که به برنامه‌ریزان امکان احیای دوباره شهرها برای ایجاد مکان‌هایی پرشورتر و جذاب‌تر از قبل را می‌دهد.

کد خبر 502353

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سنگاپور شهرهای جهان کرونا و شهرها کووید ۱۹ شیوع بیماری کووید۱۹ شهرنشینی و کرونا معاون نخست وزیر سنگاپور شهر پایدار تاب آوری شهر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق معاون نخست وزیر سنگاپور شیوع بیماری کووید سرمایه گذاری ایجاد شهرهای ویروس کرونا زیست پذیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۵۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتایج روز نخست مسابقات اسکواش قطر جونیور

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ مسابقات بین‌المللی قطر جونیور در رده‌های سنی کمتر از ۱۱، ۱۳، ۱۵، ۱۷و ۱۹ سال پسران از دوم تا ششم اردیبهشت برگزار می‌شود. نمایندگان کشورهای جمهوری اسلامی ایران، کویت، چین، اردن، عربستان، پاکستان، مصر، سنگاپور، هند، مالزی، آمریکا، سری‌لانکا و کشور میزبان در دوحه با هم رقابت می‌کنند.

نتایج کامل روز اول تیم نوجوانان ایران به شرح زیر است:

دیدار محمد صالح آخانی با مروان حسین، نماینده کشور میزبان با پیروزی ورزشکار ایرانی با نتیجه ۳-۱ به پایان رسید. فرزاد حق‌خواه با علی نیاما از قطر روبه‌رو شد که او نیز توانست با نتیجه ۳ بر صفر پیروز میدان باشد. باربد چاوشی رشتی با نتیجه مشابه از سد آناند کالرا از سنگاپور گذشت.

امیرعطا محجل فرید، امیرمهدی خراشادی‌زاده، امیررضا الوان‌ساز، فرزاد کشفی، ارشک احمدآبادی، سامیار صفری و مصطفی احراری با نتیجه مشابه ۳ بر صفر نمایندگان قطر را پشت سر گذاشتند.

یوسف قریشی و علی رحیمی نیز موفق شدند نمایندگان اردن را با نتیجه ۳ بر صفر شکست دهند.

متاسفانه عرفان تاجور نتوانست از عبدالله علی، حریف کویتی خود عبور کند و بازی را با نتیجه ۳ بر صفر واگذار کرد. آریا عمودی‌نژاد و رادین عبدالهی نیز با همین نتیجه برابر نماینده پاکستان شکست خوردند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898658

دیگر خبرها

  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • نتایج نمایندگان ایران در روز نخست اسکواش قطر جونیور
  • شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند
  • ایجاد منطقه مشترک اقتصادی مالزی و سنگاپور
  • نتایج روز نخست مسابقات اسکواش قطر جونیور
  • احیای واحدهای تولیدی در مازندران اولویت است
  • شهر خلاق، فرصتی برای مشارکت مردم
  • الحاق ۴۱ هزار هکتار اراضی به شهرهای کشور
  • ایران دارای بیشترین کشفیات مواد مخدر در جهان / استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد
  • ایران دارای بیشترین کشفیات موادمخدر در جهان / استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد