Web Analytics Made Easy - Statcounter

دو تحلیلگر ارشد بازار فولاد تاکید کردند پیشی گرفتن قیمت شمش داخلی از جهانی مختص ایران نیست و رویه فعلی بازار شمش موقتی است. - اخبار بازار -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این روزها شاهد تفاوت قیمت شمش داخلی و قیمت های جهانی هستیم که دو فعال و کارشناس این حوزه نظرات خود را درباره دلایل این اختلاف نرخ ها اعلام کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو در این باره معتقد اختلاف قیمت شمش داخلی و صادراتی ناشی از سیاست اشتباه بانک مرکزی است و اگر تلاش شود بازار ارز به سمت تک نرخی شدن حرکت کند قطعا هم تقاضای خرید محصولات از جمله شمش در بورس منطقی می شود و هم تقاضای ناشی از اختلاف نرخ دلار به وجود نیامده و بازار به ثبات می‌رسد.
از سوی دیگر کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی می گوید: تفاوت قیمت فروش داخلی و صادراتی تنها مربوط به کشور ایران نیست و در کشورهای دیگر از جمله هندوستان نیز همین اتفاق افتاده است. نمی‌توان از عقب نشینی فولادسازان گله‌مند بود و آنها را محکوم کرد که چرا شمش را با همان قیمت های صادراتی و بر اساس ارز نیمایی در بازار داخلی ارائه نمی دهند.

مشکل کار، اختلاف نرخ ارز است
امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو در رابطه با بالاتر رفتن قیمت شمش در بازار داخلی نسبت به قیمت‌های صادراتی گفت: این اختلاف قیمت شمش داخلی و صادراتی ناشی از سیاست اشتباه بانک مرکزی و محاسبه نرخ ها براساس قیمت های مختلف دلار است و تنها راه ثبات، نزدیک شدن نرخ دلار نیما و آزاد است.
وی افزود: به عقیده من این تفاوت قیمت، موقتی است و پس از اینکه قیمت حواله و بازار به هم نزدیک شوند، این چالش برطرف می‌شود.
صباغ با تأکید بر اینکه نرخ‌های دلار متفاوتی می‌تواند برای محاسبه قیمت شمش در نظر گرفته شود، گفت: کسانی که داخل ایران خرید و فروش انجام می‌دهند، دستشان بسته‌تر است و تحت فشار قرار می‌گیرند، لذا این مسئله ارتباط مستقیمی با تولیدکنندگان ندارد و به سیاست بانک مرکزی باز می گردد و از طریق اصلاح نرخ ارز می‌توان این مشکل را برطرف کرد.
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو افزود: راه حل درست این است که بانک مرکزی به گونه‌ای سیاست‌گذاری کند که نرخ اسکناسی که از طریق واردات به دست می‌آید و وارد بانک‌ها می‌شود، با نرخ نیما به هم نزدیک شوند؛ در این صورت، بازار هم چندنرخی نخواهد شد و تقاضا در بورس کالا منطقی می‌شود و تقاضایی که ناشی از اختلاف نرخ دلار است به وجود نمی‌آید و بازار به ثبات می‌رسد.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ۸ ۳۸ درصد ۳ ۴۵ درصد قیمت شمش داخلی اختلاف نرخ بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۲۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخلیه التهاب بازار ارز و طلا و تداوم کاهش قیمت‌ها

امتداد - قیمت طلا در بازار‌های جهانی در ۴ ماه اخیر بیش از ۳۵۰ دلار افزایش داشته که سبب افزایش قیمت طلا در بازار داخل شده است.

 به گزارش پایگاه خبری امتداد ، عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به نوسانات بازار‌های مختلف اشاره کرد و افزود: طلا از دو متغیر اونس جهانی و نرخ ارز قیمت‌گذاری می‌شود، اما شاهد هستیم که از ابتدای سال میلادی تاکنون که حدود چهار ماه از آن می‌گذرد، قیمت اونس جهانی طلا بیش از ۳۵۰ دلار افزایش یافته و همین موضوع باعث افزایش قیمت طلا در بازار داخل شده است.

وی ادامه داد: نرخ ارز نیز به دلیل تنش‌های سیاسی در منطقه افزایش یافت، اما بازار در حال تخلیه هیجانات است و قیمت‌ها به‌زودی به تعادل می‌رسند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه اتفاق اقتصادی خاصی نیفتاده که نرخ ارز بخواهد رشد کند، تصریح کرد: در سال گذشته حدود ۴۰ درصد تورم داشتیم، اما افزایش نرخ ارز ۲۰ درصد بود و انتظار می‌رفت که افزایش نرخ ارز حداقل به میزان تورم باشد. نوسانات نرخ ارز در ابتدای هفته جاری به دلیل تنش‌های سیاسی بود و حباب قیمتی ایجاد کرد که اکنون شاهد تخلیه آن و کاهش قیمت‌ها هستیم.

آرگون با تاکید بر اینکه نرخ‌هایی که اکنون در بازار غیر رسمی مورد معامله قرار می‌گیرد، نیز مورد تایید کسی نیست، توضیح داد: اکنون برخی افراد در حال تبدیل ریال به دلار به منظور حفظ ارزش دارایی‌شان هستند، اما باید توجه داشته باشند که این اقدام خطراتی نیز به دنبال دارد و ممکن است زیان کنند.

ماجرای سرکوب نرخ ارز در دولت یازدهم چه بود؟

به گفته وی، نرخ ارز نباید سرکوب شود و انجام این کار باعث هدررفت منابع ارزی خواهد شد. در طول سال‌های ۹۳ و ۹۴ در دولت یازدهم علی‌رغم وجود تورم، نرخ ارز را به صورت دستوری ثابت نگه داشت و همین موضوع باعث شد از اواخر سال ۹۶ نرخ ارز وارد مسیر جهشی شود و رشد‌های چند صد درصد را تجربه کند. این در حالی است که این اقدام دولت وقت به معنای یارانه تولید به واردات و تولیدکنندگان خارجی بود.

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: به نظر می‌رسد در سال جهش تولید با مشارکت مردم دولت باید چنین مواردی را در نظر بگیرد، البته عمده وارداتی که اکنون انجام می‌شود کالا‌های واسطه‌ای است که تولید را ارزان‌تر می‌کند و با نرخ مبادله‌ای است و نه بازار آزاد.

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • قیمت پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار در آخرین روز فروردین
  • رکورد تاریخی قیمت جهانی طلا
  • تداوم کاهش قیمت سکه در بازار
  • چرا مونتاژکاران هر شش ماه قیمت را بالا میبرند، اما خودروسازان داخلی نه
  • طلا تغییر فاز داد؛ سکه سرگردان میان تنش‌ها
  • این خودروی پرطرفدار ۵۵ میلیون تومان گران شد !
  • قیمت خودرو امروز ۳۰ فروردین + جدول
  • تخلیه التهاب بازار ارز و طلا و تداوم کاهش قیمت‌ها
  • گوشت قرمز در وضعیت سفید | چرا قیمت گوشت قرمز کاهشی شد؟
  • قیمت جهانی طلا به ۲۳۸۳ دلار و ۱۴ سنت رسید