Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی دولت با اشاره به دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد کشور با رئیس جمهور منتخب و ارائه گذارش آخرین تحولات مذاکرات وین به وی، درباره اینکه نهایی شدن توافق جدید در این دولت رخ خواهد داد یا به دولت بعد موکول می‌شود، گفت: این تصمیمی نیست که به این دولت یا اراده دولت بعد محدود باشد بلکه متغیرهای دیگری مثل پذیرش دیدگاه‌های ایران از سوی طرفهای دیگر به ویژه آمریکایی‌ها و نظر نهادهای عالی نظام بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قدس آنلاین: علی ربیعی در نشست خبری امروز خود که کماکان به صورت برخط و ویدئو کنفرانس برگزار شد با اشاره به رئیس جمهور روحانی با رئسیس جمهور منتخب گفت در این دیدار رئیس جمهور امادگی دولت را برای انتقاد تجربیان و اطلاعات لازم به دولت اینده و رئیس جمهور منتخب را اعلام کردند و برخی موضوعات مهم روز برای هماهنگی و مشورت با ایشان به بحث گذاشته شد.

سخنگوی دولت موضوع ضرورت تامین و تخصیص مقدار بیشتری ارز برای تامین کالاهای ضروری را با توجه به تغییر برخی شرایط از مسائل مطرح شده در این نشست عنوان کرد و افزود: در خصوص ادامه کار گروه مذاکره کننده برجام صحبت هایی انجام شد. دعوت کردند که آقای ظریف همراه با مذاکره کننده اصلی به دیدار آقای رئیسی بروند که انجام شد و آخرین گزارشها در مورد روند مذاکرات وین به رئیس جمهور منتخب داده شد.

دستیار رئیس جمهور اظهار داشت روز گذشته هم در دولت شیوه تعامل با دولت منتخب بحث قرار گرفت و مقرر شد این کار در سطح وزرا صورت بگیرد و وزرا هرگونه ملاقات را که لازم است ترتیب دهند و اطلاعاتی که رئیس جمهور منتخب نیاز دارد را در اختیاراتشان بگذارند.

وی افزود: ما چون این نیاز و ضرورت را پیش بینی می‌کردیم از چند ماه قبل به وزارتخانه‌ها تکلیف شده بود گزارشهای مکتوب را در باهر چالشها و کارها و اقدامات ضروری در حوزه مسئولیتشان را برای ارائه به دولت بعدی آماده کنند و این گزارشها مدون شده است. در مرکز تحقیقات استراتژیک این کار در حال جمع بندی است و بزودی گزارش مهمترین چالشها برای رئیس جمهور منتخب ارسال خواهد شد.

دولت دوازدهم هیچ مانعی برای توافق در وین ندارد

ربیعی در پاسخ به این سوال که توافق برای احیای برجام در این دولت نهایی خواهد شد یا در شرایط موجود به دولت بعد واگذار می‌شود با بیان اینکه این مسئله یکی از موضوعات بوده که در دیدار مورد بحث قرار گرفت، خاطرنشان کرد: در حقیقت این تصمیمی نیست که این دولت گرفته شود یا دولت بعد زیرا به متغیرهای دیگری مثل پذیرش دیدگاه‌های ایران از سوی طرفهای دیگر و آمریکا مرتبط است.

وی افزود: از اول گفتیم موضوع برجام ارتباطی به انتخابات ندارد و بر اساس خطوط نظام و چارچوب های مورد نظر رهبری دنبال می شود.اگر امریکا به تعهداتش برگردد مذاکره کنندگان مسئله را به نهادهای بالادستی گزارش می‌کنند و منتظر دولت بعدی نخواهند ماند. یک کمیته تطبیق هم تشکیل شده و اگ نتیجه بررسی اسناد آماده شده راضی کننده باشد کار انجام می‌شود.

سخنگوی دولت یادآور شد: آنچه باقی مانده نیازمند تصمیم سیاسی طرف آمریکایی و دیگر کشورهای طرف ایران است. آقای عراقچی هم گفتند مسئله بستگی به اراده طرفهای دیگر دارد .

وی گفت: دولت هیچ مانعی برای توافق ندارد اما اگر به هر دلیلی کار به تاخیر بیفتد مسئولیت آن با دولت بعدی خواهد بود.

