Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش جماران، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مطلبی برای روزنامه آلمانی دی سایت به مناسبت هشتادمین سالروز جنگ بزرگ میهنی (جنگ جهانی دوم)، درباره وخیم شدن اوضاع امنیتی در اروپا هشدار داد.

پوتین در این مقاله که در وب سایت کرملین منتشر شد، نوشت: در 22 ژوئن 1941، دقیقاً 80 سال پیش، نازی ها عملا کل اروپا را فتح کردند، به اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی حمله کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای مردم شوروی جنگ بزرگ میهنی - خونین ترین جنگ در تاریخ کشور ما - آغاز شد. ده ها میلیون نفر جان خود را از دست دادند، پتانسیل اقتصادی کشور و اموال فرهنگی آن به شدت آسیب دید.

ما به رشادت و استواری قهرمانان ارتش سرخ و کارگران جبهه داخلی که نه تنها از استقلال و عزت میهن ما دفاع کردند، بلکه اروپا و جهان را از بردگی نجات دادند، افتخار می کنیم. علی رغم تلاش برای بازنویسی صفحات گذشته که امروز ساخته شده است، حقیقت این است که سربازان شوروی نه برای انتقام گرفتن از آلمانی ها، بلکه با یک مأموریت نجیب و بزرگ آزادی به آلمان آمده اند. ما یاد قهرمانانی را که علیه نازیسم جنگیدند، گرامی می داریم. ما با سپاس از متحدان خود در ائتلاف ضد هیتلر، از شرکت کنندگان در جنبش مقاومت و ضد فاشیست های آلمانی یاد می کنیم که پیروزی مشترک ما را نزدیکتر کردند.

مردم اروپا با گذر از وحشت جنگ جهانی، قادر به غلبه بر بیگانگی و بازگشت اعتماد و احترام متقابل بودند. آنها برای ترسیم خط آخر در زیر تراژدی های نیمه اول قرن گذشته اروپا، مسیری را برای ادغام تعیین کردند. و من می خواهم تأکید کنم که آشتی تاریخی مردم ما با آلمانی هایی که هم در شرق و هم در غرب آلمان متحد مدرن زندگی می کنند نقش بزرگی در شکل گیری چنین اروپایی داشت.

همچنین می خواهم یادآوری کنم که این کارآفرینان آلمانی بودند که در سال های پس از جنگ «پیشگام» همکاری با کشورمان شدند. در سال 1970، اتحاد جماهیر شوروی و جمهوری فدرال آلمان «معامله قرن» را در مورد عرضه طولانی مدت گاز طبیعی به اروپا منعقد کردند که اساس وابستگی متقابل سازنده را بنا نهاد و بسیاری از پروژه های بزرگ آینده، از جمله ساخت خط لوله گاز جریان شمالی (نورد استریم) را آغاز کرد.

ما امیدوار بودیم که پایان جنگ سرد یک پیروزی مشترک برای اروپا باشد. به نظر می رسید که فقط کمی تلاش بیشتر لازم بود تا رویای شارل دوگل در یک قاره واحد - حتی از نظر جغرافیایی «از اقیانوس اطلس تا اورال»، بلکه از نظر فرهنگی و تمدنی «از لیسبون تا ولادیوستوک» به واقعیت تبدیل شود.

روسیه دقیقاً این منطق را در نظر دارد - منطق ساختن اروپای بزرگ متحد شده توسط ارزش ها و منافع مشترک - که روسیه سعی در توسعه روابط خود با اروپایی ها دارد. روسیه و اتحادیه اروپا در این مسیر اقدامات زیادی انجام داده اند.

اما روش دیگری غالب شده است. اساس آن گسترش اتحاد آتلانتیک شمالی بود که خود یادگاری از جنگ سرد بود. از این گذشته، به طور خاص برای رویارویی آن دوران ایجاد شده است.

این حرکت بلوک به سمت شرق بود - که، اتفاقاً هنگامی که رهبری شوروی در واقع متقاعد شد الحاق آلمان متحد به ناتو را بپذیرد، آغاز شد - که دلیل اصلی افزایش سریع بی اعتمادی متقابل در اروپا شد. وعده های شفاهی داده شده در آن زمان از جمله «این علیه شما نیست» یا «مرزهای اتحادیه به شما نزدیکتر نمی شوند» به سرعت فراموش شدند. اما سابقه ای ایجاد شد.

و از سال 1999، پنج «موج» دیگر گسترش ناتو دنبال شده است. 14 کشور جدید، از جمله جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی سابق، به این سازمان پیوستند و عملاً امیدهای قاره را بدون خطوط تقسیم از بین بردند. جالب اینجاست که این مورد در اواسط دهه 1980 توسط «اگون بار» یکی از رهبران حزب سوسیال دموکرات آلمان هشدار داده شد، وی که پیشنهاد بازسازی اساسی کل سیستم امنیتی اروپا را پس از اتحاد آلمان، شامل هر دو اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و آمریکا داد. اما در آن زمان هیچ کس در اتحاد جماهیر شوروی، آمریکا یا اروپا حاضر به گوش دادن به او نبود.

