Web Analytics Made Easy - Statcounter

آزادسازی قیمت بخش عمده ای از نهاده های تولید مانند کود و سم و افزایش نرخ نهاده‌های تولید داخل، میراثی است که دولت روحانی برای رئیسی گذاشت به طوری که هرکیلو میوه حدود ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان به فروش می رسد و از قدرت خرید بسیاری از افراد خارج است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، از گذشته فصل تابستان معروف به فراوانی میوه در بازار بود و قیمت میوه اگر در زمستان، بهار و تعطیلات نوروزی گران بود، در تابستان کاهش می یافت اما با اینکه اکنون در آستانه ورود به تیر ماه هستیم و چند هفته ای می‌شود که میوه های تابستانه به بازار آمده و از حالت نوبرانه خارج شده است، میوه ها قیمت هایی بالا و غیر قابل تصور دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس مشادهدات میدانی قیمت میوه در این روز ها  طوری شده است که برای خرید یک کیلوگرم میوه فصل باید حداقل در حدود  20 هزار تومان هزینه کرد و قیمت ها به شکل بی سابقه ای افزایش داشته و خارج از قدرت خرید بخش زیادی از مردم است.

برای بررسی قیمت میوه کافی است به نرخ نامه میادین میوه و تره بار شهر داری سری  زد،  قیمت فروش هر کیلوگرم زرد آلود 47 هزار تومان، هلو 19 هزار تومان، گیلاس 44 هزار تومان، شلیل و شب رنگ 22 هزار تومان، انگور یاقوتی 20 هزار تومان، آلبالو رسمی 26 هزار تومان و آلبالو پیوندی 22 هزار تومان است.

بنابراین گزارش، عرضه میوه با قیمت های 20 هزار تومان تا 70 هزار تومان در میوه فروشی های تهران نیز چیز عجیبی نیست به طوری که قیمت یک کیلوگرم گیلاس 55 هزار تومان به فروش می رسد و حتی برای فروش یک کیلوگرم گوجه سبز برغان 150 هزار تومان نیز قیمت گذاری می شود.

اختصاص فضای ویژه در میادین میوه و تره بار برای فروش مستقیم پیازوزارت صنعت: میوه های دپو شده برای دلالان بوده استجزئیات قیمت میوه های فصل/ گوجه سبز 45 تا 85 هزار تومان

 

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: وجود دلال‌ها در گرانی میوه را  نمی شود انکار کرد، به جرات می توان گفت دلالان 200 تا 300 درصد قیمت میوه را از باغ  خرده فروشی افزایش دهند  یک کیلو گیلاس  12 تا 15 هزار تومان بیشتر از کشاورزان خریداری نمی شود، در بازار بیش از 40 هزار تومان قیمت دارد.

وی در واکنش به دلایل بیش از دوبرابر شدن قیمت فروش میوه توسط خود باغ داران گفت: باغداران نیز هر کسی محصول آنها را بالاتر بخرد به آن می فروشند اما با وجود افزایش قیمت میوه در باغ هنوز برای باغداران  صرفه نیست زیرا هزینه های تولید در یک سال گذشته افزایش افسارگسیخته ای داشته اند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور ادامه داد: قیمت نهاده های تولید نظیر کود و سم با توجه به آزاد شدن نرخ ارز آنها از 4200 تومانی به نیمایی قیمت این محصولات را 300 تا 700 درصد افزایش داده، همچنین دستمزدها بالا رفته است به طوری هر کارگر برای یک روز کارکردن در باغ 200 هزار تومان طلب می کند.

وی تصریح کرد: هزینه های دیگری نیز مانند قیمت سبد افزایش یافته به طوری که قیمت هر سبد از 500 تومان به 4 هزار تومان تا 5 هزار تومان افزایش یافته است.

 وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از قیمت تمام شده میوه مربوط به هزینه های حمل  نقل آن است گفت: هزینه های تولید و حمل و نقل  به شدت بالارفته است به طوری که اگر میوه ای  از جنوب  کشور می‌آید، یک ماشین 15 تنی 15 میلیون تومان کرایه حمل  دریافت می کند. به دلیل نبودن نظارت هزینه کرایه ها حتی بیشتر از نرخ واقع خود دریافت میشود. 

ملک زاده گفت: از طرفی امسال با سرمازدگی مواجه هستیم و بارش ها زمان مناسب نبود و تغییراتی دمایی زیاد بود که منجر به ریزش شکوفه های بسیاری از درختان شد و میزان تولید را محصولات باغی را حدود 30 تا 40 درصد کاهش داد .

