Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@23:44:18 GMT

مقام ولایت باید در جامعه مورد توجه قرار گیرد

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۲۵۷۳۶

مقام ولایت باید در جامعه مورد توجه قرار گیرد

ایسنا/خراسان رضوی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به لزوم توجه به امام رضا(ع) در تمام برنامه‌ها و فعالیت‌های زندگی، گفت: مقام ولایت و انفس بودن اهل‌بیت(ع) باید در جامعه مورد توجه قرار بگیرد.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در اختتامیه تکمیل سهام موقوفه مهر فاطمی که امروز، اول تیر ماه، در مشهد برگزار شد با اشاره به سالروز ولادت امام رضا(ع)، اظهار کرد: هنگامی که بشارت ولادت وجود مقدس امام رضا(ع) به امام صادق(ع) داده شد، حضرت اظهار خوشنودی بسیاری کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روایتی که امیرالمونین(ع) از پیامبر اکرم(ص) نقل می‌کند نیز گفته شده که پیامبر(ص) اسامی ائمه(ع) را نام می‌برند و برای هر کدام یک خصوصیت و در برخی از موارد دو خصوصیت بیان می‌کنند اما وقتی به وجود اقدس امام هشتم می‌رسند، برای امام رضا(ع) چهار خصوصیت بیان می‌کنند. 

وی افزود: الحمدالله این نعمت را خدا به ما داده که ملازم محضر مقدس امام هشتم(ع) هستیم و این ملازمت، هم به زندگی دنیای ما صلاحیت می‌دهد و در زندگی مادی این جهان نشاط پیدا می‌کنیم و هم نسبت به آخرت و زندگی پس از مرگ، به خاطر وابستگی به علی‌بن موسی‌الرضا(ع)، آرامش و اطمینان خاصی به ما دست می‌دهد. هنگامی که بنا شد یک نفر به زیارت امام رضا(ع) برود، آن حضرت در چهار مورد پس از فوتش به سراغ او می‌روند تا بازدیدش را پس دهند. چه برسد به ملازمان محضر امام رضا(ع) که توفیق زیارت هر روز و هر شب این حضرت را دارند. ما نیز خدا را شکرگذار هستیم که این نعمت را به ما عنایت کرده است. 

امام جمعه مشهد تصریح کرد: آن‌ چیزی که در ساحت ولایتمدار امام هشتم(ع) به عنوان یک حرکت قابل توجه حضرت برای ما حائز اهمیت است، این است که ما در خط اعلای ولایت اهل‌بیت(ع) کار و فعالیت کنیم. ما که در محضر امام هشتم(ع) هستیم باید درمورد تمام کارها و برنامه‌هایی که در زندگی داریم، سهم امام رضا(ع) را در محضر ایشان مشخص کنیم و متوجه شویم که سهم امام رضا(ع) در خدماتی که انجام می‌دهیم، چیست. سهم امام هشتم(ع) خدمت به ولایت اهل‌بیت(ع) است و خود حضرت بر روی این مساله توجه داشتند.

علم‌الهدی با اشاره به اهمیت امامت اجرایی خاطرنشان کرد: وقتی امام هشتم(ع) در حدیث سلسله‌الذهب می‌خواهند ولایت را به عنوان شرط توحید معرفی کنند، نمی‌توانند بگویند «و علیُ مِن شروطها» و می‌گویند «و انا مِن شروطها» یعنی من شرط توحید هستم چراکه در آن زمان امامت اجرایی امام هشتم(ع) وجود داشت در حالی که اگر نظر حضرت در شرط توحید به اعتقاد به ولایت بود یا وابستگی به ولایت اهل‌بیت(ع) به عنوان دوستی بود، باید می‌گفتند «و علیُ مِن شروطها» چون در راس ولایت و امامت، وجود مقدس امیرالمونین(ع) قرار دارد. بزرگ‌ترین خدمت به ساحت مقدس امام رضا(ع) و تعیین سهمی که ما در زندگی برای عرض ارادت به امام رضا(ع) وجود دارد نیز میزان خدمت‌گذاری ما به مقام ولایت و امامت اجرایی اهل‌بیت(ع) است. 

