Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، داوود نجفیان، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز، ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب، با اشاره به اینکه نباید برای بهبود شرایط بی آبی تنها به تعریف پروژه‌ اکتفا کرد، گفت: یکی از دلایل کم آبی این روزها، ولع و حرص  در مصرف آب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با اشاره به اینکه سال‌های کم بارشی در کشور و استان پرجمعیت پشت سر گذاشته ایم، ادامه داد: همه کشور باید به موضوع آب و خشکسالی حساس شوند و در مصرف درست آب دغدغه مند باشند؛ این معضل با همکاری همه جانبه بر طرف و کنترل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران پرمصرف ترین کشور دنیا در حوزه آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز با بیان اینکه کشور ما به لحاظ مصرف آب در دنیا رتبه اول را دارد، یادآور شد: یعنی بیش از ۱۰۰ درصد الگوها مصرف آب در کشور داریم و منابعی که تجدیدناپذیر است از بین می‌بریم.

نجفیان با اشاره به اینکه داده‌های آماری نشان می‌دهد ۱۱ میلیارد متر مکعب بیلان منفی آب در کشور وجود دارد، اضافه کرد: وضعیت وخیم و شکننده است که باید سریع  به الگوها برگردیم؛ برخی ارگان‌های مختلف در حوزه فرهنگسازی مصرف درست اقداماتی را در دستورکار خود قرار داده اند که از جمله آن می‌توان به آموزش و پروش اشاره کرد اما این سری اقدامات کافی نیست.

کشورهای مشابه ما یک سوم آب مصرف می‌کنند

به گفته این مقام مسؤول سرانه مصرف آب شرب ۲۵۰ لیتر در شبانه روز داریم در حالی که کشورهایی که مشکل کم آّبی و بحران آب ندارند به خاطر اهمیت به نسل های آِینده یک / سوم ما مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: سرانه مصرف آب دنیا ۱۱۴ لیتر و برخی کشورها ۷۰ لیتر است اما در البرز برخی از روستا ها حتی تا ۴۰۰ لیتر سرانه مصرف دارند؛ اگر ۲۰ سال مانند سه سال گذشته بارش در کشور رخ دهد ، تازه می توان بدهی آبخوان ها را پس داد در غیر این صورت وضعیت شکننده تر خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه تا چند سال آینده مشکل آب حل نمی‌شود، زیرا جمعیت کشور  رو به  افزایش است که می بایست از سرانه صنعت،  کشاورزی و هدر روی ها کاسته شود.

این مسوول یادآور شد که اکنون ۶ درصد مصارف آب کشور در بخش شرب، ۹۰ درصد کشاورزی و مابقی در بخش صنعت است  که اگر ۱۰ درصد در مصارف بخش کشاورزی صرفه جویی شود نگرانی تامین  آب شرب از بین می رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز ادامه داد: در سال آبی  جاری، ۳۸ درصد بارش های البرز کاهش یافت و منابع آبی سدهای البرز با توجه  پیش بینی ها  با استفاده از توقف رها سازی آب مازاد  حفظ شد.

وی گفت : اکنون در سد کرج  حدود ۱۷۶ میلیون متر مکعب آب داریم که در مدت مشابه سال گذشته ۱۷۸ میلیون متر مکعب بود؛ یعنی ۲ درصد نسبت به پارسال بیلان منفی در این سد داریم .

وی اظهار کرد: امسال سد طالقان ۳۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ذخیره آب دارد یعنی سال گذشته ۴۱۹ میلیون متر مکعب بود اما اکنون  ۲۹۱ میلیون متر مکعب است و علت این کاهش ، پائین بودن سطح بارش ها در این منطقه بوده است.

وی درخصوص اختصاص سهمیه ۵۵ میلیون مترمکعبی آب از سدهای کرج و طالقان به البرز در سال گذشته با مجوز وزارت نیرو بیان کرد: تاکنون توانسته ایم با استفاده از ظرفیت های موجود ۱۵ میلیون مترمکعب آن را جذب کنیم که تا آخر شهریورماه امسال به ۳۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

وی یادآور شد: برای مدیریت آب استان در میان مدت  طرح جامع آب البرز با  ۳۳۰ میلیارد تومان در دست اقدام است و انتظار می رود که رسانه ها بیشتر در بخش آب حضور داشته باشند و از نگاه رسانه ها بخش آجتماعی آب تبین و تشریح شود.

