Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  ناصری مقدم رئیس اداره آموزش فنی و حرفه‌ای بجنورد گفت:با نزدیک شدن به فصل تابستان دانش آموزان زمان بیشتری برای گذران اوقات فراغت و مهارت آموزی دارند.

ناصری مقدم شرط ورود به بازار کار را مهارت آموزی دانست و افزود:فردی که مهارت آموخته در مقایسه با فردی که مهارتی ندارد ۵ برابر بیشتر قابلیت ورود به بازار کار را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

آغاز ثبت نام در هنرستان هنر‌های زیبای بجنورد از اول تیر

او با اشاره به اینکه منظور از مهارت توانایی ۳رد در استفاده از ابزار و انجام نار است، عنوان کرد:آموزش‌های فنی و حرفه‌ی هم در همین راستا است و با مهارت آموزی افراد را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند.

ناصری مقدم با اشاره به اینکه در حال حاضر مهمترین چالش کشور اشتغال است، عنوان کرد:با مهارت آموزی می‌توان فرصت مناسبی برای ورود به بازار کار فراهم کرد.

رئیس اداره آموزش فنی و حرفه‌ای استان گفت در بخش دولتی در سطح شهرستان‌های استان حداقل یک آموزشگاه دولتی وجود دارد و در بخش آزاد در حوزه شهرستان بجنورد ۹۰ آموزشگاه و همین تعداد در سایر شهر‌های استان فعال هستند.

ناصری مقدم با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای در بخش دولتی کاملا رایگان است، افزود: آموزش‌هایی که سبک تر است و تا حدودی به سمت هنری پیش می‌رود در آموزشگاه‌های آزاد برگزار می‌شود که هزینه آن هم با توجه به نرخ مصوب دریافت میشود البته سنحش مهارت آموز و اعطای گواهینامه بر عهده بخش دولتی است.

او عنوان کرد:دوره‌های مهارت آموزی بنابر سند آمایش سرزمین و تقاضامحور بودن در جامعه پایه گذاری می‌شود، گفت:نیاز جامعه، نوع صنعت، اقتصاد، بازار کار و بسیاری شرایط دیگر بررسی می‌شود تا نوع مهارت آموزی تعیین شود.

ناصری مقدم گفت:بعداز آموزش و کسب مهارت، سازمان فنی حرفه‌ای خود را موظف می‌داند تا نتیجه آموزش، ورود به بازار کار و... را بررسی کند تا در خصوص ادامه و یا حذف آن مهارت اقدام کند.

ناصری مقدم افزود:شرایط سنی ورود به این دوره‌ها در بهش دولتی ۱۵سال تمام وافراد کهنسال هم تا زمانیکه قادر به یادگیری هستند، در بخش آزاد هم ۱۲ تا۱۵ سال تمام است.

او با دعوت از جوانان که برای کسب مهارت آموزی در ایام تابستان گفت:کارگاه‌های مهارت آموزی فتی و حرفه‌ای زیربنای زیادی دارد و متوسط بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ متر مربع فضای آموزشی کارگاه‌ها است که با توجه به شرایط کرونایی، دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی کاملا رعایت می‌شود.

ناصری مقدم از راه اندازی مراکز جوار در استان خبر داد، گفت:مراکز جوار با هدف ارتقا مهارت آموزی در بخش صنایع برای ارتقا مهارت افراد شاغل در مراکز صنعتی برگزار می‌شود.

رئیس آموزش فنی و حرفه‌ای افزود:شرکت پتروشیمی، کارخانه سیمان، شرکت برق و شرکت گاز مجوز مراکز جوار را از فنی و حرفه‌ای دریافت کرده اند و می‌توانند دوره‌های مهارتی به فراخور نیاز آن صنعت با استفاده از اساتید خبره برگزار کنند و گواهینامه فنی حرفه اعطا می‌شود.

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مهارت آموزی فنی و حرفه ای آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای ورود به بازار کار فنی و حرفه ای مهارت آموزی ناصری مقدم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۵۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش قرآن؛ قاعده‌محور یا مهارت‌محور

متن کامل این یادداشت را در ادامه می‌خوانیم:

«یکی از چالش‌های جدی که خصوصا در سال‌های اخیر بسیاری از معلمان و مربیان قرآن را در کشور متوجه خود نموده و موجب اختلاف نظرهای اساسی میان این قشر از خادمان عرصۀ آموزش قرآن شده است؛ این سوال است که آموزش قرآن در ابتدای مسیر آموزش، باید بر مبنای آموزش قبلی قواعد و ضوابط روخوانی آن باشد، یا بهتر است ابتدا فارغ از هرگونه آموزش قواعدی، بر آموخته‌ها و توانایی خود افراد استوار باشد، و در ادامۀ راه اگر نیاز به هر نکته و قاعده‌ای بود در جای خود آموزش داده شود؟

عده‌ای بر این باورند که همچنان که برای شناخت هر موضوع، شی‌ای یا هر مسیری در ابتدا نیاز به نقشۀ معرّف یا به عبارتی شناسنامه یا بروشوری از آن برای برای رفتار صحیح و انتخاب مناسبترین روش و مسیر لازم است، کاملا ضروری می‌نماید که برای فراگیری و کسب توانایی در خواندن قرآن کریم نیز ابتدا لازم است به قواعد و توضیحات آموزشی پیرامون چگونگی مواجهه با حروف، کلمات و علائم موجود در قرآن‌ ـ‌ که در اینجا نقش همان شناسنامه یا بروشور را دارد ـ مراجعه کرد.

