Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@06:51:11 GMT

محمودیه در مسیر تغییر

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۱۶۰۰۵

خبرگزاری آریا - شهر: محمودیه از اولین مناطق شمیران بود که در دهه 50 میلادی توسط افراد ثروتمند و با نفوذ برای زندگی انتخاب شد. اما با وجود ساکنین ثروتمندش جلوه و زرق و برق اغراق آمیزی به خود نگرفت، چون ساکنین محله سرمایه خود را در خانه های شان هزینه نکردند. اما در چند سال اخیر با تغییر شکل الگوی شهرسازی محله، بافت قدیمی آن نیز تا حدودی دستخوش تغییر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش شهر، محمودیه در گذشته شامل آبادی و باغ‌هایی بوده که در دو کیلومتری جنوب غربی تجریش واقع بوده ‌است. این محله نسبتاً مرتفع در بلندی 1600 متری از سطح دریا قرار دارد و آب و هوای این منطقه کاملا معتدل است. محمودیه محله‌ای اعیان‌نشین در شمال تهران و واقع در منطقه 1 است که بسیاری از افراد مهم و ثروتمند تهران در آن ساکن بوده و هستند.
محمودیه از اولین مناطق شمیران بود که در دهه 50 میلادی توسط افراد ثروتمند و با نفوذ برای زندگی انتخاب شد. اما با وجود ساکنین ثروتمندش بافت محله جلوه و زرق و برق اغراق آمیزی به خود نگرفت، چون ساکنین محله سرمایه خود را در خانه های هایشان هزینه نکردند.
اگر در کوچه های محله محمودیه گشت و گذاری داشته باشید در مقایسه با محله‌های مرفه‌نشینِ مشابه مانند الهیه و نیاوران، کمتر شاهد خانه های رنگارنگ و مدرن هستید. می‌توان گفت که در این محله ماهیتِ سرمایه و ثروت در قالب ویلاها، ساختمان ها و برج های مدرن نمود چشمگیری نداشته است، و در این محله خانه هایی می بینید که در زمین های وسیع با باغ های زیبا و با معماری قدیمی ساخته شده اند.
البته الگو شهرسازی محله در چند سال اخیر تا حدودی دستخوش تغییر شده است و بخشی از این بافت سنتی و قدیمی به مرور جای خود را به برج های مسکونی گران قیمت داده است و این برج ها در حال ساخت هستند.
تاریخچه
در خصوص زمان شکل‌گیری و وجه تسمیه این محله دو روایت وجود دارد
در روایت اول آمده این محله در زمان رضا شاه پهلوی شکل گرفته است و شخصی به نام محمودیه ساکن قدیمی این محله بوده که در زمان شکل‌گیری محله زحمات بسیار زیادی برای آن کشیده ‌است.
در روایت دوم نیز می گویند در زمان محمد شاه قاجار، (پدر ناصر الدین شاه) در این محل قصری برای شاه ساخته شد که نامش را کاخ محمدیه گذاشتند. اما این قصر به شاه جوان وفا نکرد و به محض ورودش به قصر، در اثر بیماری نقرس درگذشت و محمدیه متروکه ماند.
این محدوده در تهران قبل از این عباسیه نام داشت که به وزیر محمد شاه به نام حاج میرزا آقاسی که نام کوچکش عباس بود تعلق داشت. در گذشته دور تا دور این محدوده دیوار کشی شده بود و به آن قلعه عباسیه هم می گفتند.
نام قلعه عباسیه در کتاب ناسخ التواریخ آمده است. در آن زمان زمین های ده محمدیه (محله زعفرانیه) نیز بخشی از قلعه عباسیه بود اما بعد ها که محمد شاه در بخش جنوبی قلعه عباسیه برای خود کاخی بنا کرد، ده محمدیه از قلعه عباسیه جدا شد.
بعد از مرگ حاج میرزا آقاسی هم قلعه عباسیه به‌عنوان ملک خالصه (دولتی) به محمد رحیم خان علاء الدوله فروخته شد. او این ملک را به نام پسرش محمودخان احتشام السلطنه (محمود علامیر) محمودیه نامگذاری کرد.
اشتمپ با محمودیه چه کرد
بعد از آن بخش هایی از زمین های محمودیه توسط حاج محمد حسین امین الضرب، تاجر ثروتمند عصر ناصرالدین شاه خریداری شد. حاج محمد حسین امین الضرب زمین های محمودیه را به دکتر اشتمپ سوئیسی فروخت.
