Web Analytics Made Easy - Statcounter

شورای مشورتی سیاست خارجی بیانیه ای با موضوع "سیاست خارجی ایران درپنج سال آینده "منتشر کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو،شورای مشورتی سیاست خارجی بیانیه ای با موضوع "سیاست خارجی ایران درپنج سال آینده "به شرح ذیل منتشر کرد:

 

بسم الله الرحمن الرحیم
سیاست خارجی ج. ا. ایران به مقتضای انقلاب اسلامی وجهان دوقطبی توسط امام راحلمان" نه شرقی ونه غربی" و بعداز فروپاشی جهان دوقطبی، درجهان چند قدرتی؛ براساس" عزت، حکمت ومصلحت" آئینه شفاف راهمان دراین جهان پُرتلاطم توسط مقام معظم رهبری پایه ریزی شد


سیاست خارجی ج.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ا. ایران برشالوده‌های هدایت رهبری، قانون اساسی، قانون وظائف وزارت امورخارجه (مصوب١٣٦٤) وقانون تشکیلاتی، استخدامی ومالی وانضباطی (مصوب١٣٥٢) قراردارد. بنابراین سیاست خارجی طی پنج سال آینده درنیل به موفقیت الزامات به شرح ذیل راپیش رودارد:
١-تغییرات اساسی درساختارتشکیلاتی وزارت امور خارجه بامحوریت مناطق جغرافیایی ونه تقسیم بندی موضوعی
٢-"مقام محوری" درتشکیلات اداری درمرکز وسفارت خانه؛ کنسولگری‌ها ونمایندگی‌ها دائم نزد سازمان‌های بین المللی
٣-خروج انحصاری استخدام دروزارت امورخارجه ازدانشکده روابط بین الملل وتبدیل آن به پایگاه اصلی آموزش‌های حین خدمت وتخصیص دوره‌های آموزشی دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران.

در ادامه این بیانیه با اشاره به تدوین سیاست خارجی آمده است،الویت این مسایل مبتنی بر:
١-اعزام قوی‌ترین وباتجربه‌ترین سفرا به پانزده کشور همسایه با مرز‌های خاکی وآبی


٢-جریان مقاومت تا کنون و به موازات دیپلماسی رسمی کشور نقشی مهم و اصلی در" امنیت ملی" ایفا نموده است. ادامه توفیقات این فرایند؛ نیاز مبرمی به شناسائی و باز تعریف نقاط قوت و ضعف یک دهه گذشته از عملکرد‌ها و باز خورد‌های ان در حوزه‌هایی که دیپلماسی رسمی و علنی در محاق مقاومت قرار داشته دارد و ارائه نمایندگی واحد از دیپلماسی کنشگر در منطقه و جهان از الزامات و ضروریات پیش رو خواهد بود.راهبری وهدایت سیاست خارجی به شرحی که دربند١تاکیدگردیدنقش اساسی در فرایند غیر موازی و هشیارانه خواهد داشت


۳- جهان اسلام و نزدیکی با محور‌های اصلی وحدت واقعی اسلامی؛ اصلی است که نیاز وافر به بازنگری و تعریف مجدد حوزه منافع مشترک دارد و استفاده از تجربیات چهار دهه گذشته سفرا و دیپلمات‌های فعال در این حوزه امری مقبول و مورد استفاده در جهان امروزی است.


٤-جایگاه انرژی درسیاست واقتصاد ایران وجهان ایجاب می‌کند " آینده پژوهی" و" سیاست انرژی" مستقلاًدروزارت امورخارجه ساختاروتشکیلات داشته باشد.


٥-سیاست خارجی برمبنای جغرافیای جهانی در ساختارتشکیلاتی وزارت امورخارجه؛ مقدمه‌ای برای تدوین سیاست‌ها و راهبرد‌های منطقه‌ای با تک تک کشورهابوده که بر اساس سابقه روابط (نزد وزارت خارجه است) نیاز به تلفیق بااطلاعات وآگاهی‌های به روزشده ازتجربیات سفرا وفرهیختگان دانشگاهی دارد. کانون این رایزنی سیاست ورزانه و کنشگری؛ دفترمطالعات وزارت امور خارجه و سایر اتاق‌های فکر مورد وثوق نظام تحت اشراف و مدیریت واخ خواهد بود.