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بازار میوه کشاورزی ۸ ۳۸ درصد ۳ ۴۵ درصد بازار میوه کشاورزی هزار تومان قیمت میوه میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۶۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین‌های قولنامه‌ای نخرید

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه یکی از مشکلات شهروندان زمین‌هایی قولنامه‌ای است که مالکیت مشخصی ندارد و موجب واسطه‌گری و دلالی شده است، گفت: به شهروندان توصیه می‌شود به‌خاطر پایین بودن قیمت به سمت خرید زمین‌های قولنامه‌ای نروند.

رسول میرباقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مناطق ۲، ۸، ۱۴،۱۱،۹ و بخشی از مناطق چهار، ۱۲،۱۱ و ۱۵ شهرداری اصفهان گرفتار زمین‌های قولنامه‌ای هستند.

وی با اشاره به مزایای سنددار کردن زمین‌های قولنامه‌ای افزود: سنددار شدن بیشتر زمین‌های شهر اصفهان، موجب رضایتمندی و کاهش طرح دعاوی در مراجع حقوقی می‌شود و از کلاهبرداری و دلالی جلوگیری می‌کند؛ بالا رفتن ارزش این زمین‌ها به‌خصوص آن‌هایی که در بافت فرسوده قرار دارند، در آبادانی و توسعه شهر بسیار اثرگذار خواهد بود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سندهای مختلفی در شهرداری وجود دارد، به‌طوری که سند شش دانگ، مشاع، تک‌برگی و بنچاق که از سال‌های قبل وجود داشته است، تاکید کرد: بنگاه‌های املاک، زمین‌های قولنامه‌ای را برخلاف ضابطه تفکیک می‌کنند و شهروندان نیز با خریداری این املاک، بدون اطلاع و استناد از شهرداری، برای دریافت مجوز قانونی دچار مشکل می‌شوند، یعنی ممکن است ملک به چندین نفر فروخته شده باشد.

میرباقری با بیان اینکه یکی از مشکلات شهروندان زمین‌هایی قولنامه‌ای است که مالکیت مشخصی ندارد و موجب واسطه‌گری و دلالی شده است، گفت: به شهروندان توصیه می‌شود به‌خاطر پایین بودن قیمت به سمت زمین‌های قولنامه‌ای نروند و در صورتی که قصد خرید زمین دارند، از شهرداری به‌عنوان مرجع صدور پروانه سوالات مربوطه را بپرسند تا به مشکل جدی برنخورند.

وی درباره متولی اصلی سنددار کردن زمین‌های قولنامه‌ای خاطرنشان کرد: اداره ثبت اسناد و مدارک استان و کشور و قوه قضائیه در این زمینه مسئول است، این سازمان‌ها باید با تعریف فرایند و پیش‌بینی تسهیلات، زمین‌های قولنامه‌ای را سنددار کنند، زیرا حدود ۸۰ درصد پرونده‌هایی که در مراکز دادگستری طرح دعوی می‌شود، مربوط به زمین‌های قولنامه‌ای است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این کلان‌شهر در سال‌های متمادی از سمت شمال، شرق و جنوب توسعه داشته است، به همین دلیل زمین‌های قولنامه‌ای در محله‌های مختلف اصفهان به چشم می‌خورد که بدون سند رسمی مالکیت بوده است و با وجود کاربری‌های مختلف، به‌تدریج به شهر ملحق شده است.

وی افزود: سال‌های گذشته یک منع قانونی از طرف دیوان عدالت اداری تاکید کرد که هیچ‌کدام از مراجع صدور پروانه روی زمین‌های قولنامه‌ای پروانه صادر نکنند، شهرداری نیز هیچ تکلیف قانونی برای صدور پروانه زمین‌های قولنامه‌ای ندارد، اما شهرداری اصفهان به دلیل شرایط این کلان‌شهر در مناطق پانزده‌گانه، با دریافت تعهد ابعاد یا نظر کارشناس رسمی دادگستری نسبت به صدور پروانه زمین‌های قولنامه‌ای اقدام می‌کند و این کار تنها از سوی شهرداری اصفهان انجام می‌شود که می‌توان گفت در این راستا پیشگام است.

کد خبر 743908

دیگر خبرها

  • قیمت میوه های نوبرانه اعلام شد
  • زمین‌های قولنامه‌ای نخرید
  • جوجه یک روزه گران شد؟ | فروش جوجه با این قیمت ها تخلف است
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳+ جدول
  • قیمت آجیل و خشکبار در میادین میوه و تره‌بار اعلام شد
  • قیمت آجیل و خشکبار در میادین و بازار‌های میوه و تره‌بار
  • قیمت حبوبات در میادین و بازارهای میوه و تره بار تهران اعلام شد
  • پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳+ جدول
  • اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه فروش از ۱۵ اردیبهشت در سنندج