آمریکا حق اظهار نظر در مورد انتخابات ما را ندارد

ربیعی در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه امریکا که روند انتخابات در ایران را ناعادلانه عنوان کردهو گفته بود ایرانی ها نتوانستند یک انتخاب ازاد انجام دهند با بیان اینکه اینگونه سخنان از سوی آمریکایی ها برای ما تازگی ندارد، گفت: از منظر سیاسی ما این اظهار نظر را مصداق دخالت در امور داخلی ایران می‌دانیم و محکوم می‌کنیم . دولت آمریکا در جایگاهی نیست که صلاحیت اظهار نظر در مورد انتخابات ما را داشته باشد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه بر خلاف فرآیند پر زرق و برق  انتخابات در آمریکا کسی نیست که نداند  فرآیند انتخابات در آمریکا چقدر معیوب است، انتقاد مقامات و شخصیت های امریکایی از جمله دموکراتها و ترامپ به مشکلات نظام انتخاباتی این کشور را مثال زد و گفت: از آنها دعوت می کنیم به اصلاح امرو داخلی خودشان بپردازند.

وی اضافه کرد: ایرانی ها هر وقت بیگانگان درباره امور داخلی شان اظهار نظر کردند هیچ نوع خیر خواهی در آن ندیده‌اند. آنچه برای آنها مهم است تامین منافع خودشان است.

مشکل تامین واکس برطرف شده

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور درباره کمبود واکسن و اختلال در روند تزریق دور دوم واکسن به افراد بالای ۷۰ سال و مشکلات در تامین و واردات واکسن نیز  با اشاره به پیگیری دو راهبرد واردات و تولید واکسن به صورت توامان در دولت، گفت: امروز می‌بینیم که این راهبرد در شرایطی که به دلیل درگیری با کرونا همه کشورها به فکر خودشان هستند چقدر دست بود.

وی با یادآوری اینکه برخی کشورها که قرار بود به ما واکسن بدهند به دلیل اوج گیری بیماری نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند و تحریمها امریکا نیز مانع انتقال پول به کواکس شد، خاطرنشان کرد: مشکل به سرعت برطرف شده و دوز دوم آغاز شده. ما در ماه های آتی هیچ نگرانی درمورد واکسن داریم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: واکسن ایران کوو برکت از این هفته وارد کمپین واکسیناسیون عمومی خواهد شد که  استانداردهای آن با دقت زیادی رعایت شده و  واکسن پاستور هم از این هفته مجوز می گیرد علاوه بر این وتکسن اسپوتنیک داخلی هم از هفته آینده وارد شبکه واکسیناسیون می‌شود.

ربیعی اظهار داشت: با لغو برخی تحریم‌ها از سوی دولت آمریکا از روز گذشته امکان انتقال پول برای تامین واکسن فراهم شد که این مسئله خلاف ادعای واشنگنت را که مدعی بود مانعی برای خرید واکسن از سو ایران وجود ندارد ثابت کرد.

برای تامین ۲۷۰ میلیون دز واکسن اقدام شده

از بزرگترین توفیقات کشور در همه دهه‌های گذشته پیوستن ایران تولیدکنندگان  محدود واکسن کروناست، پیشرانی این مهم بعنوان یادگار دولت تدبیر و امید برای ایران و ملت ایران باقی خواهد ماند و این افتخار ملی در سخت‌ترین شرایط کشور و در اوج تحریم‌ها، پاداش صبر و مجاهدت مردم ایران است و البته از این پس با تسهیل واکسیناسیون عمومی خود را نمودار خواهد کرد.

وی اظهار داشت: تا پایان تابستان علاوه بر واردات، حداقل ۳۰ میلیون دز واکسن برکت، ۳ میلیون دز واکسن پاستوکووک و چند میلیون دز اسپوتنیک تولید داخل و از آن به بعد به ترتیب شاهد تولید واکسن‌های دیگر ایرانی خواهیم بود، بنابراین برای ۲۷۰ میلیون دز واکسن اعم از مسیر خرید مستقیم، خرید از کووکس، تولید مشترک و تولید داخلی اقدام شده است که با ضریب تحقق کمتر از ۵۰ درصد برنامه، ۱۲۰ میلیون دز مورد نیاز کشور تا پایان سال مطابق برنامه قبلی تامین خواهد شد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: علی ربیعی سخنگوی دولت رئیس جمهور منتخب ایران انتخابات تامین واکسن کرونا تحریم ها مذاکرات وین رئیس جمهور منتخب میلیون دز واکسن سخنگوی دولت اظهار نظر خواهد شد دولت بعد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۹۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای

به گزارش همشهری آنلاین، "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مدعی شد که غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و نبود دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی آن، به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن دامن می‌زند.