وی ادامه داد: دو شخصیت در ۱۴ معصوم هستند که از نظر پیامبر اکرم(ص)، بضعه نامیده شدند که یکی از آن‌ها وجود مقدس امام هشتم(ع) و دیگری وجود اقدس صدیقه اطهر(ع) بودند و غیر از این دو نفر را پیامبر(ص) تعبیر به بضعه برای کسی نکردند. بضعه را معمولا پاره‌ تن ترجمه می‌کنند در حالی که بضعه از ماده‌ بضاعت به معنای سرمایه می‌آید، یعنی به آن قسمت از وجود انسان که سرمایه است، بضعه نام می‌گیرد. به عنوان مثال در اعضای بدن انسان، به دست و ما و سایر اعضا بضعه نمی‌گوید، بلکه به دو عضو بدن که کبد و قلب است، بضعه می‌گویند چون قوام حیات بدن به این دو عضو مربوط است و این دو عضو نقش سرمایه برای بدن دارد. کبد خون می‌سازد و قلب خون را به سلول‌های بدن می‌رساند و باعث ادامه حیات می‌شود. پس تعبیر پیامبر اکرم(ص) برای امام هشتم(ع) و صدیقه اطهر(ع) نیز به عنوان جنبه سرمایه‌ای بیان می‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی عنوان کرد: آنچه ما در مقام خدمت به امام هشتم و خدمت به ولایت باید به آن توجه کنیم مسئله احیاء عظمت شعائر حضرت فاطمه است که در این‌ راستا حرکتی که انجام گرفت ساخت موقوفه مهر فاطمی بود که این موقوفه مهر فاطمی اثر عمده‌اش این بود که در مساله وقف یک ابتکار صورت گرفت که این ابتکار اگر توسعه پیدا کند، میدان وقف در جامعه ما گسترش پیدا می‌کند. 

علم‌الهدی افزود: پیش از این اقدام، وقف کردن غالبا مربوط به افرادی بود که از امکانات مادی برخوردار بودند و ثروت و دارایی داشتند که بخشی از دارایی خود را وقف می‌کردند اما افرادی که فاقد دارایی و ثروت و امکانات مادی و اقتصادی بودند از فضیلت و برکت وقف محروم بودند که این ابتکار موقوفه مهر فاطمی باعث شد وقف مشارکتی داشته‌ باشیم، یعنی افرادی که ثروت زیاد و دارایی فراوانی ندارند، در دسته‌های چندین نفره یا هزار نفره و... در وقف مشارکت می‌کنند. این مشارکت در وقف، ابتکار فوق‌العاده ارزشمند بود و خیلی از افراد که می‌خواستند به تازه‌عروسان هدیه دهند، به نام او وقف می‌کردند و به او هدیه می‌کردند. 

امام جمعه مشهد تصریح کرد: موقوفات بسیاری برای عزای سیدالشهدا(ع) وجود دارد و حتی در دهه فاطمیه هزینه‌های سنگینی پیش رو بود که از موقوفات سیدالشهدا(ع) تامین می‌شد اما موقوفه‌ای به نام حضرت زهرا(س) نداشتیم و این موقوفه نخستین موقوفه‌ای است که به نام حضرت زهرا(س) و به صورت وقف مشارکتی شکل گرفت که عاید آن هم صرف و خرج اقامه عزای حضرت فاطمه(س) و حرکت‌های تبلیغی و پژوهشی و تحقیقاتی برای احیای شعائر حضرت فاطمه(س) و مراسم عزاداری ایشان خواهد شد که در راس این هزینه‌ها بیشتر هزینه راه‌پیمایی روز شهادت حضرت فاطمه(س) خواهد بود. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری علم الهدی آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد وقف امام رضا ع میلاد امام رضا ع موقوفه مهر فاطمی امام هشتم ع حضرت فاطمه امام رضا ع مقدس امام اهل بیت ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۵۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخریب بقیع؛ اهانت به آیات الهی

هشتم شوال مصادف است با سالروز تخریب قبور ائمه بقیع(ع) توسط گستاخ‌ترین مردم و کژفهم‌ترین افراد بشر که با این کار، آیه شریفه «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَ الْآصَالِ» را هتک و به حریم بهترین بندگان خداوند اهانت کرده و اجر رسالت را که براساس آیه شریفه «قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی» مودت و دوستی آل‌پیامبر(ع) بود، پایمال کردند.

