Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ مردم استان خراسان شمالی علی‌رغم همه محرومیت ها و بدقولی های دولت تدبیر و امید با مشارکت ۶۳ درصدی در انتخابات ۱۴۰۰ ٬ در رتبه سوم استان‌های کشور قرار گرفتند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بجنورد٬ مردم استان خراسان شمالی در انتخابات 28 خرداد 1400 با حضوری بالغ بر 430 هزار نفر٬ توانستند عدد مشارکت بیش از 64 درصدی را از آن خود کرده و در میزان مشارکت در رتبه سوم استان‌های کشور قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از 60 درصد از مردم استان خراسان شمالی در انتخابات 1400 مشارکت کردندمیزان مشارکت مردم استان خراسان شمالی در انتخابات 1400 از میانگین کشوری بالاتر استفرمانده سپاه خراسان شمالی: همه افرادی که در انتخابات شرکت می‌کنند در زمره «مدافعان حرم» هستند + فیلم

 نگاهی به آمار انتخابات 1400 در خراسان شمالی 

بر اساس آمار ستاد انتخبات خراسان شمالی از مجموع 672  هزار و 657 نفر از واجدین رای دادن در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری  در استان خراسان شمالی  430 هزار نفر که شامل 64 درصد واجدین رای دادن  در انتخابات شرکت کردند. از بین 430 هزار واجدین  شرایط شرکت کننده در انتخابات، 281 هزار نفر معادل 65 درصد رای دهندگان استان به آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهوری منتخب رای دادند.

در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در اردیبهشت ماه سال 96 برگزار شد، 53 درصد از رای دهندگان به  حجت الاسلام رییسی رای دادند که  حدود 272 هزار و 697  رای بود.

میانگین مشارکت  این استان در انتخابات در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و عشایری 63 درصد بود. در انتخابات 28 خردادماه جاری شهرستان گرمه با 74.25 درصد بیشترین مشارکت رای دهندگان را همانند دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به خود اختصاص داد به طوری که از از 19 هزار نفر واجد شرایط رای دادن حدود  14 هزار و 240 نفر پای  صندوق  رای حاضر شدند.

 64 درصد از 672 هزار و 657 نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند که این میزان در انتخابات شوراها 63.5 درصد بود.

 مردم خراسان شمالی دغدغه مشارکت دارند 

علی رضایی تحلیل‌گر سیاسی و مدرس دانشگاه درباره میزان حضور مردم استان خراسان شمالی در انتخابات ها در ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری٬ اظهار داشت: موضوع مهم در این زمینه نگاه به جامعه شناسی سیاسی و بافت جمعیتی مردم استان است.

وی افزود: خراسان شمالی در بزنگاه‌های حساس تاریخ ایران اسلامی٬ همواره در حال نقش آفرینی بوده و این نقش آفرینی در برهه‌های مختلف با عدد بالای مشارکت همراه بوده است. نمونه بارز آن را می توان در حضور پرشور رزمندگان اهل این استان در سال‌های دفاع مقدس و تقدیم 3000 شهید و هزاران جانباز و ایثارگر به خوبی دید.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: با تحلیل نوع حضور مردم استان خراسان شمالی در وقایع انقلاب٬ به این نکته می رسیم که برای مردم استان در صحنه بودن و نقش آفرینی بسیار مهم و حیاتی است و در این زمینه به محرومیت‌ها و نداشته‌ها نگاهی ندارند. در وقایعی نیز که حیثیت انقلاب در خطر باشد با نقش آفرینی مثبت وارد می شوند و نمونه آن سفید بودن شرایط استان در وقایع آبان 98 و یا دی ماه 96 است.

رضایی تصریح کرد: مردم استان خراسان شمالی همواره در انتخابات‌ها مشارکت بالای 75 درصدی داشتند و در انتخابات ریاست جمهوری این آمار نشان دهنده دغدغه بالای مردم برای حضور در صحنه و نقش آفرینی موثر است.

 محرومیت ها و پیام مشارکتی که همیشه بالاست 

خراسان شمالی از محرومیت‌های بزرگی رنج می‌برد. میزان بیکاری بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی٬ خط فقر٬ فقر مطلق٬ حاشیه نشینی٬ نبود صنایع تکمیلی کشاورزی٬ نبود زنجیره تولید کالا در استان٬ نداشتن زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل و از همه مهم‌تر نبود عدالت اجتماعی٬ استان خراسان شمالی با مشکلات بزرگی روبرو کرده است.

در این میان٬ مشارک بالای 64 درصدی مردم استان در انتخاباتی که همه گمان می‌کردند مردم استان محروم کمتر در آن شرکت می‌کنند٬ یک پیام معنا دار بزرگ برای همه مسئولان است.

استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه برای حل مشکلات استان خراسان شمالی باید رییس جمهور آینده به عدالت اجتماعی در استان توجه ویژه داشته باشد٬ گفت: از سیزدهمین رییس جمهور منتخب مردمی خواستار برقراری عدالت اجتماعی و مبارزه با مفاسد اجتماعی هستم.

شجاعی گفت: مردم این استان از بی‌عدالتی در توسعه، پیشرفت و آبادانی رنج می‌برند و امیدوارم در دولت بعدی پیشرفتی در شان مردم استان اتفاق بیفتد. 

