Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالیکه آخرین آمارها حکایت از عبور نقدینگی از ۳۶۰۰ هزار میلیارد تومان و رشد قابل توجه پایه پولی دارد که زنگ خطری برای اقتصاد کشور است و رئیس جمهور منتخب هدایت نقدینگی به تولید و کاهش نرخ مالیات تولید را از جمله برنامه‌های اصلی دولت خود اعلام کرده است. در این میان به اعتقاد یک کارشناس اقتصادی، نقدینگی با شعار و دستور به تولید سرریز نمی‌شود، بلکه باید سیاست‌های ایجابی و سلبی در این زمینه درنظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، هدایت نقدینگی به تولید موضوع تازه‌ای نیست و بارها از سوی مسئولان مربوطه مطرح شده است اما تاکنون واقعیت، بیانگر این بوده که نه تنها نقدینگی موجود در اقتصاد کشور به سمت تولید نرفته، بلکه بستری برای سوداگری و دلالی نیز شده است.  

در مناظرات انتخاباتی هم نقدینگی و کنترل آن از شعارهای تبلیغاتی جا نماند و نامزدهای ریاست جمهوری ندای کنترل نقدینگی و راهکارهایی برای هدایت آن به تولید سر دادند اما برنامه مدون و کارشناسی شده‌ای در این زمینه ارائه نشد.

اکنون با انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس جمهور کشور، او مجدد در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه از هدایت نقدینگی به تولید صحبت کرده و معتقد است که برای رونق تولید باید نقدینگی به سمت تولید سرازیر شود که بدین منظور ساز و کارهایی در نظر گرفته شده است.  

برنامه رئیسی برای هدایت نقدینگی به تولید 

وی راهکار تزریق نقدینگی به تولید را در پرجاذبه کردن فعالیت‌های اقتصادی و بی‌جاذبه کردن فعالیت‌های غیر مولد اعلام کرده است. طبق گفته او، این کار با بخشنامه انجام نمی‌شود و دولت حتما برنامه‌ای برای رونق تولید دنبال می‌کند.

رئیسی در بخش دیگری از صحبت‌هایش یکی از راه‌های افزایش جذابیت برای تولید را کاهش مالیات تولید از ۲۵ به ۱۰ درصد و افزایش مالیات برای فعالیت‌های غیر مولد چون هدایت نقدینگی به سمت ارز، مسکن و زمین دانسته است.  

از سوی دیگر، تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از متغیرهای پولی تا پایان اردیبهشت سال جاری بیانگر این است که حجم نقدینگی در پایان دومین ماه از سال جاری به ۳۶۰۱ هزار میلیارد تومان رسیده و پایه پولی نیز در پایان اردیبهشت با شش درصد افزایش نسبت به فروردین، به حجم بالغ بر ۴۸۹ هزار میلیارد تومان رسیده که این رشد ماهانه در ۱۴ ماه گذشته بی سابقه بوده است.  

با این تفاسیر، وضعیت فعلی متغیرهای پولی نشان از خطری بزرگ برای اقتصاد کشور در ماه‌های آتی مبتنی بر اوج گیری نرخ رشد حجم پول و تورم دارد که قدرت خرید مردم و سفره آن‌ها را بیش از پیش کم‌تر و کوچک‌تر می‌کند.  

نقدینگی هدایت پذیر است؟  

در این بین، برای بررسی اینکه آیا نقدینگی هدایت پذیر است و چه جایگزین‌هایی برای کاهش ۱۵ درصدی نرخ مالیات تولید در دولت بعدی برای پایه‌های مالیاتی وجود دارد؟  وحید شقاقی - کارشناس اقتصادی - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهاراتی در این زمینه دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر ۳۶۰۰ هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی اقتصاد ایران است که تقریبا ۱۰۰ درصد تولید ناخالص داخلی حجم نقدینگی است، گفت: اینکه وجود این مقدار نقدینگی در اقتصاد خوب یا بد است به محیط اقتصاد کلان و بهره مندی اقتصاد کشور از نقدینگی بستگی دارد که این متغیر اقتصادی دستوری هدایت نمی‌شود، بلکه به سیاست‌گذاری‌های دولت نیاز دارد.  