این روز تاریخی، هرگز نباید فراموش شود. در چنین روزی، مظلومیت شیعه و ائمه آن(ع)، دوباره به جهانیان نشان داده شد و باید به همه بشریت فهماند همواره حق و حقیقت، مورد هجوم و تعدی باطل‌پرستان قرار دارد و اهل باطل تمام سعی خود را در نابودی حقیقت حتی در آثار تاریخی‌شان خواهند داشت؛ ولی زهی خیال باطل، چرا که خداوند اراده کرده است: «أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ».

40 چهارشنبه را میهمان کلمات گهربار و حیات‌بخش حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) هستیم و همراه خوانندگان، شرح یک حدیث رضوی را در گفت‌وگو با اساتید حوزه و دانشگاه بررسی خواهیم کرد. شرح حدیث این هفته را در محضر فقیه عالیقدر و استاد دروس خارج حوزه علمیه قم آیت‌الله حاج شیخ محسن فقیهی هستیم تا از جام معرفت کلمات رضوی، جان تشنه خویش را سیراب کنیم.

با عرض تسلیت هشتم شوال، سالروز تخریب قبور ائمه بقیع(ع)؛ بفرمایید آیا در سیره امام رضا(ع) درباره اهمیت قبرستان بقیع و زیارت آن، روایاتی وارد شده است؟

روز هشتم شوال که توسط برخی از بزرگان به نام روز جهانی بقیع نام‌گذاری شده است، یادآور حمله وحشیانه وهابیان کورباطن به قبور مظلوم ائمه بقیع(ع) است که بحق، روزی فراموش‌نشدنی و غمبار برای شیعه است. در همین ابتدا از همه حوزه‌های علمیه، مردم شریف و شیعیان در سراسر جهان درخواست دارم در این روز بزرگ و جهانی، یاد ائمه مظلوم بقیع(ع) را گرامی بدارند و در فضائل آن‌ها مجلس وعظ، خطابه و سخنرانی تشکیل دهند و صدا و سیما و رسانه‌های دیگر نیز این روز را تعظیم کنند و به همه بگویند تخریب قبور ائمه بقیع(ع)، اهانت به آیات شریفه الهی در ضرورت مودت و احترام و اطاعت اهل‌بیت پیامبر(ع) است و تاریخ هرگز این هتک حرمت را فراموش نخواهد کرد.

اما اینکه پرسیدید در سیره امام رضا(ع) آیا بقیع مورد عنایت بوده و سخنی در کلمات آن حضرت در این باره آمده؛ عرض می‌کنم بله. همان‌طور که در سیره سایر ائمه(ع) درباره این قبرستان مطهر توصیه‌هایی شده، در سیره امام رضا(ع) نیز در چند موضع، سفارش و توصیه‌هایی درخصوص این قبرستان مقدس وجود دارد.

یک مورد اینکه آن حضرت با تأسی به اجداد و پدران طاهرشان، به بقیع می‌رفتند و بر مدفونان بقیع سلام می‌دادند و از خداوند متعال برای اهل آن طلب مغفرت می‌کردند. ابن‌حمزه طوسی در کتاب «الثاقب فی المناقب» از علی بن اسباط نقل می‌کند: ذهبت إلی الرضا(ع) فی یوم عرفة. فقال لی: «اسرج لی حماری» فأسرجت له حماره، ثمّ خرج من المدینة إلی البقیع یزور فاطمة(س)، فزار و زرت معه. فقلت: سیدی علی کم أسلّم؟ فقال لی: سلّم علی فاطمة الزهراء البتول، وعلی الحسن والحسین، وعلی علی بن الحسین، وعلی محمّد بن علی، وعلی جعفر بن محمّد، وعلی موسی بن جعفر علیهم أفضل الصلاة وأکمل التحیّات. فسلّمت علی ساداتی ورجعت.