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی هم گفت: انتظار ما از رییس جمهور منتخب این است که به فکر معیشت و اشتغال جوانان باشد. این یک مطالبه عمومی است که در استان ما بیش از سایر مناطق ضرورت دارد چرا که جوانان این استان به دلیل همین مشکلات توانایی ازدواج و اداره زندگی را ندارند.

با آنچه در این گزارش آمد و نگاهی به دغدغه و مشارکت بالای مردم خراسان شمالی در انتخابات ریاست جمهوری٬ شایسته است رییس جمهور منتخب و هیات دولت سیزدهم٬ نگاهی ویژه برای حل مشکلات استان و رفع نداشته‌های خراسان شمالی داشته باشند تا این مردم صبور و همیشه درصحنه٬ بار دیگر طعم خوش خدمت و کرامت را درک کنند.

انتهای پیام/311/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ۸ ۳۸ درصد ۳ ۴۵ درصد مردم استان خراسان شمالی در انتخابات انتخابات ریاست جمهوری نقش آفرینی محرومیت ها رییس جمهور رای دادن هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۶۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پارسال با مشارکت بیش از پنج هزار نفر در قالب بیش از ۵۰ گروه متشکل از سازمان های مردم نهاد و گروه های خودجوش مردمی، از این سطح اراضی استان حدود ۶۱۳ تن زباله جمع آوری و به محل دفن بهداشتی و مجاز منتقل شد.

  مهدی اله پور افزود: با توجه به همه‌ گیری و فراگیر بودن مسائل محیط زیستی و طبق اصل ۵۰ قانون اساسی، مردم در حفظ محیط زیست نقش پر رنگی دارند، چرا که محیط زیست میراث آیندگان است و همه مردم متعهد به حفظ آن هستند.   وی با اشاره به فرهنگ سازی و مشارکت آگاهانه مردم در حفظ محیط زیست بیان کرد: در همین راستا پویش « مسیر سبز- ایران پاک» با اجرای ۱۴ محور کاری در استان پیگیری و اجرا شد که این اداره کل با مشارکت شهرداریها، دهیاری‌ ها، بخشداری‌ ها، هلال احمر، بسیج، سازمانهای مردم نهاد و غیره نسبت به اجرای این طرح در استان اقدام کرد.   اله پور گفت: استقرار مخازن جمع‌آوری پسماند در مناطق تفرجگاهی و توزیع پلاستیک های زیست تخریب پذیر پسماند میان گردشگران از جمله اقدامات در این زمینه است.   وی ادامه داد: نصب پارچه نوشته آموزشی و بروشور اطلاع رسانی در جهت فرهنگ‌ سازی و تنویر افکار عمومی گردشگران با محور حفاظت از محیط زیست و طرح جمع‌ آوری سبزه هفت سین و رهاسازی ماهی‌ های قرمز در استخر پارک های شهری از دیگر اقدامات در قالب پویش مسیر سبز - ایران پاک است.     اجرای طرح ملی مسیر سبز- ایران پاک در ۳۱ استان کشور   این مسئول اظهار کرد: سازمان محیط زیست کشور به عنوان متولی حفاظت از طبیعت، امسال اجرای طرح ملی "مسیر سبز - ایران پاک " را با هدف اجرای طرحهای پاکسازی طبیعت، به ویژه حاشیه محورهای مواصلاتی شهری، روستایی و تفرجگاهها راه‌ اندازی و اجرای آن را به تمام استانداران ۳۱ استان کشور ابلاغ کرد.   اله پور گفت: ابلاغ این طرح راهکاری برای کاهش پخش و پراکنش انواع پسماندها از جمله پلاستیک، کاغذ، ضایعات و نخاله های ساختمانی و تخلیه غیرمجاز پسماندهای صنعتی و ویژه در حاشیه محورهای مواصلاتی، مناطق ساحلی، دریایی و سایر زیستگاه های طبیعی کشور است تا علاوه بر کاهش آلودگی های بهداشتی و تخریب محیط زیست، گستره وسیعی از طبیعت از وجود زباله در امان بماند.   وی تاکید کرد: طبق ماده ۷ قانون مدیریت پسماندها، مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها، روستاها و حریم آنها به عهده شهرداریها و دهیاریها، و در خارج از حوزه دهیاریها و شهرداریها بر عهده بخشداری‌ ها است.   مساحت زیستگاههای طبیعی و وحوش در خراسان رضوی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.   خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.   حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.   بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک گونه‌های شاخص حیات وحش این استان را تشکیل می دهند.

دیگر خبرها

  • نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است
  • آمار جمعیت ایران تا سال ۲۰۵۰ اعلام شد
  • چریش‌های معطر، محبوب سفره‌های مردم بجنورد
  • خراسان شمالی خود کفا در تولید گوشت سفید/افزایش ۲۶ درصدی جوجه ریزی در استان
  • تهیه پیش نویس سند عملیاتی تحقق شعار سال در خراسان شمالی
  • چریش های معطر، محبوب سفره های مردم بجنورد
  • پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم
  • مشارکت ۴۳ درصدی خراسان رضوی در حوزه اشتغال
  • سند توسعه خراسان شمالی برای ۵۰۰ روستا عملیاتی شد
  • ۳۸۵ اردوی جهادی در خراسان جنوبی برگزار شد