دو سیاست لازم برای هدایت نقدینگی به تولید 

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: نقدینگی همواره در بازار دارایی‌ها و بخش‌های غیرمولد سرگردان است، زیرا این بخش‌ها ریسک کم و سودآوری بالایی دارند، درحالیکه تولید پرریسک است و سودآوری کم دارد و برای هدایت نقدینگی به این سمت باید تولید کشور کم ریسک و سودآور شود که در این زمینه به دو سیاست ایجابی و سلبی نیاز است.  

شقاقی افزود: سیاست‌های ایجابی معطوف به فعالیت‌های مولد است که شامل مواردی چون امنیت اقتصادی، بهبود محیط کسب‌وکار، تقویت رقابت پذیری اقتصاد، بهبود محیط اقتصاد کلان ایران، انحصارزدایی و فسادزدایی است که در مواردی مقامات دولتی و قضایی تصور می‌کنند که اقداماتشان حامی تولید است، درحالیکه از دید فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران اینگونه نیست و باید هم مسئولان و هم فعالان اقتصادی به یک دیدگاه مشخص برسند و صدای فعالان اقتصادی به صورت شفاف شنیده شود.  

پایه‌های مالیاتی جدید جایگزین کاهش مالیات تولید شوند

این تحلیلگر اقتصادی گفت: سیاست‌های سلبی برای فعالیت‌های غیر مولد اعمال می‌شود که در این زمینه باید از فعالیت‌های مخل تولید مالیات بر عایدی سرمایه یا مالیات ثروت اخذ شود تا موجب تقویت شفافیت، رصد جریان گردش‌های مالی و پولی کشور و کاهش جذابیت فعالیت‌های غیرمولد و سوداگری افراطی شود.  

طبق گفته وی، نقدینگی با شعار حرکت نمی‌کند بلکه منتظر سیاست‌های ایجابی و سلبی است که باید با فوریت و جدیت در سیاست‌های مالیاتی، شفافیت پولی و مالی و بهبود محیط اقتصاد کلان بازنگری صورت گیرد.  

شقاقی با اشاره به کاهش نرخ مالیات از تولید، بیان کرد: این کاهش جز سیاست‌های ایجابی برای حمایت از تولید است که باید بررسی شود تا در کدام بخش‌های تولیدی، نرخ مالیات کاهش پیدا کند. همچنین، پایه‌های مالیاتی زیادی چون مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات ثروت و... وجود دارد که در کشورمان از آن‌ها غفلت شده است که باید دولت آینده این پایه‌های مالیاتی را وارد نظام مالیاتی کشور کند تا هم درآمدهای مالیاتی افزایش یابد و هم جایگزینی برای کاهش نرخ مالیات تولید باشد.  

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ماليات نقدينگي توليد رییس جمهور منتخب ایران سيدابراهيم رئيسي هدایت نقدینگی به تولید هزار میلیارد تومان پایه های مالیاتی مالیات تولید اقتصاد کشور برای هدایت نرخ مالیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۶۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاملات اقتصادی با پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد

به گزارش خبرگزاری مهر، سید ابراهیم رئیسی در این سفر پس از استقبال رسمی از سوی نخست وزیر پاکستان، با «شهباز شریف» دیدار و گفتگوی خصوصی خواهد داشت.

رؤسای دو دولت پس از برگزاری نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه و امضای اسناد همکاری میان مقامات دو کشور، در نشستی مطبوعاتی نتایج دیدارها و رایزنی‌های خود را تشریح می‌کنند.

رئیس جمهور در این سفر همچنین با «آصف‌علی زرداری» همتای پاکستانی خود ملاقات خواهد داشت و در روز دوم سفر، با حضور در برخی شهرهای دیگر این کشور با علما، نخبگان، تجار و فعالان اقتصادی پاکستانی نیز دیدار و گفتگو می‌کند.