وی افزود: تاکنون هشت هزارو ۴۰۰ حلقه چاه غیر مجاز آب در استان شناسایی شده که حدود سه هزارو ۲۰۰ حلقه چاه آنها بیش از ۸۵ درصد تخلیه آب ها را برای مصارف کشاورزی  انجام می دهند که هر سال ۸۰ میلیون متر مکعب تخلیه مازاد از سفره های آب زیر زمینی استان انجام می شود.

نجفیان گفت : طی سه سال گذشته با کمک و همکاری مسوولان اجرایی و دستگاه قضایی استان  و با همراهی کمیته صیانت از حقوق بیت المال و آب در ۲ بخش آبخوان و ساخت و ساز های غیر مجاز اقدامات خوبی در البرز صورت گرفته است.

به گفته این مقام مسؤول همچنین بازچرخانی پساب ها برای مصارف کشاورزی و صنعتی مهمترین گام برای صیات از منابع آبی و در اجرای طرح سازگاری با کم آبی است ضمن آنکه شهرداری ها نیز در این طرح باید مشارکت کنند و فضاهای سبز با استفاده از پساب تصفیه شده آبیاری شود.

وی در خصوص آزاد سازی حریم رودخانه های البرز از ساخت وسازها در سه سال اخیر گفت که ۱۶ کیلومتر از حریم این رودخانه ها با همکاری دستگاه قضایی آزاد سازی شده و برای ساکنان حاشیه ۲ کیلومتر دیگر از این رودخانه ها اخطاریه صادر شده است. 

نجفیان در خصوص هوشمند سازی چاه های آب کشاورزی البرز بیان داشت : تاکنون  یک هزارو ۷۶۱ حلقه چاه مجهز به کنتورهای هوشمند شده و امسال نصب این کنتورها بر روی ۵۰۰ حلقه چاه دیگر در دست اقدام است.

انتهای پیام/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز مصرف آب مدیرعامل شرکت آب منطقه ای میلیون متر مکعب سال گذشته حلقه چاه مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۴۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیر یووه: تکلیف آلگری را آخر فصل مشخص می‌کنیم

به گزارش "ورزش سه"، یوونتوس کورس قهرمانی این فصل سری A را خیلی زود به اینتر باخت. آنها اکنون در رده سوم جدول برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا رقابت خواهند کرد.

ماسیمیلیانو آلگری در هفته‌های اخیر با انتقادات زیادی مواجه شده است، چراکه بسیاری از هواداران و حتی رسانه‌ها معتقدند که یوونتوس با این بازیکنان توانایی رقابت برای قهرمانی را دارد.

جونتولی که در این فصل بارها از آلگری حمایت کرده، در مصاحبه جدیدش دیدگاه باشگاه در مورد آینده مربی ایتالیایی را اعلام کرد. او گفت:«هدف ما در شروع فصل بسیار روشن بود. می‌خواستیم به لیگ قهرمانان بازگردیم و روی کوپا ایتالیا تمرکز کنیم. کسی انتظار قهرمانی و یا رقابت نزدیک برای آن را نداشت.

آینده آلگری موضوعی است که سوالات زیادی پیرامون آن وجود دارد. در پایان فصل با او مذاکره خواهیم کرد. ابتدا باید ببینیم دو طرف علاقه‌ای به ادامه همکاری دارند یا خیر و سپس در مورد نقل و انتقالات و برنامه‌های دیگر صحبت خواهیم کرد.

مطمئنا رویای اسکودتو را هم داشتیم و بازیکنان برای آن تلاش زیادی کردند اما در این راه افت کردیم و اشتباهات داوری به ضرر ما هم تاثیرگذار بودند.»

دیگر خبرها

  • بدهی‌های ایران تا سال ۱۴۰۲ را به صفر رساندیم
  • تا یکشنبه آینده کدام مناطق ایران باران می بارد؟
  • تا یکشنبه آینده کجای ایران باران می بارد؟
  • مدیر یووه: تکلیف آلگری را آخر فصل مشخص می‌کنیم
  • رشد ۶ درصدی مصرف برق در صورت افزایش قابل توجه دما
  • اردوغان: عراق درباره آب مطالباتی از ترکیه دارد
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • البرز رتبه هشتم کشوری در صدور مجوزهای برخط کسب و کار در کشور است
  • رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت در اکثر نقاط کشور
  • بارش‌ شدید باران در تهران و ۱۰ استان دیگر | هوا تا این روز سردتر خواهد شد