Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-23@13:57:40 GMT

جزییات فازهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۱۷۳۶۶

جزییات فازهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر

رضا اردکانیان با بیان اینکه طبق مصوبه شورای عالی انرژی کشور باید تا سال ۱۴۲۰ هشت و چهارصد مگاوات برق هسته‌ای به بهره‌برداری برسد که بر همین اساس تا سال ۱۴۱۵ هم ۲۱۰۰ مگاوات در مکران برق هسته‌ای داریم.

به گزارش مشرق، رضا اردکانیان وزیر نیرو، امروز (سه شنبه اول تیر ماه ۱۴۰۰) در جلسه علنی مجلس و در پاسخ به سؤال هادی بیگی نژاد نماینده مردم ملایر مبنی بر اینکه علت عدم پیش بینی نیاز کشور به برق هسته‌ای توسط وزارت نیرو اظهار داشت: این سؤال ناظر بر پیش بینی نیاز کشور به برق هسته‌ای است، ضمن اینکه سهم این انرژی در سبد متنوع برق کشور چه میزان بوده و وزارت نیرو در پیگیری این موضوع از سوی دولت و سازمان انرژی اتمی چه کارهایی را انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به نیاز ارزی نوسانات و تحولات ارزی مشکلاتی در این زمینه ایجاد شد که امیدواریم رو به بهبود باشد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان دچار یک توسعه نیافتگی تاریخی است و باید تلاش بیشتری برای توسعه آن انجام شود، خوشبختانه با تلاش دولت، اجازات رهبری برای استفاده از منابع صندوق توسعه و همچنین راهکارهایی که مجلس در بودجه پیش بینی کرده شاخص برخورداری این روستاها رو به بهبود است و وضعیت دلگرم کننده است.

بیشتر بخوانید: پاسخگویی وزیر نیرو به سوالات نمایندگان

اردکانیان تصریح کرد: تکلیف قانونی برنامه ششم توسعه این بود که ما باید ۳۰ درصد نیاز آب شرب را از آب شیرین کن ها در این منطقه تامین کنیم. برآوردی که ما از جمعیت این مناطق شامل چند استان جنوبی داریم ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است که آب شرب و بهداشت آنها ۴۵۰ میلیون متر مکعب در سال است.

وی با بیان این که از نیمه دوم قرن ۲۰ فعالیت هایی برای استفاده از آب دریا در منطقه انجام شده و کشورهای حاشیه خلیج فارس طرح های بزرگی را در این زمینه اجرا کرده اند، گفت: ما هم با رعایت ملاحظات زیست محیطی طرح هایی را اجرا می کنیم در عین حال شاخص های بهره مندی ما با این که یک کشور خشک و نیمه خشک هستیم در برابر شاخصهای بین المللی دلگرم کننده است البته بهره مندی سیستان و بلوچستان در مناطق روستایی از متوسط کشوری کمتر است، ولی حتی این استان محروم هم وضع رو به توسعه و خوبی دارد.

وزیر نیرو ادامه داد: امیدواریم با توجه مجلس و عنایت ویژه رهبری برای اجازات جهت استفاده از اعتبارات صندوق توسعه بتوانیم طرحهای تمام  ۲۱۹۴ روستایی که هدف گذاری کرده ایم را تکمیل کنیم و شاخص بهره مندی این استان را بالاتر ببریم. بحمدالله مسیر صحیح است و ریل گذاری مناسبی شده البته با آنچه استحقاق مردم است فاصله داریم.

اردکانیان اضافه کرد: در حال حاضر شاخص بهره مندی ما ۸۲ درصد است که این شاخص در مناطقی پایین تر است و باید به آن پرداخته شود ولی مسیر پیش گرفته شده در این دولت به این صورت بوده که ظرف ۸ سال، ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار هموطن روستایی را از شبکه آب سالم بهره مندی کردیم و ان شاءالله این شامل حال همه روستاها و هموطنان شود و شاخص عملکرد در دولت آینده نیز به مراتب بهتر باشد.

وی بیان کرد: وظیفه ما هم برای همه نیازها است ولی در این بخش خاص ۳۰ درصد این نیاز تا پایان ۱۴۰۰ ، ۱۳۵ میلیون متر مکعب است. و ظرفیت آب شیرین کن های موجود و طرح های اجرا شده در سال ۱۲۵ میلیون متر مکعب است که ۲۱ درصد نیاز این مناطق به حساب می آید.

وزیر نیرو ادامه داد: تا پایان ۱۴۰۰ ، ۱۹ میلیون متر مکعب دیگر به ظرفیت آب شیرین کن اضافه می شود که ۴ درصد است و سرجمع به ۱۴۴ میلیون متر مکعب می رسیم. در واقع این تکلیف قانونی بعد از این اجرا شده است ولی این به معنی بی مشکل ماندن این مناطق نیست و ما طرحهای بزرگتری را در دست احداث داریم.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا انتخابات 1400 وزیر نیرو بوشهر شورای نگهبان نیروگاه اتمی میلیون متر مکعب برق هسته ای وزیر نیرو بهره مندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۷۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یابد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ایران همسو با سایر کشورهای جهان، گام‌های اساسی برای افزایش تعداد نیروگاه‌ها و ظرفیت تولید برق هسته‌ای برداشته است.

به گزارش مشرق، محمد اسلامی در جریان بازدید از واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر درباره میزان برق هسته‌ای تولید شده در این نیروگاه اظهار داشت: ‌ در یک دهه گذشته ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق در نیروگاه اتمی بوشهر تولید شده است.

وی افزود: سال ۱۴۰۲ جشن دهمین سال تولید برق از نیروگاه اتمی بوشهر برگزار شد و بر اساس آمار در یک دهه گذشته ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ای در این نیروگاه تولید شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: تولید این میزان برق هسته‌ای، موجب صرفه‌جویی ۱۰۳ میلیون بشکه نفت خام شده که ارزش این میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی بیش از ۸ میلیارد دلار است.

اسلامی خاطرنشان کرد: تاکنون با تولید ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ای، ‌نیروگاه اتمی بوشهر توانسته ۴ بار هزینه صرف شده بابت احداث خود را تامین کند.

وی با بیان اینکه تحقق تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای از موضوعات مهم و مورد تاکید مقام معظم رهبری است؛ گفت: این طرح مهم با جدیت در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار دارد و بلوغ هسته‌ای کشور از طریق تولید انرژی و برق هسته‌ای با جدیت دنبال می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به سهم ۱۱ درصدی برق هسته‌ای تولیدشده در نیروگاه‌های اتمی جهان عنوان کرد: در جریان برگزاری بیست و هشتمین اجلاس جهانی تغییرات اقلیمی سازمان ملل مقرر شد تا سال ۲۰۵۰ ظرفیت انرژی هسته‌ای برای تولید برق جهانی سه برابر شود که ما نیز گام‌های اساسی برای افزایش تعداد نیروگاه‌های اتمی کشور خود برداشته‌ایم.

دیگر خبرها

  • اسلامی: تعداد نیروگاه‌های اتمی ایران افزایش می‌یا‌بد
  • تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یابد
  • اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش خواهد یافت
  • تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
  • تولید ۶۵ میلیون مگاوات برق در نیروگاه اتمی بوشهر
  • ۶۵ میلیون مگاوات برق در نیروگاه اتمی بوشهر تولید شد
  • تشریح روند ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر
  • سفر رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به بوشهر
  • بهره مندی سازمان سپند از تخفیف های صنایع نظامی
  • نیروگاه اتمی بوشهر چقدر برق تولید می‌کند؟