علاوه بر این، بسیاری از کشورها در معرض انتخاب «بودن با غرب جمعی یا با روسیه» قرار گرفتند. در واقع این یک اولتیماتوم بود. فاجعه اوکراین در سال 2014 نمونه ای از عواقبی است که این سیاست تهاجمی به دنبال داشته است. اروپا فعالانه از کودتای مسلحانه ضد قانون اساسی در اوکراین حمایت کرد. اینجا بود که همه چیز شروع شد. چرا انجام این کار ضروری بود؟ یانوکوویچ رئیس جمهور فعلی تمام خواسته های مخالفان را پذیرفته بود. چرا آمریکا کودتا را سازماندهی کرد و کشورهای اروپایی با خونسردی از آن حمایت کردند و باعث ایجاد تفرقه در اوکراین و عقب نشینی کریمه شدند؟

اکنون کل سیستم امنیت اروپا به میزان قابل توجهی تنزل یافته است. تنش ها در حال افزایش است و خطرات یک مسابقه تسلیحاتی جدید واقعی می شوند. ما فرصت های شگرفی را که همکاری فراهم می کند از دست می دهیم - به ویژه این که اکنون همه ما با چالش های مشترکی مانند همه گیری و پیامدهای وخیم اجتماعی و اقتصادی آن روبرو هستیم.

چرا این اتفاق می افتد؟ و مهمتر از همه، ما باید چه نتیجه گیری کنیم؟ چه درس هایی از تاریخ را باید به یاد بیاوریم؟ من فکر می کنم قبل از هر چیز، کل تاریخ اروپای بزرگ پس از جنگ تأیید می کند که شکوفایی و امنیت قاره مشترک ما تنها با تلاش مشترک همه کشورها، از جمله روسیه امکان پذیر است. زیرا روسیه یکی از بزرگترین کشورهای اروپا است. و ما از ارتباط فرهنگی و تاریخی تفکیک ناپذیر خود با اروپا آگاه هستیم.

ما برای تعامل صادقانه و سازنده آماده هستیم. این ایده ما در ایجاد فضای مشترک همکاری و امنیت از اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام است که شامل قالب های مختلف ادغام، از جمله اتحادیه اروپا و اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.

مجدداً تأکید می کنم که روسیه طرفدار بازیابی مشارکتی جامع با اروپا است. ما بسیاری از موضوعات مورد علاقه مشترک داریم. اینها شامل امنیت و ثبات استراتژیک، مراقبت های بهداشتی و آموزشی، دیجیتالی شدن، انرژی، فرهنگ، علم و فناوری ، حل و فصل اوضاع و مسائل زیست محیطی است.

 

 

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 روسیه پوتین اتحاد جماهیر شوروی مقاله پوتین سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۵۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند.

به گزارش مشرق، در پشت فراخوان‌ها برای خویشتن‌داری که توسط اکثر پایتخت‌ها به‌صورت هماهنگ انجام می‌شود، دیپلماسی روسیه و چین قاطعانه طرف ایران را در بحران بین این کشور و اسرائیل گرفته‌اند. نه مسکو و نه پکن حمله هوایی گسترده توسط تهران در شب شنبه ۱۳ آوریل را محکوم نکردند.

به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور خارجه چین یادآور شد که چین حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق را به‌شدت محکوم و قاطعانه با آن مخالفت می‌کند.

از سوی دیگر، پکن به بیانیه ایران مبنی بر اینکه اقدام انجام شده محدود بوده و اقدامی دفاعی از خود بوده توجه می‌کند. ولادیمیر پوتین روز سه‌شنبه طی تماسی با همتای ایرانی خود، ابراهیم رئیسی، به تمایل ایران برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش اشاره کرد.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، روز قبل به پاسخ مشروع ایران اشاره کرده بود و بر «دورویی» غرب در این مورد تأکید کرد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه به سیمونا گالپرین، سفیر اسرائیل در مسکو گفت: «سیمونا، به من یادآوری کن که اسرائیل حملات کی‌یف به خاک روسیه را محکوم کرد».

حملات ایران حتی با نوعی سرخوشی در کانال‌های تبلیغاتی روسیه مورد استقبال قرار گرفت که ابتدا «پیروزی» تهران و «هراس» اسرائیل را پیش از اتخاذ لفاظی «حملات محدود» توصیف کردند. شبکه NTV روز دوشنبه گفت: «ایران به مرکز ثقل جهان اسلام تبدیل شده است».

بااین‌حال، نه مسکو و نه پکن هیچ علاقه‌ای به درگیری کنترل نشده ندارند.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • اولین مصاحبه یولیا ناوالنایا همسر رهبر سابق مخالفان روسیه و انتقاد از غرب
  • دستیار پوتین خطاب به اسرائیل: خویشتنداری کنید
  • دستیار پوتین در دیدار سفیر اسرائیل: همه طرف‌ها خویشتنداری کنند
  • همکلاسی سابق پوتین به ریاست دیوان عالی روسیه رسید
  • اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل
  • سیتی و رئال؛ قرار آخر در اتحاد
  • زلنسکی قانون بحث برانگیز سربازی اجباری را امضا کرد
  • اولین گفتگوی رئیسی و پوتین بعد از عملیات سپاه
  • رییسی و پوتین درباره حمله سپاه به اسرائیل چه گفتند؟
  • گفت‌وگوی تلفنی پوتین و رئیسی اقدام تلافی ‎جویانه ایران علیه اسرائیل