او نخستین دندانپزشک ایران و دندانپزشک احمد شاه قاجار بود که در دوره پهلوی اول و دوم هم طبابت می کرد. خانه‌ او در شمال محمودیه قرار داشت. اشتمپ زمین های محمودیه را به قطعات بزرگ 5 هزار متری و بیشتر تقسیم کرد و آن ها را به افراد خارجی که هر کدام به دلایل مختلف مانند جنگ، ماموریت و ... در ایران بودند، فروخت.
برای همین بیشتر ساکنین محله مسیحی بودند. اشتمپ در اراضی محمودیه زراعت می‌کرد و به پرورش دام به ‌ویژه پرورش خوک هم مشغول بود.
2 رشته قنات به نام‌های قنات قلعه محمودیه و قنات علی‌آباد در شمال قلعه محمودیه وجود داشت است.
در اسناد تاریخی آمده است که اشتمپ برای لایروبی قنات‌های قلعه 90 هزار تومان هزینه کرد. در آن روزگار جمعیت این قلعه 60 نفر مسیحی برآورد شده بود که به ارمنی، فارسی و ترکی صحبت می‌کردند.
بعد از فوت اشتمپ، حدود 2 هکتار از اراضی قلعه به همسرش رسید و ورثه مابقی اراضی را فروختند. به این‌ترتیب و در طول زمان عمارت و حمام قلعه محمودیه از بین رفت و آنچه که امروزه به نام محله محمودیه شناخته می شود به تدریج از اوایل دهه 30 به قطعات کوچکتر تقسیم و به افراد مختلف واگذار شد.
اقدامات کشتکار
در سال 1279 اولین کارخانه مولد برق جهت روشنایی محمودیه در چهار راه دکتر حسابی توسط حاج محمود کشتکار تأسیس شد. در محله محمودیه یک میدان به نام توتستان کشتکار و یک یخچال طبیعی به همین نام نیز وجود داشت که نامشان بر گرفته از نام مالک اصلی آن حاج محمود کشتکار بود. البته امروزه هیچ اثری از این دو مکان باقی نمانده است.
محله ای با نام های آشنا
مهدی اعرابی، از اهالی قدیمی شمیران و استاد ارتباطات، درباره مالکان قدیمی محله محمودیه این‌طور یاد می‌کند: «از مالکان قدیمی محله می‌توان به صفای اصفهانی اشاره کرد که خیابانی به نام او نیز در این محله به چشم می‌خورد. مدرسه‌ای هم به همین نام در این خیابان هست».
از دیگر ساکنین در محله محمودیه می‌توان از میرزا محمود کشتکار و لطف‌الله ‌خان‌ ترقی (پدر گل ترقی) یاد کرد.
همچنین گلی ترقی نویسنده شهیر ایرانی بازتاب خاطرات خود در این محله را در بعضی کارهایش به رشته تحریر در آورده است.
گسل محمودیه
محله محمودیه بر روی گسلی به همین نام قرار گرفته‌است. گسل محمودیه به طول حداقل 11 کیلومتر و امتداد شرقی _ غربی، در گستره محمودیه تا پایان بزرگراه چمران و شمال هتل استقلال دیده می‌شود.
این گسل به همراه گسل‌های نیاوران و گسل شمال تهران (که تجریش، زعفرانیه، الهیه و فرمانیه را در بر می‌گیرد) منطقه شمیرانات و به‌طور کلی شمال تهران را به یکی از حساس‌ترین نقاط این شهر به هنگام زلزله بدل کرده‌است.
گرانترین مرکز خرید ساعت تهران
محله محمودیه دربرگیرنده لوکس ترین و گران‌ترین مراکز خرید تهران است. مشهورترین پاساژ این محله، پاساژ محمودیه می‌باشد که گران‌ترین مرکز خرید ساعت در شهر تهران و قطب ساعت‌های لوکس این شهر است.
موقعیت جغرافیایی و دسترسی
محمودیه از شمال به محله زعفرانیه، از جنوب به بزرگراه چمران و چهارراه پارک وی، از شرق به خیابان ولیعصر و اراضی حاج محمود کشتکار و از غرب به محله اوین و سعادت آباد محدود می‌شود.
از نظر دسترسی هم برای سکونت در محله محمودیه نگرانی چندانی وجود ندارد. بزرگراه چمران و خیابان ولیعصر دسترسی مناسبی در اختیار شما قرار می دهند. نزدیکترین ایستگاه های مترو به محمودیه ایستگاه های تجریش و قلهک هستند.
خطوط بی آرتی نیز در این منطقه به مردم خدمت رسانی می کنند.
از خیابان های مهم این محله می توان خیابان محمودیه، مقدس اردبیلی، مهر، صفای اصفهانی، الف، ب و خیابان جمشید مشایخی(ج)، را نام برد.