علی بن اسباط می‌گوید: در روز عرفه، خدمت امام رضا(ع) رفتم. حضرت به من فرمود: مرکبم را آماده کن. پس آماده کردم. حضرت به سمت بقیع رفتند تا فاطمه(س) را زیارت کنند. آن حضرت زیارت کردند و من هم زیارت کردم. پس پرسیدم: آقای من! بر کدام یک از مدفونان سلام دهم؟ فرمود: سلام کن بر فاطمه زهرا(س) و بر حسن و حسین و بر علی بن الحسین و محمدبن علی و جعفربن محمد و موسی بن جعفر(ع)، پس سلام دادم بر سروران خودم و بازگشتم.

یا در روایت دیگری آن حضرت به خاطر عظمت و احترامی که بقیع در نزد ایشان داشت، دوستداران و شیعیان خود را امر کردند دوستان و پیروان خود را در این مکان دفن کنند.

محدث نوری در خاتمه مستدرک الوسائل روایتی را نقل می‌کند: «قال أبو النضر: سمعت علی بن الحسن یقول: مات یونس بن یعقوب بالمدینة فبعث إلیه أبوالحسن الرضا(ع) بحنوطه وکفنه وجمیع ما یحتاج الیه...» یونس بن یعقوب در مدینه از دنیا رفت، علی بن موسی‌الرضا(ع) افرادی را برای غسل و حنوط و کفن وی فرستادند و به دوستان خود و پدرشان امر فرمودند بر جنازه یونس بن یعقوب حاضر شوند و به آن‌ها فرمود: این شخص از دوستداران امام صادق(ع) و از شاگردان آن حضرت است که در عراق زندگی می‌کرده و اکنون در مدینه از دنیا رفته است و فرمود: قبرش را در بقیع حفر کنید. پس اگر اهل مدینه گفتند او عراقی است و در بقیع دفنش نمی‌کنیم، به آن‌ها بگویید او از شاگردان و یاران امام صادق(ع) است که در عراق ساکن بوده، اگر مانع ما شوید و نگذارید او را در بقیع دفن کنیم، ما هم نخواهیم گذاشت دوستداران و یاران خود را در بقیع به خاک بسپارید. سپس امام رضا(ع) به یکی از شاگردان خود، محمد بن حباب فرمان داد به بقیع برود و بر جنازه یونس بن یعقوب نماز بخواند.

این روایات نشان می‌دهد قبرستان بقیع از تقدس خاصی نزد حضرت رضا(ع) برخوردار بوده است و متأسفانه در زمان ما، قومی خشن و جاهل به نام وهابی‌ها، بدون توجه به سابقه بقیع نزد پیامبر و اهل بیت طاهرین آن حضرت(ع)، اینچنین لکه ننگی بر صفحه تاریخ ایجاد و این قبرستان مقدس و مطهر را هتک کردند.

به سیره پیامبر و اهل بیت آن حضرت(ع) در اهمیت بقیع اشاره فرمودید. اگر امکان دارد مواردی از این روایات را برای خوانندگان رواق ذکر کنید.

