Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- کارشناس بازار سرمایه گفت: شرکت‌ها طبق قانون تجارت از زمان برگزاری مجامع، ۸ ماه فرصت دارند که سود سهامداران خود را بپردازند.

احسان رضا پور کارشناس بازار سرمایه  در پاسخ به این پرسش که سود نقدی مجامع چیست؟ بیان کرد: شرکت‌ها چکیده و نتیجه نهایی کلیه فعالیت‌های خود را طی یک دوره مالی که می‌تواند بر وضعیت فروش و سود آوری آن بنگاه اثر گذار باشد، بعد از کسر هزینه‌های بهای تمام شده، مالیات‌ها و هزینه‌های مالی که شرکت برای تامین مالی خود پرداخت کرده است، محاسبه می‌کنند و در نهایت سود خالص شرکت مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: از تقسیم سود خالص شرکت به تعداد کل سهام منتشر شده شرکت، سود هر سهم به دست می‌آید. شرکت‌ها از سود حاصل معمولا بخشی را بین سهامداران تقسیم می‌کنند که بر اساس قانون تجارت این میزان حداقل ۱۰ درصد تعیین شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: البته برخی از شرکت‌ها به دلیل زیانی که داشته‌اند در پرداخت سود نقدی خود با محدودیت مواجه هستند. نکته دیگر اینکه برخی از شرکت‌ها که برنامه توسعه مناسبی دارند، معمولا تمایل دارند که بخشی از این منابع را به طرح‌های توسعه‌ای اختصاص دهند که در این صورت در قالب افزایش سرمایه از محل سود انباشته در زمان‌های آینده به سهامداران شرکت تخصیص پیدا می‌کند.

رضا پور در پاسخ به این سوال که سود نقدی مجامع شامل چه کسانی می‌شود؟ اظهار کرد: سود نقدی مجامع شرکت‌ها به کلیه افرادی که در تاریخ برگزاری مجمع در جمع سهامداران شرکت حضور داشته‌اند، تعلق می‌گیرد.

 

او در ادامه افزود: چنان چه فردی مدت زیادی سهم را نگه داشته باشد، اما روز قبل از برگزاری مجمع، سهام شرکت را بفروشد و در تاریخ برگزاری مجمع در جمع سهامداران حضور نداشته باشد، سود نیز به این فرد تعلق نمی‌گیرد.
روش‌های مختلف پرداخت سود نقدی مجامع به سهامداران

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که سهامداران مشمول، چگونه می‌توانند سود خود را دریافت کنند؟ گفت: مطابق برنامه زمان‌بندی شده که هیئت مدیره در خصوص نحوه پرداخت سود شرکت اعلام می‌کند، سود از طریق سجام به حساب افراد و یا از روش اعلام شماره حساب بانکی افراد، به حساب سهامداران واریز می‌شود، در برخی از زمان‌ها نیز شرکت‌ها، بانک‌هایی را مشخص می‌کنند و طبق زمان بندی مشخص شده، سهامداران می‌توانند به شعب آن بانک مراجعه کنند و بر اساس برنامه سود‌های خود را دریافت کنند.

او در رابطه با زمان بندی پرداخت سود، تصریح کرد: شرکت‌ها طبق قانون تجارت از زمان برگزاری مجامع و تصویب صورت‌های مالی، ۸ ماه زمان دارند که سود سهامداران خود را بپردازند و معمولا شرکت‌ها پرداخت سود سهامداران خرد را در اولویت قرار می‌دهند.

رضا پور در ادامه بیان کرد: معمولا سهام شرکت‌ها بعد از برگزاری مجامع و تقسیم سود، یک افت قیمت متناسب با میزان تقسیم سود را تجربه می‌کند که این موضع به جو بازار، اخبار و عوامل دیگر بستگی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اظهار کرد: به سهامداران دنبال کردن اخبار مجامع را اکیدا توصیه می‌کنم؛ چرا که در مجامع شرکت‌ها مدیران شرکت به جز تشریح وضعیت و عملکرد شرکت نکات مهمی را در رابطه با برنامه‌های شرکت و عواملی که می‌تواند سود آوری شرکت را تحت تاثیر قرار دهد نیز مطرح می‌کنند، به علاوه اینکه در این مجامع امکان پاسخ گویی به سهامداران وجود دارد.

 باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کارشناس بازار سرمایه سود نقدی مجامع پرداخت سود شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۱۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آرای انضباطی تیم‌های لیگ برتر فوتبال

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما به نقل از فدراسیون فوتبال، باشگاه سپاهان اصفهان به دلیل توهین تماشاگرانش به مقامات رسمی و غیر رسمی در دیدار برابر نساجی مازندران در هفته بیست و سوم باید ۵۱۰ میلیون ریال جریمه نقدی پرداخت کند. این رای قابل تجدیدنظر است.

مسابقه تیم‌های فولاد خوزستان و هوادار لیام تهران برگزار شد و از سوی میلاد فاندر، مدیر رسانه‌ای تیم هوادار لیام تخلفاتی مبنی بر نقض اصولی کلی رفتار رخ داد. وی باید ۳۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی پرداخت کند. این رای قابل تجدیدنظر است. (با توجه به یک جلسه محرومیت تعلیقی ناشی از رای شماره ۱۲۱۸، پس از قطعیت این دادنامه، محرومیت در لیگ برتر به اجرا در خواهد آمد)

مهرداد طهماسبی، مربی تیم هوادار لیام به دلیل نشر اکاذیب از طریق کنفرانس خبری بعد از بازی به پرداخت ۳۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد. این رای قابل تجدیدنظر است.

باشگاه فولاد خوزستان به دلیل داشتن ۶ بازیکن اخطاری باید ۲۴۰ میلیون ریال جریمه نقدی پرداخت کند. این رای قطعی است.

باشگاه هوادار لیام تهران به دلیل داشتن ۶ بازیکن اخطاری باید ۲۴۰ میلیون ریال جریمه نقدی پرداخت کند. این رای قطعی است.

مسابقه تیم‌های استقلال خوزستان و صنعت نفت آبادان برگزار شد و از سوی فرشاد بختیاری زاده، مربی تیم استقلال خوزستان تخلفاتی مبنی بر رفتار غیرورزشی منجر به اخراج شد، رخ داد. وی به یک جلسه از همراهی تیم خود به مدت ۶ ماه تعلیق می‌شود و باید ۳۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی پرداخت کند. این رای از حیث جریمه نقدی قابل تجدیدنظر است.

باشگاه استقلال خوزستان به دلیل پرتاب نارنجک توسط تماشاگرانش در چند نوبت و نقض اصول کلی رفتار باید یک میلیارد ریال جریمه نقدی پرداخت کند. این رای قابل تجدیدنظر است.

دیدار تیم‌های تراکتور و سپاهان اصفهان برگزار شد و از سوی شجاع خلیل زاده، بازیکن تیم تراکتور تخلفاتی مبنی بر رفتار غیر ورزشی رخ داد. وی به توبیخ کتبی محکوم شد.

باشگاه تراکتور به دلیل نقض اصول کلی رفتار (نقض مقررات بازی) رایگان اعلام کردن بلیط بیش از ظرفیت حضور به یک میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شد. این رای قابل تجدیدنظر است.

دیگر خبرها

  • پرداخت 20 میلیارد تومانی زکات فطره در هرمزگان
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • آرای جدید انضباطی لیگ برتر اعلام شد
  • جریمه 238 میلیونی برای 3 باشگاه
  • جریمه 100 میلیونی برای رایگان کردن بلیت‌فروشی!
  • اعلام آرای انضباطی تیم‌های لیگ برتر فوتبال
  • جریمه نقدی ۵ باشگاه لیگ برتری
  • سپاهان توسط کمیته انضباطی جریمه شد
  • حصه نقدی واگذاری بلوک ۸۵ درصدی سرخابی‌ها امروز پرداخت می‌شود