در مقابل، اما تفکری نو و ساختارشکنانه، با نظریۀ جدید و قابل تأمل در زمینۀ ترسیم مسیر آموزش تلاوت یا همان خواندن قرآن کریم، چند سالی است که پدیدار شده و با استنادات و استدلالات خود در برابر تفکر پیشین، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

این نظریه بر این باور استوار است که امروزه با توجه تغییر نسل‌ها و افزایش سطح هوش و توانمندی نسل جدید، روش صحیح آموزش قرآن، نباید متوقف به آموزش قواعد روخوانی قرآن بوده و آن را به عنوان پیش‌نیاز بر قرآن‌آموز تحمیل کرد؛ چرا که بسیاری از افراد می‌توانند با اتکاء به اندک آموختۀ خود از حروف و الفباء فارسی، قرآن را بجز در مواردی که نگارش یا علامت‌گذاری خاصی در کلمات وجود دارد بخوانند.

مثالی که می‌توان برای نظریۀ دوم مطرح کرد این است که به شخصی که آشنایی اندکی به رانندگی دارد و مایل به توانمندتر شدن در این زمینه است گفته شود پشت فرمان خودرو بنشیند و ضمن توجه به تمامی تابلوهای نصب شده در راه(اعمّ از اِخباری یا هشداری) رانندگی کند؛ و حالا در مقابل آموزشگاهی را در نظر بگیرید که برای حصول توانمندی بیشتر در رانندگی به این فرد توصیه می‌کند که فقط نسبت به اصل فیزیکی موضوع رانندگی(فرمان، دنده، ترمز و کلاچ و ...) متمرکز شده و در صورت نیاز صرفا به تابلوهای هشداردهنده توجه کند و نیازی به توجه به تمامی تابلوها نیست.

سوال این است که از دو حالتی که گفته شد کدامیک به نتیجۀ سریع‌تر و بهتر در رانندگی روان، راحت و بدون استرس نزدیک است؟

در واقع نظریۀ اخیر می‌گوید قرآن‌آموز مبتدی در امر روخوانی قرآن نباید متوقف به آموزش قواعد و در قید و بند علائم و قواعد بیشماری باشد که وجود هر یک از آنها مستلزم توجه است که به تبع آن سکته‌های متعدد هنگام روخوانی قرآن برای فرد ایجاد می‌شود و گاه حتی منجرّ به دلزدگی یا دست کم هراس و دلهره از پرداختن به این عبادت مهجور می‌گردد.

نکتۀ مهم و قابل تأمل در این مورد این است که چنان که همواره در طول تاریخ بروز هر پدیدۀ جدید و اظهار هر تفکر نو، هر چند به مرور زمان پیشرفت کرده و مورد استقبال قرار گرفته باشد، اما در ابتدا با مخالفت‌ها و مقابله و مقاومت افکار گوناگون مواجه شده است، بسیار طبیعی است که اکنون این نوع نگاه اصلاحی نقشۀ راه آموزش قرآن نیز مورد هجمه و نقدهای گوناگون و حتی بعضا غیر منصفانه قرار گیرد.

با بررسی‌های به عمل آمده دربارۀ میزان نیاز به آموزش و تعداد قواعد در هر شیوۀ آموزشی، مشخص گردید تعداد قواعد لازم جهت آموزش مهارت‌محور، در حدود یک پنچم قواعد مورد نیاز در آموزش قرآن به شیوۀ قاعده محور است. با این تفاصیل در قیاس میان دو نظری که مطرح گردید؛ در نگاه منصفانه، قدر مسلّم این است که باید میدان عمل برای هر دو نظریه فراهم و امکان بازخوردگیری وجود داشته باشد؛ و از آنجا که از بعد از زمان آموزش مکتبخانه‌ای‌(حدوداً شصت سال قبل) تا کنون، تمامی آموزشگاه‌های قرآن اعمّ از سازمانی و غیر سازمانی تا جلسات خانگی، جولانگاه شیوۀ آموزش قاعده‌محور بوده، به نظر می‌رسد وقت آن است که طرفداران شیوۀ آموزش قاعده‌محور اندکی زبان در کام گرفته و با شرح صدر، عادلانه شاهد ظهور و بروز شیوۀ آموزش مهارت محور در جامعه و اشکال نوین آموزش در این شیوه باشند تا بعد از چند سال با ارزیابی‌های کارشناسانه و بی‌طرفانه، میزان کارآمدی و موفقیت هر یک از شیوه‌ها در آموزش روخوانی قرآن و به طور کلی قرآن خوان کردن عموم مردم، معلوم شود.

والسلام»

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • برگزاری اولین کنفرانس ملی مهارت ایران در دانشگاه فنی و حرفه ای
  • افزایش آموزشهای فنی و حرفه ای دانش آموزان در گناباد
  • بیش از ۵۰ هزار نفر در آذربایجان‌شرقی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را فرا گرفتند
  • بیش از 2 میلیون نفر ساعت مهارت آموزی در بخش دولتی آموزش فنی و حرفه ای خراسان شمالی
  • ۱.۵ تریلیون دلار اندازه بازار آموزش‌های مهارتی تا ۲۰۳۰
  • بیش از ۸ هزار نفر در بروجرد مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را فرا گرفتند
  • مهارت آموزی بیش از ۲ هزار عشایر و روستایی در دوره‌های فنی و حرفه‌ای
  • آموزش قرآن؛ قاعده‌محور یا مهارت‌محور
  • ۲۵۱ هزار و ۹۹۳ نفر ساعت مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در دلیجان ارائه شد
  • آموزش‌های مهارتی کرمانشاه به سمت توانمندسازی فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی می‌رود