براساس این بیانیه فارغ ازاولویت امنیت ملی، "منافع ملی" درمناسبات خارجی نقش کلیدی دارد بنابراین:
١-دیپلماسی اقتصادی نه درقالب ساختار تشکیلاتی بلکه هماهنگ کننده موثرنسبت به همه عوامل اقتصادی درروابط دوجانبه وحتی چند جانبه بکارگرفته میشود. معاون اول رئیس جمهور بادبیری وزارت امورخارجه عهده داراین مهم میباشد.


٢-بازنگری اساسی نسبت به نحوه حضور درسازمان‌های بین المللی وچگونگی مواجهه با استاندار‌های دوگانه درزمینه تروریسم، حقوق بشر، سلاح‌های کشتارجمعی، سلاح هسته‌ای و... با محوریت وزارت امور خارجه تحقق پذیر است.


٣-حوزه تمدنی ایران فرهنگی وایجاد انسجام درکشور‌های مشمول این حوزه ازقفقاز تاشبه قاره مزیت غیرقابل انکار وبرتری وترویج تمدنی درراستای صلح ودوستی ضمن هدایت راهبردی همه دستگاه‌های مشمول خواهدبود، ساده‌ترین ابزار آن ایجادانجمن‌های دوستی باعضویت سفرا، رایزنان فرهنگی، علاقه‌مندان دانشگاهی است که پیوند‌های دوستی بین ملت‌ها راعمق می‌بخشند.


٤-دیپلماسی عمومی یعنی بهره گیری ازهمه پتانسیل کشور درمراودات غیر رسمی. این مهم رادریک وزارتخانه محبوس نمودن (وزارت امورخارجه) خود تحریمی است. دبیرخانه دیپلماسی عمومی رادروزارت امورخارجه قرارداده وزارتخانه‌های علوم وتحقیقات، فرهنگ وارشاد اسلامی، فرهنگ وارتباطات؛ و بویژه صدا و سیمای ج ا ا و ... را به عضویت دبیرخانه دیپلماسی عمومی کشور درآورید.


۵- ضرورت یکپارچه نمودن امور تشریفات خارجی کشور در وزارت امور خارجه و کاستن از هزینه‌های زائد تشریفات موازی در نهاد‌های رسمی همانند امری مقبول و معمول در اقصا نقاط جهان ضروری و الزامی میباشد.

 

گفتنی است: شورای مشورتی سیاست خارجی (شمس) آمادگی لازم برای عهده دار شدن تدوین؛ نظارت و حسن اجرای موارد فوق الاشاره را دارا میباشد.

از طرف شورای مشورتی سیاست خارجی (شمس)
ابراهیم رحیم پور

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ایران سیاست خارجی 5 سال اینده شورای راهبردی وزارت امور خارجه وزارت امورخارجه سال آینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۲۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمهوری آذربایجان آمادگی دارد تا دیپلمات‌های خود را به ایران اعزام کند

محسن پاک آئین سفیر پیشین کشورمان در آذربایجان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اولویت‌های ایران در سیاست خارجی در سال ۱۴۰۳ گفت: جمهوری اسلامی ایران باید همان راهبرد‌هایی که در ابتدای دولت سیزدهم در زمینه سیاست خارجی مطرح کرد را در سال آینده هم پیگیری کند، زیرا این راهبرد‌ها موفق بوده است و دولت در این سه سال مسیری را طی کرده است که باید ادامه‌دار باشد. این راهبرد‌ها در مرحله اول عبارتند از رویکرد نگاه به شرق که این راهبرد را از دو منظر می‌توان سنجید.