سید ابراهیم رئیسی پیش از ترک ایران در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اهمیت توسعه روابط با پاکستان و اهداف این سفر گفت: کشور پاکستان در همسایگی ما کشور مهمی است که هم مسلمان و هم دارای تاریخی، اسلامی و تمدنی با جمهوری اسلامی ایران است. هر دو ملت روابط دیرینه‌ای با هم داریم و تا کنون نیز روابط اقتصادی، سیاسی و دینی بسیاری با پاکستان داشته‌ایم و همکاری‌های خوبی بین ما برقرار بوده است.

رئیسی در ادامه گفت: ایران و پاکستان نگاه‌های مشترکی دارند و از جمله در موضوعات حقوق بشر، دفاع از مردم مظلوم و مقتدر غزه و فلسطین، مبارزه با تروریسم همکاری‌های بسیار خوبی داشته‌اند.

وی افزود: ما در راستای سیاست‌های همسایگی و در راستای سیاست‌های ارتباط با کشورهای مسلمان و همسو به جهات عدیده‌ای معتقد هستیم این ارتباط باید ارتقا پیدا کند. اراده هر دو کشور هم مبنی بر ارتقای روابط بین دو کشور هست.

رئیس جمهور همچنین اشهار داشت که گفت و گوهای دو کشور در حوزه‌های مسائل مرزی، امنیتی، اقتصادی، تجاری و به خصوص حوزه انرژی و نفت و گاز خواهد بود. رئیسی در ادامه اضافه کرد که سطح روابط اقتصادی دو کشور به اندازه سطح روابط سیاسی دو کشور نیست و در این سفر برنامه این است که ارتقای تعاملات اقتصادی به سطح ده میلیارد دلاری را مد نظر قرار دهیم و این هدف حتماً قابل دستیابی است.

رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت بازار ایران اضافه کرد که این ظرفیت فرصت خوبی است برای فعالان اقتصادی پاکستانی و کشور دوست و برادر پاکستان نیز فرصت خوبی است برای فعالان اقتصادی ایرانی که می‌تواند در این سفر مورد گفت و گو و بحث میان دو دولت باشند.

رئیسی همچنین با اشاره به مردم پاکستان نیز گفت: مردم این کشور مردمی متدین و نسبت به انقلاب اسلامی، امام بزرگوار و رهبر عظیم الشان ایران بسیار علاقه‌مند هستند و بارها این را اثبات کرده‌اند و نسبت به ارزش‌های انقلاب اسلامی نیز بسیار پایبند هستند.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اهمیت مسائل امنیتی نیز افزود که ما امنیت پاکستان را امنیت خود می‌دانیم و امنیت مرزهای مشترک بین دو کشور به نفع دو کشور و دو ملت هست.

در رابطه با کشور سریلانکا نیز رئیس جمهور گفت که دو کشور دارای روابط خوبی هستند و امیدواریم در این سفر نیز بتوانیم در راستای توسعغه روابط اقتصادی و سیاسی گام‌هایی برداریم.

کد خبر 6084933

دیگر خبرها

  • سوق دادن سرمایه‌ها به بخش تولید با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم/ فشار را از دوش تولید کنندگان بر داریم
  • کراچی سومین مقصد رئیس جمهور در سفر به پاکستان
  • در سفر‌های خارجی تحقق شعار سال در دستور کار قرار دارد
  • نگاهی به روابط اقتصادی ایران و پاکستان
  • رئیسی وارد پاکستان شد
  • مراسم رسمی استقبال از آیت‌ الله رئیسی در پاکستان
  • تعاملات اقتصادی با پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • رئیس جمهور عازم پاکستان شد
  • باید بستر‌های مشارکت مردم در امر رونق اقتصاد و جهش تولید را فراهم آوریم
  • باید بسترهای مشارکت مردم در امر رونق اقتصاد و جهش تولید را فراهم آوریم/ از بازدید نماینده‌های مجلس از زندان‌ها استقبال می‌کنیم