اماکن مهم
در محله محمودیه سفارتخانه های متعددی وجود دارد. سفارتخانه کشور مالزی، زیمبابوه، ژاپن ، اسلوواکی و فنلاند در این محله واقع شده‌اند.
از سال 1396 مصاحبه‌ها و ملاقات ‌های مراجعه‌کنندگان به سفارت فرانسه جهت اخذ ویزا در پاساژ پالادیوم در محله محمودیه انجام می شود.
مهم ترین مراکز تجاری و ورزشی 
مجتمع تجاری پالادیوم مال، مرکز خرید برلیان مال، مرکز خرید میلان، مجتمع تجاری محمودیه و باشگاه بهشت و مجموعه ورزشی پالیم از مهم ترین این مراکز هستند.
خبرنگار: الناز کارخانه

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: محله محمودیه مرکز خرید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۶۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

من استرس رفتن علی دایی را داشتم | زوج من و مهدوی کیا نادیده گرفته شد

به گزارش همشهری آنلاین خسرو حیدری خاطرات جالبی از دوران حضور در تیم ملی مطرح کرد، گلایه‌ای که سال‌های طولانی از علی دایی داشته تا قهر یک ماهه با کارلوس کی‌روش و داستان تلخی که اجازه خداحافظی با پیراهن تیم ملی به او داده نشد.

خسرو حیدری با حسرت درباره نیمکت نشین شدن در بازی معروف شکست دو بر یک مقابل عربستان صحبت کرد و گفت: زمان آقای دایی به تیم ملی دعوت شدم، در آن زمان مجید غلام‌نژاد بود و من هم اضافه شدم، در بازی دوستانه ای که با کویت برگزار کردیم نیمه دوم به جای حسین کعبی وارد زمین شدم و مهدوی‌کیا هافبک راست بود و یک زوج خیلی خوب تشکیل دادیم، بعد از آن در تمرینات هم خیلی خوب با مهدوی‌کیا هماهنگ شده بودم و زوج خوبی تشکیل داده بودیم، بازی با عربستان بود و تا روز بازی فکر می‌کردم که ترکیب اصلی قرار دارم و در تمرینات هم همینطور به نظر می‌رسید اما حسین کعبی مقابل عربستان در ترکیب اصلی قرار گرفت، برای آن مسابقه خیلی انگیزه داشتم و اصلا برایم مهم نبود که چه بازیکنی مقابلم است و زوج خوبی با مهدوی‌کیا تشکیل می‌دادیم، بعد از آن هروقت علی دایی را دیدم به او گفتم که تا روز بازی فکر می‌کردم که فیکس هستم اما حسین کعبی دفاع راست بازی کرد.

حیدری در ادامه گفت: بعد از نیمکت نشین شدن هم امیدوار بودم که خودم را نشان دادم و در بازی بعدی فیکس باشم، وقتی یک بر صفر از عربستان جلو بودیم و بازی یک بر یک شد استرس گرفتم، قبل از بازی گفته بودند که علی دایی اگر ببازد عوض می‌شود، استرس داشتم که گل دوم را نخوریم و دوباره باید خودم را به مربی جدید ثابت کنم که بعد از کنار گذاشته شدن دایی افشین قطبی آمد و کمتر بازی کردم تا سال 2011 که دوباره فیکس تیم ملی شدم.

من در بازی با نیجریه فیکس بودم و بین تمام بازیکنان دو تیم بیشترین دوندگی را داشتم، پژمان منتظری دفاع راست بازی می‌کرد و من وینگر راست بازی می‌کردم، در بازی با آرژانتین کی‌روش مسعود شجاعی را از اول در سمت راست گذاشت و بعد از بازی با آرژانتین از من عذرخواهی کرد که از ابتدا به من بازی نداده و البته بین نیمه به زمین رفتم، بازی با بوسنی هم به میدان رفتم.