باید بر تعداد دوستان خود در جهان بیافزاییم

وی ادامه داد: اول اینکه از منظر جغرافیایی این رویکرد به این معناست که جمهوری اسلامی ایران به کشور‌های شرق یعنی کشور‌های آسیایی اهمیت بیشتری می‌دهد و ارتباطات خود را با این منطقه بیشتر تقویت می‌کند. همچنین نگاه به شرق از منظر سیاسی به این مفهوم است که جمهوری اسلامی ایران با کشور‌هایی که در برابر سلطه گری غرب و یکجانبه گرایی غرب ایستادگی می‌کنند را به عنوان دوستان خود انتخاب کند و ارتباط خود را با این کشور‌ها تقویت کند؛ تا ایران بتواند در میان دوستان خود تنوع ایجاد کند هم در شرق جغرافیایی و هم در شرق سیاسی یعنی در آفریقا، آمریکای لاتین، شرق اروپا و .. می‌توانیم دوستان نزدیکی داشت باشیم و بر تعداد دوستان خود در جهان بیافزاییم و همکاری‌ها را دنبال کنیم. رویکرد بعدی هم رویکرد تقویت روابط با همسایگان است که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه هم فعال است  و همین رویکرد باعث شده تا بسیاری از اختلافات ما با کشور‌های همسایه از جمله عربستان، تاجیکستان و ترکمنستان کاهش یابد و برخی از سوتفاهماتی که بین ایران و جمهوری آذربایجان وجود داشت نیز رفع شود و امروز این جمهوری آمادگی این را دارد که مجددا دیپلمات‌های خود را به ایران اعزام کند.

هرچقدر بتوانیم کشور‌های اسلامی را به هم نزدیک کنیم، میتوانیم در سیاست خارجی موفق باشیم

پاک آئین افزود: همچنین ایجاد ارتباط با کشوری مانند روسیه که وسیعترین کشور همسایه ایران و عضو شورای امنیت است بسیار اهمیت دارد.  فعال شدن در اتحادیه‌هایی که عضو آنها هستیم مانند بریکس، شانگهای و اوراسیا که امروز عضو آنها هستیم در سال آینده هم باید ادامه داشته باشد و باید به دنبال این باشیم که حداکثر استفاده را از حضور خود در این کشورها در زمینه مدیریت تحریم‌ها و مقاوم‌سازی اقتصادمان  ببریم. درحوزه ترانزیت هم ایران موقعیت بسیار خوبی دارد، کشور‌های آسیا می‌توانند با عبور از ایران به اروپا و آفریقا سفر کنند و کشور‌های عربی می‌توانند با عبور از ایران به قفقاز و آسیای مرکزی سفر کنند. به خصوص در حال حاضر که راه‌های روسیه به دلیل جنگ اوکراین و فشار اروپا تحریم است ما می‌توانیم از موقعیت مواصلاتی خود استفاده کنیم. همچنین بازار‌های خوب منطقه برای صادرات غیر نفتی ما بسیار مهم است که کماکان باید دیپلماسی اقتصادی ایران در این حوزه‌ها فعال باشند.  

سفیر پیشین کشورمان در آذربایجان خاطرنشان  کرد: همچنین در غرب آسیا با توجه به شواهدی که از شکست اسرائیل در جنگ مشهود است و دولت نتانیاهو هم در تلاویو و هم در سطح بین المللی مخالفان بسیاری دارد و با توجه به نسل کشی در غزه بی آبرو شده است و در میدان هم نتوانسته شعار شکست حماس و آزادی اسرا را به نتیجه برساند؛ لذا باید با کشور‌های محور مقاومت دوستی خود را تقویت کنیم و تلاش کنیم تا محور مقاومت تقویت شود و در عین حال با سایر کشور‌های عربی مانند عمان، قطر، عربستان و حتی امارات بتوانیم روابط خود را گسترش دهیم. هرچقدر که بتوانیم کشور‌های اسلامی را با هدف آزادی قدس شریف به هم نزدیک کنیم، می‌توانیم در سیاست خارجی موفق باشیم.  

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • سفر امیر عبداللهیان به عشق‌ آباد
  • وزیر امور خارجه در راه ترکمنستان
  • بیانیه مجمع زنان اصلاح‌طلب درباره «زهرا شجاعی»
  • امیرعبداللهیان به ترکمنستان می‌رود
  • امیرعبداللهیان عازم ترکمنستان شد
  • امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد
  • امیرعبداللهیان: عازم ترکمنستان هستم
  • رایزنی باقری با نماینده ویژه صدراعظم اتریش  در امور سیاست خارجی
  • بنیان رژیم صهیونیستی بر خشونت گذاشته شده است
  • جمهوری آذربایجان آمادگی دارد تا دیپلمات‌های خود را به ایران اعزام کند