معاویه بن وهب گوید: پیامبر خدا(ص) همواره به بقیع می‌رفتند و برای دفن شدگان در آن طلب مغفرت می‌کردند...». (آقا رضا همدانی، مصباح الفقیه، ج۲، قسمت ۲، ص۴۷۱)

یا روایتی که علامه بزرگوار مجلسی(ره) از اهتمام حضرت صدیقه طاهره(س) به زیارت مدفونان در بقیع نقل می‌کند: «زهرا(س) به قبرستان بقیع می‌رفت و بر سر قبر شهدا و سربازان فداکار اُحد می‌نشست و اشک می‌ریخت. علی بن ابیطالب(ع) هم برای آسایش فاطمه زهرا(س) سایبانی در بقیع بنا کرد که بعدها بیت الأحزان نامیده شد.(مجلسی، بحارالأنوار، ج۴۳، ص۱۷۷)

امام صادق(ع) نیز با تأسی به پدران بزرگوارشان، در بقیع حضور می‌یافتند. سمهودی می‌گوید: «جعفر بن محمد این محل را محل استجابت دعا می‌دانست و فرموده است: در تمام اماکنی که پیامبر خدا دعا می‌کرد و محل آمد و شد آن حضرت بود، برای دعا شایسته و به استجابت نزدیک است». (قاضی سمهودی، وفاء الوفاء باخبار دار المصطفی، ج2، ص218)

به نظر حضرت‌عالی، علاوه بر اهمیت بقیع از نظر اینکه قبور چهار تن از ائمه بزرگوار شیعه(ع) در آنجا مدفون هستند، چه چیز دیگری می‌تواند این اهمیت را آشکار سازد؟

بقیع، شامل بخش‌های مهمی از تاریخ صدر اسلام است. در طول بیش از 14 قرنی که از هجرت می‌گذرد، همیشه یادآور روزهای بزرگی بوده که هرکدام، از اسناد اساسی تاریخ در معرفی اسلام و رسالت حضرت رسول(ص) است.

حفظ آثار موجود در بقیع، حفظ مبانی توحیدی و قرآن کریم است و از صدر اسلام تا زمان تخریب این قبور، همیشه میان مسلمانان، با عظمت، قداست و اعتبار خاصی بوده است. واقعاً باید غصه خورد و سوگوار بود که این مشاهد توسط جاهلان روزگار تخریب و خسارات بزرگی به تاریخ اسلام به واسطه‌ تخریب این اسناد تاریخی وارد شد.

هدف شوم و خبیثانه دشمنان در این اهانت بزرگ، از بین‌بردن پشتوانه‌های تاریخ اسلام و اسناد و آثار خارجی و عینی تاریخ بود؛ آثار و مشاهدی که تا دنیا برقرار است باید محفوظ بماند و در پاسداری و حفاظت از حریم آن‌ها، نهایت اهتمام مبذول شود. هیچ کدام از ادیان، افتخار این پشتوانه‌ها را نداشت و این اماکن مقدس، حصار محکم و استواری بود که در حقیقت، حافظ سوابق صدر اسلام است.

به هر حال این جنایت، فراموش‌شدنی نیست و همه مسلمانان باید بکوشند این واقعه دلخراش را همه ساله، روز مصیبت اعلام و اهتمام کنند این آثار نوسازی شود. به‌خصوص حرم ائمه طاهرین؛ امام حسن مجتبی، امام زین‌العابدین، امام محمد باقر و امام جعفر ‌صادق(ع)؛ این مفاخر بی‌نظیر اسلام و بشریت.

مریم احمدی شیروان

دیگر خبرها

  • تخریب بقیع؛ اهانت به آیات الهی
  • رقابت ۱۰ نقال و پرده خوان در اختتامیه جشنواره روستایی آسمان هشتم
  • رقابت ۱۰ پرده‌خوان در اختتامیه جشنواره روستایی آسمان هشتم
  • نکته مهمی که امام به هنگام عملیات طریق‌القدس بر آن تاکید کردند چه بود؟
  • واکاوی فضای سبز شهرکرد مورد توجه قرار گیرد
  • کتاب «امام هشتم(ع) و بازی بزرگ عباسیان» روانه بازار نشر شد
  • اطلاعیه قطع گاز در مناطقی از مهدیشهر
  • انتشار کتاب امام هشتم (ع) و بازی بزرگ عباسیان
  • انتشارکتاب امام هشتم (ع) و بازی بزرگ عباسیان
  • پول افزایش جرایم را خرج فرهنگ رانندگی کنند