من در مقدماتی جام جهانی 2018 برای تیم ملی بازی می‌کردم و زمانی که به مسابقات نزدیک‌شویم تیم را تغییر داد، متوجه شدم که در یک اردو من را نمی‌خواهد دعوت کند و رفتم با او صحبت کردم که بعد از این همه سال که در تیم ملی حضور دارم جالب نیست که دعوت نشوم، خواستم بدانم اگر واقعا نظری روی من ندارم خداحافظی بکنم و شاید ایشان هم استقبال بکند، کی‌روش آدم عجیب و زرنگ بود، به او گفتم اگر نظری روی من ندارید خداحافظی کنم و دوست ندارم که من را کنار بگذارید، به من گفت که همچین نظری ندارم و مقابل کره چه کسی می‌خواهد بازی کند، شما باید باشید و بازی کنید.

او در ادامه گفت: حتی اگر یادتان باشد سیدجلال را در 2018 لحظه آخر کنار گذاشت، من از او صادقانه خواستم که نظر بدهد و این شخصیتش را دوست نداشتم، یک اردو من را دعوت نکرد و در اردوی بعدی که در ارمنستان بود من را مجدد در لیست 36 نفره تیم ملی قرار داد، بعد از آن در زمان علی منصوریان 8 بازی در استقلال انجام دادم و دیگر هیچوقت من را دعوت نکرد و فرصت این را پیدا نکردم که از تیم ملی خداحافظی کنم.

حیدری در ادامه نسبت به مشکلی که بین قلعه نویی و کی‌روش ایجاد شد گفت: یک مشکل دیگر وجود داشت که ایشان با قلعه نویی به مشکل خورده بود، من یادم هست که بعد از جام ملت‌ها که به عراق باختیم به من و امید ابراهیمی گفت که می‌خواهم درباره مربی‌ شما مصاحبه کنم، تعجب کردیم که چرا به ما می‌گوید؟ به او گفتیم که ما زمانی که در استقلال هستیم صدمان را می‌گذاریم و برای تیم ملی هم همینطور است!

حیدری در صحبت‌هایش از قهر یک ماهه کارلوس کی‌روش با خودش پرده‌برداری کرد و گفت: یادم هست که زمانی که با استقلال در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشتم، مقابل بوریرام گلزنی کرده بودم، بوریرام را بردیم و صعود کردیم، بازی با اف‌سی سئول در دقایق پایانی مصدوم شدم، دکتر نوروزی بررسی کرد و گفت نمی‌توانی بازی کنی اما قلعه نویی از من خواست که بازی کند، در زمین حضور داشتم اما بخاطر مصدومیتی که داشتم نمی‌توانستم بازی کنم، بعد از این ماجرا کارلوس کی‌روش یک ماه با من قهر کرده بود و صحبت نمی‌کرد و به او گفتم آقای قلعه نویی از من خواسته که بازی کنم و او از من شاکی بود که به عواقبش فکر نمیکنی که ممکن است فوتبالت تمام شود!

حیدری از تجربه کار کردن با مربیان مختلف خود در دوران بازیگری صحبت کرد و گفت: کی روش در کار دفاعی در دنیا بهترین است، قلعه نویی فوتبال هجومی خوبی به نمایش می‌گذارد و حتی در تیم ملی هم می‌بینید که خیلی هجومی بازی می‌کند، دنیزلی مربی قوی‌ای بود که در پاس هم سابقه کار کردن با او را داشتم، هرکدام از آنها ویژگی‌های خاص خود را داشتند.

کد خبر 846894 برچسب‌ها ویژه ورزشی علی دایی باشگاه استقلال

دیگر خبرها

  • روزی به نام سنه / از قدمت شهر سنندج چه می‌دانید؟
  • تیم ملی یک مربی جدید می‌خواهد
  • مربی جدید تراکتور با اجازه قلعه نویی انتخاب شد!
  • همه چیز درباره قلعه جنی کیش
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی به بنا‌های تاریخی سیستان و بلوچستان
  • من استرس رفتن علی دایی را داشتم | زوج من و مهدوی کیا نادیده گرفته شد
  • تغییر بخشی از مسیر‌های اتوبوس شهری پایانه دولت‌آباد
  • فیلم| آتش‌سوزی و تیراندازی در نزدیکی قلعه اربیل
  • (ویدئو) آتش‌سوزی و تیراندازی در نزدیکی قلعه اربیل
  • (تصاویر) پشتو قالاسی، قلعه‌ صخره‌ای آذربایجان شرقی