با این وجود، گروسی گفت که نسبت به حفظ گفت‌وگوها در این باره متعهد است. خبرگزاری آلمانی دویچه وله گزارش داد که گروسی در گفت‌وگویی با این خبرگزاری مدعی شد ایران "چند هفته، نه چند ماه" با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد.

او افزود: اما به معنای این نیست که ایران سلاح اتمی دارد یا در این بازه در اختیار خواهد داشت.

مدیرکل آژانس توضیح داد، در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی نگران‌کننده است، نمی‌توان بر اساس این نتیجه گرفت که ایران در حال حاضر یک سلاح اتمی دارد.
گروسی گفت که اهداف ایران در این زمینه مشخص نیست و تنها می‌توان درباره آن گمانه‌زنی کرد.

ابراز نگرانی مدیرکل آژانس در حالی درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود که ایران یک سال و نیم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای(برجام)در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم‌های بازگردانی‌شده واشنگتن و بدعهدی شرکای اروپایی در کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد که در پنج گام تعیین‌شده و طبق بند ۳۶ برجام از انجام دادن برخی تعهدات داوطلبانه خود در توافق فاصله می‌گیرد.

محدود کردن امکانات نظارتی آژانس در تاسیسات ایران نیز اقدام متقابل تهران در واکنش به قطعنامه تنبیهی آمریکا و شرکای اروپایی برجام در دو سال گذشته انجام شد. اما مذاکرات میان ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده ادامه دارد و ایران تا کنون به تعهدات خود در بیانیه‌های مشترک با آژانس عمل کرده است.

اگرچه، مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورت بازگشت تمامی طرفین توافق به اجرای تعهدات خود، اقدامات انجام‌شده را به حالت اولیه بازمی‌گرداند.

در این میان، مذاکرات میان ایران و طرفین اصلی برجام به منظور احیای این توافق که در مارس ۲۰۲۱ آغاز شد، به بن‌بست رسیده است. ایران طی توافق هسته‌ای متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند.
دویچه وله در ادامه نوشت که گروسی مدعی شد، آژانس از سطح دسترسی مورد نیازش در ایران برخوردار نیست که گمانه‌زنی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن را تشدید می‌کند.


او همچنین به حل‌وفصل نشدن مسئله برخی یافته‌های آژانس، از جمله ذرات اورانیوم در محل‌های پیش‌بینی‌نشده اشاره کرده و گفت که این موضوع به تردیدها درباره شفافیت ایران دامن می‌زند. او گفت: این موضوع محور اصلی گفت‌وگویی بوده است که تلاش کرده‌ام با ایران برقرار کنم.


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه، با اشاره به افزایش تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی در پی اقدامات متجاوزانه این رژیم و پاسخ قاطعانه ایران، هرگونه ایده حمله به تاسیسات هسته‌ای را محکوم کرد.
او بیان کرد:حمله به تاسیسات هسته‌ای امری، مطلقا، ممنوع است.

گروسی همچنین درباره تهدید حملات هسته‌ای نیز گفت: به نظرم عادی‌سازی صحبت کردن از تسلیحات اتمی، استفاده از تسلیحات اتمی، کسب تسلیحات اتمی واقعا اسفناک است.

او همچنین گفت که آژانس همواره از گفت‌وگوها میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند.


مدیرکل آژانس همچنین درباره مذاکرات میان ایران و آژانس گفت: آنچه واقعا به آن تمایل دارم، مذاکرات میان ما، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران است، چون چیزهای زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل است که قصد داریم به زودی به ایران سفر کنیم.

او گفت که پیامش به ایران این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کند.

کد خبر 846538 منبع: ایسنا برچسب‌ها رافائل گروسی هسته‌ای - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر ویژه

دیگر خبرها

  • ایران امروز کشوری پیشرفته است / تهدیدها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده است
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • زالوژنی رسما سفیر اوکراین در انگلیس شد
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • پنتاگون: مذاکرات بر سر خروج نظامی از نیجر آغاز شد
  • خبرگزاری آمریکایی: احتمالاً بایدن تحریم‌های نفتی ایران را اجرا نخواهد کرد
  • تأکید قاطع «مادورو» بر مخالفت با قیمومیت آمریکا و تحریم‌های جدید
  